רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

הישורת האחרונה

א׳ באלול ה׳תשע״ב א׳ באלול ה׳תשע״ב 19/08/2012 | מאת יהושע שפירו

לא תמיד הרץ המהיר ביותר הוא זה שמנצח.

החיים הם כמו ריצת 1600 מטר. המרוץ הקשה מחולק לארבע הקפות ומשקף את הרגשות שלנו כשיש לנו מטרה או פרויקט חדש.

הקפה ראשונה – השראה

בשלב הראשון האצן עדיין רענן. הוא מלא השראה, הוא נח היטב ורוצה מאוד להגיע במהירות הרבה ביותר אל קו הסיום. הוא מוקף באצנים אחרים במצב דומה לשלו, וכולם רוצים להיות הראשונים שיחצו את הקו. כשאדם מתחיל פרויקט כלשהו, בעסקים או בלימודים, ההשראה דוחפת אותו. הכל נראה קל והמטרה בת השגה וברורה.

הקפה שנייה – ההשראה פוגשת בכאב

החולשה מתחילה להתנחל בגוף. חום גופו של האצן מתחיל לעלות וזיעה מתחילה לנטוף על מצחו. קבוצת האצנים מתחילה להתפזר. נגיעות ראשונות של כאב מתחילות לפשות בריאותיו. ראשו של האצן עדיין מורם, הוא זוכר את ההשראה שהכניסה אותו למרוץ מלכתחילה, אבל זה מתחיל להיות קשה יותר.

הקפה שלישית – הקושי מתחיל להכביד

מה שהתחיל כצריבה מתונה בריאותיו הופך לתחושת בערה עזה. אצנים אחרים מתחילים לעקוף אותו, והאצן שלנו מתחיל לשכוח מדוע הוא נכנס למרוץ הזה בכלל. הגוף שלו מסרב לשתף פעולה והוא מרגיש שמתחשק לו להפסיק. ההתעוררות שדחפה אותו קדימה בשתי ההקפות הראשונות מתחילה לחמוק ממנו. הוא צריך להילחם כדי להרים את ברכיו, ובכל זאת הוא ממשיך להתאמץ למרות הכאב הקורע.

הקפה רביעית – להמשיך או להפסיק

בהקפה האחרונה האישיות מתחשלת. באותם מטרים אחרונים של כאב בלתי נסבל, האצן מתחיל לשמוע בלבו הצדקות שנשמעות לו הגיוניות באותו רגע, אולם במציאות הן חסרות היגיון לחלוטין. רוץ, התקדם, תן למומנטום מההקפות הקודמות לשאת אותך הלאה, הוא מתחיל לחזק את עצמו. זה באמת היה ניסיון יפה. כבר סבלת מספיק... הכאב שהוא מרגיש כעת מאפיל על המאמץ שהושקע בשלוש ההקפות הקודמות, מטשטש את הסיבה שבשלה הוא נכנס למרוץ מלכתחילה.

אבל האצן שלנו מחליט להמשיך לרוץ – בכל כוחו. שלוש הקפות של כאבים ומאמצים רק כדי להיכנע באחרונה? זה טירוף! חציה הראשון של ההקפה האחרונה מקביל למה שמרגישים כשהולכים למות. האצן בקושי מצליח להכניס חמצן מספיק לריאותיו. המים נוטשים את גופו כמו אקווריום מנופץ. הוא מרגיש איך כל האנרגיה בורחת מגופו. הגוף שלו צועק – תעצור! תעצור! תעצור!

כשהוא מגיע אל הישורת האחרונה מחשבתו פורצת מבעד לכאב וצועקת מעבר לגופו הדואב. תסתכל על קו הסיום!

פתאום, באופן בלתי מובן מחשבותיו מתבהרות. הוא מרים את עיניו ונזכר בשביל מה הוא בכלל התחיל לרוץ. עיניו ננעלות על הקו הלבן שבקצה המסלול, המטרה, הסיבה. השראה משתלטת על מחשבותיו וגורמת לו להתעלם מכאבי גופו. האצן שלנו מוצא את המאגרים הפנימיים הנסתרים שכולנו מגלים שיש לנו ברגעים החשובים באמת, כשנאבקנו זמן רב יותר משחשבנו שנוכל, כשדחפנו את עצמנו רחוק יותר משחשבנו שנצטרך.

לא תמיד הרץ המהיר ביותר הוא זה שמנצח במרוץ, אלא מי שמצליח לפעול בתוך הכאב העז ביותר, מבלי להסיר את עיניו מהמטרה

משהו בלתי אפשרי קורה פתאום, האצן מאיץ את 200 המטרים האחרונים של המרוץ, ורץ באותה מהירות, אם לא יותר, כמו במאתיים המטרים הראשונים.

התופעה הזאת נקראת בשפה המקצועית runner’s kick, והיא מתרחשת אך ורק אצל ספורטאים שמיצו את עצמם כמעט עד לקצה גבול היכולת במשך המרוץ. התופעה הזאת מנוגדת לחלוטין לצורה בה היינו מצפים מהגוף האנושי להגיב. נס פיזיולוגי. הוכחה שאם נכניס כל שמץ מהווייתנו לריצה – או לכל מאמץ אחר – א-לוהים כבר ייתן לנו את הדחיפה האחרונה ויעזור לנו להגיע אל קו הסיום.

זרועותיו נעות, גוו ישר, סנטרו מוגבה, והוא חולף על פני הגופים שנכנעו לכאב הרצים סביבו. הוא עובר ראשון את קו הסיום, ובו בזמן שובר את שיאו הקודם ואת הגבולות שגופו הציב במחשבתו.

אחרי קו הסיום האצן מרגיש תחושת אושר עמוקה. השלמת המשימה מכאיבה, אבל הסיפוק שאנו מרגישים אחר כך מכסה על הכאב. האצן גם נדהם, כשהוא מגלה שהייתה נקודה שבה הוא כמעט קרס מהכאב. הוא חושב לרגע באיזו מציאות הוא היה חי אילו היה נכנע; והניגוד כל כך חד.

מאמץ לקראת כל מטרה ראויה נושא בחובו כאב, אבל אם נאלץ את עצמנו לא להתיק את עינינו מקו הסיום ולזכור את המטרה, ההשראה תמלא אותנו שוב. במרוץ הגדול של החיים, לא תמיד הרץ המהיר ביותר הוא זה שמנצח במרוץ, אלא מי שמצליח לפעול בתוך הכאב העז ביותר, מבלי להסיר את עיניו מהמטרה.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן