רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

השבוע בהסטוריה של עם ישראל

השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

ח׳ במרחשוון ה׳תשע״ז ח׳ במרחשוון ה׳תשע״ז 09/11/2016 | מאת ירמיהו ראק

ח' עד י"ד במרחשון

ב- ח' במרחשון רס"ט נפטר רבי יצחק אברבנאל.

הוא נולד בליסבון שבפורטוגל למשפחה שיוחסה עד דוד המלך על פי מסורת משפחתית.

הוא כתב ספרים רבים, ובשלב מסוים נבחר לשמש כשר האוצר של מלך פורטוגל: אלפונסו החמישי. הוא ניצל את מעמדו לסייע ליהודים, וסייע לפדיון 250 שבויים יהודים שנשבו לאחר כיבוש מרוקו על ידי הפורטוגזים. הוא גייס כסף לשיחרורם ודאג להם במשך שנתיים עד שנקלטו בספרד.

בשלב מסויים העלילו עליו שהוא בוגד במדינתו ולכן ברח לטולדו בספרד, משם ניסה להוכיח את חפותו. הנסיון כשל וכל רכושו הוחרם. הוא נקרא לשמש כשר אוצר של פרננדו השני מלך אראגון ואיזבלה הראשונה מלכת קסטיליה, ושרת בתפקיד זה שמונה שנים. כשהוחלט על גירוש ספרד הוא ניסה לבטל את הגזירה בכל כוחו, אך נכשל, ולמרות שהוצע לו להישאר בבטחה בספרד בחר לשאת בעול עם אחיו, ויצא לגלות עם שאר יהודי ספרד. מספרד עבר לעיר נאפולי שבאיטליה ומונה גם שם לשר אוצר, אך שוב נאלץ להימלט, הפעם לסיציליה, וכל רכושו הוחרם.

בסופו של דבר הגיע לונציה שם נפטר בגיל 71, ונקבר בפדובה.

האברבנאל חיבר ספרים רבים, כשבעיקר נודע פירושו על התנ"ך, שמאופיין בסגנון ייחודי, עם מבוא לכל אחד מספרי התנ"ך. הוא מרבה גם לבאר את ההבדלים בין האמונה היהודית לנוצרית, ומסביר את הרקע למאורעות בארץ ישראל.


 

*  *  * 


ב- י' במרחשון תש"ה נוסדה ישיבת בני עקיבא הראשונה בכפר הרוא"ה.

הישיבה הוקמה על ידי הרב משה צבי נריה לאור ביקוש בקרבהחניכים של בני עקיבא. המטרה היתה לשלב בין הלימוד הליטאי, הרצינות של תנועת המוסר, החמימות של תנועת החסידות והערנות החלוצית. בלשונו של הרב נריה "צבר בלי קוצים".

מבוגרי הישיבה יצאו רבנים ומנהיגים רבים של הציבור הדתי לאומי.  

 

*  *  * 

 

ב- י"א במרחשון חל יום פטירתה של רחל אימנו.

רחל אימנו היתה אשתו האהובה של יעקב. שנים רבות לא זכתה לבנים עד שילדה את יוסף. באותו זמן עדיין גרו יעקב אבינו ומשפחתו אצל לבן אביהם של רחל ולאה בארם (באיזור סוריה של היום). לאחר זמן, החלו במסע לעבר ארץ ישראל. כשנכנסו לארץ ישראל, בסמוך לבית לחם החלה הלידה של בנה השני של רחל. הלידה הסתבכה ורגעים ספורים קודם שנפטרה בישרה המיילדת לרחל שנולד לה בן. רחל קראה לו "בן אוני" שפירושו הוא בן צערי, אבל יעקב אביו קרא לו בנימין. רחל נקברה שם, בסמוך לבית לחם. המדרש מספר שכשבני ישראל יצאו לגלות עברו ליד קברה והתפללו לעזרה. והאם הרחמנית התפללה על בניה: "כה אמר ה' קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים, רחל מבכה על בניה מאנה להינחם על בניה כי איננו" וקיבלה את התשובה: "כה אמר ה' מנעי קולך מבכי ועינייך מדמעה, כי יש שכר לפעולתך נאום ה', ושבו מארץ אויב" (ירמיהו לא).

אינספור שירים הולחנו לזכרה של רחל אימנו, הנה רשימת השמעה עם מקבץ קצר מהם:

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן