רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

5 דרכים להגברת האחדות

ט״ז בשבט ה׳תשע״ה ט״ז בשבט ה׳תשע״ה 05/02/2015 | מאת צוות aish.co.il

"ואהבת לרעך כמוך" – 5 דרכים פרקטיות ומיידיות להגברת האחדות והאחווה בעם.

רבי עקיבא אמר שהפסוק "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח) הוא "כלל גדול בתורה" (ירושלמי – נדרים ט, ד).

אבל איך אוהבים את הזולת? כמו שלכל אחד מאיתנו יש צרכים אישיים שאותם אנו משתדלים למלא, כך עלינו להתייחס לצרכי הזולת כאילו הם שלנו, ולפעול כמיטב יכולתנו כדי למלאם. לא משנה אם מדובר בדברים קטנים או גדולים – בין אם לארח מישהו בביתך במשך שבוע, או להחזיק את הדלת פתוחה לחבר – אם אנחנו מודעים לצורך, סימן שאנחנו צריכים לעזור.

חשבו על מקרה שבו למישהו היה באמת אכפת מכם, והוא הושיט לכם יד מתוך אכפתיות אמיתית. חשבו על הקשר שנוצר ביניכם, ונסו לדמיין איך היה נראה העולם אילו כולנו היינו מתנהגים כך כל הזמן.

יש לזה גם מימד עמוק יותר. כוח הנתינה הוא שעמד מאחורי בריאת העולם. אחרי הכל, א-לוהים הוא אינסופי, ומעצם הגדרתו אין לו כל חסר או צורך. כך שהבריאה עצמה היא ביטוי לנתינה אלטרואיסטית טהורה.

כשאנחנו מתחברים לנקודה הא-לוהית הפנימית שלו, אנחנו מתעלים מעל למחסומים הגשמיים שלכאורה מפרידים בינינו

מטרתנו בחיים היא לחקות את א-לוהים ולהידמות לו. אחת הדרכים החזקות ביותר לעשות את זה היא נתינה. כשאנחנו נותנים למישהו אחר, אנחנו מכירים בקו המאחד שלנו – במעמדנו המשותף כנשמות שנבראו בצלם א-לוהים. כל אדם – גם אם הוא אדום, צהוב או שגישתו הדתית שונה משלי – נברא בצלם א-לוהים, ולכן ראוי לכבדו בצורה אמיתית. כשאנחנו מתחברים לנקודה הא-לוהית הפנימית שלו, אנחנו מתעלים מעל למחסומים הגשמיים שלכאורה מפרידים בינינו.

הנתינה מקרבת אותנו, ומוסיפה עוד אהבה ואחדות בינינו. היא סלע האם ליצירת משפחה אוהבת, וחיונית לא פחות ליצירת עם מאוחד.

אחדותו של עם ישראל הייתה תנאי מוקדם למעמד הר סיני, ואחדות יהודית – שמאחדת את כל מגוון כוחותינו ויכולותינו – היא גם המפתח למילוי התכלית הכוללת שלנו ליצור עולם מתוקן יותר ורוחני יותר.

אחדות לא אומרת שכולם צריכים להיות אותו הדבר, אלא שעלינו לכבד כל פרט ופרט ולהעריך את תרומתו הייחודית לכלל. על פי המדרש יש 'שבעים פנים לתורה', ולכל אחד משנים עשר השבטים היה שער משלו לשמים, דרכו היו עולות תפילותיו. אנחנו באותה קבוצה – וכל אחד מאיתנו תורם משהו חיובי למכלול.

דווקא בזמנים קשים אלה, חשוב מאוד שניצור אחדות בין היהודים דרך מעשים טובים של נדיבות וחסד. התלמוד אומר ששנאת חינם ששררה בעם ישראל היא זו שהביאה לחורבן בית המקדש, ושרק דרך אהבת חינם הוא ישוב וייבנה.

אז איך עושים את זה?

להלן 5 דרכים פרקטיות ומיידיות למימוש "ואהבת לרעך כמוך":

1. חפשו דרכים לעזור

הרמב"ם כותב שהאדם צריך לדאוג לצרכיו הרוחניים, הרגשיים והחומריים של הזולת, בדיוק כפי שהוא דואג לצרכים שלו (הלכות דעות ו, ג).

צאו מאיזור הנוחות שלכם כדי לעזור לאחרים. הטו אוזן קשבת וסבלנית (נא לכבות את הנייד) כשמישהו צריך לשפוך את הלב. עזרו לאדם שמחפש עבודה או בן/בת זוג לנישואין עם הצעות רלוונטיות. הציעו לצאת לקניות כדי לתת לבת/בן הזוג שלכם מנוחה.

צאו מעצמכם כדי לעזור לאחרים

החליטו לעשות מעשה חסד אחד ליום. שלבו אותו בתוכנית העבודה שלכם יחד עם כל המטרות והמטלות האחרות, ושימו לב שהוא מתבצע. בסוף השבוע, סכמו את מעשיכם, והרשו לעצמכם ליהנות מהצלחותיכם לבצע דבר חשוב.

העיקרון כאן הוא ליזום. לפני כמה זמן הלכתי בירושלים וראיתי מישהו מנסה למצוא את הדרך במפה. למרות שהוא לא ביקש עזרה, אני הצעתי. ליוויתי אותו לכיוון אליו הוא רצה להגיע ושוחחנו במשך כמה דקות. הוא כל כך העריך את זה, ואני הרגשתי שבאמת תרמתי מעשה טוב למכלול השלם.

אל תעשו טוב רק לאנשים שאתם אוהבים. התורה שבעל-פה מסבירה שחשוב יותר לעזור דווקא לאלה שהיחסים שלכם איתם מתוחים. וזאת משום שהנתינה תבנה ביניכם ידידות ואחווה ותעזור לאחות את הקרע.

2. דונו לכף זכות

לעולם לא נוכל להבין בני אדם, עד שנעמוד במקומם ממש. במילים אחרות, אנחנו אף פעם לא יכולים לדעת באמת. לכל אחד יש ניסיונות משלו, כל אחד מתקדם בקצב שלו. זוהי משמעותם של דברי המשנה: "היו מתונים בדין" (פרקי אבות א, א).

אל תדונו. התלמוד אומר שאף אחד לא יודע דמו של מי אדום יותר. איש אינו יכול לשפוט מה ערכו של אדם אחר, משום שאין ביכולתנו לדעת היכן הוא ניצב על סולם חייו – איפה הוא התחיל וכמה שלבים הוא כבר טיפס. יש אנשים שנולדו חכמים יותר, ויש כאלה שיותר מוכשרים בתחום זה או אחר. אבל זה לא הופך אף אחד ל"טוב יותר". יתכן למשל שגנב, בהתחשב בנסיבות חייו, מחליט החלטות קשות ומשמעותיות יותר בחייו, מגדול הנדבנים.

נסו להתרגל לראות את הזולת בעין טובה, והניחו שהם עושים את הטוב ביותר, עם הכלים שברשותם.

3. התמקדו בחיובי

לכל אחד יש ימים רעים שבהם הוא מתוח או מאוכזב, ולמרות שאולי מתחשק לי לשטוף מישהו בביקורת, אני מנסה להפוך את ההרגשה על פיה – לקחת את הרגע הזה של אינטראקציה שלילית בפוטנציה, ולהשתמש בו כדי לומר דבר שבח או חיבה. משהו שיבנה את האדם שמולי וגם את הקשר בינינו. זה פשוט עניין של להסיט את המתג, להחליט לקרב במקום להרחיק.

כשמישהו עוזר לכם, אל תשכחו להודות לו מיד, ואל תניחו שהוא "יודע" שאתם מעריכים אותו. בכל אדם (ואפילו בטיפוס הכי "מעצבן"!) יש משהו חיובי. החמיאו מכל הלב ועודדו את תכונותיו הטובות. כל אחד צריך לשמוע מחמאות – במיוחד אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך. מילה טובה בזמן הנכון יכולה לעורר, לרומם ואפילו לשנות חיים.

צרו קשר עין אמיתי שמשדר "אתה חשוב"

חכם המשנה המפורסם, שמאי, מורה לנו: "הוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" (פרקי אבות א, יא). לא הנימוס המזויף של איש מכירות חלקלק, אלא קשר עין אמיתי, שמשדר - "את/ה חשוב/ה", ומעוטר בחיוך.

היבט נוסף לכך הוא הדרך בה אנו מגיבים להצלחתם של אחרים. אם כולנו חלק מאותה הקבוצה, אז גם אני מתרגש מהצלחה של אנשים אחרים.

כתוצאה מכך אנחנו לא מדברים בגנות הזולת (ויקרא יט, טו). לשון הרע ורכילות הם פצצת אטום מילולית למערכות-יחסים. הן הורסות חיי נישואין, עסקים וחברויות. העובדה שזה אמת, עדיין לא אומרת שאנחנו חייבים להגיד את זה. אנשים גדולים מדברים על רעיונות, אנשים בינוניים מדברים על דברים, אנשים קטנים מדברים על אנשים אחרים. תבחרו להיות גדולים.

4. כבדו אנשים מבוגרים

היו זמנים בהם החברה נתנה כבוד לקשישים. היום, כשהערך העצמי מבוסס לכאורה על יכולת השליטה בטכנולוגיה האחרונה, ה"דור המבוגר" פשוט לא נכנס לתחרות. ככל שהאדם מתבגר, גופו נחלש, ולכן מאפשר לחלק הרוחני שבו להעפיל לרמות גבוהות יותר. התלמוד מתאר את גיל 80 כנקודת השיא הרוחנית – אביב החיים!

לכן התורה מורה לנו במיוחד "והדרת פני זקן" (ויקרא יט, לב), משפט שודאי פגשתם מודפס ליד המושבים הראשונים באוטובוסים של אגד.

5. שתפו תובנות וחוכמה

אחת המתנות הגדולות ביותר שביכולתנו להעניק לזולת היא מתנת החוכמה.

הרב נח וינברג כותב: "לא משנה מה ואיך אתה לומד – מספרים, מהרצאות או מניסיון חיים – עשה זאת מתוך מטרה לשתף בכך גם אנשים אחרים. אמור לעצמך: זה היה מרתק. במה זה גרם לי להשתנות ולהשתפר? מה למדתי מזה לגבי החיים? ועכשיו, איך אני יכול להעביר את הידע הזה הלאה? ...אם שווה ללמוד משהו, שווה גם ללמד אותו."

נניח שלחבר שלכם יש בעיות בנישואין. אם יש לכם תובנה כיצד להגיע להרמוניה זוגית, העבירו אותה הלאה. הזמינו את החבר שלכם לקפה ובלי כל שיפוטיות או לחץ, שתפו אותו ברעיונות שלכם.

בורות היא מחלה נוראית. הבורות עלולה לגרום לסבל בל ישוער – טיפול לקוי בילדים, בזבוז משאבים וסבל בעבודה סיזיפית. הכל נובע מבורות. יש מחלות שרק רופאים יכולים לרפא, אבל את הבורות יכול לרפא כל מי שלוקח את החוכמה ברצינות. כשאנחנו עוזרים להוריד את מפלס הבורות בעולם אפילו במעט, אנחנו מציעים מתנה גדולה למין האנושי.

אינכם צריכים להיות מושלמים כדי לשתף אחרים בתובנות שלכם לגבי החיים. העיקרון הוא שיהיה לכם אכפת ושתעשו את הטוב ביותר שביכולתכם. צרו קשר עם הזולת, וראו את הצרכים שלהם, כאילו הם שלכם. דוד המלך אומר, "עולם חסד יבנה". זהו יסוד היהדות.

מעשים יומיומיים טובים של חסד יוצרים אחווה ואחדות. נצלו את תיבת התגובות כדי לשתף אותנו באתגרים ובהצלחות שלכם.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן