לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




מתי מותר לשקר?

מתי מותר לשקר?

האם יש מקרים בהם נכון להסתיר את האמת או אפילו ממש לשקר?

מאת

ראיתי פעם פרסומת שפותחת בשאלה: "האם אתה אדם ישר?" ואחר כך מראה כיצד אדם מתפתל מה לענות לאשתו ששואלת אם היא נראית שמנה. כאדם נאמן לאמת הוא לא מסוגל להוציא מהפה שלו את התשובה שהוא באמת צריך לענות לה. לבסוף הוא אומר שאולי, רק קצת.

הפרסומת באמת מצחיקה; אבל הנזק שלה לנישואין האמיתיים עלול לא להיות מצחיק בכלל.

התורה שמה דגש רב על שמירת האמת, ומתרה בנו להתרחק מדברי שקר, ובכל זאת אנחנו רואים שיש מקרים שבהם נחוץ, ואפילו נכון, לשקר – או לכל הפחות לשנות מהאמת.

הדוגמא שלעיל היא קלאסית כמובן, והתשובה הראויה היא תמיד: "לא. את נראית נפלא". השם עצמו לימד אותנו שמותר לשקר למען שלום בית, כדי לשמור על האהבה בנישואין ולשפר אותה. כשאלוקים אמר לשרה שהיא עתידה ללדת בן, היא צחקה ואמרה: "אחרי בלותי הייתה לי עדנה, ואדוני זקן". כשה' חזר על הסיפור לאברהם, הוא השמיט את הקטע שעוסק בזקנותו של בעלה – למרות שהוא היה אז בן 99!

זאת רמת הרגישות שאמורה להיות לנו – והרמה שבה מותר לטשטש את האמת.

במצבים מעין אלה, אם אפשר לתת תשובה מספקת בלי לשקר, זה הכי טוב. לשאלה, "איך אני נראית?" תוכלו לענות שאתם אוהבים את צבע השיער שלה, בלי להוסיף כמה אתם שונאים את התספורת.

הרבה יותר טוב אם תוכלו לומר משהו כן, אך מצומצם יותר

שלום חשוב גם בין חברים, והדבר בא לידי ביטוי מהנעלֶה ביותר – כמו במקרה של אהרון שהיה משתדל להשיב את השלום אל כנו, בכך שהיה אומר לכל אחד מהצדדים בויכוח, שהצד השני רוצה להשלים, בין אם זה היה באמת או לא; ועד לטריוויאלי – דמיינו חבר טוב שקנה בגד, בלי אפשרות החלפה. הוא שואל מה דעתכם ואתם חושבים שהבחירה שלו נוראה, אולם מכיוון שאין אפשרות החלפה, לא תהיה כל תועלת לשתף אותו בדעתכם השלילית. במקום זה תוכלו לומר לו: "אני אוהב את זה!" אולם הרבה יותר טוב אם תוכלו לומר משהו כן, אך מצומצם יותר, כמו: "אני באמת אוהב את הסגנון"; "הצבע הזה מאוד מתאים לך", "איזה מחיר מדהים!" – הטכניקה הזו כמובן תקפה גם לגבי תספורות שגם אותן אי אפשר להחליף.

הטוב ביותר הוא תמיד לחפש משהו חיובי. הגמרא מספרת על רב ותלמידיו שעברו בדרכם ליד נבלת כלב. התלמידים הגיבו במקבילה הארמית ל"פוי, איכס, גועל-נפש". אבל הרב שלהם אמר, "כמה לבנות שיניה". טוב יותר לאישיות שלנו אם נמצא לומר משהו חיובי, אולם הערך הגבוה יותר הוא לא לפגוע בחברינו.

מותר גם לשנות את האמת כדי לחסוך ממישהו בושה. יתכן שאתם מכירים משפחה שזקוקה לעזרה כלכלית כלשהי כדי לממן את לימודיהם של ילדיה. הם בשום פנים ואופן לא יסכימו לקבל צדקה, אבל אפשר להמציא קרן מלגה דמיונית כדרך לתת להם את הכסף. האפשרות לחסוך מהם את הבושה גוברת על האמת המוחלטת. הדבר כולל גם חשיפת קטעים מביכים מעברו של אדם; גם במקרה שכזה אפשר לשקר או לא לחשוף את כל האמת.

התקשורת בכללה, ובמיוחד תוכניות האירוח והריאליטי, הורסות את תחושת הפרטיות של רוב האנשים, עד שבאמת אין להם שום מושג ברור מהם גבולות בריאים, והם כל הזמן חוצים את הקו. "את בהיריון?" "מה עם הבת שלך?" "אתה יוצא עם מישהי? מי? איך הולך?" "כמה עלתה שרשרת היהלום? איך תשלמו את זה?" – כן, אנשים באמת שואלים את השאלות האלה.

הגישה הפולשנית הזאת אינה ראויה. על מנת לשמור על התפישה היהודית של פרטיות וצניעות מותר לכם לשקר (או לא לגלות את האמת) בתשובה לשאלות חקרניות כאלה ואחרות.

יש מצבים שבהם נדרש "שקר לבן קטן". אולי יש לכם אורחים ללילה. אולי הם ישנים באחד מחדרי הילדים שלכם בעוד הילד הפגוע והמוגלֶה ישן בחדרו של אחיו. "זאת לא בעיה", אתם יכולים להרגיע את האורחים, "הם אוהבים להצטופף יחד; בשבילם זה כמו מסיבת פיג'מות גדולה".

הרדיפה אחר שלום, הגיון בריא, רגישות והרצון להיטיב – צריכים להיות הקווים שמנחים אותנו. כלי נפלא נוסף הוא לשאול את עצמנו, "האם אני מרגיש נוח להסביר את זה לילדים שלי או אפילו לבקש מהם לקחת חלק בשינוי האמת?" אני חושבת שנגלה שאם המטרה היא לעזור או להגן על מישהו אחר, יש מקרים שבהם אמירת שקר מותרת והילדים שלנו יבינו. אם המטרה היא להגן על עצמנו, אז הם לא יבינו, והם צודקים.

בסופו של דבר המטרה נשארת האמת. אבל אי אפשר שלא לקחת בחשבון את צרכיהם הרגשיים האמיתיים של אלה שאכפת לנו מהם.

13/6/2011

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 3 תגובות ב-1 דיונים

(1) אנונימי, 21/6/2011 02:42

תודה על הדברים

לא בוגד, 25/6/2011 14:53

שלום בית ?

כלומר,גבר בוגד המשקר ומסתיר מאשתו את דבר חוסר נאמנותו זה גם לגיטימי?

אנונימי, 26/6/2011 17:10

ברור שלא!!!

גבר הבוגד באשתו ומסתיר את חוסר נאמנותו הוא שפל ונבזה. ואין המאמר נאמר עליו כלל!!!

 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub