לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




סוגיה בוערת: הקרמטוריום הישראלי חזר לפעולה

סוגיה בוערת: הקרמטוריום הישראלי חזר לפעולה

התיעוב היהודי לרעיון שריפת גופות, קודם לפשעי הנאצים. עמדת התורה לקבור את גופות הנפטרים, מבוססת על כיבוד צלם האדם, קדושת גופו ואמונה בתחיית המתים.

מאת

לפני מספר שנים נפתח הקרמטוריום הראשון בישראל, לשימושם של אזרחים שרוצים להפוך את גופות קרוביהם לאפר.

לפני עשר שנים, רק כ-20% מגופות האמריקנים שנפטרו - נשרפו. ב-2005, עלה המספר ל-32%. ארגון שירותי השריפה של צפון אמריקה, צופה בוודאות רבה שבשנת 2025, יבכרו למעלה ממחצית האמריקנים לשרוף את גופותיהם מאשר לקברן. בעוד שאיש אינו יודע איזה אחוז ממבכרי השריפה האמריקנים יהודי, יתכן מאוד שאצל יהודים בעלי רקע יהודי מועט או חסר, או אצל אלה המנוכרים להלכה היהודית, יהפוך רעיון הקרמטוריום למקובל, אם לא למועדף. וכעת, במדינת היהודים חזר לפעול המתקן לשריפת גופות אדם.

יחד עם זאת, העובדה שהמוסד הזה הוא היחיד והראשון מסוגו בארץ, מעידה בכל זאת על הגישה היהודית הבסיסית כלפי השירותים שהוא מציע.

חלק מהיהודים נרתעים מרעיון הקרמטוריום, משום שהרייך השלישי השתמש בו לשריפת קרבנות יהודיים רבים כל כך.

אחרים, וביניהם גויים רבים, סולדים משריפת גופות בני אדם, בשל המקרים המפורסמים שבהם בעלי משרפות בחו"ל, לאחר קבלת תשלום מהמשפחה, סיפקו להם אפר של בעלי חיים, וזכו ברווחים נוספים ממכירת הגופות לסוכנים, שניהלו עסקים משגשגים ממכירת אברי הגופות.

אמונות בסיסיות

עם זאת, התיעוב היהודי לרעיון שריפת גופות, קודם לפשעי הנאצים ולפשעים המתועבים בני ימינו. שורשיה של עמדת התורה לקבור את גופות הנפטרים, טמונים במקום אחר.

ההתנגדות היהדות למשרפות נעוצה בקביעת התורה שהאדם נוצר בצלם אלוקים. כתוצאה מכך, אנחנו מחויבים לגלות "כבוד למת", בהולכת הגופה, בדרך העדינה והמכובדת ביותר שאפשר, אל האדמה – ובמידת הצורך, אפילו לבטל מצוות אחרות כדי לעשות זאת.

לא רק הנשמות שלנו, אלא גם הגוף הגשמי, מכילים קדושה מובנית

בנוסף לכך, קיימת האמונה היהודית הבסיסית, שבבוא היום יקומו המתים לתחייה. למרות שרעיון תחיית המתים של הצדיקים עשוי להפתיע כמה מאיתנו, זהו אחד מהכללים החשובים ביותר ביהדות. המושג רמוז בתורה הכתובה, וברור ואף בולט בתורה שבעל פה. המשנה, היא הטקסט המרכזי של התורה שבעל פה, מייחסת חשיבות רבה כל כך לנושא, עד שהיא מונה את מכחישיו בין אלה ש"אין להם חלק לעולם הבא" (סנהדרין י, א). כפי שהתלמוד מפרש את הדברים: "הוא כפר בתחיית המתים, לפיכך לא יהיה לו חלק בתחיית המתים" (סנהדרין דף צ' ע' א').

אין הפתעה בכך שלגוף שלנו מיוחסת חשיבות רבה כל כך. לא רק הנשמות שלנו, אלא גם הגוף הגשמי, מכילים קדושה מובנית. הרי הגוף הוא האמצעי שבלעדיו לא נוכל למלא את רצון האלוקים. כשאנו משתמשים בגוף כדי לעשות מעשים טובים, ומתעלמים ממשיכתו הטבעית לחטוא, אנחנו ממלאים את מטרת קיומנו בעולם הזה.

ולכן, המסורת היהודית אומרת, שלמרות שאנחנו מטמינים את גופותינו באדמה לאחר המוות, קיימת עצם קטנה שאינה מתבלה ומתכלה יחד עם שאר הגוף. ממנה האדם כולו, אם הוא או היא זכאים, יקום לתחייה בעתיד.

המשכיות החיים

הרעיון שאדם יכול להיווצר מחדש ממשהו קטן – משהו שיכול לשרוד במשך אלפי שנים – לא צריך להמם אף אחד שקצת מכיר את המדע בן-זמננו. כל אחד מתאי הגוף שלנו מכיל מולקולה גדולה ומורכבת של DNA, שמכילה את תוכנית הגוף שלנו; באופן תיאורטי, אפשר 'לעודד' כל אחת מהמולקולות האלה, אפילו מגופה שנקברה לפני זמן רב, להתפתח וליצור מחדש כל אחד מאותם גופים גשמיים (מעניין שלמילה "עצם" יש גם משמעות של "אחת מעצמות השלד", גם משמעות של מהות, של "עצם-הדבר" או יסוד, וגם "עצמי" – אני).

שריפה, ביהדות, היא הצהרה של ביטול מוחלט. היהודים שורפים חמץ ולחם לפני פסח, כשהתורה דורשת ששום פירור מחומרים אלה לא יישאר ברשותם. הדרך הנכונה להשמיד עבודה זרה היא לנתץ או לשרוף אותה.

מיותר להוסיף - ה' יכול להחיות גם אפר (כמו שאפרם של קרבנות השואה הנאצית ודאי יזכה לקום לתחייה בבוא היום). אבל בחירה מעשית לשרוף גוף של אדם, היא מעשה שבמודע או שלא במודע, מבטא התכחשות לערכו של הגוף, ולכך שהוא מכיל חיים פוטנציאליים.

למעשה, בעל המשרפה הישראלית מתאר את עצמו כאתאיסט, כמו רוב לקוחותיו, אם לא כולם. אחת מהם, מורה ירושלמית, סיפקה הסבר משכנע לסיבות שגרמו לה לבחור בשריפת הגופה. היא סיפרה בריאיון לעיתון: "לא הייתי מקודשת בחיי אז הקבר שלי לא יהיה מקודש אף הוא... אני מאמינה שאין כלום אחרי המוות..."

זאת הפילוסופיה שנחה מאחורי הבחירה לשרוף את הגוף.

וזאת האנטיתזה למערכת האמונה שנקראת יהדות.

30/8/2008

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 7 תגובות ב-7 דיונים

(7) יפה יוסף, 10/6/2016 11:10

מה שאמרו על שאול המלך ששרפו אותו

נראה בברור שלא נכון כי כתוב אח"כ שקברו את עצמותיו.כנראה ששרפו את הבגדים או שרפו לו ריח טוב כי היה מלך.

(6) עם חופשי, ארצנו, 11/9/2008 09:49

כנראה שאבותינו לא ידעו יהדות מהי?!

ח ויהי, ממוחרת, ויבואו פלשתים, לפשט את-החללים, וימצאו את-שאול ואת-שלושת בניו, נופלים בהר הגלבוע. ט ויכרתו, את-ראשו, ויפשיטו, את-כליו, וישלחו בארץ-פלשתים סביב, לבשר בית עצביהם--ואת-העם. י וישימו, את-כליו, בית, עשתרות, ואת-גווייתו, תקעו, בחומת, בית שן. יא וישמעו אליו, יושבי יבש גלעד, את אשר-עשו פלשתים, לשאול. יב ויקומו כל-איש חיל, וילכו כל-הלילה, ויקחו את-גוויית שאול ואת גווייות בניו, מחומת בית שן, ויבואו יבשה, וישרפו אותם שם. יג ויקחו, את-עצמותיהם, ויקברו תחת-האשל, ביבשה, ויצומו, שבעת ימים. (שמואל א לא)

(5) יעל, 5/9/2008 10:30

צריך לחזור למנהג אבותינו: מערות קבורה וליקוט עצמות

זה גם רעיון מכובד, וגם נכון יותר לאיכות הסביבה ולארצינו הקטנטנה....
וגם מסורת, מסורת!!

(4) אנונימי, 3/9/2008 08:57

ל-2

אומנם לא רק היהדות קיימת בעולמינו,אך-רק היא הדת האמיתית!!!

(3) יוסי, 2/9/2008 23:36

1) בתי הקברות בארץ נסתמים.
כבר קוברים בקומות.
כבר פותחים בתי קברות חדשים תוך כדי בזבוז שטחים של ארץ הקודש.
2) אבותינו הקדומים קברו במערות קבורה, ולא הססו לפרק את העצמות לחלקיהם.
עד שחדרה האמונה בתחיית המתים שלא היתה מוכרת למשה רבנו וממשיכיו.
3) אם זקני ושאר משפחתי שעלו בארובה של אושויץ יקומו לתחיה עם בוא המשיח, הרי שגם אני אקום, אם אני אבקש לשרוף את גופתי כדי להשאיר מקום לחיות בארץ הקודש.

הצג את כל התגובות
 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub