רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

סיעור מוחין עם בארס

תורשה

כי תצא (דברים כא:י-כה:יט )

מאת הרב סטיבן בארז

"בן חכם ישמח אב"
(משלי, המלך שלמה, י' א')

"יש לי שלושה ילדים. לראשון הורשתי את המראה החיצוני שלי, לשני הורשתי את רכושי, ולשלישי הורשתי את האופי הנוח שלי. כשהם היו צעירים, הילד שנראה כמוני זכה ממני לשפע אהבה. כשהם גדלו, עמד הילד העשיר במרכז תשומת הלב. אבל עכשיו, בימיי האחרונים, אני רואה בבירור מה שעיניי הכהות מעולם לא ראו: כמה טוב היה, להם ולי, אילו ירשו ממני שלושתם אישיות טובה."

על מורים ואורתודנטים

הורים מזהירים את ילדיהם להישמר מסמים, או מהריון לא רצוי. למה אנחנו לא שומעים על הורים שמנחים את הילדים שלהם באותו אופן, להישמר מלהיות פסימיסט או אכזרי? אני עדיין מחפש מישהו שיספר לי שאביו לחץ עליו יותר לפתח אופי חיובי מאשר לפתח קריירה רווחית.

איפה נוכל למצוא היום הורה שלא ייקח את הילד שלו לאורתודנט, ויתאמץ להשיג סכומים גדולים בשביל גשר ליישור שיניים? האם אותו הורה משקיע אותה מידה של תשומת לב לדאוג לרווחת הנשמה של ילדו?

האם הייתם רוצים שהילדים שלכם יהיו יותר עשירים מכם? מה בקשר ליותר טוב לב ונדיבות, יותר אכפתיות והתחשבות? אם גם זה חשוב לכם, איפה בדיוק הם אמורים ללמוד את הערכים האלה? אולי אתם חושבים שהערות חוזרות ונשנות, כמו: "תוותר לאחיך על הצעצוע", או - "תהיה ילד טוב", הן המפתח לילדים נדיבים ומתחשבים. או אולי אתם חושבים שהם ילמדו להיות אנשים טובים בבית הספר – מבית ספר כזה שהמורים שמלמדים בו לא בדיוק מייצגים ערכים מוחלטים! לא הגיוני.

מאין, לדעתכם, עתיד ילדכם לרכוש ערכים? האם אתם מלמדים אותו? האם לא נכון לומר שהילד היקר שלכם מבלה הרבה זמן עם המורים שלו? ואם זה נכון – אז מי הם המורים שלו??? האם הייתם מושיבים את הילד שלכם על כיסאו של רופא שיניים 'בינוני'?

כשאתם בוחרים בית ספר לילדים שלכם, האם אתם בודקים את המורים על פי עקרונותיהם המוסריים וערכיהם האישיים, כמו לפי התעודות שיש להם? האם בית הספר מסוגל בכלל ללמד ערכים?

אולי תטענו שאתם לא רוצים שהילד שלכם ילמד ערכים בבית הספר. אבל אין רִיק בטבע. כל חלל חייב להתמלא במה שסביבו. שלא יהיה לכם ספק - בדרך זו או אחרת, הילד שלכם קולט גישה לחיים.

הרגלים טובים, הרגלים רעים

פרשת השבוע הזה מציינת שילד אינו נענש על חטאי הוריו (דברים כ"ד, ט"ז), והורה לא נענש על מעשי בנו. אבל, התורה גם אומרת לנו (דברים ה', ט'), שהצאצאים כן יסבלו מתוצאות העברות שהם עצמם עושים, אף אם הם ירשו את ההנהגות הרעות האלה מהוריהם.

האם הילד שלכם עומד לרשת מכם את התכונות השליליות? האם הייתם רוצים לתת לו לסבול את כל הכאב שאתם כבר סבלתם? האם לא סביר מאוד שהוא יירש מכם את החסרונות... אם אין לו שום הדרכה נגדית?

אתם צודקים. סביר מאוד שהילד שלכם יירש מכם גם את הצד החיובי. אבל האם זה אומר שאתם לא צריכים להשתדל לדאוג שיהיה לו טוב יותר... למענו?

אנחנו צריכים לחשוש לפחות מהסכנה שהוא ירכוש תכונות של אנוכיות, כעס, גאווה ותסכול. ילדים רואים ומחקים את ההתנהגויות האלה, בדיוק כפי שילדים מחקים לעתים קרובות את הרגלי השתייה של הוריהם.

דמותה של אישה הרה מעשנת מעוררת ברובנו תחושת סלידה ובוז. אבל, מה לגבי אישה הרה שמתנהגת בצורה אכזרית? לא נראה שאף אחד מאיתנו מוטרד מזה יותר מדי! ועם זאת, איזה נזק איום מחכה לילד שעדיין לא בא לעולם!

תוכנית החיסכון הנכונה לעתיד

כמה נאצל מצד ההורים להשאיר את עזבונותיהם בתוכניות חיסכון, לזמנים קשים. האם אנחנו מכינים לילדים שלנו גם מאגר דומה של חוכמת חיים, כדי שידעו כיצד להתמודד עם קשיים בחיים?

האם תוכנית הלימודים של הילדים שלך כוללת שיעורים בבניית מערכות יחסים, שיעור של טיפול במשברים אישיים, או קורס לפיתוח ערכים?

האם אנחנו חיים חיים שמחים ונהדרים כל כך, חסרי דאגה ובעיות עד כדי כך, שהדבר היחיד שמטריד אותנו הוא ששיניהם של הילדים שלנו תהיינה ישרות, ותעודות הסיום הנכונות יהיו תלויות על הקיר?

האם אנחנו לא צריכים לדאוג באותה מידה, שמא יחסרו הילדים שלנו את האומץ והתבונה להתמודד עם כל מיני סוגים של בעיות אישיות שבהם נתקלנו אנחנו?

בסופו של דבר, אולי לילדים שלכם יהיה כל הנדרש כדי שיוכלו להקים לכם מצבה. אבל האם הם ידעו גם מה לכתוב עליה?

כשנסקור את חיינו בימינו האחרונים, האם נוכל לומר בבטחה שבחרנו את הבחירות הנכונות לגבי הירושה שאנו מותירים לכל אחד מילדינו?

האם איננו מניחים בשאננות, נגד כל ההסתברויות, שהילדים שלנו ירכשו את כל זה בעצמם?

סיעור מוחות – שאלות למחשבה

שאלה ראשונה: האם תופתעו אילו הילדים שלכם יצאו פחות מוסריים מכם? למה? האם תקבלו זאת?

שאלה שנייה: אילו צעדים עשיתם כדי להבטיח שמצבם הכלכלי של ילדיכם יהיה טוב יותר משלכם? מה לגבי יותר נדיבות, טוב לב, אכפתיות ורחמנות?

שאלה שלישית: אילו יכולתם לשלוח את הילד שלכם לבית ספר שמלמד חכמת חיים לצד מדעים וגיאוגרפיה, באילו שלושה שיעורים היה הכי חשוב שישתתף? האם אתם מחפשים בית ספר כזה?

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן