לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




דרך 19 –

דרך 19 – "במיעוט שינה", קום ותתחיל לחיות!

שינה מוגזמת מזיקה לא פחות מחוסר שינה. הפחת את שעות השינה, קום ותתחיל לחיות!

מאת

Just released! Rabbi Noah Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

הפנייה להקדמה

בשבע בבוקר אתה נכנס לחדר ומעיר את השותף שלך. הוא נאנח וממלמל: "תודה, אני ער." חמש דקות אחר כך אתה חוזר לחדר ומוצא אותו נוחר בנחת. אין ברירה – אתה מנער אותו: "קום כבר!" בעיניים עצומות למחצה הוא אומר: "בסדר, בסדר..." ונרדם שוב.

מוּכַּר לך מאיזשהו מקום?

לצערנו, זוהי בדיוק הדרך בה אנו מוליכים לעיתים קרובות את חיינו. אנחנו שומעים או קוראים משהו חכם וחושבים שהגיע זמן להשתנות: "זהו! חבל על הזמן! אני לא יכול לבזבז יותר את החיים שלי. מעכשיו אני מתחיל לממש את עצמי!" המחשבה מחזיקה מעמד כמה דקות ואחר כך מתפוגגת אל תוך מהדורת החדשות, ארוחת הערב, שיחות עם חברים... שעה לאחר ההחלטה הגורלית אנו שוקעים בחזרה בשינה עמוקה.

הדרך התשע עשרה לחכמה היא – במיעוט שינה – השאיפה לחיים באה לידי ביטוי במאבק מתמיד נגד השינה ובמלים אחרות – להתעורר ולהתחיל לחיות.

שמירה על ערנות דורשת מאבק מתמיד. יש לנו הארות, אנו מגיעים למסקנות ולהחלטות. אך האם נצליח לשמור על ההתלהבות ליותר מאשר לרגע קצר אחד?

מטרת השינה

אין ספק, לשינה יש תפקיד חיוני: הגוף שלנו זקוק לה על מנת לתפקד! השינה מאפשרת לנו לחדש את מלאי האנרגיה, היא משחררת מתחים ומאפשרת התאוששות פיזית ורגשית.

ובכל זאת – לעולם אל תתייחס לשינה כאל מטרה בפני עצמה. אל תראה את השינה כשכר על יום עבודה קשה. התייחס לשינה כאל דרך למילוי המצברים לקראת יום חדש של צמיחה.

אל תישן יותר ממה שהכרחי ואל תתאהב בשינה. הילחם בשאיפה לנוחות.

אל תישן יותר ממה שהכרחי ואל תתאהב בשינה. הילחם בשאיפה לנוחות. אדם שאוהב את השינה, שואף כל הזמן לקבל ממנה יותר – עוד 10 דקות במיטה בבוקר, עוד מנוחת צהריים, עוד... וכך, חייו הולכים ומתכלים בשינה "מתוקה".

הדרך המומלצת ביותר, ליהנות מכוח הרפוי שבשינה, היא על ידי נמנום! כאשר אתה מרגיש תשישות, עצור ונמנם למשך 20 דקות. כל דקה נוספת מיותרת והורסת את התועלת שבשינה הקצרה.

מצא את נקודת האיזון. באופן כללי, נסה לישון את המינימום ההכרחי. מיעוט שינה מביא לריבוי ערנות.

כיף לחיות

שינה עלולה להיות אשליה. האמת היא, שכאשר אתה מלא בהתרגשות ובאנרגיה, אתה פשוט לא מסוגל לישון. האם קרה לך שהתעוררת בארבע בבוקר, על מנת לטפס על הר לפני זריחת החמה? אתה בכלל לא עייף. אתה ערני ומלא בהתרגשות, רעננות, חיים!

אם החיים משעממים, מתחשק לך לישון יותר. מי שאוהב את החיים לא רוצה ללכת לישון בלילה! אוהב החיים ממשיך לשמור על ערנות, עד שהשינה תופסת אותו – ובבוקר למחרת, הוא קופץ מהמיטה כמו אריה!

ילדים הם הדוגמא המושלמת. מהרגע בו התינוק פוקח את עיניו, הוא קופץ כמו טיל. "עוד יום... הרפתקאות חדשות... כל כך הרבה לגלות... כל כך הרבה לחוות... וּאהההההה..... תוציאו אותי מהלול!"

מי שניסה אי פעם להשכיב תינוק לישון, יודע שאין סיכוי. הוא מפחד להפסיד את כל הכיף!

מי שניסה אי פעם להשכיב תינוק לישון, יודע שאין סיכוי. הוא מפחד להפסיד את כל הכיף!

בכדי לשמר את אותה התלהבות בחיים, עליך להתמקד במשמעויות העמוקות ובמטרות שבהם. חפש פעילויות מרתקות של הגשמה וייעוד. למד כיצד ליצור את ההנאה, במקום לשבת ולחכות ש"היא תגיע מעצמה". כאשר אתה נלהב וממתין ליום הבא, אתה ערני לחלוטין.

מדוע מבוגרים עורגים לעיתים קרובות לשינה? החיים "כבדים" עלינו – יותר מידי אחריות, יותר מידי תפקידים. אנחנו רוצים לזחול למיטה ולהסתתר מתחת לשמיכה רק כדי לקחת לעצמנו הפסקה.

בדוק את עצמך – האם אתה חושב שטוב לחיות או שאולי אתה מנסה להתחמק ממאבקי החיים? אם החיים טובים, אז השינה היא בריחה ובזבוז!

לכמה שינה אתה זקוק?

התאם את השינה לסדר היום שלך. אל תתכנן את כל היום שלך סביב השינה. ברר בהיגיון לכמה שינה אתה זקוק על מנת לתפקד טוב. האם אתה ישן יותר ממה שאתה באמת צריך? נהל יומן מעקב אחר הרגלי השינה שלך במשך חודש שלם ואז חשב את הממוצע. כל עוד אינך מחליט בצורה מודעת לכמה שינה אתה זקוק, אתה "ישן את החיים".

כשאתה ישן אתה לא חי. אתה מתגלגל אל שפת החיים, אל מחוץ לקיום הממשי.

הרמב"ם כותב, ששמונה שעות שינה הן המקסימום להן זקוק האדם, אלא אם כן הוא חולה. אם תאמן את עצמך לישון פחות, תלמד לחוש, ש"מה שפחות – יותר טוב!"

אם תאמן את עצמך לישון פחות, תלמד לחוש, ש"מה שפחות – יותר טוב!"

היממה שלך תהיה ארוכה יותר. אתה תהיה בהכרה מלאה זמן רב יותר ותוכל להקדיש אותו להגשמה עצמית, ללימוד ולרכישת חכמה. הגאון מוילנא, גדול חכמי ישראל ב-500 השנים האחרונות, היה עוצר ארבע פעמים ביום לשינה בת 30 דקות ובסך הכול נהג לישון שעתיים ביממה!

נפוליאון, שנהג לישון ארבע שעות ביממה הסביר: "בכל רגע שבו אני ער אני יכול ליהנות מתהילת המלכות. אולם כשאני ישן, אני מפסיד את החוויה – איזה בזבוז!"

אל תחשוש לישון פחות מן הממוצע. אדם יכול לשמור על מצב גופני מעולה, גם כשהוא ישן מספר שעות מינימאלי. טירונים היו מוחזקים בעבר במשטר של שלוש שעות שינה ללילה. לא שמענו אותם אומרים: "אני אפוף לגמרי... העצמות שלי נמסות... אני יוצא מדעתי!" להפך, כשהם סיימו את הטירונות, הם היו בכושר מעולה!

מובן שלכל אדם יש גוף שמתפקד בצורה שונה ושזקוק לכמויות שינה שונות. אולם, מרבית בני האדם יכולים לקצץ בשעות השינה שלהם, מבלי שהדבר יפגע או ישפיע לרעה על תפקודם או בריאותם.

שיטות להפחתת שינה

קיימות שיטות שונות, שיעזרו לך להישאר ער. עמוד במקום לשבת, הכנס את כפות הרגליים למים קרים או הנח אותן על הרצפה הקרה (לא מומלץ בחורף). אבא שלי היה מרשה לעצמו לישון במיטה רק פעם אחת בשבוע – בליל שבת.

הכרח את עצמך לישון פחות, אל תחשוש, הדבר הכי גרוע שעלול לקרות לך, שפתאום תירדם!

מוקדם בבוקר, נסה לשכנע את הגוף שלך לצאת מהמיטה: "נו, בוא נקום! אחרת אנחנו נפסיד את החוויה הנפלאה של ... [מלא את החסר]."

קשה לגוף לצאת בבוקר מהמיטה החמימה והמפנקת. זרוק מעליך את השמיכה ויהיה לך הרבה יותר קל לקום!

קשה לגוף לצאת בבוקר מהמיטה החמימה והמפנקת. זרוק מעליך את השמיכה ויהיה לך הרבה יותר קל לקום! ישנם אנשים שישנים אפילו על הרצפה, משום שהגוף אינו "נדבק" לרצפה הקשה כפי שהוא "נדבק" אל המיטה הרכה.

"הסיבוב השני"

האם היית מעורב אי פעם בפרויקט מרתק שהחזיק אותך ער כל הלילה? אף על פי שהתחלת להרגיש עייפות, הכרחת את עצמך להמשיך ולהתקדם. בסופו של דבר הגעת אל "הסיבוב השני" – בנקודה כלשהי המחשבה שלך חזרה והתבהרה, רעננה וערנית כבתחילה.

הסיבוב השני מגיע, רק כאשר אתה שקוע כולך בפעילות. המשועממים פשוט נרדמים...

על מנת לנצל היטב את כוחו של "הסיבוב השני", למד כיצד להיכנס לתוך הדברים. כשהייתי תלמיד צעיר, היינו מעודדים זה את זה, להישאר ערים כל הלילה שבין חמישי לשישי וללמוד. נסה לבחור בפעילות דומה לעצמך. זוהי זירת המבחן האמיתית לבדוק, כיצד אתה מנצח במאבק נגד השינה!

על פי היהדות, המניע העיקרי שלנו הוא השאיפה לבהירות. עורר את המטרה בחייך. היפטר מאשליות לתהילה, רומנטיקה וכו'. אל תחטוף את ההלם של האמבטיה הקרה, כשתצא לחיים בסוף הלימודים ותגלה שלא... לא כולם הופכים באופן אוטומטי למנהלים.

אתה שואף להצלחה? אתה רוצה להיות טוב? אתה רוצה לעזור לאנושות? מה אתה מתכוון לעשות בקשר לזה?

אתה שואף להצלחה? אתה רוצה להיות טוב? אתה רוצה לעזור לאנושות? – מה אתה מתכוון לעשות בקשר לזה? בדוק את הנושאים החשובים ברצינות וקבל תשובות אמיתיות. שאל את עצמך: "לשם מה אני חי ומה אני רוצה לעשות עם החיים שלי?"

אל תחשוב רק על מחר או על השנה הבאה. ערוך תחזית ארוכת טווח: מה הייתי רוצה שיכתבו על המצבה שלי? האם יהיה כתוב שם שהייתי קצין בצבא, הרווחתי מליון דולר וקניתי וילה מפוארת? או יהיה כתוב שם שדאגתי ועזרתי לאנושות?

מצא את האושר בחיים. אם האידיאלים שלך גבוהים וקשים להשגה, לא תרצה לחיות בשינה כל ימיך. לא תרצה לכבות את "משחק החיים". אתה רוצה להתקדם ולהצליח – הבן זאת. נכון, החיים הם מאבק. אבל הם ממש מרתקים!

אתה יכול להשתנות!

לכולנו יש רגעים של ערנות, הבנות פתאומיות של "אה-הה!" אתה שומע משהו "שמתיישב" לך טוב. אתה מבחין באור קטן בתוך החשיכה – תובנה, אמת, רגע של הבנה שהחיים יכולים להיות נפלאים. זוהי ההנאה שבלימוד החכמה. האור ממשיך להאיר ובכל הנוגע לאותו רעיון חדש – בעצם ישנת עד לרגע זה. כל הבנה חדשה נושאת עמה תחושה מענגת של התעוררות.

ובכל זאת, יתכן מאוד שנחווה רגעי התעוררות בהירים כאלה ו...נירדם מחדש. אולי תסיים לקרוא את המאמר ותגיד: "כן, הייתה לו שם נקודה חזקה. אני צריך לחשוב על זה ולהכין תוכנית. אחרי הכול הייתי רוצה יותר מודעות וערנות בחיים שלי."

המחשבות האלה מרפרפות בתוך הראש. אולם ברגע שתכבה את המחשב, חררר.... לילה טוב. האם ככה זה עובד גם אצלך?

כשאתה מתעורר לרגע של התבהרות, נסה לשמר אותו. כמו באותה פעם שנהגת עייף, נמנמת לשנייה קצרה והמכונית סטתה מהדרך. תפסת את עצמך ובין רגע התעוררת לחלוטין. זוכר את הלם האדרנלין הזה? אתה לעולם לא תיתן לזה לקרות שוב!

כשאתה פוגש ברגע של התבהרות, הגע מייד להחלטה – החלט שאתה יכול להשתנות ושהדברים יכולים להיראות אחרת!

המונח היהודי לערנות רוחנית הוא "תשובה", שמשמעותו לשוב, לחזור, להתיישר. הבט בנזק שגרמה הטעות שלך ובדוק כיצד הפסדת את המטרה.

לא משנה בן כמה אתה, אתה תמיד יכול להשתנות. אתה יכול למצוא את האמת ולהתחיל להתנהג על פיה.

זכור שההתעוררות היא המאבק שלך ועכשיו צא לקרב ונצח!

במיעוט שינה – הדרך התשע עשרה לחכמה

 

  • המאבק לערנות הוא מאבק החיים.

  • החלט שהחיים טובים. אחרת תמשיך לישון.

  • הפק את המקסימום מהגוף שלך, אבל מצד שני אל תענה אותו.

  • ריבוי שינה מעמעם את המחשבה.

  • עייפות היא הרגל – שבור אותו.

  • בכל פעם בה אתה לומד משהו חדש, תכיר בכך, שמבחינה מסוימת עד עכשיו ישנת.

  • אם תלמד כיצד לחיות בשמחה, העייפות תתנדף. 

 

Just released! Rabbi Noach Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

19/6/2004

מאמר 19 מתוך 50 בסדרת 48 הדרכים לחכמה

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 33 תגובות ב-31 דיונים

(31) שושנה רובין, 13/5/2013 13:47

בעיה בריאותית עם ההמלצות

נשמע כמו עינוי! מבחינה רפואית יש מידע שחוסר שינה וגע בזיכרון פגיעה בלתי הפיכה. ויש עוד פגיעות. כל בן אדם צריך לדעת כמה הוא צריך לישון ולא לפגוע בבריאות שלו. לא סתם הקב"ה ברא אותנו ישנים בלילה. יש הבדל בין "להלחם בשינה" כדי לישון כמה שפחות ובין לישון כמה שצריך. החיילים שחוזרים מאימונים ללא שינה ישנים ימים שלמים בבית מרוב עייפות. זאת לא דוגמא

(30) אנונימי, 12/5/2013 19:53

תודה רבה!

(29) אור, 12/5/2013 19:28

לא בריא לישון פחות מ6 שעות בלילה

(28) gg, 12/5/2013 17:21

החיים הם טיפוס...אבל הנוף נהדר. חזק.

(27) אני, 12/5/2013 15:11

אולי זה נכון אבל אי אפשר לבד

למשל אני אמא לילדים נשואים כל חיי הקדשתי להם ואין לי שום מקצוע ואני יושבת בבית ללא מעש ומשועממת ואין מי שיעזור לי אפילו אם הייתי רוצה ליישם את העצות של הרב , צריך הדרכה לעיסוק כלשהו וזה לא בדיוק שכל אחד יכול לבד .

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub