הביטו על התמונה הבאה:

אתם בוודאי מסוגלים לומר באופן כמעט מיידי מהו החפץ שרואים בה, איזה שימוש ניתן לעשות בו, וכיצד עוד הוא יכול להיראות.
כעת הביטו על התמונה השניה:

גם בתמונה הזו אנחנו מייד יודעים לזהות במה מדובר.
אלה הן תמונות פשוטות, ברורות, חסרות כל מורכבות או בעייתיות. בנוסף, אם אין לנו ליקוי-ראיה מסוים, אנחנו גם מצליחים לזהות תוך שניות אחדות את העצם שבו אנו מביטים.
כעת הביטו בתמונה הזאת:

סביר להניח שלקח לכם יותר זמן לזהות מה רואים בה. (לאלה שעוד לא זיהו, מדובר בתמונה בסגנון "העין השלישית" – תמונות תלת-מימד, שבעזרת מיקוד מיוחד של העיניים, ניתן לזהות בתוכה תמונה של דבר ברור. נסו לשחק עם הפוקוס של העיניים שלכם, או אולי נסו קצת לפזול לכיוון התמונה).
קחו את הזמן. נסו לזהות מה רואים בתמונה.
אל תמהרו. המאמץ שווה את זה.
אם הצלחתם לזהות, מדובר בתמונה של לב גדול ותלת-מימדי.
יפה, נכון?
איזו תמונה יפה יותר לדעתכם?
איזו מן התמונות הבאות מצאה חן בעיניכם יותר?
אילו הייתי ממשיכה להציג כאן עוד כמה תמונות, איזה סוג הייתם רוצים שאציג? האם הייתם מעדיפים לראות עוד תמונות מהסוג הראשון, הדו-מימדי, הפשוט? או אולי הייתם רוצים לנסות ולזהות עוד כמה עצמים בתוך תמונות 'העין השלישית'?
סביר להניח שרובכם הייתם בוחרים את האפשרות השניה. התמונות הרגילות הן נחמדות, אך אין בהן אתגר, הן לא מיוחדות, והן עלולות לשעמם אותנו בשלב מסוים. התמונות התלת-מימדיות, לעומת זאת, הן תמונות שאיננו נתקלים בהם הרבה. הן מאתגרות אותנו, הן מסקרנות אותנו, והעיקר, כאשר אנחנו סוף סוף מזהים מה רואים בתמונה, התוצאה הרבה יותר מרשימה.
כך שרובינו אכן נפסוק שהתמונות של 'העין השלישית' הן הרבה יותר יפות.
איזה סוג של תמונות הייתם תולים אצלכם בסלון?
כאן התשובה כבר יותר מורכבת.
מצד אחד, אמרנו שהתמונות התלת-מימדיות הן מיוחדות יותר.
אך מצד שני, האם היינו ממלאים את קירות הסלון שלנו בתמונות מסוג זה? בכלל לא בטוח.
כשמסתכלים על התמונות התלת-מימדיות, אנחנו נאלצים להכניס את עצמינו לרמת ריכוז מאד גבוהה, לאמץ את העיניים בצורה מאד מסוימת, ואנחנו לא מצליחים לגלות באופן מיידי (ולפעמים בכלל לא!) מה נמצא שם בתמונה.
התמונות התלת-מימדיות הן יפות, אבל עבור רוב האנשים הן אינן יכולות להפוך לדבר יומיומי כמו תמונות שתלויות בסלון. בסלון שלנו אנחנו מצפים לראות תמונות שאמנם יש בהן ייחוד, אך שאינן מצריכות מאמץ מיוחד בכדי לראות את יופיין.
אז מה בכל זאת אפשר לעשות עם התמונות התלת-מימדיות?
לתמונות התלת-מימדיות יש תנאים מאד ספיצפיים, שרק אם נלך לפיהם, נצליח לראות את היופי שבהן.
מכיוון שבחיינו היומיומיים איננו אוהבים 'להתכופף' לחוקים כאלה מחמירים, אנו לרוב נעדיף לתלות בסלון את התמונות הפשוטות יותר. אנחנו לא מחפשים סיבוכים מיותרים בחיים, ורובינו אף משקיעים מאמצים רבים במציאת פתרונות ל'חיים קלים' (האם זו לא רוב מטרתה של התפתחות הטכנולוגיה בעידן המודרני?).
עם זאת, מדי פעם אנו נהנים מהאתגר הנדיר של גילוי הדמות המסתתרת בתוך התמונות המיוחדות, התלת-מימדיות. לא היינו רוצים לוותר עליהן לחלוטין. זה כמו תשבץ או חידת הגיון, שמדי פעם אנו נהנים להרהר בהם.
אם כך, יתכן שנבחר לקנות ספר עם מקבץ של תמונות כאלה, ונעמיד אותו על המדף בסלון. כך, מי שירצה, יוכל בזמנו החופשי לעיין בו, בקצב שלו ובזמן שהוא בוחר.
חלקנו יבחר אולי אפילו לתלות תמונה אחת כזו בסלון, אבל רק אחת. סתם, בשביל העניין.
לא נרצה לוותר לגמרי על קיומן של תמונות כאלה בביתנו (כי הן כל כך יפות), אבל... בלי הגזמה... לא כל יום. לא בכל קירות הסלון.
שבת
השבת היא יום אחד בשבוע, שחלים בו איסורים רבים.
כולנו יודעים שאדם שאינו רגיל לשמור שבת, עלול להיתקל בקושי רב בנסיון הראשון שלו לנהוג ע"פ חוקי ההלכה.
אסור להדליק אורות, אסור לבשל, אסור לראות טלוויזיה, אסור לנסוע באוטו או באופניים, בקיצור – למי שלא רגיל לזה (ובעצם, גם עבור אלה שתמיד שמרו שבת), מדובר ביום של הרבה מאד מגבלות ואיסורים.
אבל... השבת גם עשויה להיות יום מיוחד במינו. יום של שיחה מעמיקה עם בני המשפחה ועם חברים. יום של העמקה בספרים שלא הגענו אליהם כל השבוע. יום של זמן איכות עם הילדים. יום של מחשבה על המצב הנפשי שלנו, על הרמה הרוחנית שלנו. יום של חשבון נפש, סיכום השבוע שהיה, ותכנון עקרוני של השבוע שיהיה.
אם רק נצליח לחשוב על השבת במושגים של התמונה התלת-מימדית, יתכן שנגלה בכל האיסורים והמגבלות הללו – שיש להם דווקא אפקט משחרר, ולא כובל!
אם רק נצליח להתיחס לחוקים ולמגבלות שקיימים בהלכות השבת, כמו שאנו מתיחסים אל ה"חוקים" שבעזרתם ניתן לראות את התמונות התלת-מימדיות (מיקוד מיוחד של העיניים, סבלנות, זוית ספציפית של התמונה, וכו') – יתכן שנבין שהחוקים הללו רק באים לסייע לנו לראות את העומק והיופי החבוי ביום המיוחד הזה, בדיוק כמו שהחוקים המיוחדים להסתכלות בתמונות התלת-מימד הם אלה המאפשרים לנו לראות את ייחודיות התמונות.
הרי, בחיי היומיום שלנו אנחנו לעיתים לא מספיקים באמת לשוחח עם בני המשפחה ועם החברים (למעט שיחות של העברת מידע ספציפי, או חלוקת חוויות זה עם זה). כמה זמן אנחנו באמת משקיעים בשיחה עמוקה על משמעות החיים עם בני המשפחה ועם חברים?
בואו נודה בזה, כשנפגשים עם חברים, בדרך כלל הולכים לעשות משהו (סרט, קניות, מסעדה, ארוחה...). כמעט שלא יוצא לנו פשוט להיות איתם.
ביום השבת, יום בו איננו רשאים לנסוע למקומות, או להדליק טלוויזיה ולראות איזה סרט ביחד, אנחנו פתאום "נאלצים" להיות זה עם זה בעצמינו. ללא 'אמצעי עזר'.
יתכן שכל האיסורים הקיימים בשבת, פשוט באים לשחרר אותנו מנתיבי הבריחה שלנו, וכך מסייעים להפגיש אותנו עם עצמינו, באופן ישיר.
נסו לדמיין את זה. יום שלם, מבוקר עד ערב, של שהייה בנוכחות אנשים מסוימים, כשאין מה לעשות חוץ מלשוחח זה עם זה.לדבר על דברים ברומו של עולם, לאכול ביחד, לשיר ביחד, לשבת על הדשא בחוץ, להתעמק בקריאת ספר בעל מסר עמוק, להתרפק על הספות שבבית,לחשוב לעומק על מהות חיינו, ופשוט להיות אחד עם השני. להיות עם עצמינו.
החוקים המיוחדים של השבת הם הם אלה המאפשרים לנו להשתחרר משגרת היומיום, ולחדור לתוך עומק מהות החיים. בלעדיהם לא היינו מצליחים.
מובן שאי אפשר לנהל ככה את כל החיים שלנו. כמו בתמונות התלת-מימדיות, לא היינו ממלאים את כל הסלון בהן. לא היינו מבלים שבוע שלם של שיחה עמוקה. הרי החיים מורכבים גם מהמימד הגשמי, המעשי, ואי אפשר לברוח ממנו.
אך כמו התמונות ההן, אם נקפיד, רק מידי פעם, להקדיש את הזמן השקט הזה לבני המשפחה, לחברים, ובעיקר לעצמינו, יתכן שנגלה עולם הרבה יותר עמוק ומיוחד מהעולם היומיומי שאנו מנהלים במשך כל ימות השבוע. נרים את הראש לפעמים מה"ים" של התמונות הפשוטות, בשביל לראות עולם עמוק ומורכב יותר.
(49) מאמינה ויודעת באמונה שלמה, 18/7/2014 12:11
זה שייך ל"שקט של שבת"
יש הלכות,יש חוקים. ואותם צריך לקיים כי כך אמר ה'. ולאלו שיאמרו שחכמים אמרו..ה' אמר להקשיב לכל מילה שלהם. אפילו אם היא נראית לא הגיונית. אז חבל לזלזל בהלכות שבת מפורטות. ואסור. ללכת עם ה' עד הסוף. זה לטובתינו.
(48) חמודי, 22/12/2012 07:54
זריית חול, ניצול בורות החילוניים
איך הוצאת עצם מן הדג מפריעה ל'שקט' ולקשב של שבת? איך הכנת כוס תה, בצורה של הנחת התיון ועליו המים - מפירה את ה'משמעות' והמשפחתיות? הלכות שבת עלו על עץ גבוה מאד, במשך הדורות, הביאו להן סולם לרדת.
(47) אנונימי, 9/1/2011 13:22
אנונימי
למה אסור לנסוע בשבת?את זה לא אמרתם
(46) הילה, 1/10/2010 13:25
מותר ללכת לים בשבת בלי להיכנס למים?:)
ולקרוא ספר או משהו
(45) נופר, 17/7/2010 01:37
זה שטויות
כל זה נכון..... אבל מדובר על דתיים מבית דתי זה יכול להיות נחמד לשמור שבת ,באמת להתאחד אחד עם השני כל המשפחה אבל כשמדובר על חוזרים בתשובה כל זה לא קיים, הרי כל המשפחה יושבים בעיסוקים שלהם מטיילים, רואים טלווזיה, במחשב.. ואני שאני רוצה לשמור לא יכולה כי אני לא אסתגר לבד בחדר ואשמע את הרעשים של הטלוויזיה מחדר...
(44) אנונימי, 28/6/2010 08:50
אפשר לצאת לטייל גם בשבת, אבל לא עם מכונית. ללכת ברגל למקום קרוב לבית.. אפשר גם לקנות להם משחקי קופסא שהם לא מוקצה. מקווה שזה יצליח!
(43) גלית, 12/3/2010 21:08
איך מסבירים לילדה בת 9 שאמא התחילה לישמור
יש לי 4 ילדים 2 הגדולות בנות ה9 וה8 רגילות לצאת לטייל ביום שבת עם אבא שלהן.אני כבר כמעט ולא יוצאת איתם.הן לא מוכנות להקשיב ולוותר על יום כיף וכך גם בעלי לא מוכן לשמור.רציתי לדעת אם יש לכם רעיונות כיצד לשכנע אותם מלבד החשיבות של השבת. תודה מקרב לב.
(42) אנונימי, 23/10/2009 14:13
אשרייך (:
אני מנסה , עכשיו 16:12 ובחמש וחצי ניכנסת שבת אני באמת משתדת וחברות שלי תומכות בי וזה דווקא כיף מתוך השעמום נוצר כיף (:
(41) דוד לוי, 10/6/2009 06:17
שבת שלום לנו
השם יודע כי כולנו שמרים שבת.
אני שומר שבת, מתפלל כי אני אוהב את היהודים.
בה"ש
דוד
(40) יעל, 24/3/2009 02:22
השבת כיוגה מתמשכת
במיוחד בדורינו- דור הבזק, דור האין זמן, דור הריצה [לאן?] השבת היא שלווה ומרגוע. והיא קודם כל הפסקה. שקט. הגוף והנפש זקוקים לרוגע הזה. אפילו הראש מפסיק לחשוב: מה לבשל, כמה זמן יקח לי לעשות את זה וזה, אני צריכה עוד לעשות כך וכך. זהו. נותנים מנוחה לראש. היום יום שוחק. השבת נותנת את התרופה.
אהבתי את המאמר מאוד.
(39) פיניקס, 9/1/2009 19:44
יפה..אבל לא לכולם.
השבת בשבילי היא סיוט אחד גדול.
(38) אנונימי, 8/12/2008 05:41
שבת
איזה מאמר מדהים!
ממש כיף לראות דברים מזוית כזאת
(37) אני, 25/11/2008 08:58
מממממדדדדדדדדדדהההיייייייםםםםםםםם
מדהים המאמר
דבר אליי מאוד
יישר כוחם!!!!!
חזקו ואמצו!!!!!!
(36) שלמה מזרחי, 28/10/2008 17:34
כל מילה נכונה
חבל בבית שאצלי זה לא ככה. אני שומר שבת, אבל גר בבית חילוני. הייתי שמח אם כולם היו כמוני.
(35) אנונימי, 14/4/2008 10:31
יופי של מאמר
אף פעם לא ראיתי את השבת מהזוית הזו !
(34) אנונימי, 21/3/2008 01:28
שבת
מאמר מאד יפה ומחזק.רציתי להתיחס לאיסורים בשבת הרבה אנשים חושבים שאיסור מלאכה בשבת הכוונה לעבודה קשה אבל זה לא כך. אדם יכול כל השבת לסחוב ספסלים ממקום למקום ועדיין הוא לא עבר שום עברה אבל להדליק אור שזה מאד קל אסור או להדליק את הרכב מכיוון שבפעולות האלה יוצרים זרם חשמלי ועצם פעולת היצירה אסורה.גם בורא עולם שהוא ברא אותנו ונותן לנו חיים כל רגע ברחמים רבים אפילו שלא תמיד אנחנו מקשיבים בקולו ,גם הוא כשברא את העולם לא עבד קשה הוא רק אמר ויהי אור ונהיה אור, זה לא קשה ובכל זאת כשהגיעה שבת הוא עצר את פעולת היצירה ונחכך גם אנחנו מחויבים לא לעשות פעולות של יצירה בשבת.וגם אנחנו לא צריכים לשבת בחושך בשבת יש שעון שבת .
(33) אנונימי, 18/3/2008 10:53
זה אחלה מאמר
עשיתם אחלה מאמר בדיוק אמרו לי לעשות עבודה על תלת מימד
(32) ציפי, 3/3/2008 05:25
לא קשור
מסכימה עם הרעיון שטוב שניתנה שבת לאיחוד המשפחה,בזה איש לא יומר אחרת.אבל עדין לא ברור לי מה הקשר לריבוי ההלכות שמסרבלות ומלחיצות,אותי בכל אופן,וכן הסעודות עם דברי התורה,שנמרחות עד אין קץ...
(31) אביאור, 3/2/2007 13:01
W0W ממש מעניין!! ישר כוח !!
קודם כל עשיתה מצווה גדולה לכל אלה שרחוקים מהדת ואתה ממש חיזקתה אותם למשל ( אני ) .. והתמונות ממשש יפות !! כל הכבוד!!
(30) לא עיניינכם!, 28/1/2007 05:57
מי לא יודע מזה!!
זה הכי קל שבעולם!!!!
כל התמונות הן תמונות קלות!!!!
1.ספה/כורסה
2.מנורה
3.ורדים
אם כבר תעשו דברים יותר שווים!!!
אבל עדיין התבה הייתה טובה!
(29) שרון, 26/7/2006 11:26
וואו.... פשוט מאמר לעניין! שנותן יותר ערך לשבת ומקרב את הרחוקים. ישר כוח!
(28) מ', 1/11/2005 09:51
לקרן היקרה
קרן היקרה!
כתבה מאוד יפה ומטאפורה מאוד מעניינת.
אני לא הייתי קוראת לכתבה בשם הזה, מכיוון שלדעתי אנשים שקוראים את הכתבה (ואפילו רק את הכותרת בלבד) עלולים להירתע מלשמור שבת. וחבל. (כל זה אני אומרת בעקבות תגובות של חלק מן הקוראים)
אבל בגדול, כתבה נפלאה ומיוחדת. חידשת לי פן הסתכלות על שמירת השבת.
אני ב"ה שומרת כבר כמה שנים שבת וכל פעם כשאני נזכרת בתקופה שלא שמרתי (כי לא גדלתי בבית דתי) אני לא מצליחה לדמיין איך יכולתי לחיות בלי שמירת השבת?!?
ישתבח שמו לעד! אחרי שטועמים מה"טעם" האמיתי של השבת אי אפשר בלי זה!!!
למרות שיש לי קשיים לשמור שבת, בגלל שאני גרה עם המשפחה, אני לא מוכנה לוותר על העונג הזה!!! יתברך ויתעלה שמו לעד!!! תודה לבורא עולם שזיכני ומזכני לשמור את השבת היקרה והקדושה שנתן לעמו ישראל! תודה.
(27) מעין, 28/3/2005 14:14
הכתבה פתחה לי אופק חדש!
אני רוצה להגיד לך שאת מאוד מוכשרת שהבאת את ההשוואה הזו, ושנקודת המבט שלך על השבת היא כזו מעניין, אני בחיים לא חשבתי על כך בצורה כזו!
כל הכבוד! המשיכי כך..
תתפרסמי יותר!
(26) מיתר, 19/12/2004 14:09
האתר הזה
מאוד אהבתי את הכתבה הזו!
זה מאוד יפה,ומאוד נכון..!!
אני דתייה,ושומרת שבת,ואת צודקת בהחלט!
(25) שני, 7/11/2004 13:13
השבת- הגדרה מעניינת!!!
קרן,
בהתחלה לא הבנתי מה בדיוק הקשר בין הספה והאור לבין הגדרת המילה שבת.
אבל לאחר מכן, שהשתקעתי בכתוב הבנתי את הקשר ואת מהות העניין.
את בהחלט צודקת בדבריך שיום השבת הוא יופ מנוחה שבו אנו יוצאים מהשיגרה של ימי החול וביום מיוחד זה אנו יותר עם עצמנו, עם החברים, המשפחה ובלי שום אמצעי טכנולוגי.
אני מאוד התחברתי עם דבריך לגבי זה ולדעתי אם אנשים באמת יתייחסו לזה בצורה זו חייהם יראו שונים והם יהנו מיום זה יותר מכל יום אחר.
אז, לסיכום :כל הכבוד על החשיבה המקורית והיצירתית!!!
(24) רום הראל, 25/10/2004 12:30
האסור העיקרי של השבת
הוא האיסור לעבור עליה לסדר היום.
אלוהים יכול ולא חייב לשבות מאינרציית הסבל והמלאכה
עבורנו בני האדם זוהי הזדמנות לקטוע רצפים,
ולהזכיר לעצמנו
שנולדנו בצלם
ולכן מותר האדם מחוויות הסבל שהוא סובל
ואפילו אם הוא מודאג או אבל יקום ויחגוג את השבת כחלק מהים הגדול של עם ישראל הנבקע לחרבה כל שבוע מחדש ונותן לשבת לעבור דרכו בהדרת קודש כל שבוע מחדש
(23) ראובן, 12/9/2004 10:21
נחמד אבל מעט מאיבי
קרן,
אני מסכים שיש מקום ליום של שקט,רגיעה,ניתוק מהיום יום.עולה השאלה עם בעולמנו המוטרף וחסר ההיגיון,בו הסלולר (מכשיר נתעב בעיני,עבדות מודרנית שאני מודה שלעולם לא אחזיק),המחשב והאינטרנט שולטים בחיינו אנשים יכולים מנטלית להרגע בו אלא אם יש עליהם לחץ חיצוני - כמו כבלי דת.אנחנו כך כל ממהרים,לחוצים,חייבים להספיק אתמול-נראה לי די הגיוני להניח שעברנו את השלב הזה.חבל שכך.כילד היו לי חיים נהדרים בלי די.וי.די., וידאו, פלאפון ומיקרו-גל.חברים וזהו.אבל עידן התמימות מאחורינו,וגם כשרוצים לא ניתן לבצע את הנתק המנטלי הדרוש.גלגלי המוח סובבים בסחרור מטורף,ובמקום ליהנות מיתרונות היום הזה אנו משועבדים ללחצים.
(22) מוטי, 14/8/2004 19:11
השבת
קרן את כותבת ממש יפה ויש לך רעיונות מצוינים את נשמעת (ממה שקראתי) אישה מענינת ונחמדה.
(21) אנונימי, 2/8/2004 12:49
וואו, קרן.
וואו....
זה ממש יפה!
מאוד אהבתי את הרעיון, את ההשואות שעשית, את ההגדרות את השבת...
באמת נותן טעם לשבת, ובכלל, הקטע מאוד יפה, והרעיון מעולה...
ממש...
ישר כח!
מאוד אהבתי!
(20) שגי חדד, 22/4/2004 13:42
העין השלישית
סתם לא שווה רוצים וד תמונות עין שלישית
(19) אמיר משיח, 30/3/2004 03:08
מאמר מאוד יפה ומאוד ציורי, רק שכותבתו לא לקחה בחשבון את כל סוגי החיים הקיימים בעולם הזה, מה גם שלשמור שבת בצורה החרדית לדעתי זה מוגזם כיוון שהאיסורים שחלו על השבת חלו בתקופה מאוד פרימטיבית, אני סבור שמשמעות השבת עיקרה האמיתי זה פשוטו כמשמעו: לא לעבוד, בעיקר לא לעבוד עבור כסף. כיוון ששבת זהו היום בו השם פסק לעבוד ולברוא, איני רואה למשל בנסיעה באוטו בשבת לאיזה טיול, כחילול השבת כיוון שאני לא יוצר שום דבר חדש בזה שאני נוסע באוטו וכד'.
בכל אופן לנקודה: המאמר מאוד יפה אך בכל אופן לפי דעתי חסרה קצת ריאליות. ובכלל אני חושב שלשמור שבת בימים אלה, שונה מאוד מלשמור שבת בימי המקרא.
(18) אנונימי, 10/3/2004 03:07
למי שרוצה "לטעום" משהו מן השבת -
מומלץ לקרוא באתר,את הטור במדור משפחה,בתת מדור - אוכל: "הפקאלע של שבת".
תטעמו ותתענגו!
(17) יוסי, 10/3/2004 02:55
טוב תראו מבחינת התורה
שבת היא מעין עולם הבא אבל הבעיה שלא כל אחד זוכה להרגיש את זה אלא מי שמחובר לשבת בכל כולו ומכין כלים לכך מה פירוש?:
זאת אומרת אדם שמבין שהבורא נתן לי את יום השבת עם כל מה שהוא כולל יודע שצריך לבצע אבל זה נכון שאפילו יכולים להיות הרבה אנשים שלא ירגישו עונג מסויים בשבת כל זה נובע מחוסר הכנה מספקת - בשבת יורדים לעולם ולאדם אורות עצומים אבל זה כמו שניקח דלי אבל יש בו חור כל המים שנכניס פנימה יזלו החוצה אותו דבר אדם צריך להכין את עצמו לקראת השבת להכין את הבית להחליף מצעים ללבוש בגדים מיוחדים ויפים לשבת להכין מאכלים מיוחדים לשבת לחם מיוחד לשבת יין ושתייה מיוחד לשבת להתרחץ בכיף,לשבתיחדשיר שירי שבת על להשולחן קצתחויות דברי תורה אוכל טוב
אח"כ אפשר ללכת לטייל לשוחח על כל מה שעבר בשבוע או על דברים שלא היה לי זמן ללכת לישון לקום בשמחה מי שרוצה להתפלל או לשחק ואח"כ סעודה שניה וגם סעודה שלישית אחר הצהריים כל היום עובר בנעימות נפלאה והמצברים מוכנים לשבוע נוסף. יש גם לנוח איזה שעה או שתיים לפני כניסת השבת כדי שיהיה לי כח לשמוח בשבת ולהכין את עצמי רוחנית לקבלת אורות השבת כל זה למי שמתבונן עושה בסופו של דבר עונג מופלא.
(16) יעל, 3/3/2004 00:36
עונג שבת
ישנן פעמים שקשה להסביר ולתאר במילים את התחושה. למשל כששומעים מוסיקה טובה ומרגשת קשה להסביר בדיוק מה היא עושה עבורינו. אפשר לאמר למשל כי המוסיקה ריגשה עד דמעות אבל זהו. התחושות מקורן בנפש. משהו רוחני, לא גשמי.
כך השבת. היא משהו שקשה למסגר במילים. היא יותר עבור הנפש. היא "מחייבת" אותנו לשבת ולנח. לא לעבוד בעבודה הקלה ביותר (אם תרצו- שטיפת כלים)ואז אנחנו לפתע מוצאים זמן לשבת לשוחח, לשיר סביב שולחן שבת, לקרוא, לטייל. הדבר גורם באופן בלתי מודע גם לנפש שלנו להשתחרר. מין תראפיה.
ובימינו אנו- ימים של ריצות ושל "חסרה לי עוד שעה בתוך היממה", אנחנו זקוקים לזאת.מה גם שבשבת אנחנו מענגים את גופנו במזון טעים במיוחד והדבר משפיע ישירות על נפשינו. לא בשל כך אנחנו שומרים שבת אבל זה מה שמתלווה לעונג הזה...
(15) אנונימי, 13/2/2004 06:08
תסלחי לי מאוד,
אם אני ארצה לעשות כל דבר אחר מאשר לראות טלוויזיה ולבשל, אני אוכל לעשות את זה כל יום. אף אחד לא יחוקק איזה חוק לא כתוב ויגיד לי לא לעשות מה שאני רוצה בשבת. רק בגלל איזה ספר, אז תסלחי לי מאוד.
(14) אריאל, 30/1/2004 18:49
אבוי!
(13) שי, 26/1/2004 17:28
שבת תענוג
ואני לתומי חשבתי ששבת הוא מנוחה אחרי שהעבדת את חמורך ושורך ושפחתך 6 ימים...
(12) רות הנדוורקר, 11/1/2004 05:48
שבת אסור אסור אסור
רציתי להגיד לכם שנהנתי מהמאמר, יש לי עבודה על שבת לעשות, אז אם תוכלו לשלוח לי חומר על נושא של שבת בהלכה ובהסטוריה, אודה לכם מאוד
(11) רן PRBE, 5/1/2004 12:52
אחלה מאמר
(10) חגי, 21/12/2003 06:12
תגובה לכל אלה שרוצים גם לשמור על ייחודו של היום וגם שלא יהיו להם חוקים מגבילים
ישנה בדיחה מפורסמת על ההוא שעישן סיגריה וחבר שלו אמר לו - אם היית חוסך את כל הכסף שהוצאת על סיגריות עד היום, היית יכול לקנות היום פרארי. ואז החבר המעשן ענה לו - אתה מעשן? - לא, ענה החבר הראשון. - ולך יש פרארי?
בסדר. אז וודאי שיש יותר חופש ואפשר לנסוע לים עם כל המשפחה... אבל כמה זמן זה מחזיק לפני שצצים כל מיני מקרי חירום ופתאום בלי שמרגישים סדר העדיפויות משתנה?
והמשל הוא שיש תמיד זמן לעשות הכל אבל השאלה היא אם אתם אכן מצליחים לפנות זמן קבוע לדברים החשובים עליהם מדבר המאמר
(9) אלי, 21/12/2003 04:28
יופיו של יום השבת
הרעיון,
להשוות את "יום שבת" עם תמונה תלת- מימדית הוא גאוני !
נכון שהתמונות התלת מימדיות הן מיוחדות,
הן אתגר עבורנו, הן מסקרנות אותנו,
ודורשות מאיתנו ריכוז גבוה יותר.
נכון גם לפי דעתי שהתכונות הדרושות
לזהוי תמונה תלת מימדית יסייעו לנו
לראות ולהבין את העומק החבוי ביום המיוחד הזה " יום השבת "
עד כאן אנו תמימי דיעות, גב.גוטליב
ומכאן נפרדות דרכינו!
היופי! החבוי גם הוא ביום הקדוש הזה!
נעלם כליל !!!
בגין חוקי השבת האוסרים עלינו לנסוע עם ילדינו להיתרחץ בים
(מרחק שאינו ניתן לעוברו רגלית,)
לפגוש בני משפחה וחברים (מחוץ לעיר)
להינות מהטלביזיה
להדליק אור
וכדומה.....
בכל זאת, ואולי דווקא!
קריאת מאמרך גרם לרעידת אדמה דתית בתוכי !
חיזקי ואמצי
אלי
(8) מ.פ, 19/12/2003 01:17
שבת ויינפש
מי שאמר ששבת ויינפש משמעותו - לא להדליק אור, לא לבשל, לא לראות טלויזיה, לא לנסוע... לדעתילא כל כך הבין את משמעות המשפט.
לפי הבנתי, שבת ויינפש - משמעותו אכן לבלות זמן איכות בחברת המשפחה, חברים... אבל לא באפלה, לא בשקט מוחלט ולאון דווקא בבית. שבת ויינפש - בחירת כל נפש אדם לבלות את היום הזה בכל דרך שייבחר, בין אם בבית חשוך ובין אם בחוף הים.
איש הנכון בעיניו ייעשה.
(7) צבי, 16/12/2003 15:03
שבת של כולם
שבת לדעתי זה חג אסור להרוס את זה באיסורים נכון צריך מנוחה מעבודה
אבל אני חושב שכול אחד צריך לעשות מה שהוא
רוצה בשבת.
אני אוהב להנות בשבת לחגוג ולנוח הדלקת אור או לא לנסוע זה עונש לדעתי.
אבל צריך לדעת לחגוג את השבת זה חשוב
לדעתי קידוש ארוחה של חג וכול זה.
אני מכיר דתי אחד שאישתו התחרדה לאט לאט
הוא שומר שבת שאמר שעונג שבת החל להפוך לעונש שבת, ולזה אני מתכון שאסור להגזים
בקיצור תעשו מאתם רוצים אבל תזכרו ששבת
שלנו של היהודים, ויותר משהיהודים שמרו על השבת השבת שמרה על היהודים ולדעתי תמשיך ךשמור.
תראו אחרי הכול אני חיב לו את חייו.
ספר תהילים פעם הציל לי את החיים ואני ממש
לא דתי אבל זה ספור ארוך לפעם אחרת...
(6) אבנר, 4/12/2003 00:28
יש משהו במסגרת שאין בבחירה מרצון האדם
ההערות האחרונות ניסו לרמוז על כך שעדיף לאדם לבחור תמיד לעצמו. אך יש ערך מוסף במסגרת חיצונית אשר אנו מתאימים את עצמנו אליה. קרן, נראה שהצלחת להעביר את המסר הזה בצורה טובה מאוד במאמר.
(5) רועי, 3/12/2003 16:10
אוקי, טוב ויפה, אבל למה כל שבוע?
זה נכון שצריך לפעמים להתנתק מהטכנולוגיה
ולשבת עם המשפחה או האנשים שאתה אוהב ולהיות ממש איתם, אבל למה דווקא ביום שבת?
ולמה כל שבוע?
והאם אי אפשר לרכב על אופניים עם האנשים שאתה אוהב או עם ילדייך ? זה לא נחשב להקדיש להם זמן?
והאם אי אפשר לשבת בערב בחדר מואר?
צריך לשבת בחושך כי אסור, או "לא מרשים"
לנו להדליק את האור..
אנחנו כבני אדם יכולים להחליט לנו ולעצמנו מתי אנחנו רוצים את השלווה הזו ואת החיבור הזה ליקירי ליבנו,
אפשר גם לנסוע (באוטו) לטיול עם הילדים,
זה לא נקרא להקדיש להם זמן?
אי אפשר שתהיה מוזיקה ברקע?
חומר למחשבה...
(4) שחר, 2/12/2003 04:27
אם כך, יתכן שנבחר לקנות ספר עם מקבץ של תמונות כאלה, ונעמיד אותו על המדף בסלון. כך, מי שירצה, יוכל בזמנו החופשי לעיין בו, בקצב שלו ובזמן שהוא בוחר.
אם כך, יתכן שנבחר לקנות ספר עם מקבץ של תמונות כאלה, ונעמיד אותו על המדף בסלון. כך, מי שירצה, יוכל בזמנו החופשי לעיין בו, בקצב שלו ובזמן שהוא בוחר.
במשפט זה כתוב שמי שירצה יוכל בזמנו החופשי לעעין בספר
וכמו בשבת.. מי שירצה יוכל להנוג לפי מנהגים אלו ולא צריך לכפות עליו אותם, כמו שלא יכפו על משהו שלא מרצו להביט בספר.
אך במדינת ישראל כיום אכן כופים עלינו את קריאת הספר בכך שמונעים מאיתנו לנסוע בתחבורה הציבורית, לקנות חופשי בימי השבת - בכך שכל החויות סגורות ואני יכול להמשיך ולהמשיך..
(3) c_lior, 23/11/2003 06:49
אסור להדליק אורות, אסור לבשל, אסור לראות טלוויזיה, אסור .."
קרן... נדמה שלאורך כל הכתבה את מחפשת תירוצים והסברי שוא על איסורי השבת. אסור לך כי בחרת בזה! סוג של מזוכיזם קטן. במילים אחרות את אומרת: אסור לי אבל אני נהנת מזה... אז תסבלי בכיף.
(2) דוריה, 23/11/2003 06:39
יש בזה משהו אבל עדיין (למרות שאני שומרת שבת) אתה לא מסתכל כל פעם לאורך כל החיים בתמונה מיוחדת אחת. יש צורך לגוון, לשנות. אני חושבת שלא העיניין של התמונה המיוחדת אלא עצם איחוד המשפחה אומר משהו. הרעיון מאד יפה וזו יכולה להיות התחלה יפה למי שעוד לא שומר שבת.
(1) ששי, 11/11/2003 13:52
זאת לא המטרה.
מי שאכל בערב שבת יאכל בשבת.
פתגם זה מתייחס לששה ימים עבור השבת
זה ארוך. תראו מאמר זה לרב ויינברג.