לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




7 תמונות מאלבום המלחמה

7 תמונות מאלבום המלחמה

דע את האויב! אי אפשר לנצח בלי להכיר במי נלחמים

מאת

7 תמונות מאלבום המלחמה נגד היצר הרע מאת: הרב דן טיומקין דע את האויב! אי אפשר לנצח בלי להכיר במי נלחמים

הרבה מדברים על "היצר הרע". כולנו רואים את תוצאות ההרס והרוע שהוא זורע. בדיעבד, קל לנו לראות מתי היצר הצליח לתעתע גם בנו, ולגרום לנו לכעוס, לאבד שליטה או ליפול. שאלת השאלות היא איך אפשר – רגע לפני – לעצור, לזהות שיש כאן יצר רע שכדאי לנצח. המציאות מעידה, שכוונות טובות כלליות אינן מספיקות בפני עצמן כדי להצליח במלחמה נגדו. צריך להיות פיקח ונבון, להכיר את האויב ואת דרכי עבודתו - כדי שנדע להילחם בו. אז לפני שנדבר על טקטיקות ואסטרטגיות מלחמה, בואו קודם כל נכיר אותו דרך 7 תמונות של דרכי פעולתו.

ליצר הרע אין שם קבוע, אלא הוא לובש צורות שונות בהתאם לנסיבות ובהתאם לאדם אותו הוא מנסה להפיל. צריך להבין שהיצר הרע אינו איזה עטלף שחור, אלא חלק ממני. חלק מהכוחות ששולטים בנו, שאנו מזהים כחלק מהאישיות שלנו, מגיעים מהיצר הרע. כמו שנלמד מהפסוק: "הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם", ו"לֹא יִהְיֶה בְךָ אֵל זָר". יש בנו כמובן גם הרבה טוב, והוא באמת מוטבע בנו, בנשמה האלוקית הטהורה שלנו, אבל יש בנו גם יצרים זרים, ולכן צריך תבונה גדולה לזהות איזה דחפים שבנו הם באמת אנחנו, ואיזה רעיונות, יצרים ומחשבות מגיעים מהיצר הרע שמנסה להרוס לנו.

1. להטוטן. בספר 'מדרגת האדם' דימה הסבא מנובהרדוק את היצר הרע ללהטוטן שמרמה אנשים בזכות זריזות ידיו. למעשה זוהי רק אחיזת עיניים, שמצליחה לעבוד רק בזכות נסיונו ומהירותו, אבל אילו היו בודקים אחרי מעשיו, שלב אחרי שלב, היינו רואים שאין כאן כלום חוץ מזריזות, שכך הוא מצליח לעבוד עלינו. יותר מזה, הגאון מוילנא (בביאורו למשלי כ"ו י"ט) כתב שזו דרך פעולתו של היצר הרע, ממש כמו בקזינו, בהתחלה הוא אומר לאדם "לְכָה נִרְוֶה דֹדִים" (משלי ז' י"ח), ונותן לו 'שעה משחקת', כלומר נותן לו לנצח ולהשיג קצת סיפוקו, כדרכם של דילרים ומהמרים - אבל מיד אחרי שהוא רוכש את אמונו, הוא מרמה אותו, יורה בו זיקים וחיצי מוות, וכובל אותו במהלך חיים של הרגלים שכבר אין בהם הנאה אלא רק כאב לב.

2. חמץ. משל זה קשור לחג הפסח הקרב ובא. חז"ל לימדו אותנו (ברכות י"ז) שהיצר הרע דומה לחמץ. כדי להבין משפט שכזה, צריכים הקדמה קטנה על דרך התפחת העיסה. עיסת בצק מתחילה לתפוח, כיון שפטריות קטנות שבתוכה משחררות גזים, וגורמות לבצק להיות אוורירי. החמץ והמצה עשויים מאותם חומרים בדיוק, רק שהחמץ הוא עיסה שתפחה. כלומר, אין בחמץ ממשות, הוא מגיע גם בלי שמזמינים אותו, ומתפיח ומגביה ויוצר מציאות דמיונית שכולה הבל ושוא, כיסי אויר שאין בהם ממש. וזו בדיוק ההקבלה ליצר הרע, שמגיע בלי הזמנה ועובד עלינו בדמיונות שוא. לכן יש מצוה לבערו ולחפש לאור הנר את נגיעות היצר שמתחבאות בחורים ובסדקים, במחשבות והרהורים, לבער את התאוות והתשוקות האסורות, וכך לצאת משלטון היצר הרע.

3. איש המסתורין. בספר שיחות הר"ן (שיחה ו') מובא משל מדהים, שנביא אותו כלשונו: "הַיֵּצֶר הָרָע דּוֹמֶה כְּמוֹ מִי שֶׁהוֹלֵךְ וְרָץ בֵּין בְּנֵי אָדָם, וְיָדוֹ סְגוּרָה, וְאֵין אָדָם יוֹדֵעַ מַה בְּתוֹכָהּ, וְהוּא מְרַמֶּה בְּנֵי אָדָם וְשׁוֹאֵל לְכָל אֶחָד, "מָה אֲנִי אוֹחֵז"? וּלְכָל אֶחָד נִדְמֶה כְּאִלּוּ הוּא אוֹחֵז מַה שֶּׁהוּא מִתְאַוֶּה, וְעַל כֵּן הַכּל רָצִים אַחֲרָיו, כִּי כָּל אֶחָד סוֹבֵר שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ מַה שֶּׁהוּא חָפֵץ, וְאַחַר כָּךְ הוּא פּוֹתֵחַ אֶת יָדוֹ - וְאֵין בָּה כְּלוּם. כְּמוֹ כֵן מַמָּשׁ הַיֵּצֶר הָרָע, שֶׁהוּא מְרַמֶּה את כָּל הָעוֹלָם וְהַכּל רָצִים אַחֲרָיו, וּמְרַמֶּה לְכָל אֶחָד וְאֶחָד, עַד שֶׁנִּדְמֶה לְכָל אֶחָד וְאֶחָד כְּאִלּוּ יֵשׁ בְּיָדוֹ מַה שֶּׁהוּא חָפֵץ, כָּל אֶחָד כְּפִי שְׁטוּתוֹ וְתַאֲוַותוֹ, וְאַחַר כָּךְ בַּסּוֹף הוּא פּוֹתֵחַ אֶת יָדוֹ וְאֵין בָּהּ כְּלוּם, כִּי אֵין מִי שֶׁיְּמַלֵּא תַאֲוַותוֹ אֶצְלוֹ". עד כאן לשון רבי נחמן, וכולנו יכולים לראות בעינינו עד כמה הדברים נכונים.

4. וירוס. משל זה אינו כתוב בספרים הקדמונים, אבל הוא חד ומדויק: הוירוס אינו יצור חי מושלם. בניגוד לחיידק, שהוא תא חי בפני עצמו, הוירוס הוא בסך הכל מולקולה חסרת כל חיות, ולכן כל כך קשה להילחם בו. אותו וירוס נכנס לתא חי, משתלט על הגרעין שלו, שהוא תא הפיקוד, הקוקפיט, מצליח לגרום לתא להפסיק לייצר את האנזימים שהוא רגיל לייצר לצורך התפקוד שלו, ומשעבד את גרעין התא ובעצם את התא כולו, לצורך עצמו: מהרגע שהשתלט על התא מתחיל התא לשכפל את הוירוס בכמויות אדירות, עד שהתא מתפוצץ ואלפי וירוסים חדשים יוצאים לחפש תאים לשעבד. מחלות נגיפיות מאד נפוצות, חלקן קלות יחסית, כמו ההצטננות והשפעת, וחלקן חשוכות מרפא. לגוף קשה מאד להילחם בהן, משום שלמרות שהוירוס חדר לתא, כלפי חוץ התא נראה כתא רגיל וחיובי, בעוד שהוא בעצם 'משתף פעולה' שכל כוחותיו רתומים לייצורם של וירוסים נוספים.

יש כאן משל נפלא על הדרך שבה אפילו אדם חכם ונבון, בעל רגישות לזולת, עדינות נפש, אינטליגנציה רגשית ומאור פנים, יכול להתנהג פתאום בצורה נוראה ולא מובנת: בכעס, חוסר שליטה וכו'. אפשר לקרוא לזה 'יצר הרע', אפשר לקרוא לזה 'איבוד שליטה' או בכל מיני שמות אקדמאיים מרשימים, אבל המציאות היא, שכמו הוירוס, גם היצר הרע הוא מהות שאין בה חיות פנימית, וגם הוא מצליח להשתלט עלינו, ולגרום לנו להתעצבן, לכעוס... בשעת מעשה אנחנו בטוחים שאנחנו בשליטה מלאה, אבל האמת המרה היא שבאותו רגע משהו זר השתלט על המנגנונים שלנו ומשתמש בנו לתועלתו - ללחום את מלחמותיו ולהפיץ רע.

מה עושים? מניעה: עלינו לדעת שבכל רגע נתון אנחנו יכולים להפוך למשתפי פעולה של כוחות הרוע, ולכן צריך להיות על המשמר, ולא לתת ליצר לחדור לתוכנו ולשעבד את המנגנונים המופלאים שבנו לטובת הפצת רע.

5. מקורי עכביש לחבל עבה. היצר הרע בדרך כלל מתחיל במשהו קטן, אך אם לא מסלקים אותו בשלב הזה, הוא הולך ומתעצם, מתחזק והופך לטבע של הרגלים שכבר מאד קשה לסלק. חז"ל (סוכה נ"ב) דימו אותו לקור עכביש דק ושברירי בתחילתו, שאם לא מסירים אותו בשלב הזה, הוא נהיה עבה כ'עבותות העגלה'.

6. עצה רעה. במדרש ספרי, בתחילת פרשת ראה, כתוב משל נפלא על פרשת דרכים שיש בה שני שבילים: שביל אחד - תחילתו מישור וסופו קוצים, ושביל שני - תחילתו קוצים וסופו מישור. באיזה שביל כדאי לבחור? היצר הרע יושב שם ממש, על פרשת הדרכים הזו, ומנסה לרמות אותנו ולגרום לנו לבחור בשביל שתחילתו מישור, הוא נראה סלול ונוח, אוטוסטרדה נעימה, מפתה ומזמינה, אך חיש קל היא נהפכת לדרך עפר מלאה קוצים ובורות, בוץ וסכנות. מי שמודע לכך מבין שאסור להסתנוור מתחילת הדרך, מהחוויה והריגוש, אלא צריך לעשות בירור שכלי נוקב מה אחריתה של הדרך, ולא לתת ליצר לעבוד עלינו. צריך להוסיף, שזו אינה רק בחירה אחת של פרשת דרכים אחת, שבה יש לבחור בין הטוב לרע, אלא האמת היא שבכל רגע מתחדשים שבילי משנה רבים, צמתים רבים צצים כל הזמן, והמאבק באיזה נתיב לבחור הוא כמובן תמידי.

7. זבוב, ויצר הרע 'דתי'. שלמה המלך דימה את יצר הרע לזבוב, שנאמר (קהלת י א): "זבובי מות יבאיש יביע שמן רוקח", ולמדו מכאן חז"ל (ברכות ס"א א'): 'יצר הרע דומה לזבוב, ויושב על שני מפתחי הלב'. קל להזדהות עם הדימוי הזה של זבובו - הוא מעצבן וטורדני, לא מרפה ואינו מתיאש. אבל יש כאן עומק נוסף. החפץ חיים (בקונטרס "דבר בעתו", שער ההתחזקות פי"ב) מתמקד בכך שהדימוי הוא לזבוב שיושב בין שני משפתי הלב, כלומר, "שהוא אינו יושב רק לשמאלו, להסית את האדם לעבירה לבד, שאם כן היה האדם מכיר בו. אלא שלפעמים, בערמתו, הוא פונה עצמו לצד ימין, לחזק לב האדם לאיזה מידה טובה בהפרזה גדולה הרבה יותר מכפי כוחו, כדי לתפסו על ידי זה אחר כך, ולהסיתו מן המידה ההיא לגמרי. וכגון בלימוד תורה, כשהוא רואה לאיש שנפשו חשקה בתורה, ואי אפשר לו לפתותו שיבטל מלימודו - הרי הוא מפתהו שיתחזק עוד יותר ויותר, יומם ולילה ממש, ולא לשמור את נפשו כלל, עד שהוא מחליש כוחו, ואינו יכול אחר כך כלל ללמוד. וכן כהאי גוונא בשארי מידות קדושות. ובאמת, דרך התורה הוא דרך הממוצע, כמו שכתב הרמב"ם ז"ל בהלכות דעות", עד כאן לשון החפץ חיים (ויש עוד הרבה להאריך בעניין יצר הרע הזה).

נאחל לנו ולכולכם שתמיד נצליח לזהות מתי היצר גורם לנו לעשות שטויות, כדי שנצליח להתמודד ולנצח אותו. במאמר הבא, בעזרת ה', נרחיב בדרכי התמודדות יעילות מול היצר.

15/3/2015

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub