רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

השבוע בהסטוריה של עם ישראל

השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

ג׳ באלול ה׳תשע״ו ג׳ באלול ה׳תשע״ו 06/09/2016 | מאת ירמיהו ראק

א' עד ז' אלול

 א' באלול

עם ישראל יצאו ממצרים (בפסח) ולאחר 50 יום עמדו בהר סיני ושמעו את עשרת הדברות. לאחר מכן משה עלה להר לקבל את שאר התורה ושהה שם 40 ימים ולילות. העם טעה בחישוב וחשב שמשה לא עומד לרדת, ועשו עגל מזהב ובכך חטאו בעבודה זרה. משה ירד מההר בי"ז בתמוז והשליך את לוחות הברית (בהם היו כתובים עשרת הדברות) והשמיד את העגל. אחר כך התפלל להשם שיסלח לעם ישראל, וב-א' באלול ב' תמ"ט עלה שוב להר סיני לקבל לוחות שניים. הוא שוב שהה שם 40 יום ו-40 לילה, וירד ביום כיפור. ביום זה ניתנה לעם ישראל הזדמנות שניה, להתחיל מחדש, להיות יותר טובים. ואכן יום זה הוא הראשון של חודש אלול, חודש של רחמים והזמן בו העם היהודי מתעורר לשיפור עצמי והתחלה מחודשת. 

*  *  * 

שאול היה המלך הראשון של עם ישראל. הוא התמנה למלך בזכות מעלותיו והיותו איש מרומם וצדיק.

במדרש מסופר ששאול נותר משבט בנימין לאחר מלחמת האחים שפרצה בעקבות פרשיית פילגש בגבעה,. כשהוציאו אל הפועל את תכנית ה"חטיפה" של בני בנימין את הנשים המחוללות בכרמים בשילה (לחץ כאן להרחבה), שאול שהיה ביישן, צנוע וצדיק לא היה מסוגל לבחור לעצמו נערה בצורה אסרטיבית כזאת, ואשתו, אחינועם בת אחימעץ, היתה זאת ש"חטפה" אותו. לאחר שלא ציית ולא השמיד את העמלקים כפי שצווה עליו שמואל הנביא, הודיעו שמלכותו תיקרע ממנו ותינתן לדוד.  דבר זה גרם לשאול לרדוף את דוד.

בסופו של דבר יצא שאול למלחמה בפלישתים על אף ששמע מבעלת האוב שהוא עתיד ליפול במלחמה. ב-א' באלול הוא הורה לנושא כליו לדקור אותו, על הר הגלבוע, כשהפלישתים כמעט השיגו אותו. לאחר שהלה סירב, הפיל את עצמו על חרבו. יחד עמו מתו גם שלשת בניו ורבים מאנשיו. לאחר שנודע לדוד על הטרגדיה הוא נשא קינה, בה נאמר בין היתר: "שאול ויהונתן, הנאהבים והנעימים בחייהם ובמותם לא נפרדו" (שמואל-ב, א).
צילום: ויקיפדיה

*  *  *

ב-ג' באלול תרצ"ה נפטר הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

הרב קוק (המכונה גם הראי"ה) הוסמך לרבנות לפני גיל עשרים. הוא שימש כרב במקומות שונים

במזרח אירופה, ובשנת תרס"ד (1904) עלה לארץ ישראל לשמש כרב העיר יפו והמושבות. בתקופה זו כתב הרבה מספריו המרכזיים, ובהם פרש את משנתו בנוגע לארץ ישראל ולאומיות עם ישראל.

 לאחר מספר שנים התמנה לרב העיר ירושלים, משרה שנותרה מיותמת מספר שנים מאז פטירתו של רבי שמואל מסלנט. בהמשך כונן את הרבנות הראשית והיה לרב הראשי של ארץ ישראל.

בקיץ תרפ"ג החלה לפעול ישיבת מרכז הרב בראשותו, וכן הקים את מכון הארי פישל למחקר תורני.

הוא נפטר בגיל שבעים, ונקבר בהר הזיתים.

הוא כתב גם שירים רבים וביניהם השיר הבא: https://www.youtube.com/watch?v=Ieg5AvyikfA

*  *  *

ליאו פרנק היה יהודי אמריקאי, הוא נולד בטקסס למד הנדסת מכונות והחל לעבוד כמנהל במפעל לייצור עפרונות באטלנטה, ג'ורג'יה, הוא עבר לגור במקום ונישא שם.

ב- כ' ניסן תרע"ג (27/04/1913) נמצאה גופתה של אחת מעובדות המפעל, נערה בת 14. ליאו הואשם ברצח והועמד למשפט בפני חבר מושבעים. המשפט התנהל באוירה אנטישמית, כשמדי יום התאספו סביב למלון בו לנו המושבעים אספסוף כפרי שקרא: "לתלות את היהודי". הוא הורשע, למרות שרוב העדויות העידו על השרת במפעל ג'ים קונלי כאשם. התביעה טענה שהשרת רק סייע לו להיפטר מהגופה. האוירה היתה כה מתוחה שבית המשפט אמר לו לא להגיע לקריאת גזר הדין מחשש לחייו.

לאחר שנגזר עליו עונש מוות, הופיעו בעיתונים שבהוצאת תומאס אדוארד ווטסון מסע אנטישמי מתוקשר להכפיש את שמו של ליאו פרנק. (המכירות של העיתונים צמחו באופן ניכר ומחירם הוכפל.)

כתוצאה מהסתה הוא הותקף בבית הכלא על ידי אסיר אחר ונפצע קשה לאחר שהתאושש במרפאת הכלא במשך כחודש המיר מושל ג'ורג'יה את העונש למאסר עולם לאחר ששוכנע שהמשפט התנהל בצורה לא הוגנת.

וב-ז' אלול תרע"ה (17/08/1915) פרצו לכלא קבוצה של 25 גברים חמושים, חטפו את פרנק וגררו אותו למשך 250 קילומטרים עד סמוך לביתה של הנרצחת, שם תלו אותו על עץ.

רק שישים שנה לאחר הלינץ' הודה המחסנאי במפעל שראה את קונלי הורג את הנערה, ושלא סיפר על כך מכיוון שחשש לחייו, לאחר שקונלי איים שיהרוג אותו אם יספר.

 

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן