ההיסטוריה בתור תחום מחקר מדעי, מתחילה מן הרגע בו התחילו בני אדם לתעד עבור הדורות הבאים את מאורעות תקופתם, בין אם היו עדים להם ישירות או שמעו על כך מאבותיהם. אנחנו מורגלים לחשוב שאנשים תמיד למדו היסטוריה, מתחילת הקיום האנושי, אבל אין הדבר נכון. צאצאיו הראשונים של אדם הראשון - שממנו מתחילה ההיסטוריה האנושית - לא חשבו ככל הנראה שיש צורך להנחיל לדורות הבאים את הידע כיצד השתלשלו המאורעות בחייהם. למעשה, בשנותיה הראשונות של האנושות לא היה לאנשים בתבל עניין בהיסטוריה כפי שהיא נלמדת בימינו. האדם הראשון בעולם המערבי שניתן לכנותו היסטוריון, בהתאם להגדרה המודרנית למדעי ההיסטוריה, הוא הרודוטוס, יווני שחי במאה החמישית לפני הספירה. על כך זכה לתואר: אבי ההיסטוריה.
אם הרודוטוס היה אבי ההיסטוריה, היו היהודים אבות המשמעות ההיסטורית.
ההיסטוריון יוסף ירושלמי, אשר זכה לשבחים רבים כותב: "אם הרודוטוס היה אבי ההיסטוריה, היו היהודים אבות המשמעות ההיסטורית."
מדובר ברעיון עמוק.
ראשית, לא זו בלבד שהיהודים הנציחו היטב את ההיסטוריה עוד לפני הרודוטוס, אלא בעוד הרודוטוס תיאר את מהלך המאורעות, התבוננו היהודים אל תוך משמעותם הפנימית העמוקה, ומשמעות פנימית זו ניתן למצוא בצורה הטובה ביותר והמובהקת ביותר בתוך התנ"ך עצמו.
הסיפור הראשון בתנ"ך אותו נבחן בפרקים הבאים של סדרת מאמרים זו, מקדים את זמנו של הרודוטוס ב- 1,300 שנים לערך. זהו סיפורו של אברהם אבינו והוא מתרחש בסביבות המאה ה- 18 לפני הספירה, או לפני 3,700 שנים.
למרות עיסוקו עם ארועי העבר, אל תטעו ותראו את התנ"ך כספר היסטוריה. אברהם למשל, הנו בן 75 כאשר הוא מופיע לראשונה בספר בראשית. מדובר באחת הדמויות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה היהודית ובכל זאת לא מספרת לנו התורה דבר על ילדותו או על ימי בחרותו - אנו מתוודעים אודותיו כאשר הגיע כבר לגיל 75.
לתנ"ך אין עניין לספק לנו פרטים כאלה או אחרים על חיי אברהם. ההיסטוריה מעניינת את התנ"ך רק כאמצעי היכול ללמד אותנו את לקחי החיים החשובים - התנ"ך הוא בראש ובראשונה ספר המלמד אותנו את השקפת העולם היהודית. לכן הוא מתמקד במידע הבסיסי הנדרש לנו לצורך לימוד זה.
עד כמה מדויק הוא התנ"ך?
לפני זמן מה פורסם בעיתון "הארץ" מאמר ביקורת חריף כנגד מידת הדיוק ההיסטורי בתנ"ך, ובאותו שבוע ממש תמך השבועון האמריקאי "יו. אס. ניוז אנד וורלד ריפורט" - לא פחות מאשר בכתבת שער - בדיוקו של התנ"ך מבחינה ארכיאולוגית.
מדוע קיימים חילוקי דעות כה קוטביים?
מכיוון שארכיאולוגיה היא שדה מחקר מורכב ביותר, נדרשות על כן מספר מלות אזהרה בבואנו לדון בנושא. ארכיאולוגיה מוגדרת: "גילוי ומתן הסבר לשרידי תרבויות ואנשי העבר". צריך לשים לב כי ההגדרה כוללת את המילים "מתן הסבר". הדרך בה מסביר ארכיאולוג אחד את משמעותו של ממצא מסוים יכולה להיות שונה לגמרי מן הדרך בה יסביר ארכיאולוג אחר את משמעותו של אותו ממצא ממש.
ארכיאולוגיה איננה מדע מדויק. כאשר מוצא ארכיאולוג חרס, כלי, או חלק מבניין, הוא מנסה להחליט מה משמעות הממצא, מאחר שהחפץ עצמו לא נושא עליו שום תווית מוצר. שונה הדבר כאשר מדובר במסמך. אבל אפילו מסמכים כתובים פתוחים לפרשנויות שונות.
דעתו הקדומה של הארכיאולוג משפיעה על הדרך בה הוא מסביר את הממצאים מהשטח.
לכן צריכים להיות זהירים מאד כאשר שומעים מישהו אומר או כותב בצורה חד משמעית "מה אומרת הארכיאולוגיה" או "מה איננה אומרת". זאת מאחר שדעתו הקדומה של הארכיאולוג משפיעה על הדרך בה הוא מסביר את הממצאים מהשטח.
באשר לספרי התנ"ך הראשונים, למרות שהם מספקים מידע ישיר מועט על הדמויות המונצחות בהם, ניתן בכל זאת למצוא בהם מידע נסיבתי רב מאד - שמות, מקומות, חוזים עסקיים, חוזי נישואין, דפוסי הגירה. והארכיאולוגיה איששה מידע רב מאד המצוי בתנ"ך.
בהקשר זה צריך להבין כלל אחד. אותו עיקרון הפועל בבית משפט נכון גם לארכיאולוגיה: העדר הוכחה אינו הוכחה להעדר. העובדה שלא מצאתי את אוכף גמלו של אברהם אין פירושה שלאברהם לא היה גמל או אוכף. מי שחפץ למצוא עדויות היסטוריות בתנ"ך יגלה כמות אדירה של עדות נסיבתית המאששת את המידע ההיסטורי המצוי בו.
כאמור לעיל, מעצם מהותה לא יכולה הארכיאולוגיה לספק הוכחה מוחלטת לאמיתות ההיסטורית של התנ"ך, ולבטח איננה מפריכה אותה. אבל בפועל, ככל שמתרבים ממצאינו הארכיאולוגיים, אנו נוכחים יותר ויותר לדעת כי הטקסט התנ"כי מהימן היסטורית.
לסיכום, התנ"ך איננו ספר היסטוריה אלא ספר ההשקפה היהודית וההדרכה המעשית כיצד לחיות כיהודי. בכל אופן, אגב מטרתו העיקרית, הוא מספק מידע היסטורי ותרבותי, אשר בדרך כלל מאושש על ידי הארכיאולוגיה. התנ"ך הוא ספר לימוד מוסרי המסביר לנו את הכוחות הפועלים בהיסטוריה כדי שנוכל ללמוד כיצד עלינו להתנהג במצבי החיים השונים. לכן, קריאתו היא הדרך הטובה ביותר ללמוד על הדפוסים הפועלים בהיסטוריה. אם מבינים אנו כי המטרה שלשמה אנו לומדים היסטוריה היא כדי ללמוד את לקחיה, אזי ללא ספק נקדיש תשומת לב מיוחדת למאורעות המתוארים בתנ"ך.
דפוסים בהיסטוריה יהודית
מעשה אבות סימן לבנים. (רמב"ן).
זוהי אמרה יהודית ידועה מאד והרמב"ן לא היה היחיד להשמיעה. מה משמעותה?
ברובד המיקרוקוסמי, במסגרת סיפורי ספר בראשית, משמעותה, כי מה שאירע לאבות העם היהודי יחזור על עצמו אצל בניהם.
ברובד המקרוקוסמי, משמעותה, כי הדמויות ויחסי הגומלין של אבות האומה הראשונים - האבות והאמהות - עתידים להיות מודל לכל ההיסטוריה היהודית, ולכל ההיסטוריה האנושית. זאת הסיבה שעלינו לשים לב במיוחד למה שמתרחש בשלב מוקדם זה של התנ"ך, מכיוון שבו נקבעו דפוסי ההיסטוריה.
העם היהודי הוא ללא עוררין העם העתיק ביותר ששרד על פני כדור הארץ.
בנוסף, עלינו לזכור כי העם היהודי הוא ללא עוררין העם העתיק ביותר ששרד על פני כדור הארץ, ומכיוון שבניו מפוזרים בכל רחבי תבל, הרי בבואנו ללמוד היסטוריה יהודית מחייב אותנו הדבר לסקור את כל התרחשויות ההיסטוריה האנושית. מדובר אפוא במסגרת רחבה מאד. על מנת להבין את ההיסטוריה היהודית עלינו לרכוש ידע כללי רב מאד בהיסטוריה העולמית בכללותה.
לכן, אין אנו יכולים לעמוד על טיבה של ההיסטוריה היהודית (או של כל עם אחר) ללא הבנת ההקשר הרחב בו היא מתרחשת.
בפרק הבא נרחיב את העדשה ונתבונן על מצב העולם לתוכו נולד היהודי הראשון - אברהם.
(14) אנונימי, 26/7/2015 09:08
מעשה אבות: אחריות הדורות הראשונים על חיי הדורות הבאים
המסר העיקרי של האמרה הזו ושל הרעיון הזה בתנ"ך הוא: שלאבות יש אחריות על העתיד ולכן כל מעשה ומעשה צריך להיות שקול כדי שלא יפגע בדורות שאחריך, ולהפך שיתרום לעולם טוב יותר לדורות הבאים: הדורות של בנותיך ובניך נכדותיך ונכדים נינותיך וניניך והדורות שיבואו אחריך
(13) יהל, 28/2/2014 06:22
מאמר מעניין ומרתק .תודה
(12) יש, 18/12/2012 07:23
העם העתיק היותר
קצת מביך לקרוא שהעם היהודי הינו העתיק ביותר. מבלי לערב כלל ממצאים מדעיים סותרים, אפילו אברהם , אבי העם , רכש את מערת המכפלה מאדם לא יהודי שחי בקהילה לא יהודית.
אנונימי, 18/12/2012 10:18
הכוונה לעם העתיק ביותר שעדיין קיים היום...
איתן, 19/5/2013 12:42
זו לא רק הכוונה זה גם כתוב..!
(11) , 22/9/2010 14:23
לעמית - המזכיר לנו את השומרים
השומרים, גם בהתאם לתגובה שלך, נכחדו יחד עם כל החברה האלה כעם. היחידים שממשיכים לייחל לבניית הר הבית בדיוק כמו אז, ולבנות בית למלך העולם שם ובלבם - זה אתה והעם שלך, ולא יעזור כלום, וזה כבר נמשך כמה שניםםםם
(10) נימרוד, 15/9/2007 01:15
לסתווית
בין אם את יודעת או לא- דברייך הם דבריו של שונא היהודים עמנואל קאנט- הציצי בכתביו רוויי השטנה והיווכחי עם מי את מיישרת קו- פילוסוף של הנאורות שלא יכול היה להשתחרר מהשנאה והגזענות הטבועות בבשרו...והרי את רוצה כל כך להיות נאורה, קוסמופוליטית, ליברלית, הומאנית...וכמו הנאורות הנוצרית- את ספוגה גזענות- לעמך שלך....עורי עורי בת ציון...
מיקי, 6/10/2011 14:47
היא יודעת. היא שונאת ישראל ידועה המתגוררת בגרמניה
(9) ד"ר רון י. קפלן, 4/1/2007 16:55
תגובה לסטודנטים מתחילים ...
סטודנט/ית יקרים!
זוהי הרגשה נפלאה לחשוב שאחרי ימי הבגרות בהיסטוריה [האפלים , לרוב השיטות...] נחשפתי אל האור הגדול של עולם האקדמיה ועתה אני יכול להעז פני בפני הכל שהרי סטודנט אני ומצווה על שמינית שבשמינית של גאווה...
כולנו עברנו את זה ! אך זכרו שככל שהמדע יותר מתקדם אל עבר הגילויים הגדולים כך גדלים ספקותיו . ככל שאיש המדע גדול יותר כך גדלה ענוותו !
העובדות ככל שהולכות ומתגלות בארכיאולוגיה ובשאר המדעים החופפים לה מאששים יותר ויותר את הכתוב בתנ"ך , על אף שברור מעל כל ספק שאינו מתיימר להיות ספר היסטוריה.
ברור לי כחוקר ותיק [יחסית] וכקולגה לחוקרים ותיקים ממני ומבחינת המאמרים והממצאים עד כה שלא ירחק היום ולכל אירוע תנכ"י יוברר מקורו ההיסטורי שיאמת אותו עד תום.
מכיון שלא זו הבמה לבירורים אלו - תן לחכם ויחכם עוד...
בהצלחה!
ד"ר ר.י. קפלן
מרצה להיסטוריה וארכיאולוגיה של העת העתיקה אוניברסיטת ייל
(8) רון, 5/10/2006 02:10
אין
יפה
(7) סתוית סיני, 20/7/2006 13:23
לא רק שהמאמר הזה, בדומה לשאר המאמרים בקגוריה זאת, לוקים בעיוות ואנכרוניזם היסטורי משווע, אלא שכל מילה ומילה רוויה וגדושה בגזענות איומה ומחרידה. מדהים לראות באילו רגשי עליונות הדת והתרבות היהודית ספוגה.
סתוית סיני, סטודנטית בחוג להיסטוריה של עם ישראל, תל אביב.
מיכל, 6/10/2011 14:46
ושכחת לציין בגילוי נאות, עורכת הספר השערורייתי של זנד,
ואנרכיסטית מסוכנת. גיס חמישי החותרת ללא לאות ממקום מושבה בגרמניה להשמדת מדינת ישראל והעם היהודי. ממרידה ומעוררת מהומות מול חיילי צהל ואנשי ההתיישבות. שונאת ישראל מוצהרת.
דוד, 23/9/2012 10:18
במקום להגיב לעניין את תוקפת את השליח. זה די קלאסי
במקום להתמודד עם העובדות (שהיו עוד עמים במקביל ליהודים) נגיד שמי שאומר את זה הוא אנטישמי ולכן הוא טועה. אל תתני לאמת לבלבל אותך - הרי היא לא באמת חשובה. מה שחשוב זה זהעם היהודי הוא העם הנבחר....
יהל, 28/2/2014 06:20
סתוית האם את יודעת את ההבדל
בין העם היהודי הנבחר לעמים אחרים שטענו שהם נבחרים?העם היהודי נבחר לעשות לקיים חובות כמו לשמש דוגמא טובה לעמים אחרים..רק בעם היהודי יש אנשים שדואגים גם לאויביהם ולא רק לעצמם.העם היהודי אינו משעב
ד אחרים בבחירתו אלא דואג גם לאחרים! זה ההבדל הגדול! הבחירה של הקב"ה בנו מחייבת!!!
(6) עמית, 22/12/2005 06:57
לא בדיוק
השומרים הם העם בעל התרבות העתיקה ביותר הידועה במחקר; הם אינם שמים ומוצאם אינו ידוע. השומרים שכנו באזור הדרומי של מסופוטמיה
(5) benny b.m, 25/10/2004 15:11
יהדות
קורס יהדות מענין מאוד
(4) רות וידאל, 5/5/2004 16:46
לחזור תשובה
רבש"ע גלוי וידוע לפניך שעשיתי כך וכך {כאן י שלפרט}אני מודה ומתוודה לפניך שנכשלתי ופגמתי כך וכך , אני מצעטר ומתחרט על זה ומבקש ממך סליחה ,
אנא ממך רבש"ע ! אני מקבל על עצמי מעכשיו והלאה , להתאמץ יותר העבודת ה' ולהתחזק במסירו נפש שלא להיכשל שוב במה שנכשלתי , אבל אתה יודע שליצר הרע יש כח גדול ותחבולות רבות להחטיא את האדם , ואם אתה לא תעזור לי כנגדו אין לי סיכוי , לכן אנא ממך!ה' !מלא רחמים ! רחם עללי וקבל תחנוני ותציל אותי מנפילות , ואם ח"ו אכשל - עזור לי לקום מחר, והתחזק ולהתעודד, לא לשקטע העצבות , ולהתחיל מחדש ממש,,,
רבש"ע , אני ממש מתבייש לחזור ולבקש עוד פעם סליחה על מה שחטאתי לפניך שוב ושוב , אני ממש מרגיש שאני עושה מעצמי צחוק ,
ומי יודע אם יהיה לי כח שלא לחטוא עוד פעם,,,
אבל אני בא לקיים בתמימות את עצת הצדיקים- לבקש ממך שוב ושוב שתסלח לו כי לא התכוונתי להכעיס אותך ולא רציתי להתרחק ממך אלאל שהתאוות וההרגלים הרעים שלי חזרו והתגברו עלי, ואני מצטער על זה מאוד , אז בבקשה ממך אב הרחמן , עזור לי שלא אכשל ולא יתרחק ממך , כי אני רוצה לשוב אליך בתשובה שלימה ולהיות מלא באהבה אליך!
(3) יהודי חילוני, 30/10/2003 12:09
הרב קן ספירו
הינך אדם חכם ומלומד.
אני מעריך את כתיבתך הנפלאה.
המשך והצלח. אל תפסיק לכתוב.
זה אתר מצויין עם חומר למחשבה. כל הכבוד!
(2) רגב, 23/10/2003 15:13
האתר הזה הוא...
האתר הזה הוא...
מ=ד=ה=י=ם=! הוא בין האתרים הכי טובים שראיתי, תוכן מרתק בטירוף! שמוצג בדרך מאוד נוחה,נגישה ומעניינת!
המאמר הזה הוא ממש ממש ממש טוב לפי דעתי חובה על העם היהודי לדעת את העבר שלו לו דווקא השואה אלא גם התנ"ך וגם את התהליך של לפני השואה וחשוב ביותר- הקמת מדינת ישראל,ראשית, ומלחמותיה.
הרב קן ספירו המאמר הוא ממד ממש ממש מעניין ! בהצלחה בהמשך!
(1) אבי, 29/5/2003 00:00
ליתר דרמטיות
היהודים המציאו את ההסטוריה 1000 שנים לפני שאריסטו גילה את עיקרון הסיבתיות.