רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

Amazon.com ובחירה חופשית

כ״ה בתשרי ה׳תשע״א כ״ה בתשרי ה׳תשע״א 03/10/2010 | מאת שרה חנה רדקליף, ד"ר לפסיכולוגיה

מנגנון דף הבית האישי של אמזון, חנות האינטרנט הגדולה ברשת, גרם לי להבין איך לשנות את המחשבות האוטומטיות שרצות בראשי.

אני אוהבת לקנות ספרים דרך Amazon.com, זה מהיר, יעיל ומאוד אישי. כשאני נכנסת לאמזון אני מתקבלת בברכה: שלום שרה! יש לנו כמה הצעות בשבילך!", ואז אמזון מציג רשימת ספרים מהסוג שאני אוהבת לקרוא. מתוך מיליוני כותרים, הם בוחרים בדיוק את אלה שהם יודעים שאני אוהבת, ויוצרים עבורי דף בית "אישי". איך הם עושים את זה?

הם לא באמת יוצרים את הדף עבורי, אני עושה את זה בעצמי כשאני בוחרת אילו ספרים לקנות. לדוגמא, נניח שאני רוכשת ספר על יהדות. בפעם הבאה שבה אכנס לאתר, אמזון יציע לי מבחר ספרי יהדות. ומה אם באותה פעם אני מעוניינת דווקא בספר בישול? אני פשוט מקליקה על קטגוריית ספרי הבישול, ובוחרת מה שאני רוצה. ובפעם הבאה בה אכנס לאמזון - הפלא ופלא, דף הבית שלי יציג מבחר ספרים וספרי בישול יהודיים. הבחירות הקודמות שלי קובעות מה יוצע לי בעתיד. הכל תלוי אך ורק בי.

מחשבות

ברגע שאנחנו מתעוררים בבוקר, מייד ממלאות את ראשנו מחשבות ממחשבות שונות. כשמשהו מטריד קורה, מחשבות ורגשות שונים מתחילים להתרוצץ בתוכנו. מהיכן מגיעות כל המחשבות האלה? אנחנו לא אומרים לעצמנו, "עכשיו אני הולך לחשוב את המחשבה הזאת". אנחנו פשוט מבחינים שהמחשבה כבר שם. אבל איך היא הגיעה לשם?

על המסך עולות כמה ממחשבות הבוקר האופייניות החביבות עליכם

דמיינו לעצמכם שאתם קמים בבוקר ובמוחכם צץ מסך עם מבחר מחשבות לבחירה: "שלום, דניאל. יש לנו כמה הצעות עבורך". ואז עולות על המסך כמה ממחשבות הבוקר האופייניות החביבות עליכם. "וואו, הלוואי שהייתי יכול להמשיך לישון", או "חייב קפה, מהר!"

או תארו לעצמכם שאתם קונים בחנות כמה דברים נחוצים. אתם לוקחים אותם, ניגשים לקופה, פותחים את הארנק ו-אופס, שכחתם להביא כסף או כרטיס אשראי. מייד הייתם נכנסים לדף הבית - "שלום רחל. יש לנו כמה הצעות עבורך", ובדיוק ממוחשב מוצגות מולכם אפשרויות הברירה הרגילות לניווט בין מחשבותיכם: "למה זה תמיד קורה לי?"; "איך יכולתי להיות כל-כך מפוזרת?"

איך המוח שלנו יודע אילו מחשבות להעלות על ה"מסך"?

הן נשלחות מהאחד שזוכר את בחירותינו הקודמות. ברירות המחדל הנוכחיות תלויות בהתנהגות הקודמת שלנו.

לשנות את הדף האישי

האם הייתם רוצים אפשרויות שונות מהקיימות? נניח שבביקורים הקרובים הבאים שלי באמזון.קום, אבחר להתעלם מכל ספרי היהדות ולהתמקד אך ורק בספרי בישול, כלכלה והיסטוריה – בלי שום קשר ליהדות. אחרי שאבחר מה שאבחר, דף הבית בעל ההתאמה האישית האוטומאטית שלי, ישנה את עצמו בהתאם.

ביהדות, אנחנו קוראים לזה בחירה חופשית. אנחנו בוחרים באילו מחשבות להתרכז, ומאילו להתעלם. לכן, אם אנחנו לא מרגישים התלהבות מוחלטת בכל רגע ביום, זה בגלל הבחירות שלנו באותו מסך - איך נוכל לשמוח אם הראש שלנו מבזיק כל הזמן "הצעות" של דאגה, לחץ ותלונות? כל עוד נמשיך ונבחר שוב ושוב מתוך ההיצע הזה – נתעסק בו ונדוש בו – מובטח לנו שנמשיך לחוות תחושות שליליות.

וכעת, מה אם נחליט שהיום אנחנו לא "קונים" אף אחת מהמחשבות הללו? מה אם נקליק את עצמנו מהדף, ונחליט לבחור מקטגוריית מחשבות חדשה לגמרי?

לדוגמא, נניח שמשהו לא נעים קרה לנו זה עתה. המסך השלילי שלנו מופיע כרגיל, אבל הפעם אנחנו מחליטים להתעלם מכל המחשבות המוצעות ולעבור לקטגוריה שונה, לדף שנקרא "ביטחון באלוקים". כאן נוכל לבחור בין "אלוקים רוצה את הטוב ביותר עבורי", "אלוקים דואג לכל", או "הכל לטובה".

השפעתן של בחירות אלה תישמר מייד, ובפעם הבאה בה ניתקל בבעיה ומסך המחשבות שלנו יצוץ, לצד המחשבות השליליות בהן בחרנו עד כה, תבזיק האפשרות לבחור במחשבות הקשורות לביטחון בא-ל. הקליקו עליה!

נעשה זאת במשך חודש שלם, ונהיה בני אדם שונים

ברגע שנבחר בקטגוריה שונה, יצוצו גם הצעות דומות נוספות: "אלוקים מנהל את העולם ויודע מה שהוא עושה", "למעשה זהו מבחן שיעזור לי לצמוח", "הפיתרון כבר בדרך".

ובפעם הבאה שתהיה לנו בעיה, נבחין בשינוי דרמטי במחשבות הראשונות שיקפצו לנו לראש. נעשה זאת כל יום במשך שבוע אחד, ונתחיל לחוש בשינוי דרמטי בזרימת התודעה שלנו. נמשיך עם זה חודש שלם, ונהיה בני אדם שונים.

אנחנו הקונים. אנחנו בונים לעצמנו את דף הבית, ואנחנו יכולים להחליט אם לבחור במחשבות חיוביות ומלאות אמונה, מתוך מאגר המחשבות הענק של העולם. מחשבות חיוביות מרפאות את הגוף והנפש. הן גורמות לנו להרגיש טוב והן מביאות תוצאות טובות. תוך זמן קצר נתחיל להבחין בניסים קטנים שקורים לנו כל הזמן.

יש לכם בחירה חופשית. השתמשו בה כדי לשנות את מחשבותיכם כבר היום.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן