לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




פנחס(במדבר כה:י-ל:א)

פרשה משפחתית פנחס

משתלם מאד להיות עקביים במעשינו. כאשר אנו מנסים להשיג מטרה כלשהי, זה טבעי ביותר שלא תמיד תהיה לנו אותה כמות של מוטיבציה. לפעמים אנו עשויים להרגיש כאילו 'המוזה שורה עלינו', ומתחשק לנו לעשות את הכל בבת אחת, ולפעמים יתחשק לנו להרים ידיים, להתייאש ולרדת לגמרי מכל העניין. עם זאת, הדרך הטובה ביותר להשיג את המטרה שלנו, היא לפעול מתוך מאמץ עקבי, יציב, מאוזן והגיוני, ולנסות לנתק את המאמץ הזה מהתחושה הזמנית שאנו מרגישים בכל רגע נתון.

פרשת השבוע שלנו מלמדת אותנו על "קורבן התמיד", קורבן שהיה מוקרב, יום יום, בבית המקדש. הטקס הזה היה נערך באופן עקבי בכל יום ויום – תמיד! אנו יכולים ללמוד מכך, עד כמה חשובה ומשמעותית העקביות בחיינו ולהשתדל לעמוד בה.


בסיפור שלנו אנו לומדים מהו כוחה של העקביות.

"המפתח להצלחה"

הסיפור כולו החל ביום שני לפני כמה שבועות. המורה לכימיה, אילנה, בישרה את הבשורה המאיימת – היא הודיעה שהמבחן הסופי מתקרב ובא, ונותרו רק שלושה שבועות להתכונן לקראתו! כשכולם הבינו, שהמבחן הזה עלול לקבוע את הציון הסופי שלהם בתעודה, ולהשפיע על הממוצע כולו, הם נבהלו ונכנסו לפאניקה.

המורה ניסתה להרגיע את הרוחות בכיתה, כשהיא מבטיחה להם שיש בידם מספיק זמן בכדי להכין את עצמם למבחן. היא הוסיפה ואמרה שהם גם מסוגלים להגיע להישגים יפים וגבוהים במבחן, בתנאי שיתכננו כראוי את הזמן שעומד לרשותם.

"זכרו, בכל מה שנוגע להצלחה, מילת המפתח היא 'עקביות'", היא אמרה.

לילך לנדר ניסתה להפנים את דבריה של המורה אילנה. "נראה לי שאני זקוקה לעשר שעות של לימוד רציני לפני המבחן. כלומר, יוצא שכל יום אני צריכה להשקיע בסך הכל חצי שעה של לימודים. זה לא נשמע לי כל כך קשה, ואני בטח אצליח לעמוד בזה".

באותו הרגע היא החליטה, שבכל יום, לאחר שעות הלימודים, היא תלך לספריה הציבורית ותשקיע שם את המאמצים לקראת המבחן הגדול.

כשהגיעה לילך לספריה ביום הראשון, היא גילתה שהמקום הומה תלמידים מהכיתה שלה בבית הספר. לילך מצאה לעצמה מקום שקט לשבת, שיננה את החומר במשך חצי שעה, וארזה את חפציה בכוונה לשוב לביתה.

"הי, לאן את כבר הולכת? הרי רק עכשיו הגעת הנה, לא?", שאלה אותה חברתה, יהודית, שישבה מול השולחן לידה.

לילך ניסתה להסביר לחברתה את מה שתכננה לעצמה, אולם יהודית פשוט לא הייתה מסוגלת להסכים עם ההסבר.

"חצי שעה? זה הכל? את בטח עובדת עלי!", אמרה יהודית בקול רם.

"חצי שעה? זה הכל? את בטח עובדת עלי!", אמרה יהודית בקול רם. "אני ממש לחוצה מהמבחן הזה, ולכן אני מתכננת לשבת פה כמה שרק אצטרך, הכל בשביל לקבל ציון טוב", היא אמרה, כשהיא מצביעה על הילקוט הגדול שלה, שהיה עמוס בכל מיני ממתקים, חטיפים, משקאות ואפילו כרית קטנה.

לילך הרגישה קצת מאוימת מדבריה של חברתה. אולי יהודית באמת צדקה. אולי כדאי שהיא פשוט תשכח מהתוכנית המקורית שלה, ו'תתנחל' גם היא בספריה הציבורית. היא התחילה להוציא בחזרה את כל החומר שלה לשולחן הספרייה, אלא ששוב שקלה לעצמה את הדברים. "לא, התוכנית שעשיתי לעצמי היא תוכנית טובה, ובאמת – מילת המפתח היא 'עקביות'. אם רק אצליח לעמוד בתוכנית שתכננתי לעצמי, אצליח לעבור את המבחן בשלום".

ואכן, לילך הצליחה לדבוק במשימה שהציבה לעצמה. בכל יום, כמו שעון, היא התייצבה בספריה הציבורית, והשקיעה שם את הזמן שהקציבה לעצמה – חצי שעה. עם זאת, היא הבחינה שעם הזמן, פחות ופחות ילדים מגיעים איתה ללמוד בספריה. למעשה, את יהודית היא לא ראתה שם כמעט כל השבוע.

למחרת היא ניגשה לחברתה בבית הספר: "יהודית, איפה את? ציפיתי לראות אותך בספריה מדי פעם!".

יהודית זזה במקומה בחוסר נוחות. "אממ... את יודעת... פשוט לא כל כך התחשק לי לשבת וללמוד בזמן האחרון. יש עוד הרבה זמן עד המבחן.... וחוץ מזה... יש היום מבצע ענק של הנחות בחנות הבגדים הגדולה שבקניון. אני מתכוונת ללכת לשם עם כמה חברות מייד בתום הלימודים. אולי תצטרפי גם את אלינו, ופשוט תשלימי את הלימודים האלה מחר?".

ההצעה של יהודית הייתה אמנם מפתה מאד, ולילך חשבה לעצמה, שאכן תוכל להשלים מחר את כל מה שלא תספיק ללמוד היום... אולם היא החליטה בכל זאת לדבוק בתוכנית המקורית שלה. ההנחות הגדולות פשוט יצטרכו לחכות להזדמנות אחרת. "בשבילי, מילת המפתח היא עקביות", אמרה לילך ליהודית. "נראה לי שהפעם לא אצטרף אליכן לקניות".

כך חלפו להם הימים, והמבחן הגדול כבר ממש עמד בפתח. לילך הבחינה שכמות התלמידים שהגיעו לספריה הציבורית הלכה וגדלה מיום ליום, אולם כעת האווירה הייתה שונה לגמרי. נראה היה שכולם נכנסו לאיזו היסטריה אחת גדולה. לילך, בניגוד לשאר חבריה לכיתה, חשה נינוחה ורגועה ביותר, והרגישה כיצד התוכנית שלה הייתה משתלמת – מצד אחד היא איננה לחוצה, ועם זאת, היא בקיאה מאד בחומר של המבחן.

יהודית, שחזרה בדיוק למקום הקודם שלה ליד השולחן של לילך, נראתה מאד מאד מתוחה.

יהודית, שחזרה בדיוק למקום הקודם שלה ליד השולחן של לילך, נראתה מאד מאד מתוחה. כאשר לילך קיבלה את פניה וברכה אותה לשלום, היא בקושי הרימה את ראשה מהספרים הרבים שהיו פרושים לפניה. "אני לא יכולה לדבר עכשיו, אני חייבת לחרוש את החומר ברצינות. אני לא יודעת איך אצליח לעבור על כל החומר עד מבחן!", היא נאנחה וחזרה לספרי הכימיה העבים.

וכך הגיע לו היום הגדול. לילך הופתעה לטובה מתחושתה הרגועה. היא שמחה על התקופה הנינוחה שעברה עליה עד לרגע הגדול. המבחן לא היה קל, אבל לילך בהחלט הייתה מוכנה אליו. התוכנית שלה פעלה בצורה טובה מאד, ממש מעל המצופה.

כשעשתה את דרכה אל מחוץ לכיתה, היא הבחינה במבטה של חברתה, יהודית, שעוד ישבה והתאמצה מול הדפים הלבנים שעל שולחנה. "אוי, איזה מבחן קשה!", היא נאנחה בשקט. "יהיה לי מזל גדול אם רק אצליח לא להיכשל בו, אבל את בטח תקבלי ציון ממש גבוה, נכון?".

לילך הרימה את כתפיה, חייכה באמפתיה לחברתה, וניסתה לחשוב על מילים מעודדות שתוכל לומר לה, אבל יהודית המשיכה לדבר: "המורה אילנה, וגם את, שתיכן ממש צדקתן. מילת המפתח היא באמת עקביות. זוהי הדרך היחידה להצליח. נראה לי שמעתה והלאה, אני אשתמש ב'מפתח' הזה הרבה יותר, בכדי שאוכל 'לפתוח' יותר בקלות את ה'דלתות' האחרות בחיי".


גילאים 5-3

ש: כיצד הרגישה יהודית כאשר שמעה לראשונה על תוכניתה של לילך, ללמוד מעט בכל יום, באופן עקבי, לקראת המבחן הגדול?
ת: היא הרגישה שהיא תצליח במבחן, גם אם רק תשב ותלמד מתי שמתחשק לה – לפעמים הרבה, ולפעמים בכלל לא.

ש: כיצד היא הרגישה יהודית לאחר המבחן?
ת: היא הצטערה על שלא ערכה לעצמה תוכנית עקבית יותר, שהייתה מפחיתה את המתח ומאפשרת לה לקבל ציון גבוה יותר במבחן הגורלי.

גילאים 9-6

ש: מדוע לדעתכם הייתה גישתה של לילך מוצלחת יותר מאשר גישתה של יהודית?
ת: לילך הכניסה את עצמה למסגרת של עבודה עקבית. היא ערכה לעצמה תוכנית הגיונית, ולא אפשרה למצבי הרוח המשתנים שלה להפריע לתוכניתה המקורית. יהודית 'קפצה' פנימה מהר מדי, 'שרפה' את כל כוחותיה, ובסופו של דבר, ניסתה בכל כוחה להשלים את החומר ברגע האחרון. התנודות הרבות במצבי הרוח שלה הקשו מאד על הכנותיה לקראת המבחן הגדול.

ש: מה יכול לעזור לאדם להכניס את עצמו למסגרת של מחויבות עקבית, ולהשיג את מטרתו הסופית, אף על פי שלא תמיד מתחשק לו להשקיע לשם כך?
ת: כלי חשוב לצורך זה הוא – החלטיות! משמעות הדבר היא, שכאשר אנו מקבלים החלטה מסוימת, אנו מוכרחים לדבוק בה עד הסוף. עלינו להיות מודעים לכך, שיתכן ונתייאש באמצע או אפילו נתחרט, אולם אם נצליח להתמיד ולחתור בעקביות לקראת המטרה שלנו, לעיתים קרובות ייעלמו לגמרי כל ההיסוסים וכך נצליח להגיע להרבה יותר הישגים בחיינו.

גילאים 10 ומעלה

ש: מהו כוחה של העקביות?
ת: העקביות היא המפתח שמעניק לנו את הכוח להגיע להישגים גדולים, מבלי להשקיע מאמצים על-אנושיים לשם כך. לדוגמא, ישנו סיפור מפורסם על רבי עקיבא, שהיה אחד מהרבנים והמקובלים הגדולים ביותר בהיסטוריה היהודית. הסיפור מתאר כיצד הסתובב רבי עקיבא ביער, באחד הימים, ולפתע ראה מולו סלע גדול, שבמרכזו היה חור. כאשר הוא התקרב לסלע בכדי לבחון את התופעה, הוא גילה שאת החור הגדול יצרו טיפות קטנות של מים, שלאחר שנים רבות של טפטוף עדין – הצליחו לחדור אל תוך הסלע הקשה! הוא ידע שלטיפה אחת של מים אין יכולת לבקוע סלע כל כך גדול, אולם הוא הבין, שעם מאמץ עקבי ולאורך זמן, זה בדיוק מה שקרה! כל מה שאנו צריכים לעשות הוא "לטפטף" מאמצים קטנים, באופן עקבי ויציב, והתוצאות שנצליח להשיג בסופו של דבר, יהיו מפתיעות ומדהימות ביותר.

ש: ברור לנו שכאשר אנו משקיעים פחות מאשר מה שתכננו, יהיה לנו הרבה יותר קשה להשיג את המטרה שהצבנו לעצמנו. אולם, האם יש פסול בהשקעה רבה יותר ממה שהצבנו לעצמנו? אם נחליט להתאמץ הרבה יותר, האם גם זה יביא לקושי בהשגת המטרה הסופית?
ת: יתכן שבהתחלה זה ייראה לנו כרעיון טוב, אולם לעיתים קרובות השקעה שכזאת עלולה להתנקם בנו, וכך יצא שכרנו בהפסדנו. לעיתים קרובות, כאשר מתחשק לנו לנסות ולקפוץ למרחק גדול מדי, או לרוץ במהירות רבה מדי אל עבר מטרה מסוימת, ההתלהבות הראשונית שלנו לאט לאט נמוגה לה ומותירה אותנו תלויים באוויר, ללא כל מסגרת יציבה וברורה של מחויבות. אולם, אם נקפיד לציית לתוכנית מסודרת ומתונה, ונחליט שאנו נצמדים לתוכנית הזו בכל מקרה ובכל מצב רוח, בסופו של דבר נגיע למקומות הרבה יותר מרשימים, מאשר אילו בחרנו 'לנתר' במהירות קדימה רק מתי שמתחשק לנו.

5/7/2009

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.

למאמר זה התפרסמו: 1 תגובות ב-1 דיונים

(1) אסתי, 15/7/2011 06:56

כח העקביות

מאמר פשוט מקסים! אין ספק שעקביות היא מילת המפתח להמון נושאים בחיים. אני נהנת לקרוא את המאמרים המתפרסמים כאן מידי שבוע. ישר כח!!

 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub