רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

תיעול העוצמה שבנו

כ״ח במרחשוון ה׳תשע״ז כ״ח במרחשוון ה׳תשע״ז 29/11/2016 | מאת גל בעל הנס

האם יצרים ודחפים יכולים להיות דווקא טובים לנו ולעולם?

על פרשת השבוע (תולדות) נכתב בספר הזוהר: "שכן היצר הרע נצרך לעולם כמו הגשם, כי אלמלא יצר הרע לא היתה חדות הלימוד בעולם". לכאורה משפט תמוה, למה אנחנו צריכים את היצרים שלנו? האם לא היה יותר טוב בלעדיהם?

לשם הבנת המשפט צריך להבין כמה מושגים בסיסיים.

על פי הקבלה, יש בנו שני כוחות שפועלים בנו בו זמנית. מצד אחד, הנשמה שבנו שאחראית על אושר, אהבה, יצירתיות ואחדות. מצד שני, היצר הרע שבנו אחראי על כעס, עצבות, פחדים, עצלות, תאוות, אגואיזם, ועוד...

הרע הקבלי אינו הרע ההוליוודי עם הקרניים והפנים המצולקות ואין הכוונה לרוע חברתי.

 רע זה ראשי תיבות של "רק עצמו". הרב אשל"ג כינה זאת, "הרצון לקבל לעצמו בלבד". כלומר, לכעוס כי זה נותן לי פורקן, להתעצב כי טוב לי להרגיש קורבן, להתעצל כי בא לי להתבטל, אפילו לתת צדקה כי זה עושה לי טוב... העיקר שם הוא האני שבמרכז.

העבודה הגדולה היא להפוך את הרצון לקבל לעצמי בלבד, לרצון לקבל על מנת לתת, כלומר להשפיע. אין לנו שאיפה לבטל את הרצון והאגו שלנו. יצר הרע שבנו, הוא זה שמעורר בנו את החשק המיני והרצון להתרבות, הוא שדוחף אותנו להקים חברות ולעשות כסף, הוא זה שדוחף אותנו לצבור ידע והשכלה, הוא זה שמניע אותנו, לכן המטרה היא לא לבטל אותו אלא לתעל אותו לעשייה חיובית.

לפי זה, אדם שהולך בדרך היהדות, ירצה להרויח כמה שיותר כסף על מנת לתרום, לפתור בעיות ועל מנת לייצר מקומות עבודה, ירצה לצבור ידע על מנת שיוכל ללמד וליישם ולהיות אדם טוב יותר ומשפיע יותר, ירצה להוליד ילדים על מנת שאלה יהיו המנהיגים של הדור הבא, ירצה להתעצל דווקא מלעשות דברים שיכולים לפגוע באחרים, ייראה ככועס מבחינה חיצונית בלבד על מנת לחנך, יתן צדקה על מנת לעשות טוב לאחר וכדומה.

אפשר לעשות את אותם דברים שאנו עושים היום, אך כשהמטרה שלהם היא להשפיע לאחרים. על פי התורה, אנחנו מתקדמים יותר רוחנית, נהיים מאושרים יותר ומתקרבים יותר לנשמה שבנו כשאנו פועלים למען האחר. כל עוד הרצונות שלנו מתועלים אך ורק לסיפוק עצמינו, אף פעם לא נהיה מרוצים ואף פעם לא נהיה מאושרים באמת ובתמים. אך כשמעוררים את הרצון שלנו לקבל על מנת להשפיע לאחר, אזי רמת האושר שלנו עולה, האחדות בעם ובעולם עולה, ועל פי הקבלה גם האויבים החיצוניים שלנו נרגעים.

הרצון לקבל טוב הוא טבעי וגם נחוץ אם הוא מתועל לסיבות הנכונות. 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן