רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

יסודות

6 המצוות התמידיות – מצווה מס' 1: דעו כי א-לוהים קיים

י״ח באדר א׳ ה׳תשס״ה י״ח באדר א׳ ה׳תשס״ה 27/02/2005 | מאת הרב נח וינברג

טפחו קשר עם המופלא ביותר ותזכו לתוצאות נפלאות ביותר!

יעוד הוא השאיפה שמפיקה מכם את המיטב. כך למשל, ייעודו של איש עסקים הוא להיות עשיר. סחר במניות או השקעה בנדל"ן הם אמצעי להשגת מטרה זו. ביהדות קיימת נוסחה דומה לזו – יעודה של היהדות, הוא לטפח את הקשר המופלא והמקסימלי עם א-לוהים.

הדרך ללמוד על קיומו של הא-ל והדרך ללמוד מהי השיטה הנכונה והראויה ביותר לחיות את חיינו, היא באמצעות המצוות. קיומן של רוב המצוות, מתבטא על-ידי ביצוע פעולות מסוימות כגון: נתינת צדקה, או אכילת מצות בפסח.

"מצוות היעוד" הן שש המצוות התמידיות. יותר משהן דורשות ביצוע פעולה מסוימת, הן דורשות הכרה רעיונית ומהוות מצב קיומי – חיים עם מציאות הא-ל.

אלו הן שש המצוות התמידיות:

 

  • דעו כי א-לוהים קיים.

  • אל תאמינו באלים אחרים.

  • א-לוהים הוא אחד.

  • אהבו את א-לוהים.

  • יראו את א-לוהים.

  • אל תלכו שולל אחר מראה עיניים ומשאת הלב.

 

כל רגע של תודעה, מהווה הזדמנות להגשמת מצוות-מטרות אלה. אף מצווה אחרת איננה מספקת הזדמנות שכזו לקיומה, ולכן יש למצוות התמידיות עדיפות על כל השאר. כל שאר המצוות נועדו למעשה, לחיזוק ולהדגשת מטרות אלה.

הכרה שכלית בא-לוהים

הדיבר הראשון בעשרת הדיברות מכריז: "אנוכי ה' א-לוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" (שמות כ, ב). זוהי המצווה שמשמעה: "דעו כי א-לוהים קיים".

קשה להבין את ההיגיון שעומד מאחורי דיבר זה. מי שמקיים את עשרת הדיברות, בין כה וכה מאמין בקיומו של א-לוהים. אם כך, מה הצורך בדיבר זה ולמי בדיוק הוא מיועד?

התשובה היא: אל לנו להאמין בא-לוהים מתוך אמונה עיוורת. חובה עלינו לחקור בדבר, למצוא הוכחות, לקבל מידע, ללמוד, לנתח ולחתור לאמת. זהו עיקרון חשוב ביהדות: עליכם לדעת – לא רק להאמין.

"וידעת היום והשיבות אל לבבך כי ה' הוא הא-לוהים" (דברים ד, לט, תפילת "עלינו").

אך העניין אינו מסתיים כאן. אין די בידיעה שכלית שא-לוהים אחראי לכול.

אך העניין אינו מסתיים כאן. אין די בידיעה שכלית שא-לוהים אחראי לכול. עליכם "לדעת זאת בלבבכם". ידע רגשי זה הוא עמוק הרבה יותר, משום שהוא משפיע בפועל על הדרך בה חי האדם את חייו.

הלוליין בקרקס מוכן ללכת על קצות אצבעותיו, על גבי חבל התלוי בין שמים וארץ, משום שהוא בטוח, שקיימת רשת בטחון הפרושה מתחתיו. באותה מידה, ילד מוכן לקפוץ מגדר גבוהה, אל זרועותיו של אביו – הוא סמוך ובטוח שאביו יתפוס אותו.

תכלית קיומנו היא לחזק את תודעת הא-ל בקרבנו. איך תדעו אם אתם אכן מודעים לקיומו? באמצעות אֵמון. אם אתם מאמינים, אתם מוכנים ללכת על החבל...

צעדי אמון בא-לוהים

רבנו בחיי, בספרו "חובות הלבבות", העוסק בצמיחה אישית, מדבר על ארבעה צעדים עיקריים בדרך לבנית אמון בא-לוהים.

הצעד הראשון הוא ההבנה שא-לוהים אוהב אותנו אהבה שאינה תלויה בדבר. הדבר הקרוב ביותר לכך בעולמנו הוא אהבת הורה לילדו. א-לוהים הוא אבינו שבשמיים. אהבתו כלפינו חורגת מעל ומעבר לכל האהבה הקיימת בעולם. לחיות בתודעת הא-ל משמעה לחיות בידיעה זו.

עמוק בתוכנו אנו יודעים שא-לוהים אוהב אותנו. כל מי שנמצא בצרה מתפלל לבורא עולם. הדבר נכון גם לגבי אנשים שהתעלמו ממנו כל חייהם. אמרה מפורסמת טוענת כי "אין אתיאיסטים בשוחות".  אפילו אם התעלמתם מא-לוהים כל חייכם, בשעת צרה כל אחד, ויהא זה האתאיסט הגדול ביותר, צועק לשמים. וכשאתם זקוקים לאביכם – הוא נמצא שם.

צעד מספר שתיים – קו ישיר

משרד ההגנה האמריקאי משקיע מליוני דולרים בכל שנה, בשליחת אותות לכוכבים מרוחקים, בניסיון לגלות אם מתקיימים שם חיים. יתכן שיידרשו לאותות אלה אלפיים שנה כדי להגיע ליעדם, אך המדענים עדיין ממשיכים להאזין להם, 24 שעות ביממה. אם הם יקבלו תשובה אי פעם, ולו רק "שלום", העולם כולו יוכה בתדהמה.

האם התפללתם אי פעם למשהו וקיבלתם אותו? ארבעה מתוך חמישה אנשים יענו בחיוב לשאלה זו. בורא עולם מתקשר עמכם באופן אישי ופרטי. לא ייאמן!

רוב האנשים שתפילותיהם נענו, לא ידעו אפילו לאן לשלוח את האותות! הם פשוט אמרו: "א-לוהים, עזור לנו..." חמישה מליארדי אנשים, גלקסיה שלמה של פלנטות וכוכבים, וא-לוהים עונה לכל אדם ואדם!

כשאתם מקיימים את מצוות החיים באמונה, אתם יודעים שאינכם לבד. תשומת לבו של הא-ל ותודעתו נתונות לכל פרט ופרט, כל הזמן. הוא קולט את האותות כשהם נשלחים אליו, בדמות... בקשות.

צעד מספר שלוש – הכול נעשה בדברו

אם הוריכם נותנים לכם שקל, אתם למעשה מפחיתים מיכולתם הכלכלית, גם אם הם מולטי מליונרים. אך אם א-לוהים נותן לכם מיליארד דולר, אין הדבר מפחית מערכו. כל הכוח שבעולם מצוי בידיו. הוא יצר את היקום יש מאין. הוא יכול להפוך אתכם לגאונים, או לרפא את ילדכם. הוא יכול לעשות הכול.

חשבו כמה נסים היה צריך בורא עולם לחולל כדי שתנשמו את נשימתכם הראשונה. העובר אינו משתמש בראותיו, והחמצן שהוא זקוק לו מגיע אליו דרך דמה של האם. כשילד נולד, עליו לנשום בכוחות עצמו, וכל המערכת הביולוגית שלו משתנה. שסתום הלב נסגר, הריאות מתנפחות, וכל זה צריך להתרחש בתיאום מושלם, בעת ובעונה אחת.

כל מה שא-לוהים עושה למענכם הוא מתנה. כל מה שתבקשו ממנו הוא כאין וכאפס לעומת מה שהוא כבר נתן לכם. אם תבקשו מליארד דולר, יהיה הדבר כאין וכאפס לעומת זוג העיניים שהוא כבר העניק לכם, בחינם.

א-לוהים מקיים ומזין את היקום בכל רגע ורגע, כל יצור, כל גבעול של עשב. הוא גורם ללבכם לפעום, הוא מספק לכם מזון, הוא יצר את השמש בחומו ובאורו, אין דבר שיכול לעצור בעדו. הוריכם, מוריכם והמעסיקים שלכם הם שליחיו. כל מה שיש לכם הוא מתת א-ל.

ידיעה זו מעניקה לכם ביטחון ואמונה שבורא עולם ימשיך להעניק לכם כל מה שתצטרכו גם בעתיד.

צעד ארבע: כל טוב העולם

א-לוהים לא זקוק למעשיכם. הוא לא צריך שתאכלו אוכל כשר, או שתשמרו שבת. רצונו הוא רק להעניק. כל מה שקיים בעולם, קיים לטובתנו.

כך שאם א-לוהים לא מגשים את משאלתכם, עליכם לשאול את עצמכם מדוע. מדוע א-לוהים לא נותן לי מאה מיליון דולר?

אולי זה לא טוב עבורכם? אולי זה יהפוך אתכם לגאוותנים, תאוותנים וראוותנים? או אולי זה יגרום לכם לשכור אחרים בכדי להשיג את המטרות שלכם – ובכך תפספסו את שכר מאמץ הנסיון?

א-לוהים יודע מה טוב עבורכם. ביטחון בו הוא ההבנה, שכאשר הוא אינו מעניק לכם את משאלתכם, הוא שולח לכם מסר. הוא מנסה להעיר אתכם, לגרום לכם לבחון מחדש את מטרותיכם. כך נוהגים גם הורים טובים בילדיהם. ילד רוצה חמש עוגיות: אתם נותנים לו אחת. אתם לוקחים אותו לרופא, שיתן לו זריקה. הילד בוכה: למה אתם עושים לי את זה? אבל אתם יודעים שהדבר לטובתו.

כל אימת שקורה משהו רע, עלינו לשאול את עצמנו – "מדוע?" עלינו להבין שא-לוהים יודע היטב מה הוא עושה. הוא מנסה לגדל אותנו. הוא יודע מה טוב עבורנו והוא רוצה שנהנה מכל טוב העולם

הדלי וההר

על פי המדרש נאמר הן לחכם והן לכסיל: "קחו תורה זו ולימדו אותה". הכסיל מתבונן בספר התורה ואומר: "זה כמו לנסות ולהעביר הר של חול לתוך הים. גם אם אעבוד יומם ולילה, לא אצליח לסיים את המלאכה". מה הוא עושה? ממלא דלי אחד בחול, ואז שוכב לישון.

החכם לעומתו, אומר, "משלמים לי לפי דלי. אם אני מתאמץ, אני מקבל תמורה. אני לא יכול להעלות בדעתי שאצליח להעביר את ההר לים, אבל אם א-לוהים ביקש ממני, כדאי לי לכל הפחות לנסות ". הוא לוקח את דלי החול ושופך אותו לים, ועוד דלי, ועוד דלי, ועוד דלי...

"משוגע אחד, מה אתה עושה?" צועק הכסיל.

הוא דוחף את האבן והיא מתחילה לגלוש במורד, ולפתע כל ההר נסחף אל הים.

"תקשיב, משלמים לי" עונה החכם, וממשיך בעבודתו. הוא שופך דלי ועוד דלי אל הים, עד שהוא מגיע לאבן. הוא דוחף את האבן והיא מתחילה לגלוש במורד, ולפתע כל ההר נסחף אל הים.

זה מה שאנחנו עושים. דולר אחד בשבוע. ההר ייסחף אל הים.

א-לוהים הוא אבינו, בורא העולם. הוא רוצה לתת לנו הכול. כשאנו מתאמצים, אנו מאפשרים לו לעשות זאת. אנו מקבלים את מתנותיו. ראו כמה עשה עבורנו עד כה. הוא רוצה לעשות יותר, הרבה יותר. תמשיכו להעביר דליים של חול אל הים, להפקיד דולר אחד בשבוע בבנק, ותקבלו את התמורה הרצויה.

א-לוהים נתן לנו את היכולת

בתורה (דברים ל, יד) נאמר, כי הבנת התורה והשגתה קרובות אלינו מאוד ומצויות בהישג ידינו. הבעיה טמונה בכך שאיננו רוצים לנסות. אנחנו לא משקיעים בכך כל מאמץ.

אילו הייתם שומעים על יוזמה עסקית שהיתה מניבה לכם מליונים, האם לא הייתם משקיעים כל שביכולתם כדי שתצליח? אילו הייתי נותן לכם מיליון דולר כדי שתזכרו עמוד אחד מספר הטלפונים בעל פה עד השבוע הבא, האם הייתם יכולים לעשות זאת?

עליכם להבין, כי התמורה שאתם מקבלים עבור מצווה אחת בלבד, שווה הרבה יותר מכל מה שתוכלו להרוויח בעולם הזה. אל תראו בה סבל, ראו בה הזדמנות. יש לכם הזדמנות לגדול, ואין דבר טוב יותר שתוכלו לעשות עם מה שיש לכם.

זאת הבעיה שלנו. אנחנו לא לוקחים את התורה ברצינות. משמעות המצווה התמידית, "דעו כי א-לוהים קיים", היא ששינוי העולם הוא באחריותנו. ומכיון שכוחו של א-לוהים מניע אותנו, אין לנו פטור ממאמץ זה.

משאבים בלתי נדלים

"הרחב פיך ואמלאהו" (תהילים)

החפץ חיים (פולין, המאה ה-20) אומר: "כשאתם מבקשים לגייס כסף, עליכם לבקש מכל אדם לפי מעמדו. אם אתם מדברים עם מוכר עיתונים, אל לכם לבקש ממנו 500 דולר, שכן הוא נאבק על קיומו. אבל אם תבקשו ממנו אגורה, תעליבו אותו. בקשו ממנו 50 דולר. הוא יתמקח, ואם הוא יתן לכם 20, הרווחתם".

"אם תבקשו מאיש עסקים מצליח 5 דולר, תעליבו אותו. אם תבקשו ממנו מיליון, הוא יגיד לכם שהשתגעתם. בקשו 5,000, הוא יתמקח, יתן לכם 500, סכום נאה ביותר.

כעת הגעתם למיליארדר (אם אכן הסכים להקדיש לכם מזמנו!) אם תבקשו ממנו 500 דולר, הרי שבזבזתם את זמנו. אתם מבקשים 5 מיליון דולר, אתם מתמקחים איתו, הוא נותן לכם 500 אלף, תרומה נאה ביותר.

כשאתם ניגשים לא-לוהים, אל תעליבו אותו. הוא אביכם. הוא אוהב אתכם. הוא בורא העולם. מהם מיליארד דולר עבורו? א-לוהים אומר: "הרחב פיך ואמלאהו".

אם תקראו את התפילות היהודיות בעיון, תראו שאנו מבקשים מא-לוהים הכול: מזון, קיום, בריאות, משפחה, חכמה, שלום, רוחניות ומצוות. כך מתפללים יהודים – א-לוהים רוצה לתת לנו הכול.

א-לוהים ברא את העולם והעניק לנו את התורה. מדוע הוא עשה זאת? זוהי מתנתו הנהדרת. הכירו לו תודה על כך. ואם אתם משקיעים מאמץ ומנסים להשיג את הבלתי אפשרי, הוא בהחלט יעזור לכם.

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן