רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

ראש השנה ויום כיפור

סימנים – מה עושים עם זה?!

כ״ד באלול ה׳תשס״ג כ״ד באלול ה׳תשס״ג 21/09/2003 | מאת רנית אברמוביץ

למי שרוצה להכין סימנים לשולחן ראש השנה, אבל לא יודע מה ואיך – מתכונים, טיפים והסברים קצרים על כל סימן וסימן.

מידי שנה, לקראת ראש השנה, מתמלא המטבח שלי בריחות מתוקים, והמקרר בקופסאות שבתוכן ה"סימנים" לשנה החדשה.

"סדר ליל ראש השנה", אשר מתנהל לאחר הקידוש וברכת המוציא, משתנה מבית לבית ומעדה לעדה. יש הנוהגים לטבול תפוח בדבש, ובכך מסיימים את הסדר, ויש העורכים שולחן ובו שפע של מאכלים, ריחות, צבעים וטעמים.

אפשר לקחת את כל הירקות, להכניס למרק, ולהגיש לשולחן כ"סימנים". אולם אם תרצו לגוון קצת יותר, אביא בהמשך מעט הסברים על כל סימן, מתכונים קצרים ועצות מהמטבח.

המשותף ל"סימנים" הוא הרמז אותו הם מבטאים בטעמם או בשמם. רמז לשנה טובה יותר ומתוקה יותר. רמז לשאיפה שלנו לְהתעלות, ולַתקווה שאנו נושאים לשנת שלום ונחת. רמז הבא לידי ביטוי באמירת ה"יהי רצון" הנסמכת לאכילת כל אחד ואחד מן ה"סימנים".

כל "יהי רצון" נפתח במלים "יהי רצון מלפניך ה' א-לוהינו וא-לוהי אבותינו..." ומסתיים בהתאם לסימן הספציפי. המסובים עונים לאחר הבקשה ב"אמן, כן יהי רצון."

תמר

"יהי רצון...שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."

התמר פותח את סדר ליל ראש השנה (משום חשיבותו כאחד משבעת המינים). התמרים טעימים כמו שהם, בין אם הם טריים וצהובים, לחים, או יבשים. לפני שמברכים עליהם "בורא פרי העץ" וטועמים, יש להרחיק את הגלעין ולבדוק שאין חרקים בפנים (במיוחד בתמרים יבשים שאז מומלץ לבדוק מול האור).

רוביא (לוביה)

"יהי רצון...שירבו זכיותינו ותלבבנו."

הרוביא היא מין שעועית צרה ומוארכת. ניתן לקנות רוביא טרייה בתרמילים, או גרגרי רוביא יבשים (גרגרים צהובים, עם כתם שחור). רוביא צעירה ניתן לבשל עם התרמילים, אולם ככל שהרוביא גדלה, מתקשה התרמיל ויש לשלוף מתוכו את הגרגרים ולהשליך את הקליפה.

אם יש חור בתרמיל הרוביא, סימן שמשהו נכנס פנימה. על מנת לגלות לאן הוא הגיע, צריך לפתוח את התרמיל לאורכו ולבדוק אם אף אחד לא מטייל בפנים...

רוביא יבשה יש להשרות במשך הלילה עד שתתרכך ואז לבדוק היטב מחורים, כתמים שחורים מתחת לקליפה (חיפושית), וחרקים.

רוביא מוזהבת בבצל ודבש

בסיר עמוק מטגנים, עד להזהבה, ראש בצל קצוץ במעט שמן. מוסיפים את הרוביא הנקייה, מתבלים בכף דבש ובמלח (כדאי להוסיף גם מעט כרכום וכמון), מוסיפים מים (לרוביא יבשה יש צורך בהרבה מים), מביאים לרתיחה ומבשלים הרבה זמן על אש נמוכה עד לייבוש המים והזהבת התבשיל.

* אפשר לבשל את הרוביא היבשה בישול מהיר בסיר לחץ, ואז לסנן ולבשל עם הבצל.

כרתי (כרישה, לוף)

"יהי רצון...שייכרתו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."

הכרתי נראה כמו בצל גדול. תחילה יש להסיר את העלים הירוקים ואת ציצת השורשים. לאחר מכן לחצות את הירק לאורכו, להפריד את הגלדים, לשרות 2-3 דקות במי סבון, ולשטוף היטב כל גלד מתחת למים זורמים.

קציצות כרתי

לחתוך את הגלדים (נגד כיוון הסיבים) לחתיכות באורך 3-4 ס"מ, להכניס לסיר עם מים, להביא לרתיחה ולבשל כ - 5 דקות. לסנן ולצנן.

כאשר הירק מתקרר, לסחוט אותו בידיים ולטחון במעבד מזון או במטחנת בשר. להוסיף ביצה, פירורי לחם, מלח ופלפל שחור וכן תפוח אדמה מבושל ומעוך. ליצור קציצות ולטגן על אש בינונית עד להשחמה.

סילקא

"יהי רצון...שיסתלקו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתנו."

הסילקא היא מין עלים של סלק. ניתן לקנות אותה באריזות סגורות "ללא חרקים". אני אישית מעדיפה להשתמש בסלק עצמו - לחתוך לרבעים ולבשל במיקרוגל, לגרד ולהוסיף סוכר, מלח ומעט חומץ וזהו.

קציצות סילקא

. לשטוף ולבשל במים עם כף מלח, לסנן ולטחון היטב עם 2 פרוסות לחם רטובות וסחוטות. לתבל בשום כתוש, כמון ופפריקה ולהוסיף 3 ביצים. ליצור קציצות קטנות ולטגן.

קרא (מין דלעת)

"יהי רצון...שתקרע רוע גזר דיננו, ויקראו לפניך זכיותינו."

גלגלי דלעת בבצק עלים

את הדלעת מאדים על אש נמוכה מאוד בסיר, עד שכל הנוזלים מתאדים (מידי פעם מועכים את הדלעת עד למיצוי הנוזלים שבתוכה), ומצננים היטב.

ממש לפני ההכנה מוסיפים לדלעת סוכר ומעט קינמון (אם התערובת עומדת היא מתחילה להפריש שוב נוזלים וזה מפריע להכנה).

פורשים ומרדדים בצק עלים, מורחים במחית הדלעת, מגלגלים לרולדה ופורסים "חלזונות" בעובי של כ 2-3 ס"מ. מעמידים בתבנית ואופים לאט בחום של 170-180 מעלות. אפשר לבזוק לסיום אבקת סוכר, או לחמם לפני ההגשה במחבת שבו סירופ סוכר (סוכר מומס במים).

גזר

"יהי רצון...שתגזור עלינו גזירות טובות."

יש מי שאוכל קרא ויש מי שגזר. ה"יהי רצון" די דומה.

צימעס

חותכים את הגזר הקלוף לטבעות דקות (4-5 מ"מ), מבשלים במים עם סוכר (כ - 1/3 ממשקל הגזר) וקינמון, ומבשלים במים עד להתרככות הגזר ולהסמכת הנוזלים.

רימון

"יהי רצון...שירבו זכויותינו כרימון".

איך פותחים רימון מהר ובלי לכלוך?

מסתכלים אם אין חור שמעיד על חדירת תולעת. בעזרת סכין חדה מורידים את הכתר עם עוד כסנטימטר מראש הפרי. מסמנים על הפרי פלחים (כמו על קליפת תפוז), עד למרחק של כ-2 ס"מ מהעוקץ. לפתוח במשיכה את הפלחים (מתקבלת מעין צורה של פרח) ולבדוק אם אין סימני נוכחות של תולעים (צלקות חומות על הגרגרים הן לא סימן לחרק). להניח קערה רחבה בכיור, לחבוט על גב הפלחים בעזרת ידית כבדה של סכין או כף, והגרגרים ייפלו לתוך הקערה במהירות ובקלות.

תפוח בדבש

"יהי רצון...שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה."

מי שמתחיל בתפוח מברך עליו קודם ברכת "בורא פרי העץ".

טובלים בדבש ו... מממ...

ולסיום ראש של דג (או כבש)

"יהי רצון...שנהיה לראש ולא לזנב."

זהירות – גם לדגים יש טפילים. כדאי לקנות דג ממשלוח מרוסס (לרוב דגים בהשגחת כשרות מוכרת), ולהסיר את הזימים לפני הבישול.

ולמי שנשאר מקום – עכשיו זה הזמן לסעודה עצמה.

ו... שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה!

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן