רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חכמה לחיים

המשיכו להתפלל!

כ״ח באדר ה׳תשע״ח כ״ח באדר ה׳תשע״ח 15/03/2018 | מאת Tzvi

מתי הפכה תפילה למילה מגונה?

מסתבר שמחשבות ותפילות הן כבר לא באופנה. התחלנו לראות רתיעה מתגובה של "מחשבותינו ותפילותינו שלוחות אליכם" בעקבות הטבח בווירג'יניה טק בשנת 2007. ב- 2015, בעקבות ההתקפות בפריז וסן-ברנרדינו ובעקבות תקרית הירי האחרונה בבית הספר בפלורידה, הקהילה הווירטואלית מפגינה חוסר סובלנות מוחלט כלפי תגובות בסגנון "מחשבותינו ותפילותינו שלוחות אליכם".

בהתחלה, חשבתי שזה מובן. כשהפוליטיקאים צייצו "מחשבותינו ותפילותינו" לקרבנות ולמשפחותיהם, הציבור הגיב בכך שאמר, "אנחנו לא מעוניינים בקלישאות, אנחנו רוצים פעולה!" ככה אני הבנתי זאת, בכל אופן.

ואז קווין סמית' קיבל התקף לב.

סמית', במאי הסרט "דוגמה" וסרטים רבים אחרים, סבל מהתקף לב מסיבי שכמעט הרג אותו. בתגובה, השחקן כריס פראט כתב בטוויטר: "מתפלל למענך". קהילת הטוויטריסטים לא עברה על כך בשתיקה. התגובות כללו:

  • רופאים ואחיות מצילים חיים, לא תפילות.

  • אין שום הוכחה לקיומו של כוח עליון. נאדה.

  • כולנו יודעים שאלוהים לא אמיתי.

  • תפילה היא חסרת ערך לחלוטין. היא פשוט דרך קלה לטפוח לעצמך על השכם ולהרגיש הרגשה נעימה בפנים, בכך שאתה באמת חושב שהתפילות שלך משפיעות על איזה אב נעלה בשמיים שהוא (כביכול) יודע-כל וכל-יכול.

  • תגיד תודה למנתחים ולרפואה המודרנית. הפייה הקסומה מהשמיים לא קשורה לזה, תהיה בטוח.

  • הטענה שתפילה מרפאת היא מסוכנת. היא גורמת למקרי מוות מיותרים מדי שנה בכל רחבי העולם.

למען ההגינות, רבים נחלצו להגנתו של פראט, כולל התסריטאי והבמאי ג'יימס גאן (שומרי הגלקסיה), שכתב, "אין שום דבר רע ברצון לשלוח למישהו תפילות ומחשבות טובות. אולם כשהדבר מגיע יחד עם חוסר פעולה, בשעה שנקיטת פעולה יכולה לשפר את המצב, אז מדובר במילים ריקות… אף אחד אינו מצפה מכריס פראט להדוף את הרופאים הצידה ולבצע ניתוח לב בקווין סמית'. כמו כן, קווין אינו זקוק לכך שכריס ישלם את ההוצאות הרפואיות שלו. לכן, אני חושב שתפילותיו זוכות להערכה, וזה כל מה שהוא יכול לעשות".

גאן מבין את העניין. כשהמילים "מחשבותינו ותפילותינו שלוחות אליכם" באות במקום נקיטת פעולה זה דבר אחד. אולם אם תפילות ומחשבות הן כל מה שיש לאדם להציע, אז ההתנגדות להן היא לא יותר מאשר התקפה מרושעת על אמונתו של אדם אחר.

ביהדות, יש לנו שני מושגים: ביטחון (אמונה באלוקים) והשתדלות (מאמץ אנושי). שניהם נחשבים הכרחיים, כפי שאנו רואים במקומות רבים.

במסכת ברכות דן התלמוד (ברכות לה, ב) בפסוק "וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ" (דברים י"א, י"ד). רבי ישמעאל מפרש שהציפייה היא שהאדם ימשיך לחיות באופן נורמלי, לזרוע ולקצור את יבולו בזמנים המתאימים. רבי שמעון אינו מסכים. הוא טוען כי אלו המאמינים בריבונו של עולם באמונה שלמה יזכו להזנה ופרנסה ללא כל מאמץ מצדם. האמורא רב אביי ציין כי אלו שדבקו בגישתו של רבי ישמעאל - ושילבו מאמץ ואמונה - הצליחו. אלו שניסו את גישתו של רבי שמעון - אמונה בלבד – "לא עלתה בידם".

הרמב"ם הסביר את גישתו של רבי ישמעאל, באמירה שלימוד התורה חייב לכל הפחות להיות מלווה בעבודה מסוימת (הלכות תלמוד תורה ג, ט) וכי לימוד תורה ללא עבודה יוביל בסופו של דבר לבטלה ולחטא (שם, ג', י').

 

באופן דומה, ספר חובות הלבבות מציין כי הדרך ההולמת להפגנת האמונה שלנו באלוקים היא לעסוק במקצועות שהוא סיפק לנו, במידה הדרושה כדי להבטיח את פרנסתנו. אם אלוקים רוצה שיהיה לנו יותר, הוא ידאג לכך. ולהיפך, אם הוא לא גזר שלאדם מסוים יהיה יותר, אז שום אמצעים - שמימיים או גשמיים - לא יוכלו להבטיח לו זאת (שער הבטחון פרק ד').

המשנה, בפרקי אבות (ב, ט"ז) אומרת לנו "לא עליך המלאכה לגמור" - ייתכן שהדבר כלל אינו בשליטתנו - אולם אין הדבר פוטר אותנו מהשקעת מיטב מאמצינו בניסיון לעשות זאת. "ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה".

כך שהשקעת מאמץ אנושי היא בהחלט הכרחית, אולם גם הביטחון (האמונה באלוקים) חשוב לא פחות. התורה אומרת לנו (שמות כ"א, י"ח-י"ט), שאם אדם פוגע באחר, התוקף חייב לשלם את ההוצאות הרפואיות של הנפגע. ברור אם כך, שזה בסדר ללכת לטיפול אצל רופא - זהו מאמץ אנושי אחראי.

אף על פי כן, המלך אסא נענש על כך שסמך על רופאים עד כדי כך שהתעלם מאלוקים (דברי הימים ב' ט"ז, י"ב). אפילו יוסף נענש על חוסר אמונה כשסמך על שר המשקים של פרעה שיחלץ אותו מן הכלא, במקום לסמוך על השם.

אמונה ומאמץ הולכים יד ביד. אם מישהו אומר שהמילים "מחשבותינו ותפילותינו שלוחות אליכם" אינן מספיקות, אני נוטה להסכים עמו. המחשבות והתפילות נועדו להיות חלק ממערך שלם של מעשים, בין אם פירוש הדבר שעלינו לעבוד לפרנסתנו, לחפש עזרה רפואית או לפעול לחקיקה בנושא מסוים. אולם, אם מישהו מתנגד למחשבות ותפילות בנוסף על פעולה, או במקרה שבו אין שום פעולה אחרת שניתן לנקוט בה, הרי שאז מסתמנת אג'נדה שונה לחלוטין.

אנו מאמינים בתפילה. אנו מאמינים גם בפעולה. ואין שום ספק שאנו זקוקים לשתיהן. אנו מצופים להשקיע את מירב מאמצינו כדי ליצור שינוי חיובי, אולם עלינו גם להכיר בכך שבסופו של דבר, הכל תלוי בריבונו של עולם.

מאמר זה הופיע במקור באתר Ou.org.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן