רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

מהות החג

הגורם הא-לוהי: חלק 1

י׳ באלול ה׳תשס״ג י׳ באלול ה׳תשס״ג 07/09/2003 | מאת שרה יוכבד ריגלר

" – מי מנהל את העולם?"

"לנשים בגילך יש סיכוי של 5% להיכנס להריון באמצעות הפריה מלאכותית", אמרה לי ד"ר ק., כשישבה מולי באחת ממרפאות הפוריות המובילות בארץ. הייתי בת 45, ומאז לידת בתי הבכורה, בגיל 40, ניסיתי להביא לעולם תינוק שני, תוך שימוש בכל אמצעי רוחני, רפואי ואלטרנטיבי שהיה בידי. ד"ר ק. המשיכה: "מתוך אותם חמישה אחוזים, רק כמחצית מהנשים מסיימות את ההריון ויולדות תינוק חי. לכן, סיכויי ההצלחה שלך הם רק 2.5%".

נעצתי ברופאה הטובה שלי מבט, וחשבתי: "א-לוהים מנהל את העולם. אם א-לוהים ירצה שאלד ילד שני, כך יהיה. ואם א-לוהים לא רוצה, אני לא אלד. תפקידי להשקיע את המאמץ המרבי, כלומר הפריה מלאכותית. אם אצליח ואם לא, הדבר תלוי בא-לוהים".

ניסיון ההפריה המלאכותית הראשון שלי נכשל.

הקליניקה הציעה ניסיון שני בלי תשלום נוסף. ניסיתי שוב. הדבר היה כרוך בקבלת שתי זריקות של תרופות פריון חזקות מדי יום, במהלך שבועיים, במטרה לייצר מספר ביציות גדול ככל האפשר; להמשך התהליך נדרש מינימום של שלוש ביציות. אז תשחרר הרופאה את הביציות מהשחלה, תפרה אותן, ותחזיר אותן לרחם.

יום לפני התור שנקבע לי להוצאת הביצית, ערכתי בדיקת אולטרא-סאונד כדי לבדוק את מספר הביציות. רופא האולטרא-סאונד הודיע לי בעצב שיש לי רק שתי ביציות, מספר נמוך שאינו שווה את הטרחה שבהוצאת הביציות. לאחר כל המאמצים, כל התרופות, העלויות… בדמעות, ביקשתי ממנו שיזייף את התוצאות ויכתוב שיש שלוש ביציות. "אם א-לוהים רוצה שאכנס להריון", חשבתי, "הוא יוכל לעשות זאת עם שתי ביציות בלבד". רופא האולטרא-סאונד נעתר לבקשתי.

למחרת, כשד"ר ק. ביצעה את ההוצאה, היא מצאה רק ביצית אחת.

סיכויי ההצלחה שלי נפלו מ-2.5% לאפס גמור.

הרופאה, אשה לא דתיה, הביטה בי בעיניים, וסיננה מילה אחת מבין שפתיה: "תתפללי".

מכיון שכבר הייתי על שולחן הניתוחים, ד"ר ק. עשתה עמי חסד. היא הוציאה את הביצית היחידה, והפרתה אותה. יומיים לאחר מכן החזירה אותה לרחם; הרופאה, אשה לא דתיה, הביטה בי בעיניים, וסיננה מילה אחת מבין שפתיה: "תתפללי".

התפללתי ובכיתי, ונדרתי נדר. שבועיים לאחר מכן נשאה בדיקת ההריון שלי תוצאות חיוביות.

למחרת נפגשתי עם ד"ר ק. בקליניקה. הייתי שיכורה משמחה. היא היתה סקפטית. בהיותה מדענית המקפידה על קוצו של יו"ד, ידעה שאשה אינה יכולה להיכנס להריון בהפריה מלאכותית של ביצית אחת בלבד. "אני אאמין שאת בהריון כשאראה את פעימות הלב באולטרא-סאונד".

שלושה שבועות לאחר מכן נפנפתי בהתלהבות אל מול פניה בצילום האולטרא-סאונד שהראה פעימות לב. לאחר תשעה חודשים, בגיל 46, ילדתי תינוק בריא, ומי ייתן שיחיה בבריאות כל ימי חייו.

מומחים ותחזיות

אחרי ה-11 בספטמבר הדואר האלקטרוני שלי התמלא בתחזיות של מומחים שאומדים כל היבט אפשרי של מלחמה, טרור ביולוגי ונשק כימי:

  • כמה אמריקאים ימותו במגיפת אבעבועות שחורות שתיגרם בידי טרוריסטים ביולוגיים.

     

  • אחוז הישראלים שישרוד אם סדאם חוסיין יתקוף אותנו בטילים כימיים טעוניVX - חומר כימי מתקדם.

     

  • מדוע בלתי אפשרי לנצח במלחמה באדמת אפגניסטן הקשה – לפני שארה"ב הביסה את הטאליבן.

כל אותן תחזיות אינן לוקחות בחשבון גורם אחד, הגורם המשמעותי ביותר: א-לוהים מנהל את העולם.

כל משוואה שאינה מביאה בחשבון את הגורם הא-לוהי נידונה לכישלון.

ב-1967 הכריז ג'אמל עבדול נאסר, נשיא מצרים, על חורבנה המיידי של מדינת ישראל. הן מומחים פוליטיים והן אסטרטגים צבאיים חזו את תבוסתה של ישראל. הנתונים היו זוועתיים. המדינה בת ה-19 עמדה מול התקפתם הממשמשת ובאה של הכוחות המשולבים של מצרים, סוריה, ירדן ועיראק. חילות האוויר של ארבעת צבאות ערב כללו 810 מטוסים, לעומת 350 שהיו לישראל; 2,880 טנקים מול ה-800 של ישראל; ו-465,000 חיילים אל מול 265,000 החיילים של ישראל. הישראלים עצמם היו כה משוכנעים בטבח שיתרחש, שהרבנות הקצתה מקומות קבורה רחבי ידיים לחיילים בפארקים מסויימים בירושלים.

מסתבר, שא-לוהים חשב אחרת, המומחים נותרו פעורי פה.

מסתבר, שא-לוהים חשב אחרת. במקום לנחול תבוסה, זכתה ישראל בניצחון מפתיע. תוך שישה ימים בלבד היא לא רק הדפה את צבאות ערב, אלא כבשה מחדש את כל המקומות הקדושים ליהודים, כולל הר הבית, הכותל המערבי, מערת המכפלה בחברון וקבר רחל בבית לחם. המומחים נותרו פעורי פה .

בן-דודי פִיל הוא מנהל בכיר בגימלאות. הוא אינטליגנטי מאוד, מעשי מאוד, ותמיד דואג להתעדכן בנתונים האחרונים ולהסיק את המסקנות המתבקשות מקריאת העובדות. בשנות השמונים הוא צפה שמדינת ישראל תחדל מֵהִתקיים עד שנת 2013.

בתחילה הוא ביסס את חזון אחרית הימים הזה על האיום הדמוגרפי: שיעור הילודה בקרב הערבים משני צִדֵּי הקו הירוק, היתמר מעל שיעור הילודה היהודי. המספרים לא הותירו כל ספק: עד שנת 2013, יהיה רוב ערבי במדינת היהודים.

כלומר, אם מתעלמים מהגורם הא-לוהי. בתורה מצהיר א-לוהים בבירור שכוונתו להחזיר את היהודים לארץ ישראל מארבע רוחות השמיים. ב-1990, כשברית המועצות נפלה, כמעט בן לילה יצאו 450,000 יהודים מבעד למסך הברזל שקרס. בתוך עשור, גדלה האוכלוסיה היהודית בישראל בשיעור עצום של עשרה אחוזים, והאיום הדמוגרפי התנדף כלא היה מעל דפי העיתונות.

היום משוכנע פִיל, שאוהב את ישראל בכל לבו, שאנו מתאבדים פוליטית. לאחר כשלון הסכם אוסלו וההצעות הכמעט פטאליות של קמפ דייויד, הזהירו בעלי טורים תומכי-ישראל בכלי התקשורת האמריקאית, שאם ילחצו ארה"ב ואירופה על ישראל לעשות ויתורים מסוכנים, תיראה מפת המזרח התיכון כפי שהיא נראית בספרי לימוד פלסטיניים - כשישראל נעדרת מהם לחלוטין. פִיל, שמסכים איתם, סבור כי למנהיגי ישראל חסרה הנחישות הדרושה לנקוט את הצעדים ה"לא מקובלים" הנדרשים כדי לנטרל את הרשות הפלסטינית מכוחה. ללא צעדים מעין אלה, עתידה של ישראל לוט בערפל.

אני לא יכולה להתווכח עם הנתונים והמספרים של פִיל, אך אני יודעת שהם לא כובלים את ידיו של א-לוהים. סיפורם של ימי החנוכה בא ללמד אותנו כיצד מובילות תפניות בלתי צפויות בהיסטוריה לנצחונות מפתיעים.

חנוכה

מה היו המומחים בשנת 167 לפנה"ס אומרים על סיכוייו של מתתיהו ובני משפחתו להביס את צבאה העצום של האימפריה הסורית-יוונית? אני יכולה לראות בעיני רוחי את הכרזותיהם:

"כהן דת קנאי ושותפיו הריאקציונריים הניפו את נס המרד לא רק כנגד האימפריה היוונית השלטת אלא גם כנגד התרבות וההשכלה היוונית. הצבא היווני עולה פי ארבע בגודלו על לוחמי הגרילה השונים, ומגיע למניין של 40,000 חיילים מקצועיים המצויידים בטכנולוגיה הצבאית המתקדמת ביותר. זאת בנוסף על עדר פילי-קרב מאומנים היטב, אשר מולם אף לוחם לא יכול לעמוד.

"המכבים, כפי שנקרא אותו כוח מהפכני, עומדים לא רק בפני גושי אוכלוסיה יוונית ברצועת החוף, אלא גם מול מספר רב של תושבים יהודיים, שבמחצית המאה האחרונה הסתגלו להגמוניה החובקת של השפה, התרבות והדת היוונית. לפיכך פתחו המכבים במלחמת אזרחים, והם נלחמים באחיהם, היהודים המתקדמים יותר המכונים מתייוונים. מכיון שהמתיוונים נמנים על הפלח העשיר והמשפיע ביותר באוכלוסיה היהודית, המאמצים לערער את כוחם אינם אלא מגוחכים.

"בקצרה, נסיונם של המכבים להשיג ניצחון צבאי, להכניע את התרבות המתקדמת ששולטת בעולם כולו ולכונן את דתם העתיקה על אדמת יהודה – נידון לכישלון".

ניתוח המצב של המלומדים היה יכול להיות מדויק. ככלות הכול, מי יכול היה לצפות, ששלוש שנים לאחר הקריאה "מי לה' אליי" יכבשו חסידיו של מתיתיהו את ירושלים, יטהרו את המקדש, ויחדשו את העבודה בבית הא-לוהים? על אף שהיה זה ניצחון שהושג בקושי רב – המאבק נמשך למעלה מעשרים שנה, ועלה בחייהם של ארבעה מחמשת בניו של מתתיהו – ניצחו המכבים את היוונים, בסופו של דבר.

קטע התפילה אותו אנו מוסיפים במהלך שמונת ימי חנוכה מדגיש את העדר הסבירות לנצחונם של היהודים: "מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים..."

ימי החנוכה מציינים את נצחונו של הבלתי סביר, הלא הגיוני, של מה שנראה בלתי אפשרי. הוא מציין את ההפך מתפיסת העולם היוונית, שעדיין שולטת בעולם, ואשר מעלה על נס את ההגיון ואת חוקי הטבע, כחוקים מוחלטים. ימי החנוכה מוכיחים שבעולם המנוהל בידי א-לוהים - יכולים נסים להתרחש.

מרב המאמצים

היהדות אוסרת להסתמך על נסים. יהודי צריך לעשות את מרב המאמצים, בגדר הסביר, על מנת להגיע לתוצאות המיוחלות. המכבים לא ישבו בחיבוק ידיים וחיכו לנס שיתרחש, אך הם גם לא חששו מהסיכויים, או נבהלו מתחזיות מאיימות.

הכלל הקובע בהיסטוריה היהודית הוא, שכל אימת שאנו מאויימים רוחנית, בין אם בידי היוונים - שרצו לחסל אותנו רוחנית ולא פיזית – אנו נלחמים פיזית, כפי שעשו המכבים. וכאשר אנו נתונים בסכנה פיזית, כפי שהיינו במהלך הארועים שהובילו לחג הפורים, כאשר המן רצה להשמיד את כל היהודים - אז אנו משיבים מלחמה בצורה רוחנית. בדיוק כפי שיהודי שושן שיפרו את דרכיהם, לפי בקשתם של מרדכי ואסתר.

היום, מכיוון שאנו מאוימים פיזית, אנו חייבים – בנוסף לאמצעי ההגנה העצמית של צה"ל – להשיב מלחמה רוחנית.

חניתות המכבים הן המצוות של היום. כל אימת שיהודי פועל בצורה ראויה, או מושיט יד ליהודי אחר, הוא יוצר כוח רוחני שיכול לנטרל פצצה שהוטמנה ברחוב ירושלמי (הרוב הגדול של הפצצות בישראל לא התפוצצו, באופן נסי, או שהתפוצצו ברחובות מלאי אדם ולא פגעו באף אחד).

הגיעה העת להכריז מלחמה רוחנית על אויבינו.

בן-הדוד שלי, פִיל מאשים אותי בפסיביות. האמת היא שאני לוחמת רוחנית. אני יודעת שא-לוהים יבוא לעזרת ישראל אם רק אצא מגדרי כדי לשמור מצוות שאינן נוחות לי, ואם יהודים אחרים יעשו אותו דבר. אם אתגבר על הדחף שלי להתנקם באיזושהי צורה בשכן המעצבן שלי, הרי ששיגרתי טיל-מֶנַע שיכול להדוף את הקטלני שבטיליו של סדאם חוסיין. הגיעה העת להכריז מלחמה רוחנית על אויבינו. כל אחת מהמצוות היא כלי נשק חזק בהרבה ממה שיש לסדאם חוסיין בארסנל הנשק שלו.

לכן, כשתיגשו להדלקת נרות החנוכה, במקום לחשוב שאתם מקיימים טקס יהודי עתיק, הבינו שאתם מקיימים מצווה, ומצוות הן תרופת הנגד החזקה ביותר נגד הכימיקלים של הטרור הביולוגי שנרקחים במעבדות הרשע. א-לוהים, שמנהל את העולם, מצפה מאיתנו שנשקיע את מרב המאמצים בקיום המצוות. הניצחון במלחמה, כמו בנצחון המכבים אשר אותו אנו זוכרים מדי שנה - יבוא ממנו.

ניסים - הגורם האלוקי: חלק 2

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן