לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




קורס מזורז בהיסטוריה יהודית 3 – עולמו של אברהם

קורס מזורז בהיסטוריה יהודית 3 – עולמו של אברהם

על ידי הבנת דמותו של אברהם, אבי האומה העברית, נוכל להבין את דמותנו אנו.

מאת

ההיסטוריה של עמי העולם איננה מתרחשת בחלל ריק. גם ההיסטוריה היהודית לא. עלינו אפוא להרחיב את נקודת המבט שלנו, בשביל להשיג הבנה על אופן השתלבותו של אברהם אבינו בעולם של זמנו.

אברהם מופיע על במת ההיסטוריה בסביבות שנת 1,200 לבריאת העולם. (המאה ה- 18 לפני הספירה). באזור הסהר הפורה, בו נוסדה אחת הציביליזציות המוקדמות, הידועה בשם מסופוטמיה.

כאשר מדברים על ציביליזציה, מתכוונים לארגון מורכב של אנשים יצרניים החיים יחדיו ומנהלים קשרי מסחר וקשרי גומלין ביניהם.

כאשר מדברים על ציביליזציה, מתכוונים לארגון מורכב של אנשים יצרניים החיים יחדיו ומנהלים קשרי מסחר וקשרי גומלין ביניהם. המזרח התיכון היווה זירת פעילות הולמת ליצירת ארגון שכזה.

תחילתו, באנשים שהתאגדו לקהילות בעלות ידע לביות בעלי חיים לתועלתן האישית. (שימוש בבשרם, בחלבם, בצמרם, לצורך חרישה וכן הלאה). והמשכו, עם התפתחות המסחר כתוצאה מהיווצרות עודפי מזון, ותחילת ההתמחות בסוגי אומנות שונים – מלאכות יד, כוהני דת ולוחמים. מה שהוביל בהמשך להקמתם של מרכזים עירוניים.

מרבית ההיסטוריונים מסכימים שתיאור זה מתאים לאזור הקרוי "הסהר הפורה".

"בין הנהרות"

אזור הסהר הפורה מקיף את האזור בו זורם נהר הנילוס של מצרים, אזור הלבנט, (האזור המרכזי בו מצויה ארץ ישראל) והאזור בו זורמים נהרות הפרת והחידקל.

שלושת הנהרות הגדולים תורמים רבות לפוריות הקרקע וכתוצאה מכך לשגשוג החיים באזור. הנילוס הוא נהר כביר, הגדול בעולם. לולא הנילוס, הייתה מצרים הופכת למדבר. מעניין לציין כי בזמני קדם, היוו רק 3 אחוזים מאדמת מצרים שטח הראוי לעיבוד, 97 אחוזים היוו מדבר.

ההיסטוריונים כינו את האזור בשם מסופוטמיה, אשר ביוונית פירושו "בין הנהרות".

גם הפרת והחידקל הם נהרות עצומים; הם זורמים בעיקר באזורים הידועים כיום בשם עיראק וטורקיה. ההיסטוריונים כינו את האזור בשם מסופוטמיה, אשר ביוונית פירושו "בין הנהרות".

מבין שתי התרבויות הקדומות שהתפתחו , מצרים היא בעלת אופי מיוחד במינו. כציביליזציה היא התקיימה במשך 3,000 שנים בקירוב. זו תקופת זמן נדירה באורכה בהשוואה לציביליזציות אחרות.

כפי הנראה בידודה האסטרטגי והיותה בלתי נגישה להשפעות זרות, הם שתרמו לאופייה המיוחד ולהמשך קיומה. כוחות זרים לא הצליחו לפלוש אליה ולמוטטה ורק היוונים – ובמיוחד אלכסנדר הגדול – הביאו למפלתה כציביליזציה עצמאית והפכו אותה לקולוניה יוונית.

מסופוטמיה לעומת זאת, לא נהנתה מהגנה טבעית מעין זאת. היא היוותה ברובה מישור ענק, המאופיין במים רבים, שדרכו עברו מסלולי הנדידה של כל עמי קדם. כל כובש שיצא מתוככי אסיה או אירופה הציג בה את רגלו. לא הייתה לה הגנה טבעית – לא הרים ולא מדבריות – והיא הייתה ארץ פורייה ונחשקת.

מסיבה זו אנו עדים לחילופי שלטון רבים באזור ומספר רב של ציביליזציות המופיעות בחלק זה של העולם – אשורים, בבלים, פרסים, יוונים, רומאים ואחר כך כמובן, הפולשים המוסלמים.

"נפש מדברת"

קיימת מחלוקת מסוימת בין ההיסטוריונים לגבי הציביליזציה הראשונה, האם היא נוסדה במצרים או במסופוטמיה, (בייחוד באזור של מסופוטמיה שנקרא "שומר") אך אין ספק שהתעודות הכתובות הראשונות – חותמה המובהק של כל ציביליזציה – מקורן דווקא בסהר הפורה.

בעוד הטכנולוגיות המתפתחות של ימינו מבוססות על איסוף קולקטיבי של מידע המועבר בדייקנות (ואשר בעשרות השנים האחרונות מצטבר בקצב שקשה לנו לעמוד בו) הרי אמנות הכתיבה היא המצאה ייחודית וחד-פעמית שאינה קשורה להתפתחות והצטברות של מידע במשך שנים.

מנקודת המבט היהודית, יכולתו של האדם להביע את עצמו, בין אם באמצעות כתיבה או דיבור, מגלמת את כל הווייתו. אנו לומדים כי כאשר ברא אלוקים את היצור האנושי הראשון – אדם – הוא נפח באפיו נשמת חיים. ויהי האדם ל"נפש חיה" (בראשית ב:ז). המלים "נפש חיה" לדברי אונקלוס, גדול הפרשנים על התורה – נפש ממללה, כלומר, מדברת.

על צומת הדרכים

מקום רוגש והומה זה, ששימש כצומת דרכים מסחרית, היווה כר צמיחה אידיאלי ליכולת הכתיבה והדיבור הייחודיים לבני המין האנושי.

באם אברהם היה נולד כאסקימואי או אמריקאי, הייתה כל ההיסטוריה האנושית מקבלת צביון שונה.

ההיסטוריה היהודית החלה למרגלות נהרות הפרת והחידקל, בערש הציביליזציה. היה זה המקום הנאות ביותר לצמיחתה של ציביליזציה במונחים של התפתחות החקלאות והתרבות. זהו גם המקום הנאות ביותר להופעתו של אברהם שעתיד להשפיע על העולם, וככזה עליו לשהות בצומת דרכים דרכה עוברים מסלולי ההגירה של עמי קדם.

באם היה נולד כאסקימואי או אמריקאי, הייתה כל ההיסטוריה האנושית מקבלת צביון שונה, מאחר והשפעתו הרוחנית האדירה לא הייתה יכולה להטיל את רישומה בצורה כה מקיפה.

אבל אברהם נולד במסופוטמיה, במקום הומה במיוחד שנקרא אור כשדים, אשר נחשף על ידי הארכיאולוגים בעיראק של ימינו, ואשר היווה את מרכז הציביליזציה האנושית הקדומה. ממרכז קוסמופוליטי זה, החל אברהם את מסעותיו.

1/11/2003

מאמר 66 מתוך 68 בסדרת Jewish History (Hebrew)

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 6 תגובות ב-6 דיונים

(6) אנונימי, 9/1/2014 12:47

מובא בספר יוחסין שנכתב לפני למעלה מ-500 שנה עפ"י מדרשי חז"ל

(5) אלון לוין, 22/12/2009 14:51

אברהם נולד ב-1948 לבריאת העולם

וזה עולה בפשטות מחישוב השנים בספר בראשית. חוץ מזה, כמו שציין המחבר, אברהם חי במאה ה-18 לפני הספירה הנוצרית. העולם בשנת 2010 קיים 5770 שנה. דהיינו בשנת 0 היה העולם בן 3760 שנה. אם "נגלח" עוד 18 מאות, לאיזה מספר נגיע? טעות שניה - אונקלוס אינו גדול המפרשים של התורה. התואר הזה שמור עבור רש"י. אונקלוס הוא גדול מתרגמי התורה לשפה הארמית, והתרגום שלו משמש גם כמקור לפרשנות, מאחר ובאופן טבעי, כשמתרגמים משפה לשפה, המטרה היא לא להעביר את הטקסט ("תרגום חופשי") אלא גם את הסאבטקסט ואת הקונטקסט. מתוך האופן בו אונקלוס הבין את הטקסט, זכינו לפרשנות נוספת על התורה.

(4) דודו, 13/9/2006 03:43

דווקא לדעתי הצדק עם דוד ושלמה

עד כמה שאני יודע במסכת עבודה זרה מובא שכשאברהם היה בן 52 העולם היה בן 2000 כלומר הוא נולד בשנת 1948 לבריאת העולם.

(3) איתמר עצמון, 7/1/2006 10:39

לדוד ושלמה - שנת לידת אברהם

מחבר המאמר צודק, אכן אברהם נולד במאה ה-12 לבריאת העולם, ולא בשנת 1948 לבריאת העולם כמו שטענתם. אלא אברהם, לפי אנשי התורה, נולד בשנת 1948 לפני הספירה הנוצרית.

(2) שלמה, 18/9/2005 08:15

צודק

נראה לי שאפשר לחשב את זה בקלות כי עד יעקב כתוב באיזו גיל כל אחד הוליד ואז מחברים את הגילים שבהם הולידו עד שמגיעים לאברהם ויוצא 1948.
ומאחר שפירוט זה הוא בנוגע לשושלת אחת אז לא צריכות להיות בעיות.

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub