לאחר חטאו החמור של קין, שהרג את הבל אחיו, גזר עליו הקב"ה להיות נע ונד על פני כל הארץ, ולעולם לא לנוח במשכן קבע. כאשר הקב"ה מעניש בן אדם, ידוע שאין זהו עונש מקרי או שרירותי, אלא עונש שנועד להוות "תיקון" לחטא של אותו אדם. על ידי קבלה נכונה של העונש והתנהגות על פיהו, יכול האדם להגיע לתיקון העיוות הפנימי שהיה בו. עונש חיי הגלות נועד לתיקון חטאו של קין, אולם נראה כי קין לא פעל בצורה נכונה למען תיקון חטאו בהתאם לרצון ה', אלא ניסה להתנגד לכך. מיד לאחר שקיבל את עונשו מתארת התורה את מעשיו של קין: "ויהי בונה עיר" (בראשית ד יז). הרמב"ם אומר שלשון התורה רומזת על כך שהוא לא בנה עיר פעם אחת, אלא היה עסוק תדיר בבניית ערים, וכל עיר ועיר שבנה התמוטטה מיד לאחר בנייתה, בשל קללתו שיחיה בחיי גלות תמידית. אולם, במקום ללמוד מכך, ולקבל את מצבו כנע ונד – המשיך קין לנסות לבנות ערים לכל אורך חייו.

התנהגותו של קין גרמה לנטייה בקרב צאצאיו שלא לציית לתיקונים אשר גזר הקב"ה על האנושות כדי לתקן את חטאו של אדם הראשון. הקב"ה אמר לאדם הראשון לאחר החטא כי התיקון לחטאו יהיה לעבוד את האדמה בזיעת אפיים, על מנת להשיג את מחייתו. אולם, צאצאיו של קין העדיפו להימנע מעבודת האדמה ולפנות לכיוונים אחרים על מנת להתפרנס: "ותלד עדה את יבל הוא היה אבי יושב אהל ומקנה" – הוא היה ראשון רועי הצאן. שמו של אחיו היה יובל; "הוא היה אבי כל תופש כינור ועוגב". וכן צילה – אשר ילדה את תובל קין: "לוטש כל חורש נחשת וברזל" (בראשית ד כ-כב). רש"י מסביר שפסוקים אלה שנראים לכאורה "סתמיים" טומנים בחובם משמעות חשובה ביותר: עובדות אלה מסמלות את התפתחותה של דעה ונטייה יסודית אשר ניטעה בתרבות העולם המתפתחת. יבל בחר להיות רועה צאן, נגד רצון ה' שבני האדם יעבדו את האדמה. ייתכן אף שעובדת היותו "יושב אהל" בפסוק, מייצגת התפתחות של עולם העסקים – שאף הוא אינו נכלל בציוויו של ה' לאנושות לתיקון החטא. יובל היה הראשון שפיתח את אומנות המוזיקה; עובדה המסמלת את נסיונו של האדם להימנע מהקושי של עבודת האדמה ולהסיח דעתו על ידי הנאות ובידור. ותובל קין – היה הראשון שפיתח נשק המאפשר לאדם לשרוד באמצעות הכנעתם של אנשים אחרים למרותו – דרך נוספת בה אדם יכול להימנע מקללת עבודת האדמה. כך ניתן לראות כיצד התפתחה התרבות האנושות על בסיס השאיפה להימנע מהדרך בה רצה הקב"ה שינהג בה האדם לתיקון חטאו של האדם הראשון, תוך העדפת סגנון חיים קל ופשוט יותר – אשר אינו מתקן את החטא. כתוצאה מכך, התפתחה האנושות בצורה מעוותת של התעלמות מרצון ה', אשר הגיעה לשיאה והגדישה את הסאה בדורות שלאחר מכן, כאשר הגיעו למצב של אובדן מוחלט של המוסר, וחורבן העולם בימי המבול.

היה אדם אחד, אשר ניסה להלך בכיוון אליו כיוון הקב"ה – לעבוד את האדמה: "ויחי למך... ויולד בן ויקרא שמו נח לאמר זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו מן האדמה אשר אררה ה' " – רש"י אומר שנוח המציא כלי אדמה אשר הועילו רבות לאנושות ושיפרו באופן ניכר את עבודת האדמה. נוח היה האדם הראשון אשר לא ניסה להימנע מקללת אדם הראשון, אלא נהג במדויק על פיה. עובדה זו מסבירה מדוע היה הוא היחיד אותו לא הרג ה' במבול. שלא כשאר העולם, חייו היו מוקדשים לעשיית רצון ה', ולכן הוא לא נעשה חלק מהידרדרות המוסר אשר השחיתה את האנושות.

שני שיעורים חשובים אנו יכולים ללמוד מסקירה מהירה זו של ערש ההיסטוריה של העולם. ראשית, ראינו כיצד התאפיינה התפתחותה של תרבות העולם בשאיפה להימנע מקיום רצון ה'. ניסיון זה הוא ניסיון גדול גם בחברה של ימינו; עולמנו מתברך בהתקדמות והתפתחות טכנולוגית מהירה ורצופה – היכולה לשמש לצרכים ולתועלות רוחניות חשובות לטובת האנושות כולה – אם משתמשים בהם בצורה נכונה. אולם, על פי רוב אין זה המצב.

שיעור נוסף אותו ניתן ללמוד, הוא שלעיתים קרובות מאוד הקב"ה מביא אותנו למצבים אשר מהם ועל ידם רצונו שנתעלה ונצמח, אולם אנו נוטים לפספס הזדמנויות אלה. בעל ה"תורת אברהם" כותב שהקב"ה מדבר איתנו דרך הייסורים - הכוונה היא לאו דווקא לטרגדיות כואבות ביותר, אלא גם לקשיים והתמודדויות קטנות בהם כל אחד נפגש במשך חייו. דוגמא טובה לכך היא חיי הנישואין: כיצד ידע האדם על איזו נקודה להתמקד בנישואיו, באיזה תחום עליו לצמוח ולהתקדם? אם ישים לבו לאותם תחומים בהם מתגלים החיכוכים הרבים ביותר, ויראה כיצד תורמים חסרונותיו בתחומים אלה להיווצרות הבעיות. ברור שהקב"ה שולח אליו ייסורים אלה במטרה לשדר לו שעליו לעבוד על עצמו ולהשתפר במידותיו דווקא באותו התחום. אולם, גם אדם אשר רוצה להשקיע בחיי הנישואין, עלול להעדיף להתמקד בתחומים אחרים איתם קל לו יותר להתמודד. לדוגמא, אדם שקיימת בו נטייה חזקה לעבודת ה' במצוות שבין אדם למקום, נמשך יותר להתמקדות על נושא התפילה מאשר לתקן את הנהגתו במצוות שבין אדם לחברו. ללא ספק, חשוב מאוד לעבוד על נושא התפילה, אולם גם עבודה זו עלולה לנבוע מעצת היצר, הרוצה להסיח את דעתו מהתמקדות בנושא החשוב ביותר של גדילתו וצמיחתו.

פרשת בראשית הינה הרבה הרבה מעבר לתיאור היסטורי של ערש התפתחות העולם. היא מהווה תיאור מדויק כיצד הודיע הקב"ה לאנושות על הדרך בה עליהם לתקן את אשר עיוותו, וכיצד רוב רובם סירבו להלך בדרך אותה התווה להם בוראם. עלינו ללמוד מטעותם, לכרות אוזן למסריו של הקב"ה אלינו בימי חיינו, ולהלך רק בדרך אשר רצון ה' שנלך בה.