אודות המחבר


הרב לורד יונתן זקס

הרב ד"ר יעקב צבי (יונתן הנרי) זקס, (נולד ב-8 במרץ 1948) כיהן כרבה הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענקה לו אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. הוא פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועוסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא עליו חיבר ספרים רבים.
 
מאז פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא משמש כפרופסור בקינג'ס קולג' בלונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי.

הברית והחסד

החסד הוא סוג האהבה שיש להורה כלפי ילדו, בין אם הילד ראוי לה ובין אם לא

המשחק האינסופי

חיי המוסר הם משחק אינסופי, שאי אפשר לצמצמו לכללים מוגדרים בלבד.

מונהגוּת

כשאנשים אינם מוכנים להיות מונהגים, אפילו גדול המנהיגים אינו יכול להנהיג.

רבי ומורי: דברי זיכרון

בהזדמנות אחרת סיפרתי לו שאני סובל מנדודי שינה. אינני נרדם. הוא אמר לי בהתלהבות, "אתה יכול ללמד אותי איך עושים את זה?"

הכרעות מוסריות והכרעות פוליטיות

שליט, או ממשלה, צריכים לפעול על פי האינטרסים ארוכי הטווח של העם.

פשרו הנסתר של סיפור בלעם

זהו סיפור על אהבתו של האל לעמו. האהבה מרפאת את פצעי העולם

קהלת, טולסטוי ופרה אדומה

הפחד העמוק ביותר המקנן ברובנו הוא אימת המוות. מנהג שבעת ימי האבלות, שבו אנשים אחרים, שלא באו במגע עם המוות, מנחמים אותנו וכך מחדשים את חיבורנו לחיים, דומה במקצת לאפר הפרה האדומה.

איך לא לנהל מחלוקת

כאשר תאוות השררה היא הכוח המניע, האמת איננה נר לרגליים אלא מרמס להן.

מה קורה פה

משימתם הייתה לתור, לחקור, לנסוע, לראות מהי הארץ ולדווח. הם היו צריכים לראות מה טוב בארץ, לא מה רע בה.

בדידות ואמונה

אנו יכולים לשאוב תעצומות מכל אותם גיבורי רוח, שכאבו את בדידותם עד עומק נשמתם אך הושיטו את ידם אל האל ומצאו את ידו מושטת להם.

ברכתה של האהבה

במפגן פומבי זה של אהבה, של בקשת "הטוב המשותף", נתנו הכוהנים דוגמה לעם. הם עודדו את יצירתה של חברה שבה כל פרט מבקש את רווחת הכלל – וחברה כזאת היא מבורכת

חברה שוויונית בסגנון יהודי

חכמים הבינו כי דבר עקרוני מאוד נולד בהר סיני, דבר שהחיים היהודיים עומדים בסימנו מאז ולתמיד. זוהי הדמוקרטיזציה של הידע.

כוחה של קללה

המקל הוא כלי-הנעה חזק מהגזר. הפחד מפני הקללה עשוי להשפיע על התנהגותנו יותר מרצוננו בברכה.

אי-ודאות רדיקלית

בסוכות השבריריות הללו, החשופות לפגעי הטבע, רכשו בני ישראל את העוז לחיות עם אי-ודאות.

אתיקת הקדושה

תפיסת הבריאה כמלאכת-אהבה אלוהית,רואה את כל בני האדם – את עצמנו, את רענו ואת הגר – כעשויים בצלם אלוהים; ומן הטעם הזה היא דורשת מאיתנו לאהוב את הרע ואת הגר כמונו.

מילים שמרפאות

ביהדות, ההאזנה היא האמנות הדתית הנשגבת. דיני לשון הרע אקטואליים ונחוצים כיום מאי פעם

יהדות של שתי ההמיספרות

ההפטרה היא מוסד עתיק, בן אלפיים שנה לפחות. נסיבות הולדתו שנויות במחלוקת בין החוקרים. יש הסבורים...

הקורבנות בעיני הנביאים

אנשים עלולים לחשוב שיש שני מתחמים מנותקים: המקדש, מקום עבודת האלוהים – וכנגדו העולם שבחוץ, שבו מתקיימים היחסים שבין אדם לחברו.

קהילות וקהלים

# אין גבול לתועלת שאפשר להשיג בכפר כשכולם מתקבצים סביב מטרה משותפת. לעומת זאת, יש תופעות שגוררות אותנו להתנהגויות של קהל, לא של קהילה.

משה מתיר נדר

סוד כוחו של "כל נדרי" הוא זכרו של אותו רגע המתואר בפרשתנו, שבו משה עמד בתפילה לפני האלוהים ושכנע אותו למחול לעמו

מדוע הכיר הנשיא הארי טרומן במדינת ישראל

בדומה לאדי ג'ייקובסון, האל קורא לכל אחד ואחד מאיתנו, באמירה שיש משהו שרק אנחנו יכולים לעשות

להתרשם ממלבושים

# האסתטיקה והוויזואליה הן דרך לעורר רגשות יראה.

מה אנו מקבלים כשאנו נותנים?

אנחנו מרימים דבר-מה כדי לתיתו לזולת – אבל בזאת אנו מרימים את עצמנו.

נעשה ונשמע

המאחד את היהודים – או לפחות אמור לאחדם – הוא המעשה, לא המחשבה. אנחנו עושים אותם מעשים, אך מבינים אותם בצורות שונות.

ברוך השם – מפי הגוי

אלוהים הוא אוניברסלי. כזו היא האנושות כולה שנבראה בצלמו. אבל ההתגלות והברית בהר סיני הן פרטיקולריות. הן שייכות לסיפור שלנו, לא לסיפור האנושי האוניברסלי.

אין כבר דרך חזרה

אומץ איננו היעדר פחד. אומץ פירושו להרגיש פחד – ולפעול בכל זאת.

הסיפור שלנו על עצמנו

אם אנחנו הננו הסיפור שאנו מספרים על עצמנו, כי אז זהותנו תישמר לנו כל עוד יחיה הסיפור.

הכבדת הלב

עוד לפני שניגפה מצרים במכה הראשונה אמר ה' למשה: "וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה...

אמונה בעתיד

העתיד הוא מחוזו של החופש האנושי, שכן אינני יכול לשנות את האתמול אבל אני יכול לשנות את המחר באמצעות מעשיי היום.

אמונה, משפחה וחופש

המשפחה קודמת לכול – לארץ, לאומה, לפוליטיקה, לכלכלה, לחתירה לכוח ולצבירת העושר.

העתיד של העבר

בהניחנו להווה לשנות את האופן שאנו מבינים בו את העבר, אנו פודים את ההיסטוריה שלנו ומשחררים אותה לפעול ככוח מיטיב בחיינו.

יוסף והסכנה שבשררה

יוסף עצמו הפך את המצרים לעם של עבדים – ויצר את מנגנון הכוח הריכוזי של פרעה, שעתיד היה לשמש אותו נגד בני ישראל.

המלאך שלא ידע שהוא מלאך

כאשר בשמיים מתכננים שדבר מה יקרה, אך נראה כי הנסיבות מסכלות אותו, שולח האל לפעמים מלאך אל הארץ, להחזיר את עגלת הסיפור אל המסילה

לא ייקרא שמך עוד יעקב

אפשר לפרש מילים אלו כבקשה, כאתגר, כהזמנה: היֶה שׂר. היה ישׁר. היה אתה עצמך. אל תנסה לעקוב אחר הזולת.

מה ביקש לבן הארמי

אבותינו חוו גלות ואת היציאה ממנה – ולכן צאצאיהם ידעו שהאל יהיה איתם כפי שהיה עם אבותיהם.

מדוע אהב יצחק את עשו?

יצחק מאמין שיום אחד האהבה הזאת תעשה את עשו לאדם טוב מזה שהיה בלעדיה.

אם יש לָמָּה

אברהם ושרה ידעו שהסיפוק בחיים בא מבפנים ולא מבחוץ: מתחושה של ייעוד, של משימתיות, של הֱיוֹתם נקראים לדגל.

האמונה כחיים באי-ודאות

האמונה איננה ודאות, אלא היא האומץ לחיות עם אי-ודאות

בירה דולקת

היכן שנח השלים עם המציאות, אברהם סירב להשלים אתה

האור בתיבה

האתגר של זמננו הוא לפתוח חלונות שהעולם יאיר לנו בעדם את הבנתנו בתורה.

בראשיתה של האהבה

מערכות-יחסים הן המקום שבו האנושיות שלנו נולדת וצומחת, פורחת ומשגשגת.

מטר התורה

התורה היא אחת, אבל היא מתבטאת במגוון אופנים והשפעות ומולידה סוגים שונים של לימוד ושל תכונות.

למה נקראה התורה שירה?

המוזיקה היא שפת הנשמה, ובהגיע היהודי אל גובהה של הנשמה נכנס בשערי האחדות האלוהית.

לא בשמיים

האל קרוב אלינו. כשנדמה לכם שהוא חסר, הוא פשוט עומד מאחורי הדלת ואתם צריכים לגשת ולפתוח אותה.

באֵין שִׂמחה וטוּב לבב

היהדות היא דת של שמחה; של זכירה מאין באנו וממי נתברכנו בכל הטוב.

רווחת החיות

המידות הטובות אינן ניתנות לחלוקה. המתאכזרים לחיות הם במקרים רבים גם אכזרים כלפי בני אדם

הצו האקולוגי

"תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך".

שמחת רבים

המבחן האמיתי הוא מבחנם של ימי הביטחון והשובע.

זיכרון לפני עצמאות

המבחן האמיתי של אומה איננו בהתגברות על מַשבֵּר, אלא בהתגברות על היעדר מַשבֵּר.

רוצים לדעת יותר?

הרשמו עכשיו לניוזלטר הדו-שבועי שלנו

מדיניות פרטיות