רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

איך להגשים שאיפות ולהיות מאושר

כ״ו במרחשוון ה׳תשע״ח כ״ו במרחשוון ה׳תשע״ח 15/11/2017 | מאת גל בעל הנס

ככל שנתעל יותר את עשייתנו למען הזולת, כך יהיה לנו יותר אנרגיה לשאוף ליותר. ונרגיש יותר מסופקים מהשגינו.

בפרשת השבוע (תולדות), מסופר בין היתר על סיפור מכירת הבכורה של עשיו ליעקב בעבור נזיד עדשים: "וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו, לֶחֶם וּנְזִיד עֲדָשִׁים, וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ, וַיָּקָם וַיֵּלַךְ; וַיִּבֶז עֵשָׂו, אֶת-הַבְּכֹרָה". לכאורה נראה תמוה איך עשיו מוותר בכזאת קלות על הבכורה. 

ספר הזוהר מבאר את הסיפור וכותב שמלכתחילה עשיו לא ממש רצה את הבכורה, בלי קשר לנזיד עדשים: "כי סוד הבכורה היא סוד המוחין דאור החכמה הנמשכים מהארת השמאל, ובהיות אור החכמה בלי לבוש החסדים, אין התחתונים יכולים לקבלו, וגורם להם דינים קשים... ויבוא עשיו... והוא עייף... ונעשה עייף עד למיתה שזה היה עוד מקודם שבא אל יעקב לבקש ממנו את נזיד העדשים... ורצה שיקח אותה אפילו בלי כסף..."

על פי חכמת הקבלה ישנם שני סוגים עיקריים של אנרגיה שמקיימים את העולם. האחת, היא אנרגיית חסדים, קו ימין, המחייה בין היתר את הנשמה שבנו. השנייה, היא אנרגיית דינים, קו שמאל, המחייה בין היתר את החומר ואת היצרים והתאוות שלנו.

על פי הקבלה, בן בכור מקבל אנרגיית דינים יותר חזקה. זה מה שמניע אותו לשאוף יותר קדימה, לרצות יותר דברים, לפלס דרך לאחיו היותר קטנים ועוד. אכן, מחקרים מראים היום שלרוב, ילדים בכורים הם יותר חכמים, שאפתניים וכו'. זה לא בגלל היכולות שלהם אלא בגלל אנרגיית הדינים שמעוררת בהם אמביציה ורצון לדעת יותר ולהשיג יותר.

היתרונות ברורים, אך החיסרון הוא שאם כח הדין הזה לא ממותק עם חסד, הוא יכול להביא למוות רוחני, לתחושה של חוסר סיפוק תמידי, של דיכאונות, גאווה, שחצנות, בדלנות חברתית ומשפחתית, ועוד...

המהות של צד החסד לעומת זאת, שהיא גם המהות של שורש נשמתנו, היא הנתינה וההשפעה לזולת. כלומר: יציאה מהאגו והאנוכיות לכיוון האלטרואיזם. כלומר אפשר, ואף רצוי, עדיין לשאוף גבוה אך שהמטרה לא תהיה מילוי צרכי האגו שלנו, אלא להשפיע לזולת. לדוגמא, להקים חברות היי טק, לא על מנת להתעשר בלבד אלא כדי לפתור צורך אמיתי שקיים בחברה, לספק מקומות עבודה לאחרים, לתרום לכלכלת המדינה וכו'. זה יכול לבוא לביטוי גם בלימוד לצורך רכישת כלים לעזרה לאחר, לרכוש תואר כדי לפרנס משפחה, לצאת לבלות כדי שיהיה לנו יותר אנרגיה לסובבים אותנו, לחייך לזולת כדי לעשות לו טוב במקום לנסות למצוא חן בעיניו, ועוד הרבה דברים.

יעקב, שהוא יותר מצד החסד, יכול היה לקחת את הבכורה ולתעל אותה למקום טוב של התחלת השורש של עם ישראל.

מחקרים מראים שגברים נשואים מרוויחים יותר מגברים רווקים. לכאורה אבסורד בהתחשב בזה שלרווקים יש פחות מחויבויות כמו אישה וילדים, אך לגברים נשואים יש מטרה מעבר לאני העצמי שלהם, הם צריכים לדאוג למשפחה, ולכן הם גם משיגים יותר וגם מסופקים יותר. אנרגיית הדינים של השאפתנות שלהם ממותקת עם החסדים של הרצון לתמוך במשהו גדול מהם שזו המשפחה וכך שתי האנרגיות מחיות זו את זו.

ככל שנתעל יותר את עשייתנו למען הזולת, כך יהיה לנו יותר אנרגיה לשאוף יותר גבוה וגם נרגיש יותר מסופקים מהשגינו!

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן