הסוציולוגיה טוענת שהאדם הוא תוצר של סביבתו. היהדות אומרת שהאדם הוא תוצר של מעשיו.

בפרשת השבוע הזה, מופיעות 16 מצוות שונות הקשורות לחג הפסח לבדו. נראה שלכולן יש את אותה המטרה - זכר ליציאת מצרים. אבל "ספר החינוך" (ספר מהמאה ה-14, העוסק בפירוט המצוות ותיאורן), מתמודד עם ריבוי המלים "המיותר" לכאורה, בהבהרת עיקרון בסיסי ביהדות... ובעצם, בחיים עצמם:

"ודע, כי האדם נפעל כפי פעולותיו, ולבו וכל מחשבותיו תמיד אחר מעשיו שהוא עוסק בהם - אם טוב, ואם רע. ואפילו רשע גמור בלבבו, וכל יצר מחשבות לבו רק רע כל היום - אם יַעֲרֶה [יעורר] רוחו, וישים השתדלותו ועִסקו בהתמדה בתורה ובמצוות, ואפילו שלא לשם שמים - מייד יִנְטֶה אל הטוב... כי אחר המעשים נמשכים הלבבות.

ואפילו אם יהיה אדם צדיק גמור ולבבו ישר ותמים, חפץ בתורה ובמצוות - אם אולי יעסוק תמיד בדברים של דופי (כאילו תאמר, דרך משל, שהכריחוֹ המלך ומינהו באומנות רעה), באמת אם כל עסקו תמיד, כל היום, באותה אומנות - ישוב בזמן מן הזמנים מצדקת לבו להיות רשע גמור; כי ידוע דבר אמת שכל אדם נפעל כפי פעולותיו.

ועל כן אמרו חז"ל: רצה המקום [הקב"ה] לזַכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות...

לכן - אתה, ראה גם ראה מלאכתך ועסקך, כי אחריהם תימשך, ואתה לא תמשכם..."

(מצווה ט"ז)
 

***

עיצוב האישיות

האופי שלנו, מצב הרוח, התכונות, הגישה והרגישויות - מעוצבים על ידי פעולות היומיום שלנו.

מובן שה"עיצוב" הזה של האישיות שלנו אינו מושפע אך ורק מהפעולות המעשיות שאנחנו עושים בעבודה. הוא מושפע גם ממה שאנחנו עושים ביתר היום: אילו ספרים אנחנו קוראים, האם אנחנו מתעמלים, איך אנחנו נוהגים, משוחחים, אוכלים... כל פעולה ופעולה, בדרך אמיתית מאוד, משפיעה על סוג האדם שהננו... בדיוק כפי שפעולת הגניבה היא זו שהופכת סתם אדם לפושע.

אין פעולה שאינה רלוונטית. כולן משנות את המהות שלנו, מושכות בחוטים של רגשותינו ומחשבותינו. במידה בלתי נתפסת כלשהי, כל פעולה זעירה משפיעה על היבט שונה של האישיות שלנו - מהביטחון העצמי ועד לשלוות הנפש.

קשה מאוד (אם לא בלתי אפשרי) לעקוב אחר השפעותיהן של רוב הפעולות. אבל על כל מי שדואג לאישיות שלו, לבדוק בזהירות את הערכים השונים וההשפעות השונות של מעשיו.

אל תעברו את החיים בלי להיות מודעים לדרך שבה אתם משנים את עצמכם. תתחילו עכשיו במסלול של מודעות עצמית: לפני שתעשו פעולה כלשהי, תשאלו - "איך זה ישפיע עלי?" ולאחר הפעולה, תשאלו שוב - "איך זה השפיע עלי?"

שאלות אלו עלולות להיות קשות, אבל הן בהחלט שוות. משום שמי שמשתמש בהן בקביעות, יהפוך ללא כל ספק לאדם חושב יותר, לאדם מודע יותר ולאדם מצפוני יותר.
 

***

הערה מעשית

לרעיון הזה יש השלכה אחת מאוד מיידית. הכלל הוא שגניבה הופכת את האדם לגנב, שקרים יוצרים שקרן, עצלות הופכת את האדם לעצלן, והתנהגות עגמומית הופכת את האדם למדוכא.

לכן, דרך קלה להגיע לאושר היא לשחק בתפקיד של אדם מאושר. זו משוואה פשוטה של סיבה ותוצאה. בזה שמקדמים את פני היום החדש בהתלהבות ועושים את התפקידים שלנו בשמחה, פעולותינו ישפיעו על הישות הפנימית שלנו, עד שנגיע בסופו של דבר למצב של אושר.
 

***

סיעור מוחות - שאלות למחשבה

שאלה ראשונה: האם פגשת אי פעם אדם שמח באמת?

שאלה שנייה: אילו פעולות תהיינה אופייניות לאדם שמח באמת? איך תוכל לשלב כמה מהן בחיים שלך?

שאלה שלישית: אילו אספקטים של סדר היום שלך מדכאים אותך? איך היית יכול לשנות את הרוטינה?

שאלה רביעית:. אילו אספקטים של סדר היום שלך גורמים לך להיות עצל? איך היית יכול לשנות את הרוטינה?