רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

48 דרכים לחכמה

דרך 15 – "במשנה", תורת חיים העוברת בעל פה

ד׳ באייר ה׳תשס״ד ד׳ באייר ה׳תשס״ד 25/04/2004 | מאת הרב נח וינברג

היהדות היא חכמה נצחית. על מנת לרכוש ולהפנים אותה, עלינו לחזור ולשנן אותה שוב ושוב. זו הדרך לחיות. זו הדרך לצמוח. זו הדרך להתעלות.

הפנייה להקדמה

מרבית האנשים מכירים ברמה זו או אחרת את התורה הכתובה – חמשת חומשי התורה. אבל רבים אינם מודעים לכך שלפני 3,300 שנה, קיבל העם היהודי גם תורה שבעל פה – שחלקה נכתב מאוחר יותר בַּמִשְׁנָה.

התורה שבעל פה קדמה למעשה לזו שבכתב. בהר סיני פירט א-לוהים למשה את 613 המצוות, בצירוף הסבר מפורט כיצד לקיים כל אחת מהן. באותם ימים עיקר הלימוד נעשה בעל פה. רק 40 שנה מאוחר יותר, בסמוך לכניסה לארץ, נמסרו לעם ישראל חמשת חומשי התורה, על ידי משה רבנו.

על מנת לרכוש ולהפנים כל דבר חכמה שהוא, עליך לחזור ולשנן אותו שוב ושוב, עד שתכיר אותו בעל פה.

הדרך החמש עשרה – היא "במשנה" – תורת החיים כפי שנמסרה לנו בעל פה. המלה משנה נובעת מתוך הפועל שינון. על מנת לרכוש ולהפנים כל דבר חוכמה שהוא, עליך לחזור ולשנן אותו שוב ושוב, עד שתכיר אותו בעל פה. זו הדרך לחיות. זו הדרך לצמוח. זו הדרך להתעלות.

נניח שאתה רוצה להתחתן. לא כדאי לך להתחיל לחשוב אם אתה בכלל מעוניין בבת הזוג הזאת רק לאחר שהיא תענה לך "כן". על מנת למנוע מעצמך לשגות, כדאי שתכין רשימת ביקורת לפני שאתה מציע נישואין - אילו תכונות אופי חיוניות לחיי הנישואין? מה ההבדל בין תאווה לאהבה? מה אתה רוצה לקבל מחיי הנישואין? האם אתה מחפש מישהי שתבשל לך, או את חציה השני של הנשמה שלך?

בבואינג 747, לפני שהטייס מתחיל בכלל לנוע על המסלול, הוא מבלה חצי שעה בבדיקת רשימת הביקורת של המטוס (אם הוא לא עושה את זה – שלא תעיז לעלות על המטוס!). כך גם בחיים – התורה שבעל פה היא רשימת הביקורת האישית שלך - שנן אותה ושמור אותה אתך בכל עת. זוהי הכוונה של במשנה.

תהליך המסירה

האם יש לך אנציקלופדיה? מתי השתמשת בה בפעם האחרונה? לרוב, אתה לא תפתח אותה אלא אם כן אתה מחפש מידע ספציפי כלשהו, בשאר הזמן היא תישאר על המדף.

התורה אינה "עוד אנציקלופדיה" או 'קובץ מקורות' שנכתב על מנת לשכב על המדף. היא ניתנה על מנת שנפנים אותה ונחיה על פיה. בתורה, נכתבו באופן מקודד העקרונות הבסיסיים, אבל את כל השאר מוכרחים ללמוד בעל פה. כך נעשה הדבר בכל לימוד - חילופי הדברים בין המורה לתלמיד, מעודדים אותנו לשוחח, להבהיר ולהבין את החומר ישר והפוך.

במשך אלף שנים נמסרו ההוראות בעל פה ממורה לתלמיד. התלמיד היה חוזר ומשנן עד שהיה מסוגל לזכור הכול בעל פה. בהתאם לאופייה של תמסורת מילולית, חזרה מתמדת היא הדרך הטובה ביותר להבטיח את שלמותה. אלפי אנשים שלומדים בו זמנית את אותו מידע, מבטיחים שלא יחדרו שגיאות אל תוך המסר המילולי.

לפני כ- 2,000 שנה, כבשו הרומאים את ירושלים, והגלו את יושביה היהודים. רבי יהודה הנשיא, נשיא העם היהודי באותו דור, ראה ששיטת המסירה של מורה-תלמיד, עומדת לפני סכנה ממשית של הפסקה ושיבוש, ולכן החליט להעלות על הכתב את התורה שבעל פה – המשנה – על מנת שלא תישכח מעול הגלות.

הדורות שבאו אחר כך, הוסיפו וכתבו מידע נוסף. התלמוד – נכתב על מנת להרחיב ולהסביר את דברי המשנה. כיום, פונים היהודים לבדיקת הלכות החיים היומיומיות אל ספר ההלכות היהודי – השולחן ערוך, בליווי פרשנות מתאימה. ובכל זאת, חלק גדול מהתורה עדיין מועבר בעל פה, ממורה לתלמידו.

האלוקים, בחוכמתו האין סופית, יצר דרך מושלמת למסירת התורה לאורך הדורות. לא מדובר בקבצי חוקים כתובים, או במערכת חוקים שנמסרה בעל פה, אלא בשילוב מופלא של שניהם.

למה צריכים תורה שבעל פה?

התורה שבכתב מונה מצוות והנחיות לחיי היומיום, כשהתורה שבעל פה מסבירה איך לבצע אותן. למעשה, התורה שבכתב היא מעין סיכום תמציתי של התורה שבעל פה. לדוגמא:

התפילין המוכרות לכולנו מוזכרות בתורה במלים: "והיו לטוטפות בין עיניך". אבל איך אנחנו יודעים מה הן טוטפות? איך הן אמורות להיראות? באיזה צבע צריך לצבוע אותן? באיזה גודל? צורה? מה בקשר לרצועות? מי צריך להניח אותן? מתי? איך?

לא נוכל למצוא בתורה תשובה אף לאחת מן השאלות הנ"ל. אם נרצה לקבל את הפרטים החשובים האלה, יהיה עלינו לפנות לתורה שבעל פה.

האם המסר הועבר נכון? לשם כך מספיק להתבונן בזוגות התפילין, אותם מניח כל אדם בוגר לאורך דורות רבים במשך ההיסטוריה היהודית. אלמלא היה המסר עובר בדיוק רב, היינו עלולים למצוא אדם שמניח נעל בין עיניו, שני שמשתמש ברצועות כחולות, ומי יודע מה היו עושים האחרים...

העולם שברא עבורנו הקדוש ברוך הוא, עוצמתי עוד יותר ומסוכן הרבה יותר... והתורה היא ספר ההפעלה העולמי.

השתמש במשנה בצורה דומה לזו שבה אתה משתמש באנציקלופדיה, במילון או בספר הדרכה. כאשר אתה קונה מקרר, הוא מגיע עם חוברת הדרכה קטנה. אם אתה קונה מטוס F-16, הוא מגיע עם ספריה שלמה. העולם שברא עבורנו הקדוש ברוך הוא עוצמתי עוד יותר ומסוכן הרבה יותר... והתורה היא ספר ההפעלה העולמי.

האם אתה רוצה לדעת כיצד לאהוב את האנושות? האם אתה רוצה להימנע מלשמור טינה? אולי אתה רוצה לדעת מהי ההגדרה של "צדק"? או להבין מה משמעותם של חיי הנישואין? אם כן, אז תתחיל לבדוק!

רבדים

כל מילה פשוטה בתורה, מכילה בתוכה רבדים רבדים של משמעויות גלויות ונסתרות – כמו בחפירה ארכיאולוגית תוכל לחשוף אותם אם רק תשתמש בכלים הנכונים.

ארבע שכבות המידע הבסיסיות הן הפרד"ס:

פשט – ההסבר הפשוט של הנאמר בתורה. רש"י, אשר חי בצרפת במאה ה-12, כתב הסבר נפלא על התורה ברמה זו של פשט.

דרש – המדרש מגלה לנו את הרובד הלימודי של התורה, ומסביר כיצד ליישם אותו בחיינו.

רמז – רמה עמוקה יותר של מדרש, שבה הגיה או איות שונה של מילים חושפים בפנינו משמעויות נוספות. ספר התורה אינו מנוקד ומפוסק, מה שמאפשר הבנת רובד זה ביתר קלות.

סוד – המשמעויות המיסטיות הנסתרות של היקום, כפי שהן מובאות בספר הזוהר.

ארבע רמות אלה מיוצגות בראשי תיבותיהן במילה פרד"ס. התורה מלאה בפירות רוחניים ערבים לחיך, פירות הממתינים שנקטוף אותם, נטעם וניהנה.

בעצם, זוהי הסיבה בעבורה נבראנו עם הצורך לאכול. כך קל לנו יותר להבין, שעל מנת להתפתח מבחינה רוחנית אנו זקוקים ללימוד החוכמה. בדיוק כמו שלא תוכל להגיד: "אכלתי אתמול", או "אכלתי לפני כמה שנים, זה הספיק לי ומאז אני לא צריך לאכול יותר." אנחנו מתפללים שלוש פעמים ביום – בדומה לשלוש ארוחות יומיות. עליך להתפתח ולצמוח בכל יום – ולשם כך להזין את הנשמה.

אנחנו מתפללים שלוש פעמים ביום – בדומה לשלוש ארוחות יומיות. עליך להתפתח ולצמוח בכל יום – ולשם כך להזין את הנשמה.

אחת מהטעויות של החברה המערבית היא, שאנשים מתקדמים בתחום אחד אך לא באחרים. ייתכן שמישהו יהפוך להצלחה אדירה בתחום העסקי, אבל בחייו הרוחניים יישאר כל ימיו ברמה של נער מתבגר. עליך להבין שבדיוק כפי שהשתנו המניעים העסקיים שלך במשך שנות חייך, כך צריכה גם התייחסותך לקב"ה להתבגר ולהשתנות במשך הזמן.

נתקדם הלאה – לפני שאנחנו מכניסים משהו לפה עלינו להתבונן היטב מה זה, לשמור על הניקיון, ולאכול רק דברים שאינם מזיקים. כך גם בצריכת החוכמה, עליך לבדוק היטב את המידע ולהרחיק את החלקים "הרעילים". אחרת הם יקלקלו גם את החלקים הטובים.

הניסיון היהודי

כאשר מהנדס נתקל בבעיה, הוא מסתכל בלוחות לוגריתמיים. עורכי דין משתמשים בתקדימים משפטיים. לרופא יש ירחונים רפואיים. ליהודי יש משנה.

לעיתים נראה ששתי משניות סותרות זו את זו. האחת אומרת: "הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע" - התרחק מאנשים רעים; והשנייה אומרת "היה... אוהב את הבריות" – אוהב כל אדם באשר הוא אדם. איך זה מסתדר? האם הן באמת סותרות זו את זו?

אילו הופיעו בגוף שלך תופעות סותרות, היית הולך אל הרופא ושואל: "דוקטור, תסביר לי מה קורה כאן". עליך לנהוג בדיוק באותה צורה כשאתה נתקל בקושי בהבנת ההיגיון שבתורה – בדוק מה אומרים על כך המומחים! את אותו נושא למדו רבים לפניך, סביר להניח שאתה לא הראשון ששואל את השאלה הזאת... כך תוכל ליהנות מחוכמה והבנה שהצטברו מדורות של למדנים אשר קדמו לך.

הדרך הטובה ביותר היא לשאול רב מוסמך. רב כזה יוכל לעזור לך הרבה יותר, הוא לא רק יענה על שאלותיך, אלא גם יַקנה לך את הכלים הדרושים ללימוד עצמי יעיל. התורה מכילה בתוכה כמויות עצומות של מידע שניתן לנו מבורא העולם. על מנת שנוכל לשאוב מידע זה בהצלחה, קיבלנו יחד איתו גם מערכת כללים מיוחדת. אם נתעלם מכללים אלה, כמעט בטוח שנגיע להבנה שגויה.

אם אתה רוצה לחוש כיצד הרגישו אבותיך היהודיים, שנן פרק אחד מהמשנה בעל פה.

במהלך המחקר וכתיבת סידרת הטלוויזיה המפורסמת "שורשים", יוצר הסידרה אלכס הליי, הזיע וסבל במסע חוצה אוקיינוס באוניה, רק משום שרצה לחוש בגופו כיצד הרגישו אבותיו כשהובלו מאפריקה לעבדות...

אם אתה רוצה לחוש כיצד הרגישו אבותיך היהודיים, שנן פרק אחד מהמשנה בעל פה. זוהי התרבות היהודית בשורשיה. יופיו של הלימוד הזה יתפוש אותך, תלמד להעריך את התורה שניתנה בסיני, תתחיל להבין מה זה באמת להיות בן לעם היהודי.

יישום החוכמה

בן כמה אתה? האם למדת משהו על החיים במשך השנים? האם אתה יכול למנות 10 דברים שלמדת?

לעתים קרובות הידע והחוכמה קיימים בתוכנו, אבל אנחנו לא מסוגלים לבטא אותם. עלינו לזכור שהחוכמה יקרה לנו יותר מכל סחורה. עלינו לשנן אותה ולשמור עליה בנגישות גבוהה - במצב שבו תמיד נוכל לשלוף אותה במהירות.

עכשיו, ברגע זה, קח נייר ועט וערוך רשימה של עשרת הדברים החשובים ביותר שלמדת בחייך. החלט לעבור על הרשימה מידי יום, ולזכור אותה עד ליום מותך.

נניח שגבר שולח לאשתו זר פרחים. היא נרגשת! ואז הוא חושב לעצמו "פססס... כדאי לעשות את זה לעיתים קצת יותר קרובות." ושולח לה שוב פרחים... שנה אחר כך. טיפשות! אילו היה רגיל לחיות על פי החוכמה שרכש, הוא היה מבין עד כמה יכולים פרחים לעזור לו בחיי הנישואין, ומתרגם את ההבנה לשפת המעשה.

מה אתה יודע על "איך להתנהג אל ההורים"? מה אתה יודע על "רכישת חברים חדשים"? כתוב את זה ושנן את זה.

מה אתה יודע על "איך להתנהג אל ההורים"? מה אתה יודע על "רכישת חברים חדשים"? כתוב את זה. שנן את זה. זה ממש טיפשי לרכוש ניסיון וידע ולהתעלם מהם.

בכל לילה, חזור על כל מה שעבר עליך במשך היום. מה למדת היום? כתוב זאת במחברת, או בפנקס אינדקס קטן. ואז, כשיחלוף החודש הראשון, חזור על החודש שלך - "מה רכשתי? מה למדתי על החיים?"

הוראות חיים בעל פה, הדרך החמש עשרה במסלול המוביל לחוכמה.

 

  • תורה היא חוכמה לחיים. ככל שאתה יודע יותר תורה, כך תוכל לחיות טוב יותר!

  • התורה שבעל פה היא מוחלטת בדיוק כמו זו שבכתב. לא ניתן להבין את האחת, מבלי להבין את האחרת.

  • התמחה במשנה, ותגלה עולם מלא של הבנות ותובנות.

  • אם יש לך מסקנה חשובה לחיים, שנן אותה ושלב אותה בחייך.

 

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן