רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

סיעור מוחין עם בארס

מטרה ומשמעות

בראשית (בראשית א:א-ו:ח )

מאת הרב סטיבן בארז

אי שם בארץ:

"מה אתה אומר"? שאל יורם כהן, בעליו המודאג של הבית החדש.

מיכאל קנטור, מפקח הבניה העירוני, נענע אט אט את ראשו. "לא טוב, מר כהן. אני מצטער להגיד לך, קנית שק של צרות," הוא אמר, כשזוויות פיו מתעקלות מעט כלפי מעלה בחיוך דק של הנאה.

צליל צורמני של דאגה ליווה את קולו העמוק בדרך כלל של כהן: "מה אתה רואה, מה לא בסדר?"

"זה די ברור", אמר קנטור כשהוא מצביע על אזור בבסיס הבית. הוא נהנה למתוח מעט את הזמן, ועצבנותו של יורם הסבה לו עונג, משום מה. "אתה רואה, החלק הזה נמוך יותר מאותה נקודה בצד השני".

כהן התבונן היטב. הוא הרים את ידו לעיניו על מנת לראות טוב יותר את הזויות. הוא צעד הלוך ושוב, הטה את ראשו, ואפילו עמד קצת על הראש, מתוך תקווה שהעולם הוא זה שאיבד את שיווי המשקל - ולא הבית שלו. אבל הוא לא היה יכול להתחמק מהמציאות: צד אחד של הבית היה באמת נמוך יותר מהצד השני.

"מה זה אומר?" שאל כהן בעצב.

"חייבים להוריד אותו. אין שום פיתרון אחר," אמר קנטור, כמעט כלאחר יד.

"את כל הבית?" חרק כהן.

"כן, משתתף בצערך." הברק בעיניו רוקן את דבריו מתוכנם.

"שילמתי הרבה כסף על הבית הזה." מחה כהן. "איך הם יכלו לעשות לי כזה דבר?"

"זה תעלול מוכר," הסביר קנטור. "קבלן מגיע לעיר, בונה קבוצת בתים על ידי פועלים חסרי ניסיון, משתמש בחומרים זולים ומעמיד יסודות לא מתאימים. אחרי שהוא מוכר את הבתים, הוא עובר לעיר אחרת."

"אבל הבית נראה כל כך יציב", כהן לא האמין למה שהוא שומע.

"בונים אותו כדי שהוא ייראה ככה, לפחות בעיניך", אמר קנטור. "אבל לעין מיומנת, ברור שהוא מלא בבעיות של תכנון ובנייה גרועים. בלתי סביר שבית כזה יחזיק מעמד הרבה זמן".

אם בית פשוט לא יחזיק מעמד בלי תכנון ראוי, על אחת כמה וכמה העולם המורכב שלנו.

***

הידד למהפכה

"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ". (בראשית א', א')

שום עדות או הוכחה לא ניתנות כדי לאמת את עובדת הבריאה האלוקית. האמת אינה זקוקה לפרקליטים.

לאורך ההיסטוריה, כשתיאוריות על היווצרות העולם באו והלכו, שרד רעיון התורה בעקשנות. זו האמת שהיכתה במיתר המהדהד, אשר קולו ציין את ראשית המהפכה שהייתה לאם כל המהפכות - מהפכת החשיבה האנושית.

הרעיון ש"לעולם יש רק מקור אחד" הוא היסוד לבסיס ההשקפה והמדע של האדם המודרני.

אמונה בסיבה ראשונית, בניגוד לנצחיות הקיום (ריבוי של סיבות לקיום), מובילה את האדם לשאלה הגדולה ביותר בחיים – למה?

למרות שהרעיון לשאול "למה" נראה בימינו מובן מאליו, בפילוסופיית הקיום הנצחי (עולם קדמון), זוכה ה"למה" לתשובת "ככה" עקרה. אין ולא יהיה "למה" בעולם נצחי. מה שיש, פשוט יש.

בדומה לכך, אילו חשבנו שלעולם שלנו יש הרבה סיבות, היינו שואלים "למה", אבל בלתי אפשרי היה לקבוע איזו סיבה גרמה למה. אולי X עשה זאת, אולי Y, או אולי שילוב של שניהם. תחת פילוסופיה כזאת, לא ניתן לבנות כללים והסברים מדוע דברים מתרחשים. יש יותר מדי משתנים. ניתוח מדעי מבוסס על בידוד גורמיה של כל תופעה. אם בידוד כזה בלתי אפשרי בגלל ריבוי של גורמים, גם השאלה "למה" מאבדת כל משמעות ומטרה.

כשהתורה לימדה את העולם שהוא נברא על יד סיבה אחת, שאל העולם "למה"? החיפוש אחר הסיבה הזאת הוא זה שעומד מאחורי ההגות והגילויים הגדולים ביותר. שאלת ה"למה" משקפת סיבה שקדמה לקיום. כלכלה, מדע ורפואה עומדים כולם על עיקרון זה של סיבה ראשונית.

בלי אלוקים יחיד ובעל כוונה, לא רק שה"למה" תהיה שאלה מגוחכת, אלא שאף אחד אפילו לא יחשוב עליה!
 

***

יותר ממה שנראה לעין

אין ספק שילד שחי את כל חייו בספינת חלל יתקשה להעריך את נפלאות המכונה שבה הוא תלוי. אך לא כך לגבי אמו של הילד, אשר חוותה את ההמראה ומהללת מדי יום את הטכנאים על התחכום והשלמות של מעשיהם.

כך גם היום, קשה להעריך את החוב העצום שאנו חייבים לתורה. מושגי החיים והתרבות שלה יצרו את עצם מרקם החברה המתורבתת – ועיצבו את העולם הברברי לשעבר, לפני שאי מי מאיתנו חשב את מחשבתו הראשונה!

הערכים המכונים "מערביים" שהעולם המתורבת מקבל כמובנים מאליהם – "מונותאיזם", "ואהבת לרעך כמוך", "שלום עולמי", "שוויון בפני החוק", "חינוך כללי", "כל בני האדם נבראו שווים", "כבוד האדם", "ערך החיים"- כולם באים מן התורה.

אדם עלול לקרוא את התורה ולחשוב בטעות שהיא נדושה ופשוטה (כי הערכים שבה ייראו לו מוכרים) בלי להבין שהערכים של החברה שהוא מכיר הגיעו אליה מן התורה. צריך רק להתבונן בהיסטוריה כדי לראות שהחשיבה האנושית לא הייתה תמיד כל כך ברורה ולוגית. ברבריזם ועבודת אלילים היו פעם הנורמה שמוסריותה לא עמדה בספק.

עד שהגיעה "מהפכת התורה..."
 

***

מטפיזיקה וילדים

פיזיקאים, דרך מושג הסיבתיות, עמלים במאמץ לגלות את סודות ה"ארץ".

הפסוק "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" אינו נותן רק את השורש לגילוי סודות העולם הגשמי (ה"ארץ") על ידי השאלה "למה". הוא גם מעניק לנו את הרעיון של סיבתיות בממלכת ה"שמים". יש כל כך הרבה לגלות בממלכה המכונה "שמים", שנותר כמעט ללא מגע ידו של האדם המודרני.

בדיוק כפי שב"ארץ" אנחנו מבינים שיש מקור מוחלט לכל התופעות הפיסיות, אנחנו יכולים למצוא ב"שמים" מקור מוחלט לכל הרוחניות.

ילדים שגדלים בלי מושג לגבי הסיבה הראשונית הזאת בשמים, עשויים למצוא משמעות – אבל המשמעות הזו תהיה רק זאת שהם ישיגו בעצמם. היא אינה עמוקה ולא מביאה להגשמה. הם לא יחפשו אחר משמעות עמוקה יותר, כפי שיחקרו את העולם הגשמי בחיפוש אחר השורש המדעי. וזה משום שאין להם מושג של מקור עמוק יותר למשמעות כפי שיש להם לגבי התופעות הפיסיקליות. לימדו אותם לשאול "למה" כשמדובר בדרך גדילתם של אצטרובלים וגלגולי החיים של הפרפרים, אבל לא הרחיקו עד לאיך מגדירים טוב ורע, או כיצד נוצרים רגשות אהבה.

ילדים, כמו כל בני האדם, צריכים להרגיש שבאמת יש לחיים משמעות. קשה להאמין בכנות שהחיים הם בעלי משמעות, כשמסלקים את רעיון הבורא ואומרים לילד שהוא תוצאה של 50 מיליארד שנים של תאונות!

אירועים אקראיים אינם מצביעים על תכליתיות. תגידו לילד שלכם שמה שהוא ליקט הוא רק אוסף אקראי של דברים, וסביר מאוד שהילד פשוט יזרוק אותם. למדו את הילד שלכם שהוא תוצר של מיליארד שנות תאונות אקראיות, והוא יתייחס לעצמו באותו חוסר הערכה.

הם מרגישים את חוסר התקווה בחיים חסרי משמעות, וחסר להם המניע לחפש אחר תשובות. הם מוכנים לקבל דתות וכתות שעלולות לצוץ בדרכם, מבלי לחפש אחר שורשיהן או ההיגיון שבהן כפי שהיו עושים בענייני מדע.

למדו את הילד שאין בורא לעולם, והוא לא יחפש אחר תכלית כלשהי בעולם, או בחייו. אם אין חוכמה מאחורי קיומו, אין שום חוכמה או תכלית שאפשר למצוא בעצם קיומו.
 

***

שורש המשמעות והתכלית

מצד שני, לילד שלומד שהוא "ברוא" יש מקור עשיר ליציבות רגשית. ילד כזה תמיד ירגיש שלחייו יש מטרה סופית.

יתכן שהדברים יראו פשטניים מדי למי שיש לו ניסיון מועט בגידול ילדים - אבל הם באמת פשוטים! הרעיונות האלה קריטיים בשנות חייו הראשונות של הילד. בהתחשב בפשטות חשיבתם וקטנות הרעיונות שאליהם הם כבר מודעים, כשהם קולטים את הרעיון הזה יש לכך רושם אדיר על התפתחותם.

לכן "אלוקים" אינו שאלה שצריך להשאיר לילדים כדי שיחליטו בעצמם; לא יותר משנמסור בידיהם את ההחלטה אם להעניק להם השכלה או לא. אם הורה ישאיר את ילדו חסר חינוך עד לזמן שהוא יוכל להחליט כמה הוא רוצה ללמוד ובאיזה נושא, זה בוודאי יחשב לפשע ולפגיעה משמעותית בהתפתחותו של הילד. כך גם להשאיר את האלוקים מחוץ לעולמו של הילד.

מלמדים ילד קרוא וכתוב משום שזה נחוץ. לילד נחוץ גם לדעת שהוא בעל תכלית. כדי להשיג זאת, הוא צריך לדעת שיש בורא עם חוכמה ומטרה – שיצר כל בן אדם, ובהכרח נותן תכלית לכולם.

כדי להעניק לילדך תחושת תכליתיות אמיתית, הענק לו את מושג האלוקים.
 

***

סיעור מוחות - חומר למחשבה

שאלה 1: האם אתה חושב שילדיך יהיו בני אדם טובים יותר אם יאמינו באלוקים, או שאין שום קשר בין הדברים? למה?

שאלה 2: חפש שלושה דברים משמעותיים בחיי היומיום שלך. מדוע הם משמעותיים?

שאלה 3: כל אדם נברא עם תכלית אישית וייחודית, שונה משל שאר בני האדם. מהי התכלית שלך?

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן