אודות המחבר


הרב לורד יונתן זקס ז"ל

הרב ד"ר יעקב צבי (יונתן הנרי) זקס, (נולד ב-8 במרץ 1948) כיהן כרבה הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענקה לו אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. הוא פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועוסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא עליו חיבר ספרים רבים.

אחרי פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא שימש כפרופסור בקינג'ס קולג' בלונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי.

הרב זקס נפטר לבית עולמו בכ' במר-חשוון, תשפ"א לאחר מחלה קצרה כשהוא בשיא השפעתו ותרומתו לעם היהודי ולעולם, והוא בן 72 בלבד. ספדו לו הנסיך צ'ארלס, טוני בלייר, נתן שרנסקי ועוד ביום השלושים לפטירתו: https://rabbisacks.org/Shloshim

יהי זכרו ברוך

 


להנהיג פירושו להקשיב

האל רוצה שנקשיב, שנהגה, שנתעמק, שנַפְנים, שנגיב. הוא רוצה שנהיה עַם שומע

המעט מכל העמים

ליהודים יש השפעה החורגת מכל פרופורציה למספרם מפני שכולנו נקראים להיות מנהיגים, ליטול אחריות, לתרום, לשנות את חייהם של אחרים לטובה

המנהיג כמוֹרה

רעיון המנהיג-כמורֶה, המפעיל השפעה ולא כוח, סמכות רוחנית ואינטלקטואלית ולא אמצעי כפייה, הוא מן התרומות הגדולות ביותר שהרימה היהדות לאופקים המוסריים של האנושות

יישוב סכסוכים

משה מצליח במשא ומתן מפני שהוא ישר, עקרוני וממוקד בטוב המשותף. כולנו מתמודדים בשלב כלשהו בחיינו עם סכסוכים. הנה לנו הדרך ליישבם

שלושה שיעורים במנהיגות

כבוד לרבגוניות, דאגה לחלשים ולנחשלים ולא רק לגדולים ולחזקים, ונכונות שלא ללכת מהר יותר ממה שהציבור יכול לשאת

בלי נאמנות אין מנהיגות

כישורים וכישרונות אינם תחליף לאיכויות המוסריות הקורנות ממנהיג אמיתי וגורמות לאנשים ללכת אחריו

מרים, חברתו של משה

מרים הייתה אשת סודו של משה, מִגדל העוז של יציבותו הרגשית – ועם לכתה התקשה משה להתמודד עם משברים כפי שהתמודד קודם לכן.

מנהיגות משרתת

מנהיג איננו עומד מעל לעם. הוא משרת את העם, והוא משרת את אלוהים.

ביטחון בהצלחה

לא פעם אנו פוחדים, שלא במודע, מפני מה שההצלחה תביא בכנפיה: קבלת אחריות חדשה, ציפיות גבוהות מדי מאתנו ועוד...

כוח או השפעה?

הַעדיפו תמיד את ההשפעה על הכוח. היא מסייעת לשַנות אנשים כך שיוכלו לשנות את העולם

הפוליטיקה של הקנאה

משה מתמודד בפרשה עם שלושה מקורות פוטנציאליים של קנאה ומתווה לנו דרך התנהגות. כַּבּדו את כולם בשווה. תנו לכולם להרגיש שמעריכים אותם והֱיו מופת אישי של ענווה

להנהיג אומה של יחידים

היהדות שומרת מכל משמר שלא נאבד את העצמיות שלנו בתוך ההמון

"אנחנו העם"

אפילו כאשר ייכשלו איש ברעהו במנוסתם המדומה מאויביהם, הם יישארו כרוכים בערבות הדדית. הם עדיין יהיו אומה עם גורל וייעוד משותפים

אל תפחדו מן הגדוּלה

כולנו, נרצה או לא נרצה, שגרירים של העם היהודי, והתנהגותנו נתפסת כראי לעם היהודי כולו, ליהדות ולאלוהי ישראל

בין מָרוץ למרתון

כל האידיאלים הנשגבים בעולם נשארים על הנייר כל עוד אין הם מתורגמים להרגלים של מעשה, שמטבעם נעשים להרגלי הלב.

לשון הטוב

השבח נותן לאנשים את הביטחון העצמי הדרוש כדי להיפטר מהיבטים שליליים של אופיים ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהם

רתיעה לעומת פזיזות

אם רצוננו לעשות גדולות ונצורות, אנו חייבים להיות מודעים לשני הפיתויים הללו: האחד הוא הפחד מפני הגדוּלה: מי אני? השני הוא השכנוע העצמי בגדוּלה: מי הם?

שלשלת אמיצה של משברי זהות

מגיע רגע שבו אנחנו מוכרחים להחליט מי אנחנו. רגע של אמת קיומית.

כשמנהיג שוגה

אדם פרטי אחראי רק לחטאיו שלו. ואילו מנהיג מוחזק אחראי לחטאי כל הציבור שבהנהגתו. עם הכוח באה אחריות, והיא גדֵלה ככל שהכוח גדל.

עלינו לשבח

כשאנו חוגגים את הישגיהם של אחרים, אנו משנים חיים

איך מנהיגים נכשלים

יש זמנים שדרוש מנהיג בעל אומץ להדוף את דעת הקהל ואת לחץ ההמון; יש זמנים אחרים, שדרוש מנהיג העושה שונאים לאוהבים

מנהיגות בהרמוניה

אחת התרומות החשובות ביותר של היהדות לתורת המנהיגות היא הקפדתה החלוצית על מה שעתיד היה להתכַּנוֹת...

הבית שאנו בונים ביחד

אנחנו משתנים לא על ידי מה שאלוהים עושה למעננו, אלא על ידי מה שאנחנו עושים למענו.

חזון ופרטים

למנהיגים טובים – בין אם הם מנכ"לים בתאגידים או הורים במשפחה – יש יכולת לחבר בין חזון גדול לפרטים קטנים

אומה של מנהיגים

פרשתנו מורכבת משני אירועים, שלמראית עין מנוגדים זה לזה לחלוטין. בחלק הראשון, פרק יח של ספר שמות,...

מסתכלים כלפי מעלה

על המנהיג מוטל להפעיל את מונהגיו – אך גם לנסוך בהם השראה

האופק הרחוק

יש רק דרך אחת לשנות את העולם, והיא עוברת בחינוך. צריך ללמד את הילדים על חשיבותם של הצדק, המשפט, החסד והרחמים

להתגבר על הכישלונות

רק במבט לאחור הגיבורים מתגלים לעינינו כגיבורים, והמהמורות שכשלו בהן – כאבני דרך אל הניצחון

נשים כמנהיגוֹת

ישנם מנהיגים שאין להם מעמד רשמי, אך אנשים פונים אליהם לעצה ורואים בהם דגם לחיקוי. אין להם כוח ציבורי, אבל יש להם השפעה

נעים קדימה

נכונות לתת למאורעות לנהֵג את עצמם על פי ההשגחה, הבנה שאנחנו לכל היותר מחבּרים-שותפים של סיפור חיינו, הן אשר אפשרו ליוסף לשרוד בלי התמרמרות על העבר ובלי ייאוש לנוכח העתיד

המנהיג הבלתי צפוי

הדבר המציין מנהיג אינו בהכרח צדיקות גמורה – אלא היכולת להודות בטעות, ללמוד ממנה ולצמוח מתוכה

שלוש גישות לחלומות

ליוסף היו כישורים מיוחדים הקשורים בחלומות

נאה לשבֵּח

כשאנחנו הולכים אחר הכישרונות ונטיות הלב הייחודיות לנו, אנחנו תורמים לעולם את מה שרק אנחנו יכולים לתת.

הֱיוּ אתם עצמכם

רק כאשר אנחנו חדלים לרצות להיות מישהו אחר. אנו יכולים לחיות בשלום עם עצמנו ועם העולם

אור בימי אפלה

הַאִם הגדוּלה מולידה את רגעי הייאוש, או שמא רגעי הייאוש הם המצמיחים את הגדוּלה?

עניין של תקשורת

קיומה של תקשורת ברורה, או היעדרה, הם לפעמים שאלה שגורלות תלויים ועומדים עליה

מתחילים במסע

את סדרת פרשת השבוע לשנה זו, כבר כתב הרב זקס לפני שחלה במחלתו האחרונה, שממנו נפטר בשבת שעברה. מפעים לראות את מה שכתב בסוף המאמר: "מנהיגים רואים את היעד, מתחילים במסע, ומטפחים להם ממשיכים. די בכך כדי להטעין את חייהם באלמוות". יהי זכרו ברוך

נעמוד יחד אל מול העתיד ללא מורא

הרצאת "טד" מאפריל 2018 על הדרך שבה ניתן למצוא יציבות ושלווה בעולם לא יציב. רלוונטי עכשיו יותר מתמיד

האלגוריתם היהודי

נאום סוף שנה על החשיבות האדירה של כל יהודי

להיענות לקריאה

זוהי נקודת מפנה מכרעת בהיסטוריה האנושית: הולדתה של דת המחאה הראשונה – הופעתה של דת הקוראת תיגר על המציאות ואינה משלימה איתה כשאר האמונות

האומץ לנהוג אחרת

מנהיגים צריכים להיות מוכנים לחרוג מהמוסכמה

צדקות איננה מנהיגות

אנחנו אחראים כלפי החברה שאנחנו חלק ממנה. לא מספיק להיות אדם טוב. חובתנו גם לעודד אחרים להיות טובים

לקחת אחריות

גיבורי האמונה היהודית לא השלימו; הם מחו

קשת היקום המוסרי

אם אלוהים צדיק, מדוע קורים דברים רעים לאנשים טובים?

איך לחדש אומה

מעמדי הקהל וחידוש הברית סיפקו תמיד לעם ישראל את האפשרות לשוב ולהיות צעיר, לגלות מחדש את חסד נעוריו

הסכֵּת ושמע

בהקשבה אנו פוגשים את ממד העומק של המציאות

האם האהבה גוברת על הכול?

האהבה מצמיחה שמחה, אבל מולידה גם דמעות. היא מקרבת בין כמה אנשים, אבל גורמת לאחרים להרגיש מורחקים ודחויים

למה חכם עדיף מנביא

החכמים מצליחים לתרגם אידיאלים למעשים יומיומיים המלמדים כיצד לחתור אל היעד הנשגב צעד אחר צעד במציאות הקיימת.

החֶברה הטובה

חברה חופשית מושתתת על אחריות אישית לסדר המוסרי-רוחני יותר מכפי שהיא מושתתת על מוסדות, מבנים ובעלי תפקידים

הברית והחסד

החסד הוא סוג האהבה שיש להורה כלפי ילדו, בין אם הילד ראוי לה ובין אם לא

רוצים לדעת יותר?

הרשמו עכשיו לניוזלטר הדו-שבועי שלנו

מדיניות פרטיות