רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

תובנות מהחיים

חישוב מסלול מחדש

י״א באלול ה׳תשע״ח י״א באלול ה׳תשע״ח 22/08/2018 | מאת אבינועם הרש

הרהורים בפרוס עלינו שנת לימודים חדשה

פתאום באמצע שיעור תורה התעופפה צרעה לעבר הכיתה של חברי לעבודה, מחנך כיתה ה' וכל .התלמידים הגיבו בבהלה מוחלטת: צרחות, צעקות וכולם קמו ממקומם

הייתי מחנך חדש ובאותו הזמן עמדתי בצד עם כוס הקפה ובהיתי במתרחש. חיכיתי לראות תוך כמה זמן הוא יצליח להשליט סדר ולגרום לתלמידים לשוב בחזרה לכיסאותיהם ולהמשיך ללמוד. 

מדובר היה בשיעור חשוב לפני מבחן קובע. ידעתי שאין לו זמן 'לבזבז' על הצרעה הזו אבל לתדהמתי הוא פשוט ניצל את זמן האנדרלמוסיה לחיפוש סרטון יוטיוב על הצרעה ובתוך 3 דקות כל התלמידים הופתעו לגלות בדיוק את אותה הצרעה על לוח הכיתה..

"גבירותיי ורבותיי, אני שמח להכיר לכם את אחת החיות הכי מופלאות ומקסימות שיש בטבע. בגלל שאנחנו עוסקים בשיעור תורה, מי רוצה להגיד לי איפה הצרעה מוזכרת במקרא?"

וברגע הבא כבר הופיעו על הלוח כמה וכמה מקורות:

"וְשָׁלַחְתִּי אֶת-הַצִּרְעָה, לְפָנֶיךָ; וְגֵרְשָׁה, אֶת-הַחִוִּי אֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ". (ספר שמות, כ"ג, כ"ח)

הוא התחיל לדבר על העיניים המיוחדות שלה ועל יכולת התעופה הנהדרת שלה ועל החכמה המופלאה שיש בחיה זו, שמסוגלת לרחף בתמרונים מהפנטים ששום כלי טיס לא מסוגל אליו, וכל התלמידים מרותקים ומקשיבים ודבוקים לכיסאות שלהם ובוהים בחבר שלי המחנך, בעודו חורך את הבמה ומרווה את סקרנותם.

בסוף השיעור ניגשתי אליו ושאלתי אותו:

"היית באמצע שיעור תורה חשוב לקראת המבחן, איך הגעת לשיעור ביולוגיה?".

ענה לי:

"ראית את הסקרנות המתפרצת של הילדים הללו? אז בסדר, יש גם את הרצון הרגיל שלהם לקצת בלאגן בשיעור אבל אי אפשר היה לפספס איך שהלב שלהם כבר נפתח ואיך הם ראו באופן מוחשי ביותר איך שהצרעה הזו מיוחדת. אתה רוצה שאת האנרגיה של הסקרנות הזו אני אקטע בגלל שחרגנו מ'תבנית השיעור?' אתה חושב שאני פסיכי?".

החלק היותר מדהים בעיניי בכל הסיפור הוא שלמרות הצלצול מרבית הכיתה נשארה להמשיך ולצפות בסרטון על הצרעה.

כאן גם למדתי את אחד משיעורי החינוך החשובים ביותר שלי:

א. עד שאנחנו עסוקים בניסיונות ללמד את הילדים ולתת להם ידע, כדאי שנחשוב איך לא להפריע לסקרנות הטבעית שלהם.

ב. מורה טוב תמיד יודע לאלתר ולחשב מסלול מחדש. כל הזמן.

לקראת תחילת שנת הלימודים והשנה החדשה בכלל, כדאי שניקח מסר זה לתשומת לבנו. גם אם אנחנו לא מורים, איזו תכונה טובה נפלאה זו: לזרום עם הנסיבות, לחפש פתרון מחוץ לקופסא, שאולי לא תאם את הציפיות שלנו אבל יכול להביא אותנו באותה מידה לניצול הכוחות שלנו ולמטרה שלשמה התכנסנו. 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן