קרה לכם פעם שפגשתם מישהו לראשונה בחייכם ונקשרתם אליו מבלי לדעת מדוע? ולעומת זאת יכולתם לפגוש אדם אחר ולהרגיש כי אתם לא מסוגלים לסבול את נוכחותו, ושוב אינכם יודעים למה? יש סברה הטוענת שכאשר אנחנו לא אוהבים מישהו זה נובע מכך שהוא משקף למעשה דברים רעים שנמצאים בתוכנו, כמו מראה לנשמה שלנו, או שהוא משקף דברים ומצבים שהיינו רוצים להיות בהם והיינו רוצים להשיג.
למרות שרובנו מנסים מאוד להכחיש כי אדם לא אהוב עלינו אינו דומה לנו בכלל! הייתי מציעה לכם לעצור לרגע ולחשוב למה בעצם אותו אדם מעצבן אתכם? ולבדוק היטב את עצמכם האם קורה שגם אתם התנהגתם כך כלפי מישהו אי פעם. אני בטוחה שאם תחשבו על זה טוב, תוכלו למצוא לפחות כמה מצבים בהם התנהגתם בדיוק כמו אותו אדם שעיצבן אתכם אבל לא ידעתם כי אתם מעוררים את זעמם של אחרים כלפיכם.
באותה מידה נסו לבדוק האם אותו אדם שהכעיס אתכם נמצא במצב בו אתם הייתם רוצים להיות אך לא הצלחתם. לדוגמא: מנהל המסתובב סביבכם באגו מנופח ומתרברב על הצלחותיו וחוזר ומשנן באזנכם כמה הוא שווה, ואולי איפה שהוא אתם לא… לפחות לא כמוהו. התרברבותו הנועזת יכולה לעורר זעם על הסובבים אותו שאף נמאס להם לשמוע אותו מתפאר בהצלחותיו אולי בהגזמות יתר. עם זאת, יתכן שהכעס נובע מכך שגם אתם הייתם רוצים להיות מנופחי אגו והצלחות ובעלי ביטחון שכזה לספר על כך לכולם.
הבחירה שלנו
תגובות כעס נובעות כתגובות שרשרת המתחילות בפירוש מצב מסוים בדרך זו או אחרת. לעיתים מישהו יכול לזרוק לך הערה כלשהי, אתה יכול לפרש את מה שאמר לך כעוינות כלפיך ולהיפגע ואף לכעוס ולהגיב חזרה, או שאתה יכול להתעלם מאותה הערה ולהמשיך הלאה. יש כאלה שאולי אף ייקחו את ההערה בהומור. הכל תלוי בפירוש שאתה נותן לעצמך בעקבות אותה הערה. ברגע שמישהו מעיר לך על משהו שרגיש אצלך, סביר להניח שתפגע, אך זכור שהבחירה להיפגע מאותה הערה ואותו בן אדם שאמר לך זאת היא בחירה אך ורק שלך!
אם כן, כיצד באמת ניתן להתגבר על יצר הכעס? האם אנחנו רוצים להתגבר על היצר הזה? או שנוח לנו להיפגע ולפרוק את הכעס שלנו על מי שרק ידרוש? אני חושבת שלכל אחד מאתנו יש נקודות חולשה ותמיד יגיע זה שימצא את אותן נקודות וינסה לפגוע בהם. אנחנו מצידנו חייבים להיות מספיק חזקים וחכמים כדי לדעת לבחור בתגובה הנכונה במצבים שכאלה. אני מבחינתי אבדוק את עצמי מדוע אותו אדם ואותה הערה מעוררים בי רגשות זעם, האם הם מציבים בפניי מראה או שמא מעוררים בי קנאה ואבין מה עליי ללמוד מכך, ברגע שאמצא את הסיבה לזעם אוכל להתמודד איתו, מבלי לצבור כעס ו/או לשמור רגשות מרירות.
ולסיכום, לעיתים פגיעה של מישהו בנו נובעת מתוך חולשה, מאנשים שבדרך כלל אין להם בושה. לרוב הערות מעליבות נובעות מקנאה, ולעיתים הן מעוררות את השנאה. אך מה שלא יהיה, לעולם אל תשמרו בתוככם כעס וטינה. ואם כבר קרה וכעסתם או חלילה נעלבתם תחשבו היטב מהיכן התחילה התגובה… האם ההערה שקיבלתם הייתה כזו מעליבה ונגעה בנקודה מכאיבה?
הנה לכם חומר למחשבה…
© כל הזכויות שמורות למירה קלדרון.
מאמר בנושא קרוב: הכעס, המורה פנימי שלנו מאת הרב זליג פליסקין.
(17) ., 1/9/2017 23:53
לא מסכים
אז אם בא לי לחסל טרוריסט אז גם אני כזה??
(16) רוני, 15/6/2011 21:04
קשה להתבגר על הכעס
רב שלום,אני באה בשביל אתר "להתבגר על בכעס" כי אני רוצה לספר לכם על עצמי... אני עוברת לתקופה קשה במשך תקופה ארוכה של שנה...קשה לי מאוד להתבגר על הכעס..מתי אני יוצאת לבלות עם חברים תמיד אני כועסת על חברים הסיבה שיטויות...לכל חברים מנסים להרגיע אותי בגלל שאני מעצבנת ולא נהנתי לבלות עם חברים כי אני כועסת...לפעמים חברים שאלו אותי שאלה פשוטה ואז אני מיד כועסת...חברים לא עושים לי דברים רעים ואני עדיין לא מבינה למה אני כועסת על עצמי,עדיין אני בודקת על עצמי למה אני כועסת...אני מאוד מאוד רוצה להיות רגועה....קשה לי מאוד להתבגר על הכעס שלי......באופן שום אני לא מצליחה להתבגר על הכעס...פשוט אבד את השליטה שלי...לפחות הייתי לא צריכה לכעוס על חברים.....אם אתם יכולים לפתור הבעיות שלי..אם אתם מוצאים את הפתרון ואני שמחה להגיב לי בתגובות כדי אני יכולה ללמוד ממידע שלכם שמי עובר קשה להתבגר על הכעס.....תודה על הקשבה....
שרון, 12/1/2012 10:43
את כועסת בגלל...
את כועסת בגלל מה שקורה אצלך בבית. התרגלת לשפוט עצמך בחומרה וזה לא מועיל. כעס מודחק תמיד מתפרץ ללא פרופורציה במקומות הלא נכונים. אין מה לעשות לגבי כך עד שלא מטפלים במקור לכעס. הכעס שלך לגיטימי אך דורש תמיכה וטיפול בכדי שלא ימשיך לפגוע בחייך. אם את קוראת נסי לקרוא ספר בשם "ארץ חדשה" של אקהרט טולה. גם אם לא ידבר אליך כרגע עשוי לעזור בעתיד. בהצלחה!
(15) לולי, 13/7/2008 15:12
כ"כ נכון
כ"כ נכון , באמת לא צריך לשמור טינה , אם אתה רואה שהבנאדם לא מתאים , פשוט לשמור על מרחק . טינה רק מזיקה תאמינו לי ...
(14) רות וידאל, 31/5/2004 16:38
על הכעס
אדם צריך לדעת כשיש דין זה דבר שצריך לקרורא לאדם אחרי זה באה נקודת האמת , אחרי צער גדול שיש בבית באה ישועה זה כמו מיתוק הדינים אין מה לעשות הכל משמים לטובה כשבא יסורים או דברם לא הולכים כפי שאנחנו רוצים כל יום משהו אחר זה סימן טוב כשאדם מקבל את הכל באהבה ובאמונה כל מה שנעשה הבכל לטובה , אנחנו לא יודעים את הסוד שמאחורי זה בשעת משבר צריך להכניס לתוך הראש שיש מנהיג בעולם את הכל הוא עושה לטובה צריך לבקש מאבא קדוש ברוך הוא ישועה תוך כדי אמונה הכל מסתדר , דוד המלך לא הרבה זכויות הוא התמודד עם הכל בזכות האמונה אין לנו שום דבר רק להשען רק על אבינו שבשמים שהוא עושה הכל באהבה רק לטובה גם תפילות עוזרות אבל אין יותר דבר חזק מאמונה שמאיתי יתברך זה , למשל כשאדם כועס על דבר מסוים באותו רגע הוא מבטל את הכעס ושוכח הכל וחושב דבר טוב מחשבה חיובית באותו רגע נהיה שמח רוקד שר בשמחה הוא מבטל מעליו את הכל הדינים בשמים אוהבים אותו , כי קשה לעשות דברים כאלה אדם תמיד כועס וצועק ובוכה ורוצה להרוג ולהרוס את כל העולם רק בכוח וצעקות הוא נקרא חסר אמונה ומדבר לשון הרע כל אחד רק הוא בסדר, וכלם לא בסדר רק הוא צודק אדם כזה יש לא ירידה באמונה בחיים לא יכול לסלוח לאף אחד הוא תמיד חושב את עצמו צודק , אדם שקשה לא להתפלל כל יום לקרא בספר {השתפכות הנפש } זה עוזר לאדם כמה חשובה התפילה כמה חשוב לדבר אם קדוש ברוך הוא הם עולים מעלה מעלה התפילה פועלת הוא עבודה הגדולה בדור שלנו , הדור שלנו הוא דור עני התפילות רק התפילות ודיבורים אם השם זה עולה לפני השם לדבר איתו ולספר לא כל דבר שקורה במשך כל היום כל דבר הכי קטן שקורה בבית כל יום לספר לאבא הקדוש ברוך הוא וזה מקרב את הגאולה אפילו כשאדם רוחץ כילים או הולך ברחוב או עושה כל דבר רק דיבורים עם בורא עולם זה דבר חזק מאוד לספר לא מה כואב לך במקום לספר לאחרים מעלה גדולה להדליק בבית נר לנשמת צדיק נשמת הצדיק מאירה אור גדול בבית אפשר להדליק לכמה צדיקים באותו רגע שאדם מדליק נר לספר לא את הבעיות לבקש בקשות במיוחד {רחל אמנו } רבי מאיר בעל הנס} נחמן מאומן }
וגם לנסוע לקבות צדיקים זה טוב הם מתפללים עלינו כי אנחנו באים להתפלל והם עוזרים לנו שהתפילה תעלה מעלה בשמיים,
הדור שיצא ממצרים משה רבנו נעשו מופטים נעשו ניסים גדולים , הרבנים אומרים שהדור שלנו עושים תשובה באהבה עם כל הקשיים אנחנו עובדים את השם באהבה עם כל הצרות אנחנו לא עוזבים את הקדוש ברוך הוא תמיד אנחנו מחתזקים בתפלה זה ישועה גדולה צריך להיות תמיד בצניעות ולא לדבר הרבה עם אנשים על דברים מיותרים צניעות זה חשוב מאוד לאדם ולא להיות בכעס ורוגז זה לא בריא בורא עולם לא מקבל שאדם לא סולח אחד לשני כי זה בא משורש הגאווה תאוה לכסף , אם אדם נכשל בשמירת שבת או בכל דבר אחר לעורר את האדם שידבר עם הקדוש ברוך הוא ולספר לא שהוא לא עושה את זה בכוונה כי קשה לא לא לעזוב את הקדוש ברוך הוא הנקודה הזאת מאוד עוזרת לספר לא כמה קשה לא ללכת בדרך הזאת אבל הוא לא עוזב את אבא הקדוש ברוך הוא כך בורא עולם עוזר לא ולא להתייאש בעולם אחרי כל יאוש יש תקוה ויש חיים חדשים מאושרים את האושר בונה לא האדם לבד האדם הוא אחראי למעשיו איך שהוא מוליך את עצמו כך החיים שלו מולכים אותו אם הוא רוצה טוב יהיה לא טוב אם הוא רוצה רע והיה לא רע , האדם הוא קובע לא את הדרך שמוליך באה , אם הוא קם בבקור עצוב יהיה לא יום עצוב כך הוא רוצה אם יקום שמח יהיה לא יום שמח כי כך הוא רוצה אין שום דרך רק הוא קובע לא את החייים כל דבר אדם צריך לקבל מסירות נפש להכנס מסגרת טובה להיות חזקה מהשם יעוזר לך ללכת בדרך הנכונה והוא יעזור לך אדם תמיד בורח מיצר הרע אבל יצר הרע לא עוזב אותו הוא בעצמו גורם לנו לברוח ממנו כי אנו בצער ממנו מי שבורח מיצר הרע בסוף אתה ניצל אסור לאדם להיות בחלל רק תמיד להיות עסוק ברוחניות אז מצליחים
(13) אקסהיביציוניסט, 5/5/2004 23:02
הכעס שלי
ראו נא מה קרה לכעס שלי. לאן הוא הוביל אותי. בקישור הבא:
קישור
(12) לילך, 18/3/2004 10:40
להיתגבר על הכעס
המאמר היה כל כך אמיתי, לפעמים אנו לא סובלים מישהו כי אנחנו פשוט מקנאים במצב שהוא נימצא ורוצים להיות גם במצב דומה. ואותו דבר שלמשל אני ישאל מישהי איך אני משהו שעשיתי ניראה אז היא תגיד לי בסדר לא משהו, זה בא מקינאה שהיא לא יצליחה או תצליח לעשות כמוני או יותר טוב ממני.
(11) יוסי, 4/3/2004 01:33
מי שיש לו כעס
צריך לספר זאת למישהו כמו שאומר שלמה המלך "דאגה בלב איש ישחנה" ואמרו בגמרא או ישיחנה לאחרים או ישיחנה מדעתו לכן אם אדם לא יכול להסיר את הכעס מלבו ע"י שהוא
מתחזק באמונה פשוטה בבורא שהכל מאת ה'
ולכן אף אחד לא יכול לעשות לי כלום רק הבורא ממילא מה האדם כבר לא יכעס על זולתו אז מה יכעס כל הבורא?
אבל אם הוא לא יכול להתחזק והכעס תוקף אותו צריך לדבר אם אותו אדם ולומר לו שיש מקרה כזה וכזה ומשהו מציק לי מפריע לי בשיחה לפתוח הכל או לדבר עם חבר או חברה טובה בתנאי שאותו חבר/ה לא יסיתו אותי לשנאה יותר גדולה או לנקמנות שאז עדיף לוותר על החבר/ה האלה
דבר נוסף מי שלא יכול לבצע את האפשרות ה1-2
יש אפשרות שלישית והיא המעולה מכולם פשוט
לדבר עם הבורא ולספר לו מה מציק לי מה קשה לי ולמרות שזה יראה לאדם בתחילה מוזר כי יגיד עם מי אני מדבר עם הקיר כל זה רק דמיון כדי שהאדם לא ידבר עם הבורא
אבל כבר אמר דוד המלך עליו השלום בתהלים
"קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת".
(10) נעמי, 23/2/2004 13:16
צריך לבטא כעס
אני תמיד בוחרת,באמת ממה להיפגע וכיצד להגיב. אך כעס כמוהו כסרטן,אם לא מבטאים אותו הוא הולך וגדל והורס אותנו מבפנים. לכן תמיד ראוי לפרוק אותו ע"י שיחה, הוצאה פיזית של כעס בספורט אצל ילדים בפרט-נחום תקום\כר אגרוף ועוד.
(9) רבקה, 22/2/2004 09:42
זה נכון
אני בטוחה שגם אם יש אדם שאומר שזה לא נכון הוא יודע בתוך תוכו שזה נכון
(8) מתפללת, 19/2/2004 03:39
אני כועסת על עצמי על כך שאני כועסת. בעיקר מול בעלי והילדים.
אני רואה את כל הדברים הרעים שבי דרכם. ועצוב לי שאני כזאת.
(7) ליאור, 15/2/2004 16:01
מוסר שלקחתי מכתבה אחרת וגם מחז"ל
קבלתי על עצמי שלא לכעוס אם אני מצליח האמת שלא תמיד המאמר על כיבוד הורים שינה בי משהו אני יותר מתאמץ שלא לנהוג בהם כמובן מאליו וכשהם "משגעים אותי" אני פשוט צוחק בהתחלה צחוק מלכותי אבל אח"כ זה פשוט בא טבעי ואתה רואה שאין בכלל על מה לכעוס ושום דבר לא ממש מעצבן.
חז"ל אמרו כשמגיע לאדם כבוד כסף וכו' ה' מנסה אותו בכעס ואם הוא לא כועס (מצליח) אז הוא מקבל את הכל ואם חלילה לא -לאו
זו אחת מהדרכים שלי לגבור על הכעס (מי לא רוצה לקבל כסף,כבוד,וכו') אז אני זוכר את מאמרם ואומר לעצמי הוא(יצה"ר) לא ינצח אותי .
הרב שלי ר'יצחק ברדא שליט"א אמר בדרשה "אדם פשוט לא יודע שכל מה שהוא עושה לחברו לעצמו הוא עושה" כלומר: ברגע שאדם כועס הוא נוהג בפזיזות אומר מילים שאח"כ יצטער עליהם, פוגעים וכד' גם מבלי להתכוון אליהם. ובמבט מעמיק אתה מבין שאם "תזרום" עם הכעס שלך תעשה שטות שבעתיד תחזור אלייך אבל פשוט רק מהצד השני
תחשבו על זה
(6) גליה, 31/1/2004 13:25
נכון, כל הפוסל במומו פוסל!!!
.
(5) גליה, 31/1/2004 13:24
נכון, כל הפוסל במומו פוסל!!!
(4) SOVLANIT, 29/1/2004 06:01
מעולה!
(3) SOVLANIT, 29/1/2004 06:01
מעולה!
תודה
(2) דורון, 1/1/2004 16:16
עיקר מדת הכעס אצל האדם הוא
תוצאה של מידת גאווה גבוהה משום שאדם ענו אין דבר שיכול להכעיס אותו ולפגוע בו משום שהוא יודע כי הוא בעצם מה שאמרו חז"ל " דע מאין באת...." ואם כן אין כל סיבה להפגע ולהעלב.
עיינו בספרים:חובות הלבבות,אורחות צדיקים,מסילת ישרים,ראשית חכמה ועוד ועוד.
(1) אנונימי, 29/12/2003 04:48
למירה שלום.
העלית נושא חשוב מאד, ויתכן שישנם מקרים רבים בהם זה באמת ע"פ איך שאת מתארת,
יחד עם זאת, אני חייבת להוסיף כמה דברים (מנסיון אישי, איך לא?)
ניסיתי פעמים רבות (לפני קריאת המאמר...) לחשוב מה גורם לאנשים להכעיס אותי? והתשובה היתה אחרת לגמרי: מה שעלול להכעיס אותי הוא חוסר רגישות והתחשבות אצל אנשים. בעיקר דברים שאני כן מקפידה לשמור עליהם ביחסי עם הזולת - אך הזולת לא נוהג כך.
עוד משהו שעלול להכעיס - כאשר הזולת הוא איטי ממני, טיפש ממני - ומצפה (ואפילו דורש) שאני אלך לפי כלליו ולא אתקדם מהר יותר - מבלי שביחסנו יש מחויבות כלשהיא לדבר כזה. (יכול להיות גם אדם שפגשתי ברחוב - אני מנסה להיות כללית).
אני מסכימה איתך שמי שפוגע בנו זה יכול לנבוע מתוך קנאה ופתרון נוסף שאני מציעה להתגברות על הכעס הזה - רחמים על אותו אדם, אני גם לא פוסלת להעמיד את הפוגע במקומו (בנועם הליכות ובלי כעס). אבל לגבי הסיבות לכעסים, לדעתי מה שכתבת בתחילה משקף רק חלק ממה שזה יכול להיות....
ייתכן