אודות המחבר


הרב לורד יונתן זקס

הרב ד"ר יעקב צבי (יונתן הנרי) זקס, (נולד ב-8 במרץ 1948) כיהן כרבה הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענקה לו אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. הוא פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועוסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא עליו חיבר ספרים רבים.
 
מאז פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא משמש כפרופסור בקינג'ס קולג' בלונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי.

מטר התורה

התורה היא אחת, אבל היא מתבטאת במגוון אופנים והשפעות ומולידה סוגים שונים של לימוד ושל תכונות.

למה נקראה התורה שירה?

המוזיקה היא שפת הנשמה, ובהגיע היהודי אל גובהה של הנשמה נכנס בשערי האחדות האלוהית.

לא בשמיים

האל קרוב אלינו. כשנדמה לכם שהוא חסר, הוא פשוט עומד מאחורי הדלת ואתם צריכים לגשת ולפתוח אותה.

באֵין שִׂמחה וטוּב לבב

היהדות היא דת של שמחה; של זכירה מאין באנו וממי נתברכנו בכל הטוב.

רווחת החיות

המידות הטובות אינן ניתנות לחלוקה. המתאכזרים לחיות הם במקרים רבים גם אכזרים כלפי בני אדם

הצו האקולוגי

"תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך".

שמחת רבים

המבחן האמיתי הוא מבחנם של ימי הביטחון והשובע.

זיכרון לפני עצמאות

המבחן האמיתי של אומה איננו בהתגברות על מַשבֵּר, אלא בהתגברות על היעדר מַשבֵּר.

עַם-מְעַט

סמוך לסופה של פרשת ואתחנן מופיעה הכרזה מהדהדת שכמו מערערת על הרושם שנתקבל עד כה מדברי התורה על עם...

המורה כגיבור

המורים הם המעצבים את החברה, הם המנחילים את מורשת העבר לדורות בוני העתיד.

משמעותה הדתית של ארץ ישראל

המיוחד בארץ ישראל, כאז כן עתה, הוא היותה המקום היחיד בעולם שליהודים הייתה בו ההזדמנות לכונן חברה יהודית שלמה.

סדרי עדיפות

גורלן של קהילות יהודיות נקבע, במקרים רבים מאוד, על פי גורם אחד ויחיד: האם החליטו להעמיד את הילדים ואת חינוכם בראש סדר העדיפויות.

הכתר המוצע לכולם

בעולם שהתורה מכוננת ויוצרת, כל אחד הוא מנהיג פוטנציאלי.

ובגויים לא יתחשב

אינה עניין של גיאוגרפיה, של פוליטיקה או של אתניות. אלא של היענות לקריאה אלוהית להיות שותפיו בברית ולשמש מופת של אומה המתייחדת בדתה ובאורח חייה.

יגונו של אח

השכול עושה אותנו פגיעים. בתהום יגוננו אנו עלולים לטעות. אנחנו פועלים בפזיזות. לרגעים נוטש אותנו כושר השיפוט.

מחלוקת לשם שמיים

השכינה שורה לא בקול האחד המעומת עם קול אחר, אלא במכלול הקולות שבשיחה.

שני סוגים של פחד

האידיאל הוא שנכונן חברת מופת וחברה צריכה ארץ. היא צריכה כלכלה וצבא, שדות ומקנה, עמל ויוזמה.

מחנֶה ועֵדה

בעתות משבר אנחנו עדיין מסוגלים להיענות לקריאתה של האחרית המשותפת, ביודענו שהגורל היהודי אינו נוטה להתחלק.

חיים מוסריים בשתי גרסאות

האם מטרת החיים המוסריים היא להגיע לשלמות אישית – או ליצור חברה הוגנת, צודקת וחומלת?

להנהיג אומה של יחידים

מהו הקשר בין מפקד וספירה למנהיגות?

הולדת התקווה

בלשון המקרא אין שום מילה המציינת "טרגדיה".

התפתחות או מהפכה?

מחנכים בהדרגה את החברה הישראלית, שרע הוא לשעבד אחרים – עד שלבסוף יבוטל כל מוסד העבדות, לא בכפייה אלוהית אלא בהסכמה אנושית.

שבת בתלת-ממד

אמונת ישראל מיוסדת על ההכרה כי אנו פוגשים את אלוהים בשלוש דרכים: בבריאה, בהתגלות ובגאולה.

מכהונה לעם

הקדושה שייכת לכולנו כאשר אנו הופכים את חיינו לעבודת האל, ואת החברה שאנו חיים בה – לבית לשכינה

כוחו של דיבור

הדיבור הוא המאפשר לנו לתקשר עם הזולת ולחלוק עמו פחדים ותקוות ואהבות. הדיבור מאפשר לנו לשתף את הפנימיות שלנו עם אחרים.

קורבנות היולדת

האישה היולדת טמאה, מפני שהלידה, כמו המוות, היא אות להיותנו בני חלוף, לעומת המקדש – המרחב המוקדש לתודעת הנצח והרוחניות.

הרס והרס עצמי

למה כל כך חשוב שלא לאכל את הדם?

בין תקווה לאנושיות

העם היהודי מצא את הכוחות לקום על הרגליים, לתַקֵּף את התקווה לנוכח הייאוש.

קול קרא לי

נקודת המפגש בין "מה אני יכול לעשות" לבין " מה צריך להיעשות" היא משימת חיינו.

אופייה של האומה הזאת

האומה הזאת לא תמיד נותנת לדבר הנכון – אבל תמיד נותנת.

לא היפה קדוש אלא הקדוש יפה

בצלאל הוא טיפוס נדיר במקרא: האֳמָן, האֻמָּן, מעצבו של היופי שבעבודת השם, האיש אשר יחד עם אהליאב...

עם קשה עורף

יום יבוא ועם ישראל יהיו קשי עורף בנאמנותם.

אחים: דרמה בחמש מערכות

אחווה: משה איש האמת, אהרן איש השלום. בלי אמת אי אפשר להעמיד חזון לעם. אבל בלי שלום פנימי לא יהיה עם שלו ניתן יהיה להעמיד חזון.

בית נייד

בית הכנסת נותן ביטוי לאמונה כי בכל מקום שאנו מכוונים את ליבנו לשמיים שם תימצא השכינה, כי אלוהים נוכח בכול.

אהבת הגר

העוול החמור ביותר של האימפריות, שהתורה מוחה נגדה, הוא השימוש בכוח נגד חסרי הכוח – האלמנה והיתום ובמיוחד הגר

החירות שנולדה בהר סיני

האל החופשי מתאווה לעבודתם החופשית של בני אדם חופשיים.

פִּלְאִי גם אם טבעי

יש צדק בהיסטוריה, המסתתר תדיר אך לפעמים נִגלה לתפארה.

עשה באלוהיהם

עימות בין התפיסה שהאלים הם רק כוחות שאפשר לאלפם, לרצותם ולתמרנם, לבין אמונתנו הגורסת כי המוסר: הצדק, החסד והמשפט הוא נקודת המפגש בין אלוהים ואדם.

הא-ל הפועל בהיסטוריה

שם השם הוא הא-ל המתגלה לנו בהתערבותו בהיסטוריה של עם ישראל.

אור בלב החשכה

כאשר מדובר בבני אדם עלינו להישמר מפני הכללות וסטריאוטיפים. לא כל המצרים היו רשעים: אפילו לפרעה עצמו נולדה גיבורה מוסרית.

זדונות לזכויות

אנחנו יכולים לשנות את העולם רק אם אנחנו משתנים בעצמנו.

הכללי והפרטי

אלוהינו הוא אלוהי האנושות כולה. הוא ברא את כולם. הוא נגיש לכולם. הוא דואג לכולם. הוא כרת ברית עם כולם. ועם זאת, עַם ישראל נמצא במערכת יחסים מיוחדת עִם השם.

ממאן להינחם

היהודים הם העם שסירב להתנחם, כי לא נטש את התקווה.

הפחד להיהרג, החשש להרוג

היהדות מכירה בקיומן של דילמות. יש לנו כלים לקבוע סדר קדימויות בין חובות, אך הם אינם מבטלים את ההתייסרות שלאחר ההכרעה.

להשקיט את ה"אנוכי"

השאלה היחידה שיכולה למלא את קיומנו במשמעות איננה "מה אני צריך מהחיים?" אלא "מה החיים צריכים ממני?"

האומץ להתמיד

על שורשי האנטישמיות המתגלים בסיפורי האבות, ועל האומץ להתמיד למרות כל המכשולים והדמעות.

אלוהים ועוברי האורח

לחיות חיי אמונה פירושו לראות את חותמו של אלוהים בפניו של האדם.

הליכה אליך: ארבעה ממדים

הֱיֵה נכון ללכת גם לבדך. ממשיכי אברהם הם אלה שיש להם העוז להיות שונים, לערער על אלילי הזמן.

רוצים לדעת יותר?

הרשמו עכשיו לניוזלטר הדו-שבועי שלנו

מדיניות פרטיות