לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




אורו של עולם

אורו של עולם

למה ירושלים כל כך מרגשת אותנו?

מאת

 אני וירושלים, הולכות יד ביד,

לא ירושלים של דוד המלך, שאבק של שלושת אלפי  שנה רובץ על אבניה,

ירושלים החדשה, שקמטים רכים של עיצה, מתחילים לעטר את זוויות עיניה,

ירושלים שקול פעמונים קולה,

וככר השוק שלה הומה אדם,

בשבוע הבא חוגגת ירושלים המאוחדת חמישים שנה.

שלושה חודשים קודם לכן, נולדתי אני,

וכאשר שרקו ביוני המרגמות,

והצלפים הפכו את שכונת ילדותי למטווח,

שלמרגלותיה עבר הגבול עם ירדן,

נטלה אותי אימי יחד עם אחי, שארבעה עשר חודשים בלבד הפרידו בינינו ,

ונסה אל מקום אחר, בטוח יותר, בעיר אחרת.

שישה ימים לאחר מכן,

פעמו הלבבות כאשר שמע העם את מוטה גור מכריז "הר הבית בידינו",

ועין לא נותרה יבשה כאשר תקע הרב גורן בשופר מול האבנים העתיקות,

וברך בשם ומלכות "שהחיינו", וברכת "מנחם ציון ובונה ירושלים",

ואבי ששהה באותם ימים הרי גורל לרגל עסקיו, הרחק בארצות הברית,

עלה וירד במדרגות המלון,

כדי למצוא יהודי שיוכל לחלוק איתו את ההתרגשות הבלתי נתפסת.

 

אז ממה כל כך התרגשנו?

מה כל כך נגע לעם בלב,

למה ירושלים עושה לנו את זה?

 

המדרש מתאר מדוע קוראים לירושלים בשמה:

"אברהם קרא אותה 'יראה' שנאמר :"וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא, ה' יִרְאֶה" (בראשית, כב':14)

שֵם קרא אותו שלם שנאמר: "וּמַלְכִּי-צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם" (שם, י"ד :18)

אמר הקדוש ברוך הוא: אם קורא אני אותו 'יראה' כפי שקרא אותו אברהם,

שֵם הצדיק מתרעם,

ואם קורא אני אותו 'שלם' אברהם הצדיק מתרעם.

אלא הריני קורא אותה ירושלים כמו שקראו שניהם 'יראה' 'שלם' – ירושלים"' (בראשית רבה).

 

אברהם אבינו הפיץ בעולם את האמונה בא-ל אחד, הוא תיקן את התפיסות האליליות המשובשות,

הוא ספר לבני האדם על השגחתו המתמדת של אלוקים,

על קשרי הגומלין של אהבה ויראה.

לכן קרא לירושלים 'יראה'.

שֵם היה בנו הצדיק של נח. הוא זן והאכיל את בעלי החיים שבתיבה, וחינך את העולם לישרות ולתיקון המידות לאחר המבול.

לכן קרא לירושלים 'שלם'.

שם שמעיד על חזון לעולם שלם,

שיש  בו קשרי גומלין בין האנשים, של השפעת טוב וחסד זה לזה.

 

'מציון תצא תורה'

ירושלים לא שמרה את חכמתה לעצמה,

היא חלקה אותו בנדיבות עם כל הבאים בשעריה,

היא היתה תמיד מרכז התודעה היהודית,

מעבירה מדור לדור ירושה של שלמות של ערכי נצח.

זה המקום בו כל מי שרוצה יכול להתחבר אל הרוחני, הנעלה והנשגב.

זה המקום בו כל מי שרוצה יכול להיזכר  שיש בחיים היבט משמעותי וקדוש,

ששווה לשאוף ולהתקרב אליו.

21/5/2017

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub