רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חכמה לחיים

נעלי "נייק" ומטרת החיים

ו׳ באייר ה׳תשע״ד ו׳ באייר ה׳תשע״ד 06/05/2014 | מאת הרב נחמיה קופרשמיט

מהי מטרת החיים? הבה נענה ראשית על השאלה: מהי מטרת מפעל נעלי נייק?

מהי המטרה של מפעל נעלי נייק? האם לייצר נעליים? או לעשות כסף?

כל אחת משתי התשובות הללו עונה על שאלה אחרת.

שאלה מס. 1: למה משמש מפעל נעליים? לייצור נעליים.

שאלה מס. 2: מה היה המניע לייסד את מפעל הנעליים? ייתכן שהתשובה היא: לעשות כסף. ייתכן שהתשובה היא: לספק תעסוקה לילדו הבעייתי של הבעלים, או אולי ליצור מקורות פרנסה.

שתי השאלות הללו משתמעות מן השאלה "מהי המטרה של מפעל נעלי נייק?"

כל יצור מן המאדים שינחת בכדור הארץ יוכל לומר למה משמש מפעל נייק. פשוט מאד: תראה את המוצר.

כדי לספק תשובות הולמות לשאלה זו צריך לדעת מספר נתונים. אמנם, לגבי השאלה הראשונה, כל יצור מן המאדים שינחת בכדור הארץ יוכל לומר למה משמש מפעל נייק. פשוט מאד: תראה את המוצר.

אבל הבנת המניע העומד מאחורי הקמת מפעל נייק היא עניין מורכב קצת יותר. יכולים להיות כמה וכמה מניעים. כדי לדעת את התשובה עלינו להכיר את מר פיליפ נייט, מנכ"ל "נייק" ואחד ממייסדיו. את המניע להקמת המפעל צריך לחפש בנבכי נשמתו.

ואחרי כל זה: אף אחד לא צריך להכיר את מר נייט על מנת לרכוש זוג נעלי נייק. המניע להקמת המפעל לא רלוונטי לשאלה - למה הוא משמש.

מטרת החיים

כדי לגשת לנושא "מהי מטרת החיים?" חשוב מאד לערוך הפרדה בין שתי השאלות הבאות:

מה תפקידנו בחיים? מה עלינו לעשות כאן בעולם?

מה המניע מאחורי הבריאה? מדוע רצה בה הבורא? לשם מה היא דרושה לו?

כדי להגשים את ייעודנו, חיוני להבין מהו תפקידנו ומה המקום שאנו ממלאים בבריאה. ללא ידיעה זו, חיינו חסרי מטרה. אם לא נדע את הכיוון שאליו מועדות פנינו נחוש מתוסכלים, ונרגיש שאיננו מגשימים את עצמנו אלא סתם מסתובבים במעגלים ללא כל תכלית.

מכל מקום, הבנת המניע של א-לוהים בבריאת היקום אינה רלוונטית לעניין מילוי תפקידנו בעולם, כשם שהכרת המניע של מר נייט בהקמת מפעל נייק אינה רלוונטית לרכישת נעלי ספורט.

אף יצור נברא, אשר מוגבל בעצם מהותו, אינו יכול להבין את דרך פעולתו האינסופית של א-לוהים.

אבל בעוד שאנו מסוגלים לראיין את מר נייט כדי להבין מה מניע אותו, לא ניתן לדעת מה מניע את הא-ל. כדי לגלות מה באמת מניע את א-לוהים אנו צריכים לחרוג מעבר למגבלות קיומנו הזמני כדי להבחין בשלמות מהותו המוחלטת של הא-ל. אף יצור נברא, אשר מוגבל בעצם מהותו, אינו יכול להבין את דרך פעולתו האינסופית של א-לוהים.

"כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי" (ישעיה נה, ח)

יתרה מזו: את עצם המושג מניע אי אפשר להחיל על א-לוהים. מניע מצביע על צורך. אנו זקוקים לדברים שחסרים לנו, בין אם זה כסף, כבוד או משמעות. מניע הוא מושג זמני ומוגבל השייך לנבראים בני-תמותה ומוגבלים בעלי צרכים. אבל א-לוהים הוא אינסופי. הוא כולל את הכל, ואין שום דבר שחסר לו. א-לוהים הוא מוחלט, מושלם בכל דרך שניתן להעלות על הדעת. הוא לא זקוק לשום דבר.

בדברנו אפוא על הנושא של מטרת החיים, אנו יכולים לדבר רק על תכלית, לא על מניע.

עולם של אהבה

כשהייתי בן שמונה, יצאו הורי ערב אחד לחגוג את יום השנה לנישואיהם. אחותי הבכורה הייתה השמרטף, ואיכשהו צץ הרעיון להכין להם סעודת הפתעה לכבוד יום נישואיהם. נחלצנו לפעולה - מכינים את שולחן חדר האוכל לשני סועדים, מניחים נרות על השולחן, מאלתרים במהירות תבשיל כלשהו. כל זאת בלי להביא בחשבון שהם כבר סועדים בחוץ ועתידים לשוב הביתה לסעודה נוספת שהוכנה ברוב מהומה על ידי חמישה ילדים. היה זה מעשה ספונטני של נתינה, אחת הפעמים הראשונות העולות בזיכרוני שבה לא התרכזתי בעצמי וכלל לא חשבתי מה אקבל בתמורה.

חשנו כמיהה יוצאת דופן לתת משהו יקר ערך להורי, למרות שבמבט לאחור, הייתה זו ודאי סעודה מאד לא טעימה.

בכל אופן היה זה, ועדיין הנו, רגע מלא אהבה.

אהבה פירושה נתינה ללא תמורה, רק מפני שאיכפת לנו מן הזולת.

אהבה פירושה נתינה ללא תמורה, רק מפני שאיכפת לנו מן הזולת. אהבה היא חריגה מן האנוכיות שלנו והתמקדות באחר.

אהבה היא יסוד הקיום.

עולם חסד יבנה (תהלים פט, ג)

מאחר שא-לוהים הוא כליל השלמות ואין לו צרכים, אין הוא לוקח דבר ; הוא רק נותן. הבריאה איננה עבורו. היא מתנה אחת מתמשכת ורצופה של חסד טהור, מעשה של נתינה מוחלטת ללא קבלת דבר בתמורה.

"התכלית בבריאה היה להיטיב מטובו יתברך שמו לזולתו (רבי משה חיים לוצטו, דרך ה', א, ב:א)

תפקיד הבריאה הוא להעניק למין האנושי משמעות, סיפוק ועונג. ממילא - השגת דברים אלה היא תכלית חיינו.

דבר זה הוא מהותי לעצם הקיום האנושי של אדם כאדם. כשם שעט לא יכול להיות שום דבר אחר אלא עט, כך אינו יכול בן אדם להיות דבר אחר שאיננו יצור מחפש הנאות. כל פעולותינו נובעות ממניע פנימי זה.

היצור ממאדים שיתבונן על המין האנושי יוכל להבחין בנקל מהי תכליתנו על ידי התבוננות במה שאנו עושים כל הזמן. אנו מחליטים על דברים שעל פי אמונתנו - נכונה או לא - יניבו סיפוק כזה או אחר. אפילו האדם שמזיק לעצמו עושה זאת בגלל האמונה המוטעית שהדבר יביא לו איזו הנאה מסולפת.

הקורא מוזמן לבצע את התרגיל הבא: שאל עצמך מדוע אתה משתוקק לדבר מסוים בחייך, בין אם זו בריאות טובה, קורס בכתיבה יוצרת או לגימת קפוצ'ינו מהביל. בחר בשלוש רצונות שיש לך או פעולות שאתה עושה ביום רגיל, דברים פעוטים או דברים חשובים, ושאל את עצמך מדוע אתה רוצה או עושה אותם, עד שתגיע למניע הבסיסי ביותר שלך.

יש לתרגיל הזה כלל אחד: אל תענה על דרך השלילה, מאחר שהדבר ימנע ממך מלהגיע אל המניע העומד מאחורי פעולותיך.

הבה ננסה דוגמה אחת:

"מדוע אני רוצה קפוצ'ינו?"

"זה מרגיע אותי".

"מדוע אני רוצה להרגיש רגוע?"

התשובות: "מדוע לא?" או "מפני שאני לא רוצה להרגיש חסר מנוחה" הן שליליות. תן במקומן את המניע החיובי: "אני רוצה להרגיש רגוע מפני שהדבר מעניק לי הרגשת שלמות".

ואז המשך לשאול: "מדוע אני רוצה להרגיש שלמות?"

"מאחר שהדבר מעניק לי משמעות."

"מדוע אני רוצה משמעות?"

"מפני שאינני יכול לחיות בלעדיה." זו תשובה שלילית.

"מדוע אני רוצה משמעות? ובכן… מפני ש… זה משמעותי." בנקודה זו, מתחילים מרבית האנשים לנוע במעגלים ואינם מסוגלים להמשיך. כאשר נתקלת בחומה זו, פירוש הדבר שחשפת מניע שורשי, אשר במקרה זה פירושו המניע להשגת משמעות.

להלן שלוש דוגמאות מהירות נוספות:

כמיהה מדוע מדוע מדוע מדוע
א. להשתרע על
חוף הים
"למלא מצברים" להשיג משהו משמעות  
ב. לתת מתנה לאישתי להביע אהבה שתיהנה כשהיא נהנית, אני נהנה סיפוק
ג. מכונית חדשה הרגשת חופש להשיג משהו משמעות  

קח עט ונייר, ונסה בעצמך את התרגיל הזה. כתוב שלוש שאיפות, פעולות או כמיהות והמשך לשאול מדוע אתה חפץ בהם, עד שתגיע למניע השורשי. לא חשוב אם מדובר בדברים פשוטים ורגילים או בעלי חשיבות.

ערכתי תרגיל זה עם מאות אנשים מכל תחומי החיים וללא יוצא מן הכלל הגענו תמיד לאותה רשימה בסיסית של מניעים שורשיים: הנאה, סיפוק, תענוג, משמעות, אושר. נסה את התרגיל הזה עם קבוצת חברים או בני משפחה והיווכח בעצמך. זוהי, ללא כל ספק, סיבת הקיום שלנו.

סיבת החיים

אנחנו מעוצבים ומתוכנתים להשיג הנאה תמידית. ממילא, זהו תפקידנו בחיים.

א-לוהים לא נוהג ביד קמוצה. הוא רוצה שנזכה בפרס הגדול - בתענוג האפשרי הגדול ביותר, כזה שמרבית ההורים היו רוצים עבור ילדיהם ולא טיפה פחות מזה. כל תענוג פחוּת מזה מצביע על חוסר שלמות, והדבר עומד בסתירה למהותו המושלמת של א-לוהים. עולמנו הוא העולם האפשרי הטוב ביותר מאחר שהוא הבבואה של השלמות הא-לוהית.

"בהיות חפצו יתברך שמו, להיטיב לזולתו, לא יספיק לו בהיותו מטיב קצת טוב, אלא בהיותו מטיב תכלית הטוב שאפשר לברואים שיקבלו" דרך השם, א, ב:א. (

בשלב זה בוודאי מוצף הקורא בשאלות, כמו: כיצד יכול עולמנו להיות העולם האפשרי הטוב ביותר כאשר יש בו כל כך הרבה כאב וסבל? מהי ההנאה הגדולה ביותר שא-לוהים חפץ להעניק לנו? כיצד אנו משיגים סיפוק עצמי?

כל אלו הן שאלות חשובות - ובהן נדון במאמרים הבאים.

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן