"חביב אדם שנברא בצלם; חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר 'כי בצלם א-לוהים, עשה את האדם'". (פרקי אבות ג, יז)
מה פירוש הדבר, להיברא בצלם א-לוהים?
בניגוד לברואים אחרים, לאדם יש בחירה חופשית. בניצוץ א-לוהי זה – הבחירה החופשית, טמון הפוטנציאל שלנו לעצב ולשנות את העולם.
שימוש נכון בבחירה החופשית מביא שלמות ויופי לעולם. ניצול לרעה של הבחירה החופשית מביא להרס ולחורבן.
מודעות לבחירה החופשית
אדם חסר בית, צועד ברחוב הקר והמלוכלך, דוחף עגלת קניות שבורה ועמוסה בחפציו העלובים. הוא זקוק נואשות לכסף ומחטט בפחי האשפה, בחיפוש אחר שאריות אוכל.כעת, נניח שהייתם נותנים לו 10 מיליון דולר. תארו לעצמכם מה הוא היה עושה: רוכש דירה חמימה; קונה בגדים חדשים, אוגר מוצרי מזון...
ישנה רק בעיה אחת: אתם מחביאים את הכסף בתחתית התיק שלו, כך שכלל לא ידוע לו, שהוא סוחב עמו 10 מיליון דולר. אז הוא ממשיך לחיות באותו העוני ובאותו הייאוש.
הבחירה החופשית מעניקה לנו כוח עצום ופוטנציאל אדיר. אולם, אם לא נבין שכוח זה קיים בנו, לא נוכל להשתמש בו. אנו עלולים לחיות את חיינו כקבצנים, מבלי לדעת כלל שאנחנו בעצם... מיליונרים!
מהי בחירה חופשית
יום קיץ חם. אתם מהלכים בכבדות וחולפים על פני חנות גלידה. וואו! 10 טעמים חדשים! ויש גם פרוזן יוגורט! אתם נכנסים ומבקשים: "אני רוצה וניל עם פצפוצי שוקולד, בבקשה".
האם בחירת גלידת וניל עם פצפוצי שוקולד מבין כל הטעמים האחרים, מהווה דוגמה לבחירה מתוך בחירה חופשית? לא. זוהי פשוט העדפה, בדיוק כפי שפרה בוחרת לאכול חציר במקום דשא.
"בחירה חופשית" מתייחסת לסוג הבחירה הייחודי לבני האדם: בחירה מוסרית.
כולנו בוחרים להיות "טובים", אפילו האנשים הרעים והמושחתים ביותר.
אולם, אל תחשבו בטעות כי מוסריות פירושה בחירה בין "טוב ורע". שכן, כולנו בוחרים להיות "טובים", אפילו האנשים הרעים והמושחתים ביותר. היטלר תירץ את מעשיו בכך שהיהודים היו אויבי העולם, כך שהוא הצדיק את מעשיו בתור מעשים "טובים".
לפיכך, בחירה חופשית הוא הבחירה בין חיים ומוות. כמו שכתוב בתורה: "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך" (דברים ל).
נתיב הבריחה
האם קיים אדם שבוחר במוות במקום בחיים?!
כולנו רוצים להצליח ולהגיע לגדולה. אבל, השגת מטרותינו דורשת מאמץ רב, כך שדי בקלות דעתנו מוסחת ובמקום זאת, אנו בוחרים בדרך הקלה. בנתיב הבריחה.
הזמן: שבת אחר הצהריים.
המקום: ביתכם.אתם מרגישים משועממים. אתם תופסים את השלט ושוקעים בתוך הכורסה. הייתם יכולים לנצל את הזמן כדי ללמוד ולהתפתח. במקום זאת, אתם בוחרים בדרך הקלה ביותר – להעביר את אחר הצהריים בקלילות... לברוח אל עולם הדמיונות.
בכל יום עומדים בפנינו נתיבי בריחה רבים: חלומות בהקיץ, סמים, גלישה באינטרנט במשך שעות רבות...
כאשר זמנכם עלי אדמות הוא קצוב, 'להרוג זמן' זו פשוט התאבדות.
כאשר זמנכם עלי אדמות הוא קצוב, 'להרוג זמן' זו פשוט התאבדות, כשהתאבדות היא הצורה הקיצונית והסופית ביותר של בריחה. חשבו על המצב הבא:
גבר עומד לקפוץ ממגדלי עזריאלי. צוותי הטלוויזיה נמצאים במקום. "לציבור יש זכות לדעת. למה אתה עומד לקפוץ?""הפסדתי 10 מיליון דולר בבורסה! אני הרוס. אני מחוק לגמרי!"
"נשאר לך משהו?"
"אם מחשיבים את הטירה בשווייץ, את היאכטה והרולס רויס, כנראה שאני עדיין שווה מיליון וחצי".
"מיליון וחצי! למען השם, זה יותר כסף מכל מה שאני ארוויח בימי חיי. היית יכול לחיות נהדר! חוץ מזה, הרווחת 10 מיליון דולר פעם אחת. אז תישאר, אולי תרוויח עוד 10 מיליון דולר".
"נכון. אבל אתה יודע כמה זה כואב, לאבד 10 מיליון דולר?"
והופ – הוא קופץ.
למה?
הוא הרי היה אדם עשיר ובעצמו הודה בכך, שיכול היה להרוויח עוד כסף. הבעיה שהוא בחר להתמקד אך ורק בכאב המציף של האובדן, כך שהתמודדות עם הבעיות והאתגרים שעמדו בפניו, הייתה מכאיבה אף יותר.
להיות או לא להיות? הנה השאלה:
מה נעלה יותר – לשאת באורך רוחחיצי גורל אכזר, אבני מרגמותיו,או אם חמוש לצאת מול ים הייסורים,למרוד, וקץ לשים להם?ויליאם שייקספיר (מתוך "המלט", הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספריית פועלים, בתרגום אברהם שלונסקי).
על פי היהדות, ההפך הוא הנכון. הגדולה טמונה באופן בו אנו פותרים בעיות – בכך שאנו משתמשים בבחירה החופשית שלנו כדי לצמוח – לא כדי לוותר, כדי להתמודד עם המציאות – לא כדי לברוח, כדי לחיות – ולא כדי למות. כשאנו בורחים מהבעיות, אנו בורחים מההזדמנות להצליח ולהגיע לגדולה. זהו מאבק מתמיד בכל רגע ורגע בחיינו והנה הדרך לנצח במאבק זה:
חמשת השלבים במלחמת הבחירה החופשית
השלב הראשון: מודעות עצמית
היו מודעים לבחירות שלכם. החיים הם זרם בלתי פוסק של החלטות. ברגע שאתם הופכים מודעים לעובדה שאתם בוחרים ללא הרף, תוכלו להתחיל לשלוט בבחירות שלכם. כך תשתמשו ברצונכם החופשי בצורה אקטיבית, לא פסיבית.
אל תניחו לדברים פשוט "לקרות". התבוננו במתרחש ושאלו את עצמכם:
מהי הסיבה לכך שאני קורא מאמר זה עכשיו? האם אני סתם גולש באינטרנט? או שיש לי מטרה ספציפית?
החלטותיכם מעצבות את חייכם וקובעות את גורלכם. טלו פיקוד. אם לא תעשו זאת, תישארו צופים מן הצד, המתבוננים בחייכם חולפים על פניכם.
השלב השני: היו נאמנים לעצמכם
אל תקבלו את אמונות החברה כאמונותיכם, אלא אם כן חשבתם עליהן ומצאתם שאתם מסכימים עמן. חיו למען עצמכם, לא למען החברה.
העריכו את החלטות העבר שלכם והתחילו כל יום מחדש. אל תישארו כבולים להתחייבויות והחלטות שקיבלתם על עצמכם לפני שנים, או אפילו לאלה שקיבלתם על עצמכם אתמול.
ייתכן שהקריירה שבחרתם לעצמכם בסוף התיכון כבר אינה הדבר המתאים לכם ביותר כיום.
כמו כן, רק בגלל שבעבר החלטתם שחכמת היהדות היא לא בשבילכם, אין פירוש הדבר שכיום אינכם יכולים לשקול את העניין מחדש – למצוא יותר הוכחות ולקבל החלטה שקולה יותר.
בדקו את ההנחות שלכם וודאו שהן באמת שלכם ולא של מישהו אחר. אל תהיו בובות בידי החברה.
השלב השלישי: הבחינו בין הגוף לבין הנשמה
בתוך כל אחד מאתנו מתנהל ללא הרף קרב אימתני. זהו הקרב בין תשוקות ומאוויי הגוף, לבין שאיפות הנשמה.
ישנם זמנים בהם אתם יודעים באופן אובייקטיבי שמשהו נכון עבורכם, אך התשוקות הגופניות שלכם מפריעות ומעמעמות את נקודת המבט שלכם.
וכך מתנהל המאבק:
הגוף: |
מושך לכיוון של נחמות רגעיות ותענוגות חושים. רוצה להפסיק, לחלום, לשקוע בתשוקות, להתמהמה. אומר: "תן לי קצת אוכל, חמימות, כרית – ותן לי לקחת את החיים בקלות". מחפש את הבריחה לשינה... את השקיעה לזרועות המוות. |
הנשמה: |
מחפשת הבנה, משמעות, יצרנות, הישגים, ביצועים, גדולה. מתמודדת עם אתגרים, מאמצת את המציאות והאמת. |
זוהי מלחמת הבחירה החופשית. גם כשאתם מנצחים בקרב, 'האויב' עדיין אורב בין הצללים.
המדרש מספר על קבוצת חיילים שחזרו לאחר ניצחון בקרב. הם צעדו בשירה, עטורי תהילה. איש חכם פגש אותם ואמר, "חברים, אתם חוזרים מקרב קטן. עכשיו אתם עומדים להתמודד עם מלחמה גדולה: המלחמה עם עצמכם".
זוהי מלחמת הבחירה החופשית. גם כשאתם מנצחים בקרב, 'האויב' עדיין אורב בין הצללים, ממתין לרגע של חולשה, הרגע המתאים להכות. ולא משנה כמה רחוק תברחו, הוא ירדוף אחריכם.
לפעמים אנו ממש יכולים לשמוע את עצמנו נלחמים. להלן שיחה שייתכן שניהלתם עם עצמכם:
הנשמה: |
אני רוצה להציב לעצמי כמה מטרות. |
הגוף: |
תעזבי אותי. אני מעדיף לישון. |
הנשמה: |
נו כבר, בוא נשקיע קצת זמן ונצליח להשתנות. |
הגוף: |
תירגעי, מה הסיפור אם נחכה עד מחר? |
מה קורה פה? האם אתם סובלים מסכיזופרניה? לא. אתם פשוט נלחמים עם עצמכם.
אל תתנו לעצמכם ליפול במארב שהציב לכם גופכם! נסו לזהות מי מדבר – הגוף או הנשמה. עד אותו רגע, כלל לא ידעתם מדוע קיבלתם החלטה מסוימת.
הימנעו מנתיבי הבריחה. בחרו מה שמשמעותי ופרודוקטיבי. בחרו בחיים!
השלב רביעי: הזדהו עם נשמתכם, לא עם גופכם
הצביעו על עצמכם. מי אתם?
לפי היהדות, נשמתכם היא ה"אני" האמיתי שלכם.
הגוף אומר: |
"אני רעב". |
הנשמה אומרת: |
"הגוף שלי זקוק למזון". |
הגוף אומר: |
"אני עייף". |
הנשמה אומרת: |
"הגוף שלי זקוק למנוחה". |
השיגו שקט פנימי. השיגו שליטה על גופכם, על ידי הזדהות עם נשמתכם.
התלמוד מלמד, שהצדיקים מדברים עם תשוקותיהם הגופניות, בעוד שהרשעים נותנים לתשוקותיהם הגופניות לדבר עמם. השאלה היא, מי הבוס? מי יכתיב מה תעשו הלאה?
אתם מנסים לרדת במשקל ומישהו מציע לכם פרוסה מגרה ביותר של עוגת שוקולד עתירת קצפת. התגובה הראשונה שלכם היא, "לא, אסור לי, אני בדיאטה". אבל בעודכם בוהים בעוגה, גופכם מדבר אליכם בטון משכנע: "רק חתיכה קטנה, זה לא יכאב. מחר נתחיל את הדיאטה".
זוהי אסטרטגיה נהדרת – אחת-אפס לטובת הגוף!
שימו לב לכך שהגוף אינו אומר, "תשכח מהדיאטה, אכול את העוגה, תהיה שמן". הגוף יודע שאתם תדחו על הסף את צורת השכנוע הזאת.
במקום זאת, הגוף מניח לכם להאמין שאתם יכולים לוותר רק קצת ועדיין להיות בשליטה. אבל הגוף הוא אויב ערמומי וכל פעם שתיכנעו לו, רק תגרמו לכך שיהיה לכם קשה יותר לעמוד בפיתוי בפעם הבאה.
השתמשו בתכסיסי הגוף עצמו, כדי לנצח. פתו את הגוף, באותה דרך שהוא מפתה אתכם.
אז, מהי התקפת-הנגד הטובה ביותר?
השתמשו בתכסיסי הגוף עצמו, כדי לנצח. פתו את הגוף, באותה דרך שהוא מפתה אתכם.
לדוגמה, נניח שאתם רוצים לעסוק באופן קבוע בפעילות גופנית. אל תאמרו לגופכם: "מעתה ואילך, בכל בוקר, אתה עומד לעשות 50 שכיבות שמיכה". במקום זאת, אמרו לו: "נתעמל למשך 5 דקות. אחר כך נאכל עוגה".
לעולם לא תוכלו להשיג שלווה על ידי כניעה לגוף, נשמתכם פשוט לא תוותר. לכן, הדרך היחידה לנצח, היא לגרום לגוף לרצות את מה שהנשמה רוצה!
אולם הגוף יכול ללכת לצד הנשמה. ולמרות שלהתרחק מהתשוקות זה קצת "כואב", אנו יכולים לשרוד גם בלעדיהן. זוהי הבחירה המעשית היחידה. שלווה אמיתית מושגת, רק כאשר הגוף רוצה בהצלחת הנשמה.
השלב חמישי: הפכו את רצון הא-ל לרצונכם
הרמה הנעלה ביותר של בחירה חופשית אינה כאשר אתם שואלים את עצמכם, "מה הנשמה שלי רוצה?", אלא כשאתם שואלים את עצמכם, "מהו רצון הא-לוהים?" כשרצון הא-ל נמצא בראש סדר העדיפויות שלכם, פירוש הדבר שהשגתם את צורת החיים הנעלה ביותר. במצב זה אתם משתמשים ברצונכם החופשי, כדי להתמזג עם הכוח המשמעותי והחזק ביותר עלי אדמות: א-לוהים.
בחירה חופשית הוא הבחירה בין חיים ומוות. התחברו לא-לוהים וכך תתחברו לנצח – הצורה האולטימטיבית של החיים.
הפכו את רצונו, לרצונכם. אם תעשו זאת, תתקרבו אליו ואף תהיו שותפיו לשינוי העולם.
סיכום:
-
שלב 1: אל תבזבזו את חייכם כסהרורים. קבלו החלטות באופן פעיל.
-
שלב 2: אל תהיו בובות בידי החברה או עבדים להחלטות ישנות שקיבלתם, העמידו אותן במבחן המציאות.
-
שלב 3: היו מודעים לקונפליקט בין תשוקות הגוף לבין שאיפות הנשמה.
-
שלב 4: הזדהו עם הנשמה, לא עם הגוף.
-
שלב 5: הפכו את רצון הא-לוהים לרצונכם.
(31) אנונימי, 25/4/2018 14:32
תודה על המאמר המקסים.
(30) שמוואל, 6/7/2012 03:27
קולע אל השערה
אין מה להתווכח עם זה. חסר לנו הרב וינברג וחכמתו, אולי אפשר לפרסם מחדש דברים נוספים שלו ?
(29) רחל, 13/2/2012 16:11
יש עוד מאמר בנושא? מאמא מאוד מוצלח!
(28) עבאס, 9/1/2012 09:44
כפר יפיע
אותו אלוקים נמצא בכל מקום,בכל זמן,תדריך אותי נכון לפי הכללים שלך ,אני רוצה ,ואתה נותן נכון כמו שאתה רוצה,תודה.
(27) מירה, 6/12/2011 10:50
ענק, מעורר השראה ומדויק
סיבה ומסובב, ולבסוף המסקנה - הכל מלמעלה, אין מה להתווכח עם זה. חסר לנו הרב וינברג וחכמתו, אולי אפשר לפרסם מחדש דברים נוספים שלו ?
(26) יוסי, 2/12/2011 06:31
יישר כוח מאמר נפלא
(25) אנונימי, 28/11/2011 13:42
מאמר מקסים,ממצה ומקיף,תודה.
(24) טאואיסטית, 28/11/2011 12:03
תודה על המאמר המעורר ההשראה !
זה בדיוק מאמר שאני צריכה בימים האלו... לקחתי איתי כמה משפטים שכתובים במאמר, ואכתוב אותם בלוח חזון שלי. תודה :)
(23) ???????, 29/12/2010 17:20
מצויין!
לדעתי זה מאמר אדיר! הוא עוזר ונותן עצות לכל אחד ואחת איך להתמודד עם החיים. כדאי לקרוא!!! (-;
(22) עלמה, 20/5/2010 13:03
חופש הבחירה
ישר יציב ואמיתי 1980
(21) אנונימי, 5/3/2009 16:58
גיהד' קטן וגיה'ד גדול
גם על פי האיסלם על האדם להקדיש עצמו לאלוהים וזה מגולם במושג גיה'ד , אבל ישנו גיהד קטן וגיהד גדול
הקטן אומר - להקריב את חייך למען האלוהים וממנו יצא מנהג הגיהד המוכר לנו שבו מוסלמים הורגים את עצמם בשם אלוהיים , אבל יש גם את הגיהד' הגדול שהוא חשוב יותר וזה אומר לקדש את חייך לאולהים , החיים שאתה חיי , כי יותר קשה לבחור בכול רגע בחיים באלוהים , מאשר לבחור בו פעם אחת במוות ולכן מאמין אמיתי בוחר בבחירה - בוחר בחיים , כי רק ככה הוא מקדיש את חייו למה שהוא אמור להקדיש - לאלוהים
(20) י.ז, 2/3/2009 09:40
הבחירה החופשית
אם היינו יודעים שנשמתנו מדברת, ברור שהיינו פועלים כפי שהיא רוצה, שהרי "אני" האמיתי היא הנשמה. הקושי הוא להבחין ולזהות את קולה של הנשמה, בכדי לבחור נכון.
(19) שמואל חולון, 1/3/2009 11:57
שיכנעתם אותי אני מחליט לחזור בתשובה ותגובה למספר
17 הטוען שאם אהפוך את רצון האלוקים לרצוני אבדתי את הבחירה החופשית. זה רק קצת נכון, אמת כי עד היום בחירתינו החופשית היתה לפי מאמר הרב ולפי ההגיון בחירת הגוף או בחירת החברה "העדר" כולם הולכים לקולנוע גם אני אלך כולם הולכים לים בקיץ בשבת גם אני אלך כולם הולכים לבלות ביום שישי בערב עד השעות המאוחרות גם אני אלך וכו' לפעמים היית נהנה ולפעמים היית מאוכזב אולם היית ממשיך כי החברה המשיכה וחברה היא כח חזק כדי להשפיע על התנהגות האדם. הרב אומר תעשה מאמץ עליון להפריד בין רצונות הגוף לתענוגות כדוגמת אלה שמנינו כרגע ותשתדל להקשיב לרצונותיה של נשמתך שאת מאפייניה נתן לך הרב בכתבה. ואז כשתשתחרר מעט מן רצונות הגוף תגיע לחקר האמת. מה טוב יותר לנשמתך השוכנת בתוך גופך. ואם תתמיד בכך תבין, שבורא עולם אשר יצר את האדם עפר מן האדמה ונפח בו רוח חיים הלא היא הנשמה ואותה נשמה היא חלק מנשמתו של האלוקים, כי הנשמה היא רוחנית ובורא עולם הוא רוחני,לכן כשתגיע לאותה אמת מצופה תבין שמה שטוב לנשמתך הוא דוקא רצונו של האלוקים שברא אותה ואשר הוא אבא של כל הנשמות בעולם. מכאן הדרך קלה ליישום של הפיכת רצון האלוקים לרצונכם. נזכיר שבתחילת הדרך רצון רוב האנשים הוא רצון החברה העדרית ועכשיו זהו רצון נשמתך המתחברת שנית לנשמת בוראה ומקבלת את הטוב ביותר עבורה.
(18) bat_hen, 25/12/2007 15:44
מדהיםםםםםםםםםם
מאמר מדהים אין מילים בפי
(17) grg, 25/12/2007 11:01
שלב 5: הפכו את רצון האלוקים לרצונכם
כלומר - אין לי יותר בחירה חופשית!!!!
(16) בודקת, 24/12/2007 04:34
החלק עם ה"טריקים" של הגוף
גאוני!!
וכמה נכון!!...
(15) מיכאל, 23/12/2007 13:05
לתגובות 11- 12
אכן קבלנו מבורא עולם חופש בחירה להתנהג כרצונו או בניגוד לרצונו, אבל בוא לא נשכח שבאותה נשימה הוא גם הזהיר אותנו שהבחירה נגד רצונו וכל מה שקבלנו ממנו בהר סיני פירושו מוות של הנשמה, והבחירה החופשית היא בין חיים למוות, אז תחליט בעצמך במה אתה בוחר,
עכשיו לפני שאתה בא ואומר "אני יעשה מה שבא לי" תשאל את עצמך בכנות: האם אתה באמת חכם יותר מהיוצר שלך??? ואתה באמת יודע טוב ממנו להבדיל בין טוב לרע, האם אתה באמת יודע מתי אתה מטפח את הנשמה ומתי אתה הורג אותה? אם התשובה היא כן אז סבבה תחליט ותתנהג לפי הבנתך, אבל ברור שמי שטוען שהוא יודע טוב מבוראו מה טוב לו צריך להישלח לאבחון מיידי,
התורה היא ממש לא דמוקרטיה התורה היא מחויבות אנחנו מחויבים להתנהג כפי המלצת הבורא אם חפצי חיים אנחנו, למה? פשוט כי אין לנו ברירות אחרות אין הגיוני מזה שמשהוא בסדר גודל של אלוקים אומר לך איך תחיה, ואין תענוג גדול יותר כשאתה יודע שהדרך שלך בחיים עומד על בסיס איתן ולא על איזה דעה כזו או אחרת שלא משנה מי הוא היצור שהחליט שזה מה שנכון לעשות גם אם אלוקים טוען אחרת,
יש "חופש בחירה" ויש "יכולת בחירה" שימו לב להבדל, ביהדות אין יכולת בחירה כי אף אחד לא יכול להתיימר שיש לו את היכולת לבחור טוב יותר מהבורא בין האפשרויות השונות שהם עניין של חיים ומוות, מי שחושב שיש לו "יכולת בחירה" הוא שם את עצמו מעל האלוקים, נשמע מגוחך לא?! אז תעשו טובה לעצמכם תעצמו עיניים הקשיבו לדבריו והחליטו איך אתם עושים הכי טוב את מה שהוא מציע לכם, וכאן אתם כבר בהחלט כן יכולים לבחור את הדרך כפי שנאמר "וצדיק באמונתו יחיה,
(14) אנונימי, 23/12/2007 11:51
השאלה איך אפשר לדעת מה הבורא רוצה מאיתנו?
איזה כלים יש בידי כדי לדעת מהו רצונו?
(13) אנונימי, 23/12/2007 09:41
בחירה חופשית
נהנתי ביותר מהמאמר חשוב לזכור שלנו הבחירה והמאמר מתאר זאת באופן ברור וידידותי.תודה רינה
(12) בן דוד, 10/9/2006 01:18
הנשמה היא האמת
אן ישנם 2 כוחות הפועלים בנפש האדם. האחד הוא נשמתו והשני הוא האגו כפי שמיוצג באישיותו. כידוע הנשמה היא נצחית אך האישיות משתנה בזמן ובמקום. מי יודע האם הרב נח לא התגלגל או יתגלגל לגוי ?!
לאלהים אין כל תפקיד במשחק. עבורנו הנשמה היא האלהית ויש להבין אם כך שאנו אלהיים.
להשליך את יהבנו על אלהים חיצוני זה בדיוק ההיפך מבחירה חופשית. ואם נכון הדבר ואנו באמת אלוהיים הרי שיש בנו טוב. ומותר לנו לפעול באיזו דרך שאנו רוצים - הרשות נתונה. אבל יש לזכור שאנו רק שמץ מהמהות הנשמתית כיוון שהאגו מאלץ אותנו להזדהות עם האישיות הזמנית המקומית.
(11) אנונימי, 30/1/2006 13:36
שלום!
על אף שרוב הכתוב נכנס אל הלב- קשה לי עם הצגת הגוף כאיזשהו "אויב" שאנו נלחמים בו. האם מטרתנו בעולם היא מלחמות עם הגוף והחומר? אני לא חושבת שהעיקר זה המלחמות.
לגבי רצון ה'- שיגעתי את עצמי שנים בניסיונות לנחש מה ה' רוצה ממני. אני בטוחה שיש לו עוד ציפיות מלבד קיום מצוות. התשובה הברורה ביותר שקיבלתי- היא שה' רוצה שנעשה את הדבר שנראה הכי נכון ואמיתי בעינינו. ולכן המיקוד אולי צריך להיות- מהו הרצון האמיתי ביותר שלי? מהו הדבר הנכון ביותר בישבילי לעשות? אני בטוחה שמי שיצמד לשאלות אלה יתקבל בברכה לפני ה'.
תודה
(10) עומר, 2/2/2005 14:09
הצעה שלי
ציטוט:
לדוגמה, נניח שאתם רוצים לעסוק באופן קבוע בפעילות גופנית. אל תאמרו לגופכם: "מעתה ואילך, בכל בוקר, אתה עומד לעשות 50 שכיבות שמיכה". במקום זאת, אמרו לו: "נתעמל למשך 5 דקות. אחר כך נאכל עוגה".
הצעה:
במקום לאכול עוגה
אפשר לאכול דברים בריאים כמו ירקות עד ששבעים
ואז אין עוד דחף לאכול את העוגה מכיון ששבעים, ובנוסף לכך שלא אוכלים את העוגה אוכלים דברים בריאים יותר.
(9) יהודית, 25/12/2004 10:16
רצון ה" הוא רצוני
סיגלתי לי חשיבה זו כך שכל מה שאני בוחרת יודעת שזו בחירתו יתברך ולזה דרוש אמונה מלאה כמובן
(8) יהושע, 22/12/2004 14:46
השלב שני: היו נאמנים לעצמכם
האם היהדות באמת תומכת בבחירה חופשית כפי שהמאמר מתאר?
האמנם היהדות באמת מסכימה שלא נקבל את אמונות וצוויי החברה (היהודית/דתית) כאמונותינו וכציוויים להם אנו מחוייבים?
ולבסוף - האמנם היהדות קוראת לאדם לחיות למען עצמו ולא למען החברה? תמיד הבנתי שזה להפך - כל ישראל ערבים זה לזה, ומהיהודי מצופה לחיות ולעשות למען החברה ולא רק למען עצמו.
(7) אמונה שטיינמץ, 19/12/2004 02:31
הבחירה החופשית
בס"ד
המאמר כתוב בצורה ברורה ומשכנעת
תודה
(6) Netanel, 10/12/2004 12:45
מאמר מצויין !
המאמר הזה נתן לי את האמת קצת נחת, כי אני יודע שעל פי הקבלה דווקא אין לאדם חופש בחירה, אז זה לא ממש מסתדר עם הקבלה, אבל בפסוקים בתנ"ך רשום בבירור שיש חופש בחירה!
(5) גל, 7/12/2004 06:31
תודה רבה מקרב לב
מאמר חשוב ומעניין אני מקווה שאצליח להפוך אותו למעשי
תודה רבה על המאמר
(4) אייל, 7/12/2004 04:54
מודה אני
תודה לכבוד הרב וינברג על הבהרה פשוטה ומעשית , למעצורים הגדולים בחיי. פתאום אין מעצורים חוץ מאני לעצמי, אז אם זה אני לעצמי נשאר לי רק לבחור...בחירה חופשית , תודה.....
(3) רבקה, 7/12/2004 03:17
לאילנה....
אם תנסי לפתוח יותר את העיניים ולהסתכל טוב מסביב בכל מיני דברים קטנים שקוראים לך (גם דברים שאת משקיפה מהצד) אפשר לראות שהקב"ה כן מעביר מסר לכל אחד מאתנו. כל דבר שהוא מביא לידיעתנו - אנו אמורים לעשות עם זה משהו.
דוגמה:
לפני כשנתיים הייתי בלי עבודה אני מתכנתת) והתלבטתי אם לקנות מחשב או (מדובר בהשקעת כסף רצינית שקשה למובטל לעשות...) ופתאום פגשתי במקום ציבורי מישהו שלא ראיתי אותו שנים ועשיתי לו בעבר עבודות תכנות. הוא שאל לשלומי וכששמע שאינני עובדת כרגע אמר "מדוע לא אמרת? בואי אלי!" (הוא נותן עבודות תכנות לעצמאיים). ואז אמרתי לעצמי שמי יודע אם לא קיבלתי באתו רגע שדר מלמעלה לקנות מחשב.
קניתי מחשב וזה עוזר לי עד היום בהרבה דברים, בנוסף על העבודה.
צריך להסתכל מסביב ונסות להקשיב...
בהצלחה!!!!
(2) אנונימי, 6/12/2004 14:36
כתבה מדהימה!!!
(1) אילנה, 6/12/2004 10:26
חזק ואמץ על המאמר, ראוי להרבה מחשבה
לא קל להפוך רוחניות למעשיות. נראה שמורכבות המחשבה ומורכבות המעשה, לעיתים מורכת ממה שנראה לכאורה וההחלטות נראות מסובכות ולא תמיד ניתן להבחין אם הם רצון ה' או לא. אי אפשר להעמיד עצמנו במקום ה'. באופן כללי יודעים את רצונו, אבל בהחלטות מעשיות, כמו מה לעבוד או מי מתאים לנו ולאן ללכת ומה אמור התפקיד שלנו בעולם להיות. ולמה זה קורה לנו ? למה נשארנו לבד בגיל מבוגר, למה אין פרנסה שצריכים אותה. ממש קשה להבחין ברצון ה'. חבל שהוא לא יכול להתגלות לנו כמו לאבותינו, והראה להם את הדרך ותמך כמו אל תירא עבדי יעקב. או תרד למצרים ואני אהיה אתך. בשעות מצוקה של אבותינו תמיד הופיע ה' והראה להם את הדרך ועזר. ואנחנו הקטנים עומדים תוהים לעיתים אומללים ולא ממש יודעים מה הדרך שעלינו ללכת בה, מלבד המצוות כמובן שהן חשובות לשמירה עלינו.