כולנו רוצים להיות טובים, אבל אין זה דבר קל. אם תשאל אדם רע ואדם טוב – "האם אתה אדם טוב?", מי לדעתך ימהר לענות: "בוודאי שאני טוב!" – האדם הרע או האדם הטוב?
כמובן שהאדם הרע! הוא מסוגל להתייחס בצורה איומה לאמו ועדיין להאמין שהוא טוב. אתה עשוי לומר לו: "זה נורא! איך אתה מסוגל להתנהג בצורה שכזו?", והוא ינסה לתרץ זאת בהגיון ולענות: "אתה לא מבין. היא ביקשה ממני להוריד את הזבל. אם אני אעשה זאת, מי יודע מה עוד היא תבקש ממני לעשות בפעם הבאה? הניצול הזה עלול להימשך לנצח!"
מה לגבי האדם הטוב? הוא עושה מה שאימו מבקשת, ומוריד את הזבל. אבל אם אתה תאמר לו: "אני רואה שאתה אדם טוב", הוא יענה: "לא, אני בעצם לא כזה טוב. לא שמת לב שבזמן שהורדתי את הזבל, התייחסתי לאמי בצורה איומה?"
אתה תתעקש ותאמר: "על מה אתה מדבר? אני עקבתי אחריך, ואתה בהחלט היית בסדר גמור!"
ואילו הוא מצדו ימשיך לבקר את מעשיו ויענה: "טוב, אולי לא התנהגתי ממש בצורה גרועה, אבל קיטרתי בזמן שהורדתי את הזבל. רציתי במכוון לתת לאימא שלי הרגשה רעה. הייתי בדיוק באמצע קריאת ספר מתח ורציתי שהיא תדע שבגללה אני מפסיד."
האדם הרע יטען תמיד שהוא צודק. הוא אפילו לא מנסה להיות טוב, לכן הוא לא צריך להיאבק ביצריו. הוא פשוט מניח מראש שהוא אדם טוב.
אתם מבחינים בהבדל? האדם הרע יטען תמיד שהוא צודק. הוא אפילו לא מנסה להיות טוב, לכן הוא לא צריך להיאבק ביצריו. הוא פשוט מניח מראש שהוא אדם טוב.
ובאותו הזמן, האדם שבאמת מנסה להיות "טוב", יודע עד כמה קשה היא המשימה, והוא תמיד מנסה להגיע לרמה גבוהה יותר.
קיים סוג נוסף של אנשים: "הצדיק המושלם". הוא מוריד את הזבל ואומר: "בשמחה אימא, העונג כולו שלי. את עובדת כל כך קשה בכדי לדאוג לנו, תודה רבה שאת נותנת לי הזדמנות להביע את הערכתי כלפייך!".
"רוצה" ו"חושק"
המאבק הפנימי לעשות מעשים טובים, מגיע מתוך שתי נטיות שנמצאות בכל אדם, ומנהלות קונפליקט תמידי ביניהן. לכל אדם יש שני לבבות: אחד שרוצה לעשות את הדבר הנכון, ואחד ה'חושק' לעשות את המעשה האנוכי. עליך לפתח מודעות למאבק שמתחולל בקרבך. לדוגמא:
-
אתה רוצה לנצל ביעילות את הזמן שלך, ולעומת זאת, מתחשק לך לדחות הכל לאחר כך.
-
אתה רוצה לאכול אוכל בריא, ולעומת זאת, מתחשק לך לאכול עוגת שוקולד.
-
אתה רוצה לרכוש עוד חכמה, ולעומת זאת, מתחשק לך סתם לצפות בטלוויזיה.
לב אחד אוהב לעשות את הדבר הנכון, והלב השני מעדיף להיות אנוכי.
ה"רצון" קשור לקביעות ומושרש היטב במציאות. ה"חשק", לעומתו, קשור רק לאותו הרגע ויש בו מעט מאד התייחסות להשלכות העתידיות. ה"חשק" הוא למעשה בריחה מהמציאות.
זהו למעשה הקונפליקט בין הגוף לבין הנפש או בין הגוף לנשמה: הנפש הנצחית שלך מחפשת קביעות ויציבות. היא רוצה שתעשה את כל הדברים הנכונים: לאהוב את האנושות, לרדוף אחר הצדק, לתרום לסביבה, להיות הגיוני, מכובד ואחראי.
במקביל, הגוף שלך, שסופו להירקב באדמה, מחפש סיפוקים מיידיים. הוא שואף לחיי נוחות חסרי-מאמץ, והוא מבקש רק אוכל, שינה ותאווה.
אתה יודע שלא ראוי לסרב להוריד את הזבל, והלב שלך באמת רוצה להיות טוב. אך הלב השני שלך, לב ה"חשק", מעדיף להישאר בתוך החמימות שבבית ולהמשיך לקרוא את הספר בנוחות.
אפילו בעודך קורא את הקטע הזה, הנשמה שלך מנדנדת לך: "שים לב, זה יהפוך אותך לאדם נהדר!", אך הגוף שלך חולק עליה: "כל העבודה הקשה והריכוז הזה כואבים מדי. הסתדרתי יפה מאד כמו שהייתי קודם!".
בכל החלטה ובכל צומת בחייך, שני הלבבות "מתווכחים" ויוצרים בקרבך דילמה. בכדי לנצח במאבק ולהיות טוב, עליך להתמקד ברצונך הפנימי להיות כזה. הפוך את הידיעה הזו לחלק מצורת החשיבה שלך וכבר תרגיש השפעה משמעותית במשך היום.
הבחינו בין שני הלבבות
משימת ההבחנה בין מה שאנחנו רוצים לבין מה שמתחשק לנו, עלולה להיות מאד מבלבלת.
תשאל מישהו: "מה חשוב לך יותר – אושר או כסף?"
והוא בתמימותו יענה לך: "אני מעדיף להיות מאושר. תן לי רק אוכל, ביגוד והגנה בסיסית, ואז אני אשמח לקבל כמות גדולה של אושר! אחרי הכל, איזה אדם טיפש יעדיף להיות מיליונר אך אומלל?"
אתה מצדך תציע לו: "בסדר גמור, תקדיש לי שבוע אחד, ואני מתחייב להראות לך כיצד להיות מאושר".
והוא יתחמק ויאמר: "זוהי הצעה מעניינת... אולי ביום מן הימים אשקול לבצע אותה".
אם בשלב הזה עדיין לא ויתרת תוכל להוסיף ולומר לו: "בסדר, בוא נעשה עסקה: אם לאחר חודש ימים רמת האושר שלך אכן תעלה, אני נותן לך בונוס של 10,000 שקל".
עכשיו תראו איך הבחור רץ אליכם!
מדוע? מה באמת חשוב לו יותר – אושר או כסף?
כמובן שהאושר חשוב יותר. אך זוהי רק ההבנה האינטלקטואלית של הנשמה. הגוף מצד שני, זקוק לרשרוש חבילת השטרות המפתים בכיסו!
אם לא נתאמץ להבחין בין רצונותינו לבין תשוקותינו, אז סביר מאד שנאבד הזדמנויות פז להשיג את מטרותינו.
התשוקות הגופניות מבלבלות את אופן החשיבה שלנו. החומריות עשויה להיראות כל כך מושכת, עד שאנו כמעט טועים לחשוב שזה באמת מה שאנחנו רוצים!
אם לא נתאמץ להבחין בין רצונותינו לבין תשוקותינו, אז סביר מאד שנאבד הזדמנויות פז להשיג את מטרותינו.
בשביל להבין את מוקד הקונפליקט, שאלו את עצמכם שתי שאלות פשוטות: מה אני רוצה לעשות, לעומת מה מתחשק לי לעשות? בדרך כלל, מה שאתה רוצה לעשות הוא הדבר הנכון, בעוד מה שמתחשק לך לעשות הוא לעתים קרובות הדבר הנוח ביותר עבורך.
השעון המעורר מצלצל בבוקר. אתה רוצה לקום מהמיטה ולהתחיל את סדר היום שלך. אך רוב הסיכויים שמתחשק לך ללחוץ על כפתור ה"נודניק" בשעון, ולהתעורר מאוחר יותר. זוהי ממש תחרות של משיכת-חבל לשני צדדים. היציאה מהמיטה הופכת לדילמה מוסרית!
מה שקובע אם תנצח או תפסיד, הוא הקול שצועק חזק יותר ברגע ההחלטה: קול הרצון או קול החשק.
ברגע שאתה מודע לקונפליקט, וזוכר שאתה כל הזמן מצוי במאבק, אתה תצליח יותר ויותר להקשיב לקולו של הלב הטוב, ולהתעלם מקולו של הלב האנוכי.
הגדר מהו "טוב"
הגדרה טובה של מושג ה"טוב", היא למעשה נקודת הפתיחה של כל מעשיך בעולם. ברור שאתה לא יכול להמציא הגדרה שרירותית משלך למושג "טוב". עליך לחקור מקורות מוסמכים על פיהם הגדרת ה"טוב" היא קבועה ונצחית.
היזהר! אם אתה לא תמצא עבור עצמך את ההגדרה, אתה עלול להיתקע עם הגדרה שמישהו אחר הכתיב לך! אתה בטח לא רוצה לגלות אחרי 20 שנה של חיים בוגרים שקנית "חתול בשק".
לדוגמא, יתכן שאי-שם בעזה, ההגדרה של "טוב" היא אדם המוכן לחגור על עצמו חגורת-נפץ, ולפוצץ את עצמו בתוך שוק ישראלי הומה אדם.
לעומת זאת, בעולם המערבי קיימת הגדרה מקובלת למושג "טוב" המתייחסת להצלחה כלכלית. אנשים שוקעים בדיכאונות, רק משום שאינם משגשגים בתחום זה – "מה לא בסדר בי, שאני לא מצליח למצוא עבודה?! כנראה שאני אדם רע. מהר, תביאו לי פסיכולוג!"
אנחנו רוצים להראות לעולם שאנו משתלבים ב"טוב", כפי שהחברה מפרשת את המושג הזה.
ההרגשה הזו מלווה אותנו גם בדרך שבה אנחנו צורכים מוצרים שונים. אוסף הדיסקים שלנו, השטיחים שלנו, הרכבים המפוארים שלנו, אמנם מביאים נוחות פיזית לחיינו אך גם מעניקים סטטוס חברתי מסוים. אנחנו רוצים להראות לעולם שאנו משתלבים ב"טוב", כפי שהחברה מפרשת את המושג הזה.
אם לא נשמור על עצמנו, אנו עלולים להפוך דומים לאנשים העשירים והמפורסמים, שהתמכרו לסמים ושקעו בדיכאון עמוק. אמנם על מסך הקולנוע רוב הכוכבים נראים מאוד "זוהרים" אך הדמות האמיתית של רוב כוכבי-הסרטים היא של אדם השקוע בסכסוכים משפטיים, אדם שלא מצליח להחזיק מעמד בחיי נישואין לאורך זמן, ומבלה שעות רבות בפסיכואנליזה.
עמוד על הגדרתך
ברגע שבחרת לעצמך הגדרה משלך, עליך להיות עקבי לגביה בכל מקום אליו אתה הולך, ובכל פעולה שאתה בוחר לעשות. אנשים סביבך תמיד ינסו לשנות לך את הגדרת ה"טוב" שבחרת, במיוחד כאשר היא גורמת להם להרגיש רע לגבי עצמם. אך עליך להתעקש על ההגדרה שלך, אפילו כשאחרים לועגים לך על מעשיך.
מדוע אדם מסכים לשחק ברולטה-רוסית? משום שהוא מפחד מהלגלוג של החברה, מפחד שיקראו לו "פחדן" אבל מיהו בעצם הפחדן האמיתי? האדם שאין לו את האומץ לקום ולעמוד על שלו מול כל הלועגים לו! בסופו של דבר, במקום לחיות כפחדן, הוא מת כפחדן! זוהי אירוניה עצובה: הפחד מהלעג החברתי מתגבר על העובדות וגורם לאנשים רבים להתפשר ולחיות את חייהם בשקר!
להיות "טוב" חשוב יותר מהחיים עצמם
דמיין לעצמך שאתה רופא כירורג מצליח. אתה מפורסם, אתה עשיר, יש לך בת זוג יפהפייה וילדים נהדרים. אתה אחד האנשים האהובים בקהילה, ולאחרונה אף נבחרת לקבל תואר-כבוד מאוניברסיטת תל-אביב. החיים פשוט נפלאים!
כעת אתה מטייל במזרח הרחוק עם כמה חברים. לילה אחד, כשחבריך נמצאים יחד באיזה סרט קולנוע, המשטרה החשאית מגיעה לחדרך ואומרת: "חבריך זוהו כקבוצה של מרגלים מסוכנים. תגיד לנו היכן הם נמצאים, או שנהרוג אותך!"
אוי לא... מה תעשה?
כמובן שהסגרת חבריך תהיה דבר נורא לעשות. מצד שני, אתה לא רוצה למות – ואף אחד לעולם לא ידע שאתה הלשנת על חבריך. (המשטרה החשאית בוודאי שלא תפרסם את כל הפרשה!) אתה עדיין יכול להיות כירורג מוצלח, עדיין יכול ליהנות ממשפחתך הנהדרת, עדיין יכול להישאר עשיר ומפורסם – ועדיין יכול להגיע הביתה בזמן לקבלת התואר הנכסף מהאוניברסיטה!
מה תעשה?
כעת בואו נגביר את הדילמה. מה היה קורה אילו הייתה המשטרה החשאית מבקשת ממך לרצוח תינוק?: "לך תהרוג תינוק אחד, ואז תוכל לחזור לארצך ולחיים המקסימים שלך". האם אתה חושב שתוכל אי פעם לעשות דבר שכזה?
כמובן שלא. פשוט אין בנו את מה שדרוש בכדי להיות רשעים.
התסריט הזה חושף משהו עמוק מאד במבנה האישיות של כל אדם ואדם בעולם: כל כך חשוב לנו להיות טובים, שאנחנו אפילו מוכנים למות בשביל זה.
אפילו אם התסריט הזה הוא קיצוני, הוא עדיין מבהיר עקרון חיוני: אם אתה מוכן להקריב את חייך בכדי להיות "טוב", אז כנראה שאין מטרה גדולה יותר בחיים מאשר להיות כזה!
אז התחל לכוון את חייך למען מטרה זו! השתמש בכוח הזה שנמצא בתוכך!
הפוך את הטוב למטרת החיים שלך. היה מוכן לוותר על הכל.
שאף להגיע לחכמה גדולה, שתעזור לך להבין כיצד להיות אדם טוב יותר. הפוך את הטוב למטרת החיים שלך. היה מוכן לוותר על הכל. יתכן שאחרים יאמרו שאתה טיפש, אך אתה תמיד בצד המנצח כשאתה עושה את הדבר הנכון. אתה לא עושה לאף אחד טובה כשאתה אדם טוב, אתה בסך הכל עושה את מה שהפנימיות שלך רוצה שתעשה.
הרצון שלנו להיות טובים הוא רק קצה הקרחון. למעשה, כל אחד מאתנו היה רוצה להגיע מעבר לרמת ה"טוב" – להפוך לאנשים "מצוינים".
אף אחד לא רוצה להיות ממוצע. נסה לומר: "אני רוצה להיות בינוני". אתה אפילו לא תצליח להוציא את המילים הללו מהפה! משום שאנחנו רוצים להיות מצוינים, ולא רק טובים.
האם היית רוצה להיות האדם שימצא את התרופה למחלת הסרטן, או אולי זה שיבטל את סכנת המלחמה גרעינית בעולם? בוודאי שכן!
אחלוק עמכם כעת סוד רוחני עמוק: הנשמה, החלק הא-לוהי שנמצא בתוך כל אחד ואחד מאתנו, משתוקקת להתאחד עם מקור כל החיים – עם א-לוהים. ומכיוון שכך, כל בן אדם, בתוך תוכו, לא יסתפק אפילו בלהיות טוב. הנשמות שלנו משתוקקות להיות א-לוהים בכבודו ובעצמו.
אז למה אנחנו לא מנסים להגיע לזה?
לא משום שאיננו רוצים לשנות את העולם. אלא משום שהמאמץ נראה לנו גדול מדי.
התורה, מערכת ההוראות לניהול חיינו, מספקת לנו דרך לפתח את עצמנו בכיוון הזה. אחת מתוך 613 המצוות היא לנהוג כמו א-לוהים, ללכת בדרכיו.
לכל אחד מאיתנו יש פוטנציאל להשפיע באופן משמעותי על החברה. חכמינו מלמדים אותנו שכל אחד צריך לומר: "בשבילי נברא העולם!". כמובן שאין המשמעות שמותר לך לבזוז את רכושו של האחר. אלא, לכל אדם פרטי יש אחריות כלפי העולם. אז בואו ננהג בהתאם, ונזכור כי אנו נמצאים כאן כדי לתקן את סביבתנו.
מדובר בעבודה קשה וממושכת. אך צריך לזכור כי מדובר במה שאנו באמת מחפשים. ותוך כדי התהליך, הופכים לאדם שאינו רק טוב, אלא לאדם מצוין!
מה אני יכול לעשות בנידון?
אם תשאל היום כל אדם מהם הסיכויים שתפרוץ מלחמת עולם גרעינית ב-20 שנה הקרובות, יסתבר שלא פחות מ 90% מאמינים כי אכן תפרוץ מלחמה. והרי זה ממש נורא!
אז מה אתה הולך לעשות בנידון?
האם אתה מתכוון להישאר פסיבי כי אינך מאמין ביכולת שלך לשנות משהו? ואם היית יודע שא-לוהים בכבודו ובעצמו יעזור לך, מה היית עושה?
ברור כי כל אחד היה עונה: הכל!
אז הנה החדשות הטובות: א-לוהים עומד מאחוריך. הוא אומר: "אם תנסה, אני אעזור לך. אני רוצה שתתקן את העולם".
האדם הרוצה להיות טוב, שמח בדרך כלל לגלות כי להגדרת ה"טוב" קיים הסבר מפורט במסורת היהודית ובו מפורטות דרכי ההתייחסות השונות לחבריו, למשפחתו ולחברה כולה.
בנוסף לכך, היהדות אומרת שיש חיוב להיות אדם מצוין ולא רק טוב. זוהי המשימה העליונה שלנו – לשאוף לגדולה ולתקן את העולם. אם נתחמק מהאחריות שלנו, נצטרך יום אחד לתת על כך את הדין.
ביהדות, לא קיים מושג הייאוש או הכניעה. אתה רוצה להיות מצוין, אתה מסוגל להיות מצוין, ואתה חייב להיות מצוין – אז צא החוצה ותתחיל לעבוד. קח אתך את השאיפה העצומה שלך לצמיחה ולהתפתחות. הרי היא זו המובילה אותך בחייך, בין אם אתה רוצה ובין אם לא. פשוט תשקיע את המאמץ הנכון, וא-לוהים בוודאי יסייע לך להשיג את מבוקשך.
(47) העושה או המעשה, 5/11/2020 16:11
כל בני האדם הם טובים מעצם בריאתם בצלמו
תודה על מאמר מעניין ומלמד. יש לי הסתייגות אחת, מהמינוח "אדם רע". כל בני האדם נבראו טובים, ולפעמים אנו עושים מעשים רעים, פסולים, בכוונה או בשוגג. לא הייתי קוראת לזה אדם טוב ולאחר אדם רע. אפשר אדם שמושפע "מלמטה", שנוהה אחר חשקיו, לעומת השואף "מעלה" נאמן למקור ממנו נברא, לרצון.?
(46) אנונימי, 14/10/2020 14:23
מאוד התחברתי בהחלט צריכים לעשות
(45) אנונימי, 18/5/2020 23:58
תודה גדולה!
תודה גדולה! מאמר מדהים ומחזק מאוד , יישר כוחכם והלוואי ונזכה להיות אנשים מצויינים
(44) א.א, 3/11/2018 12:07
תודה♡
תודה♡
(43) ילדה שונה, 25/11/2017 20:11
ממש אהבתי
זה באמת מתייחס לכל מה שקשור לאדם ולמה שאנחנו רוצים להיות ... ממש אהבתי את זה ואני מקווה שזה יעזור לאחרים
(42) מיכאל, 25/6/2015 16:22
אהבתי מאד
(41) פלוני, 12/12/2013 22:17
וואוו
פשוט וואו אחי התחברתי בטירוף
(40) רועי, 9/11/2013 21:12
מדהים !
כיף לדעת שאני לא היחיד שמבין את הדברים הללו, מאמר מדהים ברמות על ! כל הכבוד.
(39) איריס, 30/4/2012 19:06
ישר כח
מאמר מענין ושווה קריאה הלוואי ואנשים יהיו יותר טובים
(38) אורפז, 16/3/2012 04:07
-
תודה.
(37) כגיעכ, 28/2/2012 19:01
:-)
היי, אני נתקלתי בעבודה זו כאשר עשיתי את העבודה בתנך והייתי צריכה לראות מיהו אדם טוב, נהניתי מכל מילה ומילה שכתבת והעברתי הלאה את טקסט זה, ובדרך כלל אני לא בן אדם של קריאה.. ואתה צודק בכל מילה שלך, ואני רואה בך כבן אדם משכיל וחכם, ובאמת תמיד רוצים לשנות את העולם ואז מוותרים... תודה רבה לך, באמת!! צריך לאמץ את מה שכתוב
(36) חסוי, 29/1/2012 21:25
תותח
הלוואי שנזכה אשרייך לגמרי..
(35) אנונימי, 5/12/2011 23:16
חומר למחשבה. תודה רבה!!
ארוך אבל שווה את הקריאה!
(34) אנונימי, 3/12/2011 03:54
תודה רבה
תודה רבה
(33) אילנה, 28/10/2011 21:28
תודה .
חומר למחשבה . בחיים לא חשבתי על העניין בצורה כזאת . פתחת לי זווית ראייה שונה , חדשה ומעניינת . תודה רבה .
(32) בשארה, 18/10/2011 07:37
תודה הרבה התעשרתי
(31) שיר, 7/10/2011 11:37
מיהו אדם טוב
חומר למחשבה. תודה רבה לך
(30) יעל, 2/8/2011 23:05
תודה רבה!! מדהים!!!!
(29) אנונימי, 2/7/2011 15:04
מיהו אדם טוב
תודה רבה עזרת לי להבין המון ,ואיך להמשיך הלאה תודה
(28) שרה, 27/6/2011 17:07
אדם טוב
מאמר חשוב ומעניין,תמיד על האדם לשאוף להיות טוב יותר לזולת ולסביבה.מחשבות טובות ומעשים טובים.
(27) נועה, 26/6/2011 11:29
תודה
תודה רגשת אותי מאוד, ממש אבן יסוד לדרך איך להמשיך ולהתקדם לכיוון ולהתפתח, במילים פשוטות מעשיות וכל כך מדוייקות , פשוט לעשות ולצמוח הרבה אמת כוח ושמחה יש במילים שלך תודה ושבוע טוב בטוב :)
(26) אברהם אבטאו, 23/6/2011 01:32
מיהוא אדם טוב
תודה רבה לך מאוד תודה מאמר מקסים עזרתי לי המון טוב שיש אנשים כמוך לימדת אותי הרבה ב 10 דקות חיים תודה המון תודה לך תמשיך ליכתוב אני ישמח ליקרוא את מאמריך
(25) נועה, 14/11/2010 14:34
מהמם
שינה לי את האורך חיים , פשוט כמשמעו
(24) אנונימי, 16/8/2010 16:31
ללמד אזרחות בדרך אחרת
הנני מורה בחינוך המיוחד (מחלות נפש), הוטל עלי ללמד בשנת הלימודים הבאה את נושא האזרחות. מאחר והתלמידים אינם נדרשים לעמוד בבחינת הבגרות, אני מחפשת תכנים משמעותיים שיעזרו להם להיות אזרחים טובים. קראתי את מאמרך והתרגשתי, אני אפילו חושבת להשתמש בו אם זה בסדר מצידך. האם תוכל להמליץ לי על חומר נוסף? אנחנו בית ספר חילוני... תודה רבה מתרצה
רועי, 8/6/2011 22:36
תתחילי עם זה שתוציאי את המילה המשפילה "מחלות נפש" מהלקסיקון...
נפש האדם נבראה בצלם ואיננה יכולה - בניגוד לגוף - לחלות או להיפגם באופן שבו הפסיכיאטריה המערבית מתארת זו. "מחלות נפש" זהו מושג גזעני ומשפיל שצריך לעבור מהעולם. אמרי: בני אדם המתמודדים עם קשיים אישיים
(23) אנונימי, 31/7/2010 17:22
לדעתי אדם טוב הוא אדם המנסה בכל יכולתו לתרום ולעזור לעולם. תודה :-)
(22) הרב שמעון יהלל, 12/11/2009 21:40
אדם טוב
לא כל האנשים יכולים להרשות לעצמם להיות דתיים או מאמינים הדוקים ואני רוצה לומר לכם שאלוקים בוחן את כל האנשים! לדוגמאה:אם אתה עובד בחנות שמוכרת בשר וחלב בלי להפריד ובבית יש לך רק כיור אחד, ואתה שם את הגבינה והנקניק במגירה אחת,אבל אתה בן אדם ישר אתה עוזר לקהילה אתה עושה מדי פעם מצוות ומכבד את התורה וכמובן את כבוד שמו... אלוהים מעריך זאת מאוד ויעניק לך כפי שאתה מעניק לסביבתך. כתוב כך במילים שונות כמובן בספר הקבלה המתואר. אז אם אתה באמת רוצה להיות אדם טוב פשוט תהיה!
(21) נטע ג., 23/3/2009 11:49
כל הכבוד ליוסי מימרן !
אדם טוב.
(20) לא?, 1/12/2008 15:23
אדם טוב הוא אדם כן, ישר וישיר.
(19) אלדן, 1/10/2008 03:51
לב האדם
יכול להיות שסוגיית הלב היא שונה אצל כל אדם לדוגמה אולי לבן אדם מסוים זה שהלב שלו מכתיב לו שיהיה לו נוח זה לטובתו כדי שלא ירגיש רע או לא יסבול, ואילו האינטליגנציה ולא הלב השני לפי מאמר זה אומר לו לקום ולעשות משהו לא נוח במחיר של להיות אדם טוב, אז האדם צריך לעשות איזון בין שני הקולות האלו, כלומר לחכות לזמן שבו הוא ירגיש נוח ומחד גיסא גם יעשה מעשה טוב, הכוונה כאן היא שאולי שווה למות כדי להיות אדם טוב אצל אדם מסוים אבל לא שווה לסבול כדי להיות אדם טוב כי סבל הוא גרוע ממוות אפילו אם הוא רק נמשך פחות מדקה.ואילו אצל בן אדם אחר אולי עניין הסבל נלקח ביתר קלות ועדיף לו להקשיב לקול שאומר לו לעשות טוב במחיר של סבל, לכולם יש מערכת חיים שונה כנראה עם דברים בסיסיים שהם דומים אבל לא אותו דבר.
(18) אנונימי, 24/7/2008 06:17
מאמר מאוד נכון ונוגע ללב בפשטות שלו,
אנשים כל הזמן רצים סביב המטרות ברגע שמשיגים מטרה אחת עוברים לשניה וכך הלאה...שבעצם כל כך חשוב לנו מהות הטוב ואף פעם לא חשבנו להפוך אותו למטרה בפני עצמה!!! לדעתי זוהי המטרה הנעלה שעל האדם לשאוף אליה... ולפעמים צריך לעבוד עבודה פנימית גדולה! אך היא שווה את התוצאות :)
(17) ספיר, 21/6/2008 08:21
דוגמא לבן אדם טוב
שמי ספיר ואני עבדתי בסופרמרקט לפני מספר שנים. בדרכי לחניה נפלה לי מעטפה עם 2,500 ש"ח שטרות מזומנים. בחור בשם יוסי מימרן פרסומאי מפתח- תקווה מצא את המעטפה ומסר לי אותה. במקום לקחת את הכסף הוא חיפש אותי ונתן לי אותה. זה בחור טוב עם לב גדול!!! תודה מספיר
(16) ספיר, 19/6/2008 08:58
אבד לי 2,500 ש"ח ויוסי מימרן פרסומאי מפ"ת נתן לי אותם
אבד לי 2,500 ש"ח ויוסי מימרן פרסומאי מפ"ת נתן לי אותם. לפני כשנתיים נפל לי בחניה של מקום העבודה מעטפת מזומנים ולא שמתי לב.הבן אדם הטוב הזה חיפש אותי ונתן לי את המעטפה על -אף שהיו שם שטרות מזומן. זה בן אדם טוב.
(15) עדינה, 10/6/2008 09:01
המאמר הזה כתוב באופן מאוד יפה!
תודה למי שכתב את זה.
(14) חביבה, 14/2/2007 14:14
וואו. אין לכם מושג כמה
זה סייע לי כעת בהכרעה בצומת דרכים חשובה מאוד בחיי. באמת שמילים אינם מספיקים לתאר כמה זה עזר. תודה רבה.
(13) איציק, 31/1/2007 15:20
מאמר טוב, ויש לי מחלוקת.
אחלה מאמר, אהבתי את האמור בו. זה מזכיר לי שאם אדם ימצא ברחוב מעטפה עם הרבה כסף אז רוב האנשים יקחו את זה לעצמם ולא יחזירו את זה למי שזה שייך לו. העיקרון שהוסבר במאמר מופיע במקרה זה.
בקשר לשינוי שצריך לבוא מתוכנו בקשר למלחמה הגרעינית, אני לא חושב שגם למשל אם אני ארצה לשנות יהיה לי דרך ואמצעים לעשות את זה, הרי יש אנשיפ פי כמה וכמה יותר חשובים ובדרגות יותר גבוהות. השינוי צריך להגיע בחינוך -> אם כל הורים יחנכו את הילדים שלהם להתנהג יפה והכבוד כלפי הזולת ולהתנהג בדרך ארץ אז החיים של כולנו היו יותר טובים.
(12) בנימין, 28/12/2006 17:14
אדם טוב ורע..
מאמר מעוד חשוב לחיים...והסבר מעוד מפורט שגורם החשביות..על כל אדם לקרוא ולהפנים..
(11) שרון, 29/9/2006 20:51
הצלחה!!!
יש בזה משהו נכוני ויסברי
מפחנתי מושלם ויעיל
לטובה...ותודה רבה על הסברך
(10) עידן, 24/7/2006 11:08
הבנה מוסרית
יש לנו הבנה מוסרית שכלית שכוללת איתנו כמה פונקציות וזה בא לביטוי רק אחרי עבודה ממושכת של שנים
שמעתי פעם בחור צעיר שבא לרב זקן ואמר לו
שאל הבחור רב תגיד לי כמה זמן יקח לי להיות בן אדם חכם כמוך אם תלמד אותי את החוכמה אמר לו הרב 5 שנים
ומה אם אני ילמד איתך וגם אחר כך אז כמה זמן הרב הזקן אמר 10 שנים אז היתעצבן הבחור ואמר ואם אני ילמד איתך כול היום וגם אחר כך בלילה אני ילמד ואז ביום אז כמה זמן זה אמר לו הרב 15 שנה אמר הבחור רגע.... בכול פעם שאני רוצה לילמוד יותר ויותר זמן ככה זה יותר שנים אמר לו הרב צריך לעשות טוב בחיים ללמוד ולחיות ולהנות ולעשות סדר בזמניים....
נ.ב תתכילו לזרום אם הגבינה
(9) ארטיום, 20/10/2005 20:27
המאמר נוגע בשאלות נצחיות והינו בעל חשיבות רבה מאוד
בהחלט מאמר מעורר השראה ועושה קצת סדר בכל ההתלבטויות המוסריות שיש. שאלת מה הוא טוב השאלה החשובה בחיי.. הבעיה שלדעתי צריך להתחשב בטוב של אחרים ולא רק לדבוק בטוב שלך.. אפילו אם ב-100 אתה חושב שאתה צודק.. אבל באמת המאמר מקסים, תודה רבה לך, רב נוח וינברג היקר!
(8) אנונימי, 19/5/2005 16:25
מאמר עמוק ונכון
תודה רבה הענקת לי הרבה חומר למחשבה.זה כתוב בצורה מעניינת מאוד, תודה!
(7) NETANEL, 9/10/2004 05:44
מאמר מקנה דעת! פשוט מצויין!
תודה לרב נוח וינברג על עוד מאמר בו הוא משתף את החוכמה הגדולה שלו!
אני רוצה להגיב למס' 6 - מה שאתה מתאר זה לא ניגוד , הפירוש של "טוב" זה שמירה על הערכים שלך, שזה מה שאתה מאמין (לדוגמא אתה מאמין שאסור להרוג), ולכן לכל בן אדם יש מכלול אמונות שונה מהאחר (ערכים שונים) ולכן אין פירוש אחד למילה טוב, ומה שהרב נוח וינברג הציע זה את הפירוש של התורה למילה טוב, שזה בעצם ערכי התורה!
(6) אלמוני, 28/9/2004 14:51
ניגוד קל במאמר
בתחילת המאמר אתה כתבת שכל אחד צריך למצוא את ההגדרה שלו של מה הוא בעצם "טוב" ובסוף אתה אומר שאפשר למצוא את ההגדרה של "טוב" במסורת היהודית!
(5) העולם כדרכו נוהג, 6/9/2004 07:29
אין חדש תחת השמש.
ב 20 שנים תפרוץ מלחמה גרעינית, בואו נמנע אותה. יאללה... נשמיד את האיראנים שמאיימים עלינו. הרי הקם להורגך- השקם להורגו. בואו נשמיד גם ת'רוסים- הם מוכרים נשק למי שמציע יותר כסף. בואו נשמיד את היפנים, הם מרוויחים מספיק כסף ומספיק חכמים כדי לפתח בעצמם פצצה גרעינית ואז לעורר מלחמה גרעינית... למי נמשיך אחרי היפנים? הסינים כי הם מלוכדים מאוד, ויוכלו בקלות בזכות לכידותם להאמין שינצחו מלחמה גרעינית, וכך להתחיל במלחמה?
למי נמשיך את תוקפנותנו בשם "הקם להורגך"?
את החיים של מי נקטע היום בשם "הטוב"? את של מי מחר?
לרגע, אף אחד מאיתנו לא חושב, שגם לאירנים, הפלסטינאים, והאויבים הכי גדולים שלנו, יש מטרות "טוב" לא פחות מאשר לנו... רק שהאירנים לא באמת באים והורגים אותנו, הם לא באמת מסיטים את האמריקאים לשנוא אותנו. הם לא באמת מכוונים עלינו נשק גרעיני.
הפלסטינאים, אכן הורגים אותנו באמצעות פיגועים- וזה כן בגלל הטוב שהם מאמינים בו. אולי לא נגמול להם באמצעות אותו "הטוב" שהם יפרשו כרע? הרי אנחנו החזקים, הכף נמצאת אצלנו ביד.
אל תשלו את עצמכם, אל תתנו לחדשות להשלות אותכם, הכוח לשנות נמצא תמיד אצל החזקים, אצלנו. באמצעות אילו מעשים שלנו נגרום להם להבין שאנחנו מנסים לעשות טוב וישר בעיניהם? לי אישית, אין תשובה. אולי לכם יש?
שמעתי מספר נסיונות, אך המדינה התיחסה לזה כלוחמה פסיכולוגית שמן הסתם תכשל בגלל חוסר אחדותם.
וכאן נשאל שאלה תאורטית בלבד, עד כמה חברה מפולגת יכולה לשכנע אדם להתאבד בשוק של יהודים? עד כמה חברה מפולגת באמת יכולה להלחם לטובת מטרות קבועות? אולי הם פחות מפולגים מאיתנו ורק רוצים להראות כאלה כדי שנאמין שאנו חזקים יותר?
הבנה זו היא שהביאה להסכמים על האטה בחימוש עקב המלחמה הקרה. (שמאוחר יותר נסתיימה מסיבות אחרות)
הכותב אינו מוכן להזדהות.
(4) Talia, 27/7/2004 04:34
moda mikerev lev
ahavti meod et hamaamar, meorer hashraa behechlet, yshar koach!
toda mehalev,
Talia.
(3) אנונימי, 14/6/2004 13:23
נהדר!תודה
בהחלט מעורר, תודה על המאמר הנפלא- יישר כוח!
(2) אילת, 14/6/2004 05:57
כל כך מרגש!
המאמר הזה כל כך עזר לי באופן אישי, להבין, להפיק, ולנסות ליישם. אני בהחלט מודה לרב על המאמר הנפלא!
(1) יעל, 13/6/2004 08:28
להגיע אל הטוב
יצר הרע הוא תמיד מיידי. ויצר הטוב הוא תמיד בתהליך. להעפיל לעלות להתרומם ולנסוק.. ולכן מעשים מהירים מניבים תוצאות שגויות. למשל: דיאטה. כולם יודעים שזה יותר פשוט להשיל 6 קילוגרם בחודש מאשר להישאר בלעדיהם במשך שנים.וכמו בכל תהליך (היצר הטוב) זה דורש עבודה רבה. ביהדות זה נקרא: עבודת המידות. ולכן - גם אם אנו עושים מעשים טובים מתוך הרגל ונעדרת בהם ההתלהבות הראשונית, עדיין מחשיבים לנו בשמיים את המעשה כטוב. ולכן כתוב: גדול המצווה ועושה מזה שאינו מצוה ועושה. כי מי שעושה מעשה טוב כי הוא אדם טוב, יכל לבחור שלא לעשותו מחר. אך מי שמצווה לעשות יעשה זאת בכל יום מתוך צווי אלוקי.
הנושאים של הרב מעוררי השראה!