לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




סקירה היסטורית

סקירה היסטורית

נקודות מפתח בהיסטוריה, ממחישות לנו את עלייתן ונפילתן של אימפריות, בו בזמן שהעם היהודי ממשיך להתקיים.

מאת

כשאנו מעלים בדמיוננו את העולם העתיק, אנו חושבים על מצריים, בבל, יוון או רומי. אנו רואים בעיני רוחנו את שליטיהן העשויים ללא חת: רעמסס, חמורבי או אלכסנדר מוקדון, שולטים ביד רמה בנתיניהם, על גדות נהרות הנילוס, הפרת והחידקל.

האמת, כי עבור רבים מאתנו כל "התבשיל" ההיסטורי הזה, של שמות, תאריכים ומקומות, אינו אלא תערובת חסרת משמעות, ששמחנו לשכוח מייד עם סיום בחינת הבגרות. בו בזמן, עבור יהודים מעידן אחר – שהיו יהודים בדיוק כמונו – כל אחד משמות אלה היה מוחשי ומשמעותי להחריד! בדיוק כפי שהיו סטאלין והיטלר עבור הסבא והסבתא (רבא) שלנו ובדיוק כמו שכיום השמות של מנהיגי העולם משמעותיים עבורנו!

סיפור פורים מתרחש בתקופה, של סוף השלטון היהודי בארץ וחורבן בית המקדש הראשון, בידיו של נבוכדנצר מלך בבל.

מטרת הטבלה הבאה, להציג את אירועי התקופה בזמן סיפור המגילה ו"לעשות קצת סדר בבלגן" ההיסטורי שלנו.

שנה על פי הלוח עברי

שנה לועזית

האירוע ההיסטורי

2080 – ב' אלפים, פ'.

1671 לפנה"ס

אברהם ושרה.

2332 – ב' אלפים, של"ב

1428 לפנה"ס

תחילת העבדות במצריים.

2448 – ב' אלפים, תמ"ח

1312 לפנה"ס

יציאת מצריים ומתן תורה על הר סיני

.

2488 – ב' אלפים, תפ"ח

1272 לפנה"ס

העם היהודי נכנס לארץ ישראל.

2935 – ב', תתקל"ה

825 לפנה"ס

בניין בית המקדש הראשון.

3338 – ג', של"ח

422 לפנה"ס

המקדש נחרב על ידי נבוכדנצר; תחילת גלות בבל.

3388 – ג', שפ"ח

372 לפנה"ס

פרס ומדי מאחדות כוחות על מנת לכבוש את בבל.

3390 – ג', ש"צ

371 לפנה"ס

כורש הופך למלכה של האימפריה הפרסית.

3401 – ג', ת"א

360 לפנה"ס

אחשוורוש עולה על כס מלכות פרס.

3404 – ג', ת"ד

356 לפנה"ס

המן מוכתר לראש השרים; אסתר מוכתרת למלכה.

3405 – ג', ת"ה

355 לפנה"ס

נס וניצחון פורים; מרדכי מוכתר לראש שרי פרס.

3408 – ג', ת"ח

352 לפנה"ס

בניין בית המקדש השני.

3622 – ג', תרכ"ב

139 לפנה"ס

נס חנוכה.

3830 – ג', תת"ל

70

חורבן בית המקדש השני; תחילת גלות רומי.

4260 - ד', ר"ס

500

כתיבת התלמוד הבבלי.

4856 - ד', תתנ"ו

1096

מסע הצלב הראשון.

5155 - ה', קנ"ה

1475

גירוש יהדות צרפת.

5532 - ה', תקל"ב

1772

התפשטות החסידות.

5657 – ה', תרנ"ז

1897

הקונגרס הציוני הראשון.

5708 – ה', תש"ח

1948

הקמתה של מדינת ישראל.

5751 – ה', תשנ"א

1991

סדאם חוסיין מצהיר על עצמו שהוא נבוכדנצר השני, תוקף את ישראל ומובס במלחמת המפרץ אשר מסתיימת בפורים.

מעט פרטים נוספים

העם היהודי, בהנהגתו של יהושע בן נון, נכנס לארץ בשנת 1272 לפנה"ס. לאחר ההתנחלות, פיתוח הארץ וייסודן של מלכות ומערכת משפט, החלה בניית הבית הראשון, על ידי דוד המלך, בשנת 832 לפנה"ס. הבנייה הושלמה שלוש שנים מאוחר יותר על ידי בנו, שלמה.

המקדש הראשון עמד על תילו במשך 410 שנים. במהלך אותו זמן, שגשגה בארץ קהילה יהודית תוססת, כשירושלים והמקדש מהווים את מרכזה הרוחני, התרבותי והפוליטי.

הבבלים בהנהגתו של נבוכדנצר, מהווים את הכוח הדומיננטי באזור המזרח התיכון. הם שולטים בדרכי התעבורה מהמפרץ הפרסי ועד לים התיכון, צוברים עושר עצום והופכים למעצמת-על, השולטת על מספר גדול של ערים ואומות. העוצמה הבבלית האדירה הזו, מופנית כלפי הישוב היהודי בארץ ישראל, כובשת את ירושלים, מחריבה את בית המקדש ומגלה את שארית הפליטה לבבל.

הגולים המובסים, מובלים מושפלים אל בבל. שם, ברבות הימים, הם מצליחים להקים קהילה יהודית תוססת.

חורבן ירושלים פותח תקופה, שמוכרת בהיסטוריה היהודית כ"גלות בבל". הגולים המובסים, מובלים מושפלים אל בבל. שם, ברבות הימים, הם מצליחים להקים קהילה יהודית תוססת, המנהלת חיי דת וחברה, במידה רבה של עצמאות חברתית.

כחמישים שנה לאחר תחילת הגלות, דריווש וכורש, פותחים במערכה לכיבוש המזרח התיכון ובכלל זה גם בבל. עם נפילת בבל, כורש הופך לשליטה הבלתי מעורער של אימפריית פרס ומדי ובתור שכזה מקבל בירושה את יהודי בבל כאזרחים.

היהודים הופכים לאזרחי האימפריה הגדולה ביותר, אשר הופיעה מעל לדפי ההיסטוריה – המעצמה הפרסית. זו האימפריה ואלה המלכים – כורש ויורשו אחשוורוש – אשר יספקו את הבימה, התפאורה והרקע להתרחשויות המוכרות לנו ממגילת אסתר.

ואת המשך הסיפור תוכלו לקרוא במגילה!

18/2/2004

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 7 תגובות ב-7 דיונים

(7) יוסי, 17/3/2011 18:41

איך יתכן ?

אם תחילת העבדות הייתה 1428 לפנה"ס ויציאת מצרים הייתה ב- 1312 לפנה"ס 1428-1312=116 , ע"פ חשבון חז"ל עבדות מצריים הייתה 210 שנים?? תודה יוסי

(6) אנונימי, 26/2/2007 05:16

תאריכים

האם סיפור המגילה הינו 5 שנים בלבד?! אנא בדיקתכם , המאמר אגב יפה ביותר

(5) אמיתי, 13/3/2006 05:15

אי דיוקים

ביהמ"ק הראשון נחרב ב 586 לפנה"ס ולא כמו שנכתב. מכאן כנראה שתאריכים נוספים אינם מדויקים אם כי להבנת הרעיון הכללי זה לא נורא

(4) חי, 14/3/2005 09:52

תודה, הסדר ההיסטורי תרם לי רבות

(3) רעות, 1/3/2004 08:27

דיוק בניסוח

"סיפור פורים מתרחש בתקופה, של סוף השלטון היהודי בארץ וחורבן בית המקדש הראשון, בידיו של נבוכדנצר מלך בבל".

זה ניסוח לא מדויק כיון שסיפור פורים לא מתרחש בתקופת החורבן אלא כמה עשרות שנים אחריו.

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub