לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




דרך 49 –

דרך 49 – "המכוון את שמועתו", ארגון המחשבה

המוח האנושי הוא מאגר מידע מורכב ומתוחכם. כיצד תוכל לשלוף את הידע הנדרש?

מאת

Just released! Rabbi Noah Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

הפנייה להקדמה

לפני שנתחיל להסביר את הדרך ה-49 מתוך 48 הדרכים, צריך להסביר, איך ייתכן שיש 50 דרכים ב-48 הדרכים לחכמה.

המשנה שהועברה כתורה שבעל פה, מונה ארבעים ושמונה דרכים לקניין החכמה, אבל, יש מספר דעות כיצד "מפסקים" את המשנה, ובעצם, כיצד מחלקים את 50 הדרכים הכתובות, ל-48.

הדרך הפשוטה מאחדת זוגות של "דרכים", שבעצם חוזרות על עצמן במידת מה, כגון: "באימה וביראה" – שהם שני היבטים ליראת שמים; או, "במקרא ובמשנה" – שהם שני חלקי התורה.

אני בחרתי להציג כל דרך בפני עצמה, כך שיצאו לנו 50 דרכים בסה"כ.

רעיון נוסף "לצמצם" את מספר הדרכים, נוכל לקבל דווקא מדרך זו – המכוון את שמועתו. דרך שאינה מהווה יחידה בפני עצמה, אלא כלי שבלעדיו לא נוכל לממש את  48 הדרכים לחכמה.

ארגון

נתאר לעצמנו משרד, שבו נוספות מידי יום ערמות חדשות של מסמכים. הדרך היחידה להפוך את כל החומר הזה לנגיש, היא שיטת תיוק מוצלחת. הפקיד זקוק למסמך בדחיפות... התסכול גואה בו כשהוא יודע שמסמך נמצא קבור אי שם תחת אחת הערימות, אבל אי אפשר למצוא אותו!

גם המוח האנושי הוא מעין משרד, מורכב בצורה יוצאת מגדר הרגיל, שלתוכו זורם כל הזמן מידע נוסף. למדנו כל כך הרבה שיעורים חשובים על החיים – חברוּת, רוחניות, עסקים, התמודדות עם אכזבות, סבלנות, שימוש בכסף וכו'. צברנו מסה גדולה של פרטים, שאין לנו אפשרות להשתמש בהם. היכן נתייק אותם? כיצד נוכל לחזור אל המידע בעתיד?

המשמעות של מכוון את שמועתו, היא לחשוב על מה שאנחנו שומעים. ליצור מערכת תיוק חשיבתית. בכל פעם בה נשמע פיסת חכמה חדשה, נסווג אותה אוטומטית בתיקיה המתאימה, ונהפוך אותה לזמינה גם בעתיד. משום שככל שנהיה יותר מאורגנים, כך יהיו לנו יותר כוחות לחיים.

מציאת הרצף ההגיוני

הדרך לארגון החכמה, היא למצוא שיטה ולפתח מערכת, שתמנע מהשכל שלך להפוך לסחבת ביורוקרטית.

תמיד נחפש אחר הזרימה ההגיונית. לדוגמא: כשאנו לוקחים ספר עיוני ליד, נעבור תחילה על תוכן העניינים, כדי לפתח תחושה כללית של מבנהו. אחר כך, נשקיע כמה דקות כדי לנסות לתאר, במה יעסוק כל פרק ופרק. וכשנתחיל בסופו של דבר לקרוא את הספר עצמו, יהיה לנו קל יותר לקבל תמונה כוללת, לשים לב במה שונה כל פרק מקודמו, מה הוא מוסיף – וכיצד כל החומר מתחבר יחד.

במקום שיסבירו לך רעיון, עדיף לנסות ולפתח אותו בעצמך – לחפש לבד אחר השלכותיו ואחר יישומיו. בדרך זו מתמקדים טוב יותר, לוקחים חלק בתהליך ומנתחים את האינפורמציה. שיטה זו מטביעה את הרעיונות במוח, הרבה יותר טוב מאשר במקרים בהם מאכילים אותנו בכפית. ובסופו של דבר, יהיה לנו הרבה יותר קל להגיע למסקנה הסופית – האם החומר אמין או לא.

בדרך הלימוד היהודית, אנו נותנים לכל קטע בתורה או בתלמוד, שם שמגדיר את תמציתו.

בדרך הלימוד היהודית, אנו נותנים לכל קטע בתורה או בתלמוד, שם שמגדיר את תמציתו, ואז כותבים משפטי סיכום לכל קטע. לדוגמא, 48 הדרכים מגדירות את הנקודות בתמציתיות, זהו מעין תוכן עניינים של נושא השגת החכמה.

 גלה את הרצף. כך תזכה ביכולת טובה לאין שיעור, של טיפול ושליטה במידע שרכשת ויהיה לך פשוט הרבה יותר, להעלות את הדברים ולהשתמש בהם בעתיד. נסה שיטה זו על כל דבר שאתה לומד. שווה להשקיע בכך חצי שעה אפילו ממש ברגע זה.

על פי חכמת היהדות, מערכת קלאסית של ארגון, היא שינון של תרי"ג המצוות. ה"משנה תורה לרמב"ם" לדוגמא, ממיין את 613 המצוות ל - 83 פרקים, המרוכזים בארבעה עשר ספרים (ולכן הסדרה מכונה גם הי"ד (14) החזקה).

כך נשיג מערכת של 613 "תיקיות מסמכים", שבתוכן נוכל להכניס כל רעיון או דבר חכמה חדש.

מה יצא לנו משינון הרשימה בע"פ? כך נשיג מערכת של 613 "תיקיות מסמכים", שבתוכן נוכל להכניס כל רעיון או דבר חכמה חדש. לדוגמא, אם עולה בך הארה חדשה בקשר להתנהלותו העל טבעית של הטבע, תוכל לתייק אותה תחת "מצוות אחדות הא-ל"; או אם מצאת דרך חדשה לעזור לנצרכים, תוכל לתייק זאת תחת "מצוות צדקה".

בדרך זו, נזכה להבין את היהדות בצורה שונה לחלוטין. נוכל לראות את הגאונות שבפזל המופלא, בו כל פיסה קשורה ומתחברת לאחרות.

ישנן גם שיטות אחרות. ישנם אנשים שיש להם המון כרטיסי "הארות", המאורגנים בסדר הא' ב' על פי הנושא. כשהם נתקלים במידע חדש, הם מעלים אותו על הכתב על גבי כרטיס נוסף. אם משתמשים במחשב, קל ליישם שיטה זו ואפשר ליצור רשת קישורים של מידע אישי.

הדבר החשוב, הוא למצוא את השיטה שמתאימה לך – ומסביבה לבנות את מאגר נתוני החכמה האישית שלך.

חוכמה זמינה

אם החכמה שווה שירכשו אותה, היא שווה גם שישמרו אותה וישתמשו בה. אם נרצה או לא, אנחנו אוספים בעקביות ובהתמדה רעיונות חדשים, כך, שבכל מקרה אנחנו משקיעים זמן וכסף להשיג את החכמה. כעת, האם יידרש מאיתנו הרבה יותר זמן או כסף כדי שגם נזכור אותה? מי ששילם 300 ₪ עבור משהו, ללא ספק גם ישתמש בו. האם אין החכמה יקרה יותר מכסף?

לפני שתתחיל פרויקט חשוב, פתח קודם תיקייה חדשה לאחסון המידע. בין אם מדובר בתקשורת עם בני אדם, בשימוש בכסף או בגידול ילדים, התמד בארגון הידע שלך. כשאתה נתקל בכתבה טובה, אל תדחוף אותה אל תוך הבלגן שבמגרה – תייק אותה.

לדוגמא, אם אתה מקים משפחה, הכן אוצר של כלים שימושיים לגידול ילדים. האם אתה רוצה שהם יהיו בריאים – מבחינה פיזית, רגשית ורוחנית? "לימוד תוך כדי עבודה" עלול להיות במקרים רבים יותר מדי מאוחר!

לא מספיק להחזיק בערמת נתונים ותרשימים אי שם במשרד.

לא מספיק להחזיק בערמת נתונים ותרשימים אי שם במשרד. באותה מידה חשוב לפתוח תיקיה שכלית מקבילה. תוכל לדמיין מורה שנתקל בבעיית משמעת, ובמקום לטפל בה מייד, חושב: "למדתי על זה משהו, זה כתוב במחברת". אנחנו צריכים להיות מסוגלים ליישם את המידע, גם מבלי להזדקק מייד לחומר המודפס.

שיטת מפתח אחת, היא לחפש תמיד אחר משפט, שמתמצת את העיקרון שמאחורי הרעיון. הרבה יותר קל לזכור תמצית כזאת, מאשר ערמה שלמה של פרטים. חכמינו משווים זאת לנשיאת שטרות, מול נשיאת שק של מטבעות. שיטה זו נותנת לך גם בסיס טוב יותר להרחיב וליישם רעיונות חדשים בעתיד.

נתיבי זיכרון

מודעות פשוטה לרעיון איננה מספיקה. על מנת לרכוש רעיון באמת, צריך לדעת אותו בעל פה. שינון בע"פ הוא דרך עוצמתית במיוחד. הרעיון מונח בכיס שלך, זמין באופן מיידי בקצה המחשבה שלך.

ישנן שתי דרכים ללמוד מידע בע"פ:

 

  1. לחזור עליו שוב ושוב ולזכור אותו מתוך השינון.

  2.  

  3. לגלות את המהלך הלוגי שלו.

 

מהי השיטה הטובה יותר? השנייה. נניח שאתה רוצה ללמוד בעל פה את כל עצמות הגוף האנושי. על פי השיטה הראשונה, צריך ללמוד בעל-פה את שמה של כל עצם על פי סדר הא' ב'. בשיטה השנייה, הדרך הלוגית, מתחילים מהראש ומתקדמים כלפי מטה, לעבר בהונות הרגליים. כשאתה עובר על הגוף, כל עצם מהווה רמז לזו שבאה אחריה.

המוח אוהב דרכים שמסייעות לזיכרון. נסה לתמצת את עיקרו של רעיון ולתעד אותו בסיסמה קולעת, שקל לזכור. בדרך זו, במקום לנסות לדלות אותו מקרקעית הזיכרון, תוכל לבנות מחדש את הרעיון השלם, על פי הסיסמה הפשוטה שהמצאת.

להלן כמה טכניקות זיכרון יעילות:

 

  • הקדש תיאור של מלה או שתיים עבור כל רעיון.

  •  

  • קח את האות הראשונה של כל מושג, וצור מלים משעשעות מראשי תיבותיו.

  •  

  • המצא סצנה דמיונית או סיפור, בהם מושגי המפתח מופיעים כולם יחד (ככל שהסצנה תהיה חריגה יותר, כך יהיה קל יותר להיזכר בה).

  •  

  • ערוך שיר מהרעיונות. תוכל לזכור סדרות של מלים על פי המנגינה.

 

ישנו מחסום מנטלי גדול לשנן ולזכור משהו בעל פה, אבל ברגע שמתחילים עם זה, זה הופך להיות נחמד וקל. בתור התחלה, נסה ללמוד פרק אחד מפרקי אבות בעל פה, ולשנן אותו כשאתה נמצא בדרך. כתוב את מילות המפתח על פיסת נייר קטנה, ושמור אותה אצלך כל הזמן. כך תוכל תמיד לבדוק אם אינך טועה.

תייק, שמור ו... מחק!

אם ידע הוא כוח, אזי שִׁכחה היא החולשה בהתגלמותה.

יש לנו במוח שתי המצאות קטנות – האחת היא כפתור ה"זכור", והשנייה היא ה"שכח". האם אי פעם קיבלת מספר טלפון ואמרת, "בטח, אני אזכור אותו", ודקה לאחר מכן הוא פרח מזיכרונך? זה קורה. בטעות לחצת על "שכח" במקום על "זכור". אבל, כאשר מיליונר אומר לך, "זה מספר הטלפון שלי", גם אם יהיו בו 25 ספרות – אין בעיה! אתה לוחץ על "זכור" ולוחץ עליו חזק!

כשאתה שומע דבר חכמה בעל ערך, החלט: "זה חשוב, אני רוצה לזכור אותו, אני מתכוון לשמור עליו." יש לך את הכוח. לחץ על הכפתור.

אם אתה מרגיש שאינך מסוגל לעבד מידע חדש, עצור מייד, ואז בסופו של כל יום, חזור על הדברים העיקריים שלמדת. לדוגמא: אם קראת מאמר טוב, נסח לעצמך את הנקודות העיקריות, ואת כל מה שאתה מוצא כבעל ערך – תייק את הדברים!

קבע לעצמך זמן לחזרה על מה שלמדת.

יותר מזה, קבע לעצמך זמן לחזרה על מה שלמדת. קל לשכוח דברים, כשאתה לא עוסק בהם על בסיס יומיומי. לא רק שחזרה ושינון עוזרים לזכור, הם גם חושפים קישורים בין רעיונות, שלא הבחנת בהם כשלמדת את הנושא בפעם הראשונה.

על מנת להימנע מעודף מידע, יש לערוך מידי פעם ניקיון יסודי במערכת התיוק המנטלית. מידע רב "מבלבל לנו את המוח", וחבל. צריך לפתח מערכת, לבדיקה והערכה מחודשת של מה שאנו סוחבים אתנו שם למעלה. נבדוק אילו נושאים עדיין נכונים ורלוונטיים, ואילו מהם כבר לא מעניינים אותנו יותר. בכדי להיפטר ממה שאיננו צריכים, פשוט נקיש "delete" – "מחק!", בדיוק כמו במחשב.

זה לא מתאים רק למידע. אם אתה מוצא את עצמך מעורב באיזושהי פעולה שלילית – מתוך לחץ חברתי למשל – אז הגע להחלטה לסלק את הפעולה. אתה חייב שיהיו לך חיים בריאים, ראש בריא וגישה בריאה לחיים. אל תיתן לתפוחים הרקובים לקלקל לך את החיים.

תוכניות וסדר עדיפויות

חלק עקרוני בארגון החשיבה הוא קביעת סדרי עדיפויות. כדי להוכיח לעצמך עד כמה חשוב הצורך לארגן את החשיבה, שאל כמה שאלות עקרוניות, ובדוק כמה זמן לוקח לך לשלוף את התשובות. לדוגמא, שאל את עצמך: אילו לקחים למדתי לגבי שלוש הקטגוריות העיקריות של החיים:

 

  1. עניינים ביני לבין עצמי: מהי תכלית החיים? מהם מטרותיי וחלומותיי? איך הגעתי אליהם? מה אני מצפה בסופו של דבר מן החיים?

  2.  

  3. עניינים ביני לבין הזולת: מה אני יודע על מערכות יחסים עם חברים, הורים, קולגות וחברה?

  4.  

  5. עניינים ביני לבין א-לוהים:מה אני יודע על אמת, טוב לב, ולשם איזו תכלית נברא העולם? מהן הזכויות שקיבלתי מן הא-ל ומהן חובותיי?

 

כעת, דרג את הרעיונות האלה למערכת של תוכניות חיים. צריכות להיות לך: תוכנית יומית, תוכנית שבועית, תוכנית חודשית, תוכנית שנתית, תוכנית ל-5 שנים ותוכנית ל-15 שנים. כיצד אתה עומד לפתח את הדברים החשובים לך?

מה היית רוצה שיהיה כתוב על המצבה שלך? שאלות כאלה מאוד עוצמתיות ומאוד כואבות.

אל תיתן לסולם העדיפויות שלך להתהפך. כל אדם מוכן למות על מנת לעשות טוב. זו אמת. האם אתה מסוגל להרוג אלף ילדים חפים מפשע על מנת להציל את חייך? מהר מאוד תבחר לוותר על החיים שלך, מלעשות דבר נורא כזה.

הזכר לעצמך: "אני רוצה לעשות מה שטוב ונכון – אני רוצה להיות אדם טוב!"

אם אתה מוכן למות על מנת לעשות את הדבר הנכון, האם זה לא אומר משהו לגבי סדר העדיפויות שלך? כן! כשאתה מתעורר בבוקר, הזכר לעצמך: "אני רוצה לעשות מה שטוב ונכון – אני רוצה להיות אדם טוב!" מובן שאתה עלול לשכוח מזה במשך היום. אבל, לכל הפחות, אתה יודע שזה חשוב. ובמוקדם או במאוחר, אתה אפילו עשוי לעשות עם זה משהו.

שאל את עצמך: מהו הדבר הנכון? מהו אדם טוב? אני באמת חייב להקדיש לעצמי קצת זמן, על מנת לברר מה זה באמת!

דאג לשמור את סדר העדיפויות שלך בפעולה. אין שום היגיון בעריכת תוכניות, אם אתה לא מוציא אותן אל הפועל.

המכוון את שמועתו – הדרך ה 49 לחכמה

 

  • ארגון החכמה, הוא הצעד החשוב ביותר ברכישת שליטה על החיים.

  •  

  • כשמשהו מעניין מופיע בדרכך, תייק אותו במחשבתך, כך שתוכל לגשת אליו כשתזדקק לו.

  •  

  • אם אתה מבין את מה שאתה לומד, הידע יישאר שלך. אם הוא הבנתך שטחית, הידע יעלם.

  •  

  • אם אינך מחליט באופן מודע לזכור, אתה עומד לשכוח.

  •  

  • אם פיסת מידע שווה שיאספו אותה, היא שווה גם שיארגנו אותה.

  •   

  • "רחוק מהעין, רחוק מהלב". חזור ובדוק את סדר העדפותיך, והצב אותן מולך.

  •   

  • הקשה על מקש ה-"delete" ("מחק"), מעניקה לך שליטה על החיים.

  •  

     

  • הכר את הזמן הנכון לשלוף את הידע הנכון.

  •   

Just released! Rabbi Noach Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

3/9/2005

מאמר 49 מתוך 50 בסדרת 48 הדרכים לחכמה

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 5 תגובות ב-5 דיונים

(5) עבאס, 7/6/2012 16:49

מה גודל לרצות במוח?

היום כשחשבתי על נמלה , יתוש, חיידק, שיש במוח שלהם מקום שחושב לרצות, אם הלרצות יש בכל חי , איפה ממוקם במוח היצר לרצות ומה הגודל שלו? ואם נמצא במוח של הנמלה , האם לרצות במוח שלנו יותר גדול, אני מדבר אך ורק על המחשבה לרצות בלבד, לדעתי אם במוח של נמלה ובמוח של יתוש יש לרצות , אז במוח שלנו אותו גודל של לרצות, ואם אני עבד לרצונות שלי אני עבד למקום במוח שהגודל שלו אולי בגודל של מיקרונים,

(4) אסף, 24/6/2008 03:48

מאמר מצוין ומועיל . בתקוה גדולה לישמה .

(3) עליזה, 5/11/2007 18:40

מאמר 49

יפה, קיבלתי כמה טיפים לזכור (לאחרונה אני משתמשת הרבה במושג "לא זוכרת" זה מפריעה לי מאד ואני באמת לא זוכרת אנסה את הטיפים המוזכרים במאמר זה

(2) חביבה, 14/2/2007 12:16

מעולה. פשוט מעולה. תודה רבה!

(1) דניאל, 7/9/2005 14:01

מאמרים

ברצוני לטעום מעט מהפירושים הנהדרים

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub