רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

יותר מדי לחץ בחיים? יש פתרון

א׳ בסיון ה׳תשס״ו א׳ בסיון ה׳תשס״ו 28/05/2006 | מאת אמונה ברוורמן

קיים פתרון יהודי עתיק שעוזר להתגבר על הלחץ שלנו.

לאחרונה יצא לי לקרא מאמרים רבים העוסקים בסוגיית המתח הנפשי, מה שנקרא בלעז "סְטְרֶס". המאמרים (שאני נכנסת ללחץ רק מלקרוא אותם!), מסבירים לנו כיצד אדם שלוקח על עצמו יותר מדי פרוייקטים, עלול להיכנס למתיחוּת-יתר. הם מראים לנו כיצד עבודה שאיננה קבועה, או לחץ כלכלי, או ידע נרחב מדי, או משפחות שבהן שני בני הזוג עובדים לפרנסתם, ואפילו כיצד חיי הנישואין בעצמם – כולם גורמים לנו למתח נפשי. אז מה בעצם אנחנו מעוללים לעצמנו? אפילו קצת זמן פנוי כבר מכניס אותנו ללחץ! בעולם שבו הכל אמור להיות מהיר יותר ופשוט יותר, למה אנחנו לא מרגישים טוב יותר?

לחיים במצב של סְטְרֶס יש חסרונות רבים– אנו נתקלים באתגרים ובקשיים במסגרת חיי הנישואין, הילדים שלנו לחוצים ומוטרדים, אנו סובלים מיותר סיכונים בריאותיים. אבל, החיסרון הגדול ביותר, הוא אובדן תחושת האושר והאופטימיות שאמורה ללוות אותנו לאורך כל היום. הצד השלילי בנסיון להישאר עסוקים כל הזמן, הוא שלעולם איננו עוצרים כדי ליהנות מהרגעים הקטנים והחשובים באמת. יתכן שההפסד העיקרי שלנו הוא איבוד השמחה, איבוד היכולת להגיע לשלוות נפש אמיתית.

האם אדם שסובל ממתח נפשי מסוגל באמת ליהנות מאשתו או מילדיו? אדם כזה הוא לפעמים לחוץ מכדי להביט בשמחה על הגינה האחורית שלו, או להירגע בארוחת ערב חגיגית. ומי לא מכיר אדם כזה, שזקוק לתזכורות כתובות בסגנון - "לומר לאשתי שאני אוהב אותה", "לספר לילדים סיפור לפני השינה", או, "לא לשכוח להתרכז במהלך הפעולות הנ"ל!"?

לעיתים קרובות מדי אנו עסוקים מכדי להשקיע זמן בחיזוק תחושת הערך העצמי שלנו, או במבט מעמיק אל תוך עצמנו ואל אישיותנו. לעיתים קרובות מדי אנו מקפידים להיות עסוקים במטרה להימנע מהמאמץ האמיתי הדרוש למערכות היחסים עם היקרים לנו. לעתים קרובות מדי אנו מקפידים להיות עסוקים, משום שאיננו מכירים שום דרך אחרת, ושינוי בצורת החיים שלנו כרוך ביותר מדי לחץ ומתח נפשי!

האמונה בא-לוהים היא המפתח היחיד לחיים נטולי דאגות ומתחים, לשלוות נפש אמיתית.

חבריי הטובים שמגיעים מתחום הרפואה, מסוגלים לפרט בקלות רבה את הסימפטומים של מתח נפשי, שבהם הם נתקלים יום יום: כאבים גופניים רבים - ללא כל סיבה רפואית; ביקורים רבים ומיותרים אצל הרופא; תופעות רבות מדי של דכאון ושל שימוש מופרז בתרופות. האם זוהי הקדמה שלה ייחלנו?

קיים פתרון יהודי עתיק שעוזר להילחם במתח הנפשי שלנו, אבל הוא איננו פשוט. אין פה טכניקות כמו מדיטציה או דיקור סיני מסורתי. הפתרון הזה מתנהל ללא 'פנג שואי' וללא התערבות בגלגולים הקודמים של הנשמות שלנו. אפילו התובנות המעמיקות של מדונה בעולם הקבלה, לא יעזרו לנו במקרה הזה.

מדובר במושג ה"ביטחון" - ביטחון בא-לוהים. ביטחון מוחלט בא-לוהים הוא המפתח היחיד לחיים נטולי דאגות ומתחים, לחיים המלאים בשלוות נפש אמיתית.

"ביטחון" פירושו הכרה בעובדה שא-לוהים הוא יחיד, ושהעולם כולו הוא ביטוי של רצונו. מכיוון שא-לוהים הוא כולו טוב, כל מה שמתרחש בעולם הוא ביטוי ישיר של הטוב הנובע ממנו.

המשמעויות של האמונה הזו, בסופו של דבר, מרגיעות ומשחררות ביותר. אם רק נצליח להפנים באופן אמיתי את הרעיון הזה, נוכל להביא למהפך של ממש בצורת החיים שלנו. אם אתם סובלים מ"תסביך שליטה" כמו שלי (אמנם אינני מתעקשת, בינתיים, על קולבים ורודים לבגדי הבנות שלי וקולבים כחולים לבנים, אבל אני כן מקפידה על סידור הספרים של הילדים לפי סדר האלף-בית), אז השתחררות מהאשליה שאתם שולטים בעולם שסביבכם היא אתגר רציני ביותר. כמו אותם האנשים שיושבים ליד החלון במהלך הטיסה, רק בשביל לפקוח עין על כנפי המטוס, יש לי תמיד הרגשה שאם ארפה קצת מהדריכות שלי, כל העולם סביבי ייכנס לסחרור חסר שליטה. כל זה למרות שאני מבינה, מבחינה אינטלקטואלית, שלא הרבה נמצא תחת שליטתי מלכתחילה.

אולם, כשאני לוקחת נשימה עמוקה לתוך ראותיי, ומשחררת את האוויר מגופי באיטיות, ולרגע אחד קטן מכירה בעובדה שלא אני מטיסה את המטוס הזה, ששום דבר לא נמצא באמת בידיים שלי – אז, אני נהנית לי פתאום מרגע אחד קטן של שלווה מוחלטת.

המטרה היא לא רק להרחיב את הרגעים הקטנים הללו, אלא להיפטר גם מהמכשול האחר והרציני, שמונע מאיתנו להגיע לשלוות נפש אמיתית – הפחד. רבים מאיתנו חיים עם חשש מתמיד ועם חרדה בלתי פוסקת, ש"מתיישבים" אצלינו על נושאים שונים ומגוונים – החל באירועי טרור קשים, דרך אסונות טבע מפחידים, וכלה במחלות כואבות – לא עלינו. במקרה שהגורם שכביכול הביא אותנו למצב של חרדה - ייעלם, יתיישבו החרדות שלנו על נושא אחר.

מה יקרה אם אכיר בעובדה שכל מה שקורה לי הוא טוב, שכל מה שאני חווה הוא בעצם מתנה ישירה מא-לוהים? במצב כזה, החרדה שלי פשוט תתנדף ותיעלם לה.

אז אני עובדת על זה. החרדה שלי עוד רחוקה מאד מהיעלמות מוחלטת. רמת המתח הנפשי שלי, לצערי, עודנה גבוהה. אבל אני מודעת לפתרון; אני מכירה את ה'מנטרה' שעלי לשנן, והמילים שלה מוכרות לי היטב: "א-לוהים שולט בעולם כולו; הוא אוהב אותי ורוצה רק בטובתי" (האין זה מה שאנחנו כל הזמן אומרים לילדינו - שאנחנו רק רוצים בטובתם?). המשימה הגדולה והמהותית ביותר בחיינו, היא להגיע להכרה ולאמונה במנטרה הזו, וליהנות מהשחרור הנפשי שבא בעקבותיה. לא מדובר במשימה פשוטה. בנושא הזה לא קיים כל קסם. קיים רק מאמץ איטי, קבוע ויציב להגיע לאמונה המלאה שאנחנו נמצאים בידיים טובות, ושא-לוהים לא יתן לנו ליפול.

בכדי להגיע להכרה הזו, ולשלוות הנפש שתצטרף אליה, עלינו לגייס מאגר שלם של כלים, שיסייעו לנו להזדהות באופן מלא עם התפיסה הזו. השלב הראשון הוא לימוד. כל סיפור שמופיע בתורה מדבר בדיוק על המסר הזה; ההיסטוריה המופלאה שלנו והסיפור המדהים על הישרדותו של העם היהודי לאורך הדורות, מדברים אף הם על המסר הזה - אנו בידיו של א-לוהים, והוא רוצה בטובתנו. נסו ללמוד עוד ועוד, בכדי לחזק ולהדגיש את הרעיון הזה (ואין כזה דבר "כבר קראתי את זה פעם", או "כבר למדתי את זה פעם – ולכן אין צורך לחזור על זה שוב" בלימוד תורה).

הקדישו תשומת לב רבה לכל המתנות שהתברכתם בהן. זהו אמנם הכלי הפשוט ביותר, אבל מצד שני הוא גם המורכב מכולם. כשתוקף אותנו מצב רוח טוב, מדובר בכלי נהדר. אבל, כשאנחנו קצת עצבניים או מדוכאים - במצב שבו אנו הכי זקוקים לכלי הזה - הנטייה שלנו היא דוקא למלמל משהו על חוסר היעילות שלו. נסו בכל אופן להשתמש בו. באופן קבוע.

נסו גם להיות "רואי חשבון" רוחניים. כיצד אני מתקדם? האם אני מתאמץ מספיק? את הדברים החשובים ביותר בחיינו אנו משיגים רק דרך מאמץ עילאי (אתם לא שונאים שאנשים אומרים לכם את זה?), אך אי אפשר לתאר במילים כמה נפלא הוא השכר למאמץ שכזה...

כולנו שואפים להגיע לשלוות הנפש המוחלטת, אבל לעתים קרובות מדי האמצעים שאנו בוחרים לשם כך ממש לא יעילים.

מדובר במשימה שבהחלט ניתן לבצע. אפשר להגיע לשלווה המיוחלת. א-לוהים ממתין ומייחל שנתחבר אליו. פשוט עצמו את עיניכם, הישענו לאחור... ותנו לעצמכם להירגע.

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן