רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אודות המחבר


הרב לורד יונתן זקס

הרב ד"ר יעקב צבי (יונתן הנרי) זקס, (נולד ב-8 במרץ 1948) כיהן כרבה הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענקה לו אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. הוא פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועוסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא עליו חיבר ספרים רבים. אחרי פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא שימש כפרופסור בקינג'ס קולג' בלונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי. הרב זקס נפטר לבית עולמו בכ' במר-חשוון, תשפ"א לאחר מחלה קצרה כשהוא בשיא השפעתו ותרומתו לעם היהודי ולעולם, והוא בן 72 בלבד. ספדו לו הנסיך צ'ארלס, טוני בלייר, נתן שרנסקי ועוד ביום השלושים לפטירתו: https://rabbisacks.org/Shloshim יהי זכרו ברוך  


הרב יונתן זקס: שמונה תובנות מאירות לחנוכה

חג החנוכה נקבע בעקבות נס פך השמן, שבמקום שיספיק ליום אחד – הספיק לשמונה ימים. אם כן, על איזה נס בדיוק אנו מודים ביום הראשון? מדוע יוון הקדומה, שהיתה התרבות המופלאה ביותר בכל הזמנים, לא שרדה? על מה הודה הרב יונתן זקס לנשיא גורבצ'וב? קבלו שמונה תובנות עומק לחנוכה

שתי הנשים שלימדו את האנושות לא לציית לעריצות

שפרה ופועה הן מן הגיבורות הגדולות של ספרות העולם. הן הראשונות שלימדו את האנושות על גבולותיו המוסריים של הכוח

המדריך העתיק בעולם לבניית חברה מתוקנת

3,300 שנים לאחר שניתנו, עשרת הדיברות הם עדיין המדריך הפשוט ביותר והקצר ביותר ליצירתה וקיומה של חברה טובה

מתי ואיך שכחנו שיש לנו אויב? הרב זקס על מקורותיו של הרוע

הרוע אינו מת אף פעם, וכמו החירות גם הוא דורש דריכות מתמדת. נצטווינו לזכור, לא למען העבר אלא למען העתיד, לשם יצירתו של עולם חופשי מנקם ומצורות אחרות של אלימות

הולדת הסליחה: הרעיון המהפכני ששחרר את האנושות מכבלי העבר

הסליחה משחררת אותנו מן העבר. הסליחה שוברת את הבלתי-הפיכוּת של מעגל התגובה והנקמה. את הנעשה אפשר להשיב

"החזות מטעה. הבגדים בוגדים": איך לא נסתנוור ממראה עיניים?

הדברים אינם בהכרח כפי שהם נראים. החזות החיצונית מטעה. על כך מרמזת משמעותו הכפולה של השורש בג"ד – בגד כמלבוש, בגד של בגידה

האיש שלימד את כולנו את האומץ להודות בשגיאותינו

נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן האש ולא ילבין פני חברו ברבים

ענישה קולקטיבית, התקפה לצורך הגנה ועוד דילמות מוסריות בפרשת השבוע

פרשת דינה מבקשת ללמדנו שייתכנו מצבים שאין בהם מהלך פעולה אחד נכון; מצבים שבהם כל דבר שנעשה עלול להיזקף לרעתנו, וכל אפשרות כרוכה בהתפשרות על עיקרון מוסרי זה או אחר

"all you need is love" - האמנם?

האהבה מאחדת, אבל גם מפלגת. משום כך אי אפשר לבנות חברה, קהילה או אפילו משפחה על האהבה לבדה. נדרשת גם תשתית של צדק, של הוגנות

מעשה גנבה ורמייה או שליחות רוחנית גדולה? הרב זקס על יעקב ועשו

אפשר שכל ארבע הדמויות פעלו נכונה לאור מה שהיה ידוע להן, ובכל זאת התרחשה טרגדיה

הרעיון היהודי העתיק שניצח את הגזענות והניכור

העולם מתנהל על יסוד עקרונות אישיים מאוד כגון פגיעוּת, זיקה, דאגה ואכפתיות

עקדת יצחק: ויתור על בעלות

אם תדרשו בעלות על ילדיכם, הילדים עלולים למרוד באלימות

האם וכיצד אנו יכולים להעביר ביקורת על אבות ואמהות האומה?

כיצד אנחנו צריכים, בהתחשב במוגבלות הבנתנו, להתייחס למעשיהם של האבות והאימהות כאשר הם נראים לנו בעייתיים?

המסר המהפכני הגלום בסיפור הראשון בתורה

השאלה שספר בראשית מבקש לענות עליה איננה "איך נוצר העולם?" אלא "איך אם כן ראוי שנחיה?

האם אנחנו קורבן בידי הנסיבות? הרב זקס על המסר האחרון של משה

התעלומה הגדולה מכולן איננה אמונתנו באלוהים אלא אמונתו של אלוהים בנו

פוליטיקה: זירת עימות או מרחב להתייעצות? המודל המנהיגותי של יהושע

למנהיגות אמיתית אין מרשם קבוע מראש. לא רדיפה מתמדת אחר קונסנזוס, ומנגד לא הנחתוֹת מלמעלה. נדרשת מיומנות של איזון בין השניים

למה החיים שאחרי המוות לא מוזכרים בתורה? הרב זקס על הנצח שבחיים עצמם

כדי למצוא את אלוהים, אין צורך לעוף לשמיים או לחצות את הים. הוא כאן. הוא עכשיו. הוא החיים

מה מצמיח אומות ומנהיגים? הרב זקס על הסיפורים המעצבים את עולמנו

בשרטטו מסגרת סיפורית שהדורות הבאים יכניסו בה גם את עצמם, ואף ינחילוה לילדיהם, הפך משה את בני ישראל לאומה של מנהיגים

האם הדרך היחידה אל השלטון היא יצירת שנאה? הרב זקס על מנהיגות גדולה

המנהיגים הגדולים הופכים את הבריות לטובות יותר, אדיבות יותר ואצילות יותר

מה הסוד שהופך פוליטיקאי רגיל למנהיג גדול?

מנהיגים אינם חדלים לעולם מללמוד. על ידי כך הם צומחים ומלמדים אחרים לצמוח איתם

אנחנו רגילים לחשוב שהמציאות היא רק מה שקיים. זו טעות

מי אנחנו? איפה אנחנו? מה אנחנו מנסים להשיג? איזה סוג אנשים אנחנו שואפים להיות? אלו הן השאלות שמנהיגים עוזרים לקבוצה לשאול ולמצוא להן תשובה

מה פירוש המילה 'לשמוע'? הרבה יותר עמוק ממה שנדמה

האל רוצה שנקשיב, שנהגה, שנתעמק, שנַפְנים, שנגיב. הוא רוצה שנהיה עַם שומע

איך לעם כל כך קטן הייתה השפעה כל כך גדולה?

ליהודים יש השפעה החורגת מכל פרופורציה למספרם מפני שכולנו נקראים להיות מנהיגים, ליטול אחריות, לתרום, לשנות את חייהם של אחרים לטובה

מנהיגות של כוח או מנהיגות של השראה? הרב זקס על המהפכה של משה

רעיון המנהיג-כמורֶה, המפעיל השפעה ולא כוח, סמכות רוחנית ואינטלקטואלית ולא אמצעי כפייה, הוא מן התרומות הגדולות ביותר שהרימה היהדות לאופקים המוסריים של האנושות

איך ליישב סכסוכים בלי לשבור את הכלים?

משה מצליח במשא ומתן מפני שהוא ישר, עקרוני וממוקד בטוב המשותף. כולנו מתמודדים בשלב כלשהו בחיינו עם סכסוכים. הנה לנו הדרך ליישבם

חברה מורכבת מקבוצות מנוגדות שתמיד נאבקות. איך היא שורדת?

כבוד לרבגוניות, דאגה לחלשים ולנחשלים ולא רק לגדולים ולחזקים, ונכונות שלא ללכת מהר יותר ממה שהציבור יכול לשאת

האם ייתכן מנהיג טוב שהוא אדם רע?

כישורים וכישרונות אינם תחליף לאיכויות המוסריות הקורנות ממנהיג אמיתי וגורמות לאנשים ללכת אחריו

מרים, חברתו של משה

מרים הייתה אשת סודו של משה, מִגדל העוז של יציבותו הרגשית – ועם לכתה התקשה משה להתמודד עם משברים כפי שהתמודד קודם לכן.

מה שקורח לא הבין על המנהיגות המהפכנית של משה

מנהיג איננו עומד מעל לעם. הוא משרת את העם, והוא משרת את אלוהים

ביטחון בהצלחה

לא פעם אנו פוחדים, שלא במודע, מפני מה שההצלחה תביא בכנפיה: קבלת אחריות חדשה, ציפיות גבוהות מדי מאתנו ועוד...

כוח או השפעה?

הַעדיפו תמיד את ההשפעה על הכוח. היא מסייעת לשַנות אנשים כך שיוכלו לשנות את העולם

הפוליטיקה של הקנאה

משה מתמודד בפרשה עם שלושה מקורות פוטנציאליים של קנאה ומתווה לנו דרך התנהגות. כַּבּדו את כולם בשווה. תנו לכולם להרגיש שמעריכים אותם והֱיו מופת אישי של ענווה

"אנחנו העם"

אפילו כאשר ייכשלו איש ברעהו במנוסתם המדומה מאויביהם, הם יישארו כרוכים בערבות הדדית. הם עדיין יהיו אומה עם גורל וייעוד משותפים

אל תפחדו מן הגדוּלה

כולנו, נרצה או לא נרצה, שגרירים של העם היהודי, והתנהגותנו נתפסת כראי לעם היהודי כולו, ליהדות ולאלוהי ישראל

בין מָרוץ למרתון

כל האידיאלים הנשגבים בעולם נשארים על הנייר כל עוד אין הם מתורגמים להרגלים של מעשה, שמטבעם נעשים להרגלי הלב.

לשון הטוב

השבח נותן לאנשים את הביטחון העצמי הדרוש כדי להיפטר מהיבטים שליליים של אופיים ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהם

רתיעה לעומת פזיזות

אם רצוננו לעשות גדולות ונצורות, אנו חייבים להיות מודעים לשני הפיתויים הללו: האחד הוא הפחד מפני הגדוּלה: מי אני? השני הוא השכנוע העצמי בגדוּלה: מי הם?

שלשלת אמיצה של משברי זהות

מגיע רגע שבו אנחנו מוכרחים להחליט מי אנחנו. רגע של אמת קיומית.

כשמנהיג שוגה

אדם פרטי אחראי רק לחטאיו שלו. ואילו מנהיג מוחזק אחראי לחטאי כל הציבור שבהנהגתו. עם הכוח באה אחריות, והיא גדֵלה ככל שהכוח גדל.

עלינו לשבח

כשאנו חוגגים את הישגיהם של אחרים, אנו משנים חיים

איך מנהיגים נכשלים

יש זמנים שדרוש מנהיג בעל אומץ להדוף את דעת הקהל ואת לחץ ההמון; יש זמנים אחרים, שדרוש מנהיג העושה שונאים לאוהבים

הבית שאנו בונים ביחד

אנחנו משתנים לא על ידי מה שאלוהים עושה למעננו, אלא על ידי מה שאנחנו עושים למענו.

חזון ופרטים

למנהיגים טובים – בין אם הם מנכ"לים בתאגידים או הורים במשפחה – יש יכולת לחבר בין חזון גדול לפרטים קטנים

מסתכלים כלפי מעלה

על המנהיג מוטל להפעיל את מונהגיו – אך גם לנסוך בהם השראה

האופק הרחוק

יש רק דרך אחת לשנות את העולם, והיא עוברת בחינוך. צריך ללמד את הילדים על חשיבותם של הצדק, המשפט, החסד והרחמים

Related Articles

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן