רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

סובלנות

ח׳ באדר א׳ ה׳תשע״ט ח׳ באדר א׳ ה׳תשע״ט 13/02/2019 | מאת ירמיהו ראק

מהי הסובלנות? וכיצד היא שונה מסבלנות?

אחד הערכים הפופולאריים בימינו הוא ה"סובלנות". בחבילת הנאורות והקדמה שכל אדם מערבי מתהדר בו, תופסת הסובלנות מקום של כבוד. את הסבלנות אנו מכירים היטב, כבר מגיל קטן כשרצינו לטעום מהממתק או כשחיכינו כבר להגיע לנופש בצפון. כל ילד לומד שצריך סבלנות, אי אפשר לקבל את כל מה שאנחנו רוצים מיידית. אם כן ברור שהסבלנות היא תכונה חיובית מאוד, שנחוצה לכל אדם שרוצה למצוא לעצמו מקום בעולם שאיננו תפור בדיוק לפי מידותיו.

הסובלנות לעומת זאת, נתפסת יותר כערך חיובי, מאשר תכונה או התנהגות חיוביים. אבל מהי הסובלנות?

ה"סבלנות" באנגלית היא: patience, אורך רוח, היכולת להמתין לדבר או להתמיד בדבר.

ה"סובלנות" באנגלית היא: tolerance, הכרה בקיומן או בזכות קיומן של דעות אחרות ושל מוסכמות תרבותיות אחרות. (ההגדרות על פי האקדמיה ללשון העברית).

שני מושגים אלו נובעים מהמילה "סבל": להמתין למה שאנחנו רוצים פירושו של דבר שאנחנו צריכים לסבול, כמו סבל שסוחב משהו כבד על הגב. למעשה, אי אפשר לחיות בעולם הזה ללא סבל. או שנמתין ונתאזר בסבלנות, או שנסבול מהתוצאות של התנהגות שאיננה סבלנית!

הסבל שדעה או מוסכמה חברתית שונה משלך יכולה לגרום, עלול להיות יותר גדול מאשר להמתין בתור בקפיטריה. לפעמים אנחנו שומעים דעה כל כך שונה מזו שהתרגלנו אליה, עד שיש לנו תחושה של תסכול/רוגז, "בא לנו להתפוצץ". קשה להיות סובלן!

זו תכונה של מנהיג. על משה רבינו נאמר שהוא סבלן (המילה "סובלנות" היא מילה חדשה, שנוצרה כדי לבטא את שני סוגי הסבלנות). כדי להיות מנהיג צריך את היכולת לשמוע את הדעות השונות של כל אחד, כשברור שיהיו הרבה דעות שלא תואמות לזו של המנהיג.

איך נעשים סובלניים?

מפרש התורה הנודע, רש"י, מסביר שפירוש התואר "עניו" שנאמר על משה, הוא "שפל רוח וסבלן". היכולת לשמוע ולהכיל את האחר והשונה, בלי להתרגז או לצאת מהכלים, מגיעה מענוה.

ענוה אמיתית היא הכרה ברורה של המציאות ואת המקום שאנו תופסים בתוכה. הסתכלות רחבה וכנה על המציאות תביא אותנו בהכרח להכרה שיש דרכים שונות לפרש את מה שקורה סביבנו. שלא הכל מרוכז סביב עצמינו. כל אחד מושפע מאינספור גורמים שמעצבים את השקפת עולמו והלך המחשבה הייחודיים רק לו. אם נבין ונרגיש שמקומנו בעולם אינו תלוי בסובבים אותנו, אלא לכל אחד יש קיום עצמאי וייחודי, נהיה ענווים, וכתוצאה מכך גם נהפוך ליותר סובלניים.

סובלן אמיתי הוא לא מי שמסכים לקבל דעות חריגות שנמצאות בקצה של השיח החברתי. סובלן אמיתי הוא מי שמסוגל להקשיב ולכבד דעה של אחר, גם אם זו דעה לא כל כך "מגניבה" ומודרנית. הסובלנות באה לידי ביטוי בכל מצב שאנו פוגשים בדבר המנוגד אלינו.

כמובן שלא צריך לקבל כל דעה, ויש מקום גם להתרגז ואפילו לשלול דעה שאנחנו חושבים שהיא טעות או שיסודה בשקר. הנקודה החשובה היא שלא נשלול את האדם המביע אותה, ונהיה תמיד מוכנים לשמוע אותה גם אם היא לא כמו שאנחנו חושבים/רגילים, נשקול את העניין ורק אחר כך נגיע למסקנה לגבי אמיתתה. אם נהיה מתונים, נצליח לחשוב בבהירות ולהגיע למסקנות על סמך מחשבה אובייקטיבית ככל האפשר, ולא בגלל אמוציות אישיות.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן