כולנו יודעים שלא נכון 'לשים רגל' ולהכשיל אדם שפוסע בדרך – במיוחד אם האדם הזה עיוור ואינו יכול לראות לאן הוא הולך. פרשת השבוע הזה מלמדת אותנו על סוג נוסף של הכשלה שגרועה באותה מידה, אבל קל מאוד להעלים ממנה עין. מדובר בהטעיית בני אדם או בנתינת עצה רעה, אפילו כשנראה לנו שאנחנו נרוויח מזה.


בסיפורנו השבוע מתלבט ילד אם לייעץ לחבר דבר שיהיה הכי טוב לאותו חבר – או דבר שיהיה הכי טוב לו עצמו.

קרס חוט ופיתיון

אייל השחיל בזהירות את חוט הניילון הדק דרך טבעות המתכת שעל חכת הדַ?ג שלו, כשהבחין בשותפו לחדר במחנה הקיץ, גבי, מסובך כולו בחוט הדייג כמו חתול שמשחק בכדור צמר. אייל בקושי התאפק מלצחוק. "גבי, נראה כאילו דגת את עצמך לפני שהיה לך סיכוי לדוג דג!"

"זאת הבעיה", נאנח גבי. "אף פעם לא דגתי קודם, ואין לי שום מושג מה צריך לעשות. נראה כאילו שאתה עושה את זה כל החיים שלך. חושב שתוכל לעזור לי להתחיל?"

זה היה נכון – מאז שאייל זוכר את עצמו, הוא היה יוצא עם אבא שלו לדַ?ג. לכן, הוא העריך שהוא המועמד הטבעי לזכות בתחרות הדיג הגדולה של המחנה. "באמת, אף פעם לא עשית את זה קודם?" התפלא.

"לא", משך גבי בכתפיו. "הדבר הכי קרוב לדיג שעשיתי בחיים שלי זה להוציא את הטונה מהקופסה. בכל אופן, איך מסדרים את הדבר הזה?" הוא שאל כשהוא מטלטל את החכה שלו. "ואני לא אמור לחבר לזה תולעים או משהו כזה?"

אייל לקח את החכה של חברו ובתוך כמה רגעים התיר את הקשרים, השחיל את החוט ושם פיתיון. "הנה, ושיהיה לך בהצלחה", הוא אמר, וחזר לענייניו הרציניים שיובילו אותו לזכייה בתחרות ולפרס הגדול.

הוא ציפה שגבי ילך לדרכו מייד, אבל זה נשאר לצדו, עוקב אחריו ושואל על כל צעד שהוא עושה. "תגיד לי, איפה המקום שבו הכי טוב לדוג?"

"במים, כך נראה לי", ענה אייל, שהדבר התחיל להטריד אותו.

"לא", צחק גבי. "אני מתכוון לשאול אם יש איזה פטנט לדעת מה המקום הכי טוב? אתה מבין, כמו... מאיזה צד של הסירה או משהו כזה."

אייל התחיל להילחץ. באמת יש פטנט כזה. אביו לימד אותו איך להסתכל על המים במקום שבו הסירה מטילה צל, וכך לגלות איפה נמצאים הדגים הגדולים והרבים ביותר. אבל זה אמור להיות הסוד הפרטי שלו, שיעזור לו לנצח בתחרות. וחוץ מזה, אם הילד הנודניק הזה יישאר לידו כל היום עם השאלות שלו, לא יישאר לו רגע אחד שקט לעצמו.

במקום לענות לו ברצינות, אייל החליט להמציא משהו. גבי ממילא לא ירגיש בבלוף, נכון?

"המקום הכי טוב? אתה פשוט צריך ללכת לקדמת הסירה, כדי שתראה את הדג לפני כל האחרים."

"וואו, תודה על העצה", חייך גבי, ומיהר ליישם את 'עצת המומחה' שקיבל.

אייל התארגן והטיל את החכה שלו – אבל במקום הכי טוב באמת – כשהתחיל לחוש באי-נוחות. אולי זה לא היה נכון להטעות ילד בצורה כזאת. בסדר, אני לא חייב לגלות את הסוד שלי, אבל להציע לו בכוונה את המקום שבו הסיכויים הכי עלובים למצוא דגים, זה לא נשמע כל כך טוב.

הוא ניסה לסלק את המחשבות הללו מראשו, אבל הן לא שמעו בקולו. גם הדגים הרגישו כנראה במתח שלו, כי הם לא התקרבו לפיתיון.

לאחר כמה דקות נוספות, גלל אייל את החכה שלו והלך להגיד לגבי את האמת. אחרי הכל, גבי סומך על העצה הטובה שלו. הוא התקדם אל חרטום הסירה וראה שגבי מתכופף מעבר למעקה כאילו שהוא מקיא או משהו כזה. כשהתקרב הוא גילה שגבי לא מקיא, אלא מושך בכוח את החכה שלו. האם היא נתקעה מתחת לספינה?

"היי גבי, אני צריך להתנצל..." הוא התחיל להגיד, כשהבחין שהחכה של חברו מיטלטלת בצורה שיכולה להעיד רק על דבר אחד - גבי תפס דג, וזה דג גדול!

אייל רץ ותפס את החכה של הילד המתאמץ כדי לעזור לו לגלול את החוט אליו. "וואו, איזה דג!" הוא אמר בהפתעה, כשיצא הדג המבריק והענק מפרפר מהמים.

הם מיהרו למשקל ושחררו את הדג שם. לאייל היה מספיק ניסיון בדיג כדי לדעת שהניצחון כבר מונח בכיסו של גבי.

"מזל של מתחילים", אמר גבי, מחייך מאוזן לאוזן. "תודה על עצת המומחה!" הוא הוסיף בפשטות.

פניו של אייל החווירו. הוא יודע את האמת, שגבי לא תפס את הדג בזכות העצה הטובה שלו – אלא למרות העצה המטעה שלו. פתאום הייתה לגבי הרגשה שלניצחונו הנִסי של גבי יש מסר המופנה כלפיו, ישר משמיים: שהוא צריך לנסות באמת לעזור לאנשים שמבקשים ממנו עצה, ושהוא לעולם לא יפיק טובה לעצמו ממניעת טובה מאחרים.

"יודע משהו", אמר אייל, "חשבתי על זה, הכי טוב שתבוא ותדוג עכשיו ליידי. אני אלמד אותך כמה תחבולות דיג שאני מכיר... ומי יודע, אולי גם בי יידבק חלק מהמזל שלך..."


גילאים 3-5
ש:
מה הייתה ההרגשה של אייל לגבי נתינת עצה לגבי?
ת: הוא הרגיש שזה בסדר לייעץ לו לעשות משהו שבאמת אינו הדבר הטוב ביותר בשבילו.

ש: מה הוא הרגיש בסוף?
ת: הוא הרגיש שהוא באמת לא היה בסדר כשהטעה את גבי, ושבעתיד, הוא צריך לתת לאנשים רק עצות נכונות.

גילאים 6-9
ש:
מה למד אייל ממסע הדיג?
ת: הוא למד שכשאנשים פונים אלינו כדי לקבל עצה או עזרה, אסור לנו להטעות אותם בעצה שאנחנו יודעים שאיננה לטובתם המלאה; עלינו להתאמץ לעזור להם תמיד - כל עוד אנחנו יכולים לעשות זאת בצורה מתקבלת על הדעת.

ש: האם, לדעתך, יכול אדם להתקדם על ידי כך שהוא מטעה אחרים?
ת: למרות שבתחילה נראה שכן, בסופו של דבר התנהגותו מעוררת התנגדות בכל סובביו. ה' רוצה שנעזור לאחרים ביושר, וכשאנחנו עושים זאת, הוא ידאג שבסופו של דבר נרוויח מכך.

גילאים 10 ומעלה
ש:
האם אייל עשה דבר רע כשנתן לגבי את העצה הרעה, אם גבי תפס בכל זאת דג גדול?
ת: אולי אייל לא הזיק לגבי בסופו של דבר, אבל הוא בוודאי פגע באישיות של עצמו כשפעל בחוסר יושר. כל מעשה טוב שאנחנו עושים וכל בחירה מוסרית שאנחנו בוחרים, עוזרים לנו קודם כל לבנות ולהשלים את האישיות שלנו, ובחירות שליליות עושות בדיוק את ההפך.

ש: האם אנחנו חייבים לתת למישהו עצה שנראה לנו שתועיל לו – אבל תזיק לנו?
ת: מותר לנו להגן על האינטרסים שלנו. לדוגמא, ממציא אינו צריך למסור את הנוסחה הסודית שלו למתחרה רק משום שהוא ביקש. יחד עם זאת, הטעייה מכוונת של הזולת אסורה, ולעתים הרבה יותר קרובות מכפי שנראה לנו, אנחנו יכולים לעזור לאחרים בעצה טובה בלי להפסיד מזה כלום. ה' רוצה שנעזור לאחרים ויש לו דרכים רבות לדאוג לכך שלא נפסיד מזה.