רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אחדות מתוך אהבה, לא שנאה

ו׳ במרחשוון ה׳תשע״ו ו׳ במרחשוון ה׳תשע״ו 19/10/2015 | מאת הרב הראשי לדרום אפריקה וורן גולדשטיין

כיצד להשתחרר מעול הבידוד והאנטישמיות.

האחדות היהודית החזקה שכולנו חשים בימים אלה, נולדה מתוך כאב – כאב הפגיעה בחפים מפשע, כאב ההרוגים, כאב היתומים, האלמנות וההורים השכולים. הצער החודר מתמונות הלוויות והפרידות הכואבות ששוב ממלאים את מחוזותינו. תחושת המחנק וחוסר האונים, כשרחובותינו מתמלאים בחיילים ובאנשים נושאי נשק, שמנסים למנוע או לכל הפחות לבלום במהירות האפשרית את הפיגוע הבא – שאיש מאתנו לא יכול לשער מהיכן הוא יבוא. על כל אלה נוספת תחושת הבגידה של חברתנו הגדולה אמריקה, שהחלה מחייכת חיוך רחב לאויבינו (ואויביה) האירנים. והפחד מן הלא ידוע, כשרוסיה מתחילה להתערב באופן גלוי בקדרה הסורית. כל הגורמים האלה ודומיהם, מעוררים בנו תחושת אחוה ואחדות חיצונית.

הגיע הזמן לתקן את האחדות שלנו ולרומם אותה מנקודה של כורח לנקודה של בחירה. מאחדות כתגובה לשנאה, לאחדות שמשדרת אהבה לכל אחד ואחד.

ממצב חיצוני כפוי, למצב רצוי ומקובל מבפנים. אבל איך? כבר דורות ארוכים שאנחנו מנסים להתמודד עם השאלה הזאת.

חכמינו אומרים ששנאת חינם הביאה לחורבן הבית השני ולאבדן הריבונות היהודית, שהובילו לגלות ארוכה ומרה. אם אנחנו, עם ישראל, נוכל למצוא תשובה לאתגר הזה, נעמוד על סף שינוי של 2,000 שנות היסטוריה.

איפה מתחילים? כל נקודת התחלה יכולה לפתור כמה פילוגים.

השאלה הראשונה מתייחסת לשאלה עמוקה יותר. ההיסטוריה שלנו כל כך מוכתמת בשנאה כלפינו מאחרים – אז איך נוכל לשחרר את הזהות היהודית מהגדרתה על ידי אנטישמיות? אם נגדל את ילדנו באמונה שלהיות יהודי זה לשאת בעול האנטישמיות, הרדיפה והבידוד משאר העולם, יחבל הדבר ברצון ובתחושת המשימה החשובים כל כך לעתיד פורח.

הרב משה פינשטיין, אחד מגדולי התורה במאה ה-20, ראה דור של יהודים מהגר ממזרח אירופה לאמריקה.

האתגר שלנו הוא ליצור אחדות יהודית שאינה נובעת משנאת האחרים, אלא עומדת על בסיס הכרה חיובית ומעוררת של מורשתנו הנכונה והעתיקה

רבים מהם התבוללו בעולם החדש, נטשו את מצוות הדת ואת הזהות היהודית. לדעתו, אחד הגורמים לכך היה ביטוי נפוץ ביידיש שנשמע בבתים באותם ימים: "ס'איז שווער צו זיין א ייד – קשה להיות יהודי". הרב האמין שהשליליות ותחושת העול ייאשה את היהודים והרחיקה את הדור החדש, שנולד בחברה חופשיה ממורשתו.

אותה בעיה ניצבת בפנינו היום – כיצד ליצור אחדות וזהות יהודיות, שאינה נובעת משנאת האחרים, אלא עומדת על בסיס הכרה חיובית ומעוררת של מורשתנו הנכונה והעתיקה.

אם נתאחד מחדש כעם ונתמקד במשמעות של להיות עם אחד בעל מורשת אחת ייחודית ויקרה, וחזון וייעוד מוסרי משותפים נשתחרר מהגורם המלכד הבלעדי של לשפיכות דמים, מלחמה ואנטישמיות.

שבת יכולה להיות התשובה

אבל איך? מה זאת אומרת להיות יהודי במונחים של היגיון וזכות, במקום עול?

במשך אלפי שנים, מאז הפיכתנו לעם בהר סיני, השבת ליוותה אותנו – טיפחה אותנו, איחדה אותנו, חיברה אותנו לתפקיד השמימי ונתנה לנו זהות משותפת כעם. זוהי מתנה מיוחדת שקיבלנו מאלוקים. השבת הייתה המקור לכוחנו ולחזוננו. היא עודדה והרימה את רוחנו לאורך הדורות. בזמנים הטובים ובזמנים הרעים, במלחמה ובשלום, בזמני שגשוג ובזמני שפל, בזמנים של רוגע ובזמני סערה, השבת הייתה שם למעננו. היא שמרה עלינו.

כמו אמירתו המפורסמת של אחד העם: "יותר משעם ישראל שמר על השבת, השבת שמרה על עם ישראל".

אולי שבת תוכל להיות התחלת התשובה עבורנו היום.

איך הופכים את הרעיון למשהו מעשי עבור יהודי העולם? ישנו פרויקט פשוט אך משפיע לזמננו: פרויקט השבת העולמי, שיחול השנה ב-23 עד ה-24 באוקטובר.

פרויקט השבת העולמי נותן לעולם היהודי הזדמנות היסטורית ייחודית, להביא לעולם תחושת אחדות וזהות יהודית חדשה

ביום זה, ישמרו יהודים בעולם כולו שבת אחת ברוח של אחדות.

תנועת השבת הולכת ומתפשטת בעולם. למעלה מ-1,200 קבוצות פרטיות בלמעלה ממאתיים ערים, בשלושים וארבע מדינות ברחבי העולם, עושות כל שביכולתן כדי לאחד אותנו תחת דגל של שבת משותפת ושלמה.

עומקה והיקפה של התמיכה בפרויקט השבת מפתיע בהחלט עד כה. גילויי התלהבות זרמו מכל סוגי היהודים. בכל העולם, יהודים בכל גיל, מכל צורת חיים, ומכל רמת שמירת מצוות והשתייכות, נתנו יד לשמירה משותפת של השבת הזאת.

השבת מצרפת ביום אחד את כל היקר לנו בתור יהודים. בעולם פרגמטי, זהו יום של חיבור לאמונה, משפחה וקהילה; בעולם שאינו מפסיק לנוע, זהו יום של עמידה איתנה בתוך הסחף העז, ומשמעות להיסטוריה שלנו ולכוח התכלית השמימית שלנו; ובעולם של ציניות ואנוכיות, זהו יום של רוחניות ואהבה.

זה הזמן בו אנו עולים על דרך המלך – על דרך שתשנה את האחדות שנולדה מתוך צער ובידוד קולקטיבי, לאחדות מעורר השראה ומשנת חיים – פרויקט השבת העולמי נותן לעולם היהודי הזדמנות היסטורית ייחודית, להביא לעולם תחושת אחדות וזהות יהודית חדשה.

זה יהיה יום של שמחה ומשמעות, של זכות והשראה. הוא יאפשר לכולנו לעשות צעדים מעשיים ראשונים לעבר עתיד יהודי. בואו נתלכד כולנו יחד תחת דגל השבת.

לקחת חלק בפרוייקט השבת בעירכם:www.theshabbatproject.org

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן