רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

יש חלומות שאי אפשר לרצוח

ט׳ במרחשוון ה׳תשע״ה ט׳ במרחשוון ה׳תשע״ה 02/11/2014 | מאת שרה יוכבד ריגלר

מחבל ערבי גדע את חייה של קרן ימימה מוסקרה, גרת הצדק מאקוודור, אולם לא היה בכוחו לגדוע את חלומותיה.

קרן ימימה מוסקרה, שנולדה למשפחה נוצרית באקוודור, הייתה בת 17 כשהיא עשתה עבודת שורשים, לחקור את שורשי משפחתה, וגילתה שמצידה של אמה היא צאצאית ליהודים אנוסים [יהודים מספרד שאולצו להתנצר במאה ה-15, בזמן האינקוויזיציה].

"היא אף פעם לא קבלה את רעיונות הכנסיה", מספרת יעל בארוס, חברתה הברזיליאנית הטובה שלמדה יחד אתה בתוכנית ללימודי יהדות בעיר העתיקה של ירושלים. יעל יושבת על מיטתה בחדר הפנימיה, ליד המיטה בה ישנה קרן עד לפיגוע הדריסה בתחנת הרכבת בירושלים. מחבל ערבי, דהר במכוניתו אל תוך קבוצת הולכי רגל, רצח תינוקת בת שלושה חודשים ופצע אנושות את קרן בת ה-22.

"כל אדם אחר היה נהרג על המקום", מעידה בת דודתה סברינה, שראתה את פגיעתה האנושה ביחידת הטיפול הנמרץ של בית החולים. "אבל קרן ימימה הייתה כל כך נחושה. היא נלחמה במלאך המוות במשך ארבעה ימים." ביום ראשון, 26 באוקטובר, קרן נכנעה לפגיעה, ונקברה בהר הזיתים עוד באותו לילה.

"קרן ימימה לא הרגישה בלבה שדברי הכנסיה נכונים ואמיתיים", מסבירה חברתה יעל. "היא אמרה לי שכשהיא התחילה ללמוד תורה ומצוות, הכל נשמע לה הגיוני. ושהיא מאוד מאוד שמחה ללמוד תורה, כמו שהיא לא שמחה אף פעם בחיים שלה".

גיור באקוודור הוא תהליך מסורבל ומייגע. אין שם בתי דין לגיור, ולימודי היהדות בעיר מגוריה "גואיאקיל" היו מוגבלים. אולם קרן תמיד חלמה להגיע לישראל.

קרן ימימה הייתה בחורה חכמה במיוחד, ובגיל 18 היא זכתה למלגת לימודים מלאה באוניברסיטת גואיאקיל. היא הייתה לומדת פסיכולוגיה בימים, ונשארת ערה במשך רוב הלילה כדי ללמוד יהדות דרך האינטרנט. באמצעות ידידה יהודייה, היא הכירה אונליין את הרב הישראלי דובר הספרדית, הרב גבריאל גיבר. הרב התרשם מהתעניינותה הנלהבת של קרן ביהדות, ולימד אותה דרך המחשב. קרן התחילה לשמור מצוות, להתפלל את התפילות היהודיות, לברך על המזון ולהתלבש בצניעות.

אמה של קרן בלוויהאמה של קרן בלוויה

אמה ואחותה הצעירה צעדו בעקבותיה. כמו צאצאי אנוסים רבים, אמה של קרן, רוזה סיציליה, שמרה על מנהגים שרק מאוחר יותר התברר לה שהם יהודיים. לדוגמא, כשמישהו במשפחה נפטר, רוזה סיציליה הייתה מכסה את המראות. ובעקבות מנהג ספרדי מסתורי, היא הייתה שורפת ציפורניים או שער לאחר גזיזתם, במקום להשליכם לאשפה.

לפעמים, רוזה סיציליה הייתה מתעוררת באמצע הלילה ומוצאת את קרן לומדת תורה. פעם, היא שמעה אותה מתחננת לאלוקים: "בבקשה תיקח אותי לישראל! זאת הארץ שלי! שם אני אתחתן ואלד ילדים, שם אני אמות ושם אני רוצה להיקבר".

לפני שנה וחצי, רוזה סיציליה חלמה פעמיים שבתה קרן נוסעת לישראל. היא ראתה מטוס שהמלה "ישראל" מוטבעת על צדו, ואת קרן גוררת מזוודה על גלגלים לתוך המטוס. בהתרגשות גדולה היא סיפרה לקרן על החלום, והוסיפה, "אני רוצה לקנות לך בגדים צנועים שמתאים ללבוש בישראל".

זה היה האות שקרן חיכתה לו. ואז, לקראת שנת לימודיה השלישית באוניברסיטה, היא ענתה, "אמא, אני הולכת עכשיו לאוניברסיטה כדי לבטל את ההרשמה, ונוסעת לישראל". זמן קצר אחר כך, היא הגיעה לירושלים, שם ארגן לה הרב גיבר מקום מגורים ולימודים, במכון 'רוני' בעיר העתיקה. כפי שיעל חברתה הטובה ביותר זוכרת בהתפעלות, "היא הייתה כל כך אמיצה. היא עזבה את הכל, את המשפחה, את הלימודים, והגיעה לכאן לבד".

השמים פתוחים

קרן למדה יהדות במשך שנה. יחד עם זה היא עבדה בניקיון בתים, וחסכה כסף כדי להעלות את כל משפחתה ארצה, עוד אחד מחלומותיה. ואכן, משפחתה הגיעה לישראל, אך נסיעתם לא מומנה מחסכונותיה העלובים של קרן, אלא על ידי משרד החוץ הישראלי, שמביא ארצה את בני משפחותיהם של קרבנות טרור זרים, כדי להשתתף בהלוויותיהם.

לפני חמישה חודשים קרן התגיירה, ובחרה בשם העברי ימימה. יעל מסבירה, "כשמישהו טובל לגיור במקוה, השמים פתוחים. קרן ימימה חזרה לפנימיה באותו יום בתחושת התעלות, 'את יכולה לבקש ממני עכשיו כל מה שאת רוצה! השמים פתוחים.' היא הייתה כל כך מאושרת ונלהבת".

בעמוד הפייסבוק שלה היא כתבה בגאווה: "תודה השם על היום שבו הגעתי לישראל! זכיתי לראות איך אחד מחלומותי מתגשם. ואני מקוה להישאר כאן להרבה זמן. אני מקוה שאצליח לראות את משפחתי משתתפת איתי בחיים החדשים האלה. תודה השם, שאף פעם לא עזבת אותי, ושאתה נותן לי כוח כל יום".

"קרן ימימה הייתה דוגמא לכל הבנות", מעידה יעל. היא מספרת איך פעם קבוצה של תלמידות הלכה יחד בעיר, הן קנו מיץ ורצו אל האוטובוס. כל הבנות מלמלו את הברכה לפני שהן שתו. רק קרן ימימה עצרה באמצע המדרכה, עצמה את עיניה, ואמרה את הברכה בכוונה.

כשלקרן ימימה ויעל היה אחר צהריים חופשי, הן היו יוצאות פעמים רבות להליכה מחוץ לחומות העיר בהר ציון. הן היו יושבות שם ומביטות בנוף – בית הקברות העתיק של הר הזיתים, שבו נקברו צדיקים רבים כל כך. יום אחד, קרן ימימה קראה, "יעל, אני רוצה לחיות כאן, להתחתן כאן, ללדת את הילדים שלי כאן. ואני רוצה למות כאן. ו...אני יודעת שזה בלתי אפשרי, אבל מותר לחלום, נכון? החלום שלי הוא שיקברו אותי בהר הזיתים, בגלל שכשהמשיח יבוא, אני אהיה מהראשונים שיקומו וילכו לבית המקדש. את יכולה לדמיין את זה?"

ביום רביעי, ה-22 באוקטובר, קרן ימימה סיימה לעבוד בבית שהיא הייתה מנקה, ועשתה את דרכה לשיעור תורה. היא ירדה מהרכבת בתחנה של גבעת התחמושת. פתאום, ערבי בשם עבד אל רחמן שלודי, בן ה-21, שהשתחרר מהכלא הישראלי בו היה כלוא על מעורבות בטרור, דהר עם רכבו אל תוך קבוצת האנשים שירדה מהרכבת במטרה לרצוח אותם. הוא דרס את קרן ימימה ופצע אותה פצעים קטלניים, הרג את התינוקת חנה זיסל בראון, בת שלושה חודשים שהוריה, עולים חדשים מארצות הברית חזרו מביקור ראשון בכותל המערבי, ופצע עוד כמה בני אדם.

המחבל הרס את חלומותיה של קרן ימימה להינשא וללדת ילדים, אולם למרבה העצב, חלומה למות בישראל ולהיקבר בהר הזיתים התממשו השבוע.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן