לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




פסח וגלגל המזלות

פסח וגלגל המזלות

על שחרור מההורוסקופ, ומיתר הכוחות שנמצאים מעבר לשליטתנו.

מאת

האם אתם מסתכלים לפעמים על ההורוסקופ בעיתונים ובמגזינים החביבים עליכם? אם אתם בשלב ההיכרויות, האם אתם מציינים לעצמכם לברר מה מזלו של האדם שמעניין אתכם? האם אתם מזהים תכונות אישיות עם תכונות אופייניות לאלה שנולדו תחת השפעתו של אחד מתריסר המזלות?

האם אתם חושבים שיש אמת בדבריו של שייקספיר ש"הכל באשמת הכוכבים"?

גם היום, בעולמנו המודרני והנאור, כמעט בסוף כל עיתון בעולם יש הורוסקופ. על פי המחקרים האחרונים, לפחות 90% מהאמריקנים מתחת לגיל שלושים יודעים מה המזל שלהם, למעלה מ-10,000 אסטרולוגים פועלים ברחבי ארה"ב, והאמריקנים משקיעים למעלה ממאתיים מיליון דולר בשנה להתייעצות עם אסטרולוגים. וגם בישראל, תוכניות האירוח לא מוותרות על תחזיות אסטרולוגיות, ובמיוחד לקראת שנה חדשה או אירוע היסטורי.

ההיסטוריונים טוענים שהאסטרולוגיה היתה כאן כבר ממש מזמן. ניתן להתחקות אחר עקבותיה יותר מ-3,500 שנה לאחור. ובכל זאת, באופן פרדוקסלי, ימי השיא של האסטרולוגיה לא היו באותם ימים קדומים של בערות מדעית, וגם לא בראשית ימי הביניים, כשהאדם הממוצע היה שקוע עמוק באמונות טפלות, אלא דווקא במאה העשרים ולא פחות מזה במאה הנוכחית - כאשר לכאורה רוב בני האדם מודעים היטב לעובדות האסטרונומיות הבסיסיות, ויודעים שהכוכבים הם עולמות בפני עצמם, בדומה לכדור הארץ, ולא כוחות רוחניים עצמאיים ששולחים אותנו לגורלות קבועים מראש.

שוחטים את התירוצים, ויוצאים לחירות

אבותינו במצרים, אלה שאת מסעם מעבדות לחירות אנחנו חוגגים בפסח, חיו בתרבות שעסקה באובססיביות בשליטת הכוכבים ובכוחם של גרמי השמים לנבא את העתיד. התורה אומרת לנו כיצד פרעה קרא לאצטגנינים – האסטרולוגים – כדי להבין את משמעותן הרוחנית האמתית של ההתרחשויות.

בהקשר הזה, מפרשי התורה מסבירים את הטקס המוזר שא-לוהים דרש מבני ישראל, כתנאי מוקדם ליציאתם ממצרים: א-לוהים אמר למשה לצוות את בני ישראל לקחת "אִישׁ שֶׂה לְבֵית אָבֹת, שֶׂה לַבָּיִת" (שמות יב, ג). הם התבקשו לשחוט את הטלה הזה ולמרוח את דמו על שני צדי פתח הכניסה ועל המשקוף העליון. רק אז א-לוהים "פסח" על בתי העבריים והציל את חיי בכוריהם.

ברור שא-לוהים לא צריך סימן צבוע על הדלת, כדי לדעת אם בבית מסוים גרים ישראלים או מצרים. כל המצוה הזאת נועדה להיות מבחן. השה היה אחד מהאלילים העיקריים במצרים (כמו שהיום בהודו מתייחסים לפרה). כדי שבני ישראל יוכלו לצאת ממצרים, הם היו צריכים קודם להפגין בגלוי שהם הודפים מעליהם את העבודה הזרה המצרית. ורק אלה שהעזו לעשות את זה היו ראויים להיגאל.

מעניין שהמצרים בחרו בטלה כאחד מאליליהם העיקריים. מה גרם למדינה לוחמנית, שהייתה מפורסמת במיומנויות הלוחמה שלה בעזרת סוסים ומרכבות, לסגוד לבעל חיים כל כך כנוע ושליו לכאורה?

הרמב"ן נותן לנו תשובה מבריקה לשאלה הזאת. הסימן הראשון בגלגל המזלות הוא מזל טלה. ומכיוון שהוא הראשון, הוא המפתח לכל הסימנים שבאים אחריו - הוא המקור לכוחם של כל 11 המזלות הבאים בעקבותיו.

לכן בני ישראל היו צריכים לשחוט את שה הקרבן. זה היה הביטוי העוצמתי ביותר לדחיית כל מערכת המחשבה שמכפיפה את מעשי האדם לכוחותיהם של גרמי השמים, תפיסה מנוגדת לחלוטין לעיקרון הבחירה החופשית, שהוא אחד מעיקרי היהדות!

האסטרולוגיה הופכת אותנו לבובות תיאטרון, המונעות על ידי חוטים שאינם מושפעים משאיפותינו האישיות או מכוח הרצון שלנו

הרבה מדברים על חירות. המושג חלחל לכל העולם. פסל החירות, ורעיון השוויון והצדק. אבל צריך לזכור את המקור שמעביר ומחדיר את המסר בצורה הכי ממוקדת - חג הפסח. שבו אנחנו יוצאים לחירות לא רק מבני אדם שרוצים לשעבד אותנו, אלא גם מגזרות קבועות מראש על ידי כוחות שנמצאים לגמרי מחוץ ומעבר לתחום השפעתנו.

בקיצור, משמעותה של אמונה באסטרולוגיה ובגלגל המזלות היא שיעבוד – עבדות לגורל שאין לנו שום בחירה לגביו, ושאיננו חופשיים לשנותו על ידי מעשים טובים, תפילה או חרטה.

האסטרולוגיה הופכת אותנו לבובות תיאטרון, המונעות על ידי חוטים שאינם מושפעים משאיפותינו האישיות או מכוח הרצון שלנו.

כמה בולטים לאור זה דברי הא-ל לאברהם אבינו, בחזון המוכר של ברית בין הבתרים: "וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה, וַיֹּאמֶר: הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה, וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים" (בראשית טו, ה). המדרש מספר שאברהם אמר, "על פי המזל שלי, ראיתי שאני לא יכול להוליד ילדים". ובתשובה לכך א-לוהים הוציאו למעלה מן הכוכבים ואמר: "צא מאצטגנינות שבך"-  בני ישראל אינם משועבדים לכוכבים ומזלות. 

היהדות מסכימה עם דבריו הציניים של אדמונד המושחת מהמחזה 'המלך ליר': "אֲנַחְנוּ מַאֲשִׁימִים ...אֶת הַשֶּׁמֶשׁ, הַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים, כְּאִלּוּ אֲנַחְנוּ נְבָלִים בִּגְלַל הֶכְרֵחַ, טִפְּשִׁים בִּגְלַל כְּפִיָּה שְׁמֵימִית, כְּלָבִים, גַּנָּבִים וּבוֹגְדִים בִּגְלַל גְּזֵרַת הַסְּפֵרוֹת; שַׁתְיָנִים, שַׁקְרָנִים וְנוֹאֲפִים בִּגְלַל צִיּוּת מֵאֹנֶס לְהַשְׁפָּעוֹת פְּלָנֵטָרִיּוֹת; וְכָל מָה שֶׁרַע בָּנוּ זֶה רַק כֵּיוָן שֶׁהָרָקִיעַ דּוֹחֵף." אילו זה היה כך, לא היינו יותר מכלים במשחק שח שמימי, כשהאחריות על כל אחד ואחד ממהלכינו הייתה מוטלת אך ורק בידי שחקן השח העליון שמכוון את צעדינו.

וזאת משמעותה האמתית של האמירה המפורסמת של רבי יוחנן, ש"אין מזל לישראל" – אין הכוונה שאנו חסרי מזל, אלא שאנו לא משועבדים למזל, לכוחות קבועים מראש שנמצאים מעבר לשליטתנו.

זוהי אמירה עוצמתית ומשחררת עבורנו, כשחקנים על בימת ההיסטוריה, כדוחפים ומקדמים לתיקון העולם, בעודנו מפלסים את דרכנו בחיים דרך בחירות מרצון חופשי.

היום, אין בית מקדש, ואיננו יכולים להקריב בפועל את קרבן הפסח, אבל גם היום אנו יכולים לשחוט, באופן מטאפורי, את התירוצים שאנחנו נותנים לעצמנו על החסרונות שלנו, כאילו הם נקבעו מראש. אנחנו צריכים לזכור שאנחנו חופשיים – חופשיים להיות גיבורי סיפורי חיינו.

משום שלא הכוכבים כותבים את מחזות שנותינו. ומשום שביכולתנו לבחור להפוך לכוכבים בעצמינו.

28/3/2015

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub