רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

השבוע בהסטוריה של עם ישראל

השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

כ״ו בכסלו ה׳תשע״ז כ״ו בכסלו ה׳תשע״ז 26/12/2016 | מאת ירמיהו ראק

כ"ב עד ל' בכסלו

ב- כ"ה בכסלו ג' תקצ"ז שוחררה ירושלים. לאחר שנים של לחימה עיקשת ובלתי מתפשרת, הצליחו משפחת חשמונאי, עם כמה אלפי יהודים, נגד כל הסיכויים, להביס את הצבא היווני ולשחרר את ירושלים. ביום זה הגיעו החשמונאים לבית המקדש, שם מצאו בדרך נס את הכד הקטן ששמונה ימים שמנו נתן. יום זה הוא היום הראשון של חנוכה, החג האהוב בו אנו חוגגים את הניצחון האדיר של קומץ לוחמים שנלחמו על הערכים והעקרונות שלהם וניצחו, וכן את הנס של כד השמן בו הראה לנו א-לוהים את אהבתו וקרבתו.

* * *

באותו תאריך, כ-2000 שנה לאחר מכן, נכבשה ירושלים שוב. הפעם לא היו אלו החשמונאים שכבשו את העיר מידי היוונים, אלא הבריטים מידי הטורקים. בשנת תרע"ח (1917) לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה כבשו הבריטים את ירושלים מידי הטורקים וכך בא לקיצו השלטון הטורקי בארץ ישראל.

נצחון זה היה חשוב גם ליהודים, שכן השלטון הטורקי היה מושחת והשלטון הבריטי שהחליף אותו היה מעט טוב יותר, וכן הוביל להצהרת בלפור שהיתה צעד בדרך להקמת מדינת ישראל. הקרב בארץ ישראל היה ייחודי בכך שנעשה בו שימוש בטנקים, וכך היא הארץ היחידה מחוץ לאירופה המערבית אליה הגיעו הטנקים באותה תקופה.

* * *

ב- כ"ח בכסלו תש"ח (1947) הותקפה שיירת העשרה. הימים היו טרום מלחמת השחרור והערבים דחו את תכנית החלוקה של האו"ם, שהותירה כ-30 יישובים מחוץ לשטח המדינה היהודית, והחלו להתנכל לכלי הרכב שנסעו לכיוון גוש עציון. בעקבות כך הופסקה תנועת האוטובוסים מירושלים לגוש עציון ונסיעות לשם היו רק במסגרת של שיירות. ב-כ"ח בכסלו, ערב נר רביעי של חנוכה, יצאה שיירה של ארבע מכוניות מירושלים, שכללה 26 נוסעים. השיירה הובילה אספקה: מזון, מים, גז לבישול ועוד. כשהגיעו לאיזור בית לחם נפתחה אש ממקלע אוטומטי לעבר השיירה, וחלק מהנוסעים נפצעו. הם יצאו מהרכבים לתפוס מחסה ולהשיב אש והטנדר האחרון נסע לאחור להזעיק עזרה מתחנת המשטרה הבריטית בבית לחם. לאחר זמן הגיעו למקום חיילים בריטים והערבים נצרו את האש, אך לאחר שעזבו להזעיק עזרה, שוב חודשה האש. הקצין הבריטי בבית לחם התמהמה כחצי שעה בטרם יצא עם כיתת שוטרים למקום, בזמן שמרבית חברי השיירה הנותרים כבר נהרגו. קהל גדול של ערבים שהגיע למקום החל להתעלל בגופות ולשרוף את כלי הרכב.

לאחר זמן, הגיעו למקום שלשה כלי רכב משוריינים של הבריטים, אך הם סירבו לפנות את הפצועים, ורק כעשרים דקות מאוחר יותר הגיעו האמבולנסים מירושלים שפינו את הפצועים.

עשרה מחברי השיירה נהרגו, והדבר המחיש לתושבי האזור שמלחמה של ממש בפתח.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן