אחיה הגדול של קרן הסביר לה שאין כל רע בכך שהוא נוגע בגופה, ובתור ילדה בת 6, נראה היה לה שנער בן 14 ודאי יודע הרבה יותר טוב ממנה. הנגיעות התפתחו בהדרגה ממגע מעל לבגדים עד לאונס ממש, שנמשך במשך שנים רבות. בסופו של דבר, אחיה של קרן התבגר, נישא והקים משפחה, ובעיני החברה הוא נראה בסדר גמור. מאחוריו הוא הותיר אחות צעירה ממנו, בסוף שנות העשרים לחייה, הסובלת מנכות רגשית, מינית ורוחנית.

50 נשים בעלות רקע דומה לשל קרן, משתתפות בקבוצת תמיכה שהוקמה לא מכבר. כולן עברו התעללות מינית, ולכולן יש את האומץ להתקדם הלאה.

תודה לא-ל, הנושא מתחיל לעלות לתודעת הציבור, והקרבנות לומדים שהם אינם היחידים שסובלים מאותה בעיה הרסנית. זוהי ההזדמנות שלנו לנקוט צעדים מעשיים חיוניים - כשהמודעות מאפשרת לנו גם לתמוך בקרבנות הקיימים, וגם לתת חינוך מונע יעיל, שיעצור את הצמיחה בניצול המיני במחוזותינו.

לא רק אחים או בני דודים מתבגרים, עם ההורמונים הסוערים האופייניים לגילם, יכולים להפוך למתעללים. קרוב ל-80% מההתעללויות המיניות מבוצעות על ידי בן משפחה או חבר אמין לכאורה; כ-15% מהן מבוצעות על ידי מורים, מאמנים, מדריכי נוער או מנהיגים רוחניים; ופחות מ-5% מההתעללות המינית מבוצעת ע"י אנשים זרים לקרבנותיהם. העיקרון מובן, משום שאמונו של הקרבן הוא תנאי מוקדם לטיפוח תהליך, שיוביל לניצול מיני לא מדווח.

שתיקה שווה זהב, אבל לא כשמדובר בהתעללות. ההתעללות פורחת בדממה.

צריכים ללמד את קרן בת ה-6 שיש לה זכות לומר "לא!" לכל מגע בלתי רצוי

צריכים ללמד את קרן בת ה-6 שיש לה זכות לומר "לא!" לכל מגע בלתי רצוי – אפילו אם הוא של אח גדול או דוד. צריכים להגיד למשה בן ה-4 שלאף אחד אסור לגעת בו במקומות הפרטיים שמכוסים על ידי בגד הים, אלא אם למטרות היגיינה או רפואה, ולא משנה מי הוא. צריכים ללמד את יעל בת ה-9 לספר במהירות האפשרית להורה עליו היא סומכת, אם מישהו מנסה לגעת בה בצורה מביכה.

הדיבר השביעי

ביום כיפור, יום בו אנחנו עומדים מול חטאינו, אנחנו קוראים בתורה פרשה שמתארת במפורש עבירות מין רבות. כל אחת מהעבירות המיניות האלה נכללת גם בדיבר השביעי "לא תנאף" (שמות כ, י"ג) – למרות שאפשר להניח שדיבר זה מתייחס אך ורק ליחסי מין עם אשת איש, רוב המפרשים מסבירים שהאיסור מתייחס לכל מערכות היחסים האסורות.

מעניין לדעת שעשרת הדברות אינם מופיעים ברשימה ארוכה של 10 נקודות, אלא בשני טורים. חמשת הדברות הראשונים עוסקים בקשר בין האדם לאלוקים, וחמשת האחרים מתייחסים למערכות היחסים בין האדם לחברו - כשמצוות כיבוד ההורים מחברת בין השניים.

כל דיבר בין אדם למקום תואם לדיבר המקביל לו בטור המצוות בין האדם לחברו. כך יוצא, שהדיבר השביעי העוסק ביחסי מין אסורים, מקביל לדיבר השני – שלא לעבוד אלוהים אחרים. עבודה זרה דורשת ממבצעיה להכניע את עצמם לכוחות הרס רבי עוצמה, בדיוק כמו השתתפות במערכות יחסי-מין אסורות.

מי שבוגד במערכת הנישואין, בוגד גם באלוקיו. קיום יחסי מין אסורים מפגין למעשה התעלמות מזכויות הזולת, ומכיוון שכולנו נבראנו בצלם אלוקים, כל מעשה כזה מגלה גם התעלמות ממציאות הא-ל.

היהדות אינה מתעלמת מהנאות הגוף. היא עוסקת במציאת הרוחני שבתוך הגשמי, בדרך המגבירה את ההנאה עד למקסימום האפשרי. כל ברכה חומרית בחיינו, כוללת פוטנציאל שיכול לקדם אותנו לשיאים רוחניים. גם קשר אינטימי הוא מתנה אלוקית, וכשמשתמשים בו לחיזוק תחושת האחדות והייחוד במערכות יחסים גשמיות, יש בו פוטנציאל לקרב את בני הזוג זה לזה ובו בזמן גם לאלוקים.

עיסוק בזנות, פורנוגרפיה, גילוי עריות, הטרדה מינית – כולם התנהגויות ממכרות שנכנסות תחת המטריה הכוללת של חוסר מוסר מיני. לא רק שהתנהגויות אלה גורמות למבצעיהן להתכחש ליסוד הרוחני של עצמם, כמו גם של קרבנותיהם, הן גם גורמות לקרבנות לאבד את הקשר שלהם עם היסודות הרוחניים של עצמם.

כדי להבין טוב יותר כיצד המערכת פועלת, נתמקד בדוגמא בסיסית ביותר. ילד קטן ותמים לומד כיצד לבטוח בזולת, מתוך ביטחונו במבוגרים החכמים והגדולים ממנו. אותו הילד גם לומד כיצד לבטוח באלוקים מתוך ביטחונו במבוגרים ממנו. כשמבוגר או נער גדול ממנו המעורב בחייו, מנצל אותו, הילד לומד שוב ושוב שלא לבטוח באנשים הקרובים לו כמו גם באלוקים, משום שהוא מרגיש בלתי מוגן באספקטים האינטימיים ביותר של חייו.

ילד שסובל מניצול חוזר ונשנה, מפסיק בדרך כלל לראות באלוקים דמות אוהבת. בעיניו, אלוקים הופך לישות לא הוגנת ואכזרית, כמו אותה דמות בה הוא בטח, שבסופו של דבר הרסה את חייו. אט-אט, אורו של האלוקים כבה בעיניו.

למרבה המזל, אפילו כשילדים סובלים מהתעללות מינית, לא ניתן להשחית לגמרי את היסוד הרוחני שלהם. השלהבת הבוהקת בתוכם יכולה אמנם להתעמעם, אולם יהיה מה שיהיה, הניצוץ הנצחי יישאר בכל ילד. ניצוץ זה – הנשמה – הוא היסוד הרוחני אותו אנחנו צריכים לשאוף לזהות. וכדי לגלותו בתוכם, צריכים ניצולי מערכות היחסים הנצלניות והאסורות לעמול קשה.

אם נבחר לצעוד בעקבות ההוראות שקיבלנו משמים, במקום לנדוד ולהיטלטל למקומות סכנה, נוכל לגלות את היסוד הרוחני שבכל ברכה גשמית. דרך יחס של כבוד והערכה לקשר האלוקי שמשותף לכולנו, נוכל להשיג את שיאי ההנאה האמיתית, העזה וארוכת הטווח ביותר.