רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

עם ישראל

איך לשדרג את שולחן השבת

ד׳ במרחשוון ה׳תשע״ח ד׳ במרחשוון ה׳תשע״ח 24/10/2017 | מאת הרב יוני לביא

עם קצת השקעה והכנה, שולחן השבת יכול להיות השיא של השבוע מבחינה חינוכית, רוחנית ומשפחתית. טיפים ועצות להצליח במשימה.

אחרי כל ההשקעה, לא נעים לומר, אבל האוכל הוא באמת רק תירוץ. מה שקורה כאן הוא דבר משמעותי הרבה יותר מאשר סתם עוד מפגש משפחתי.שולחן השבת הוא השיא של השבוע – מבחינה חינוכית, רוחנית ומשפחתית – מתנה נפלאה ורבת-עוצמה שאנו מקבלים פעם בשבעה ימים.

אלא שלעיתים כגודל הציפייה כך גודל האכזבה, וכשלא מנהלים את שולחן השבת בצורה נכונה מחמיצים את הפוטנציאל האדיר הגלום בו.

מדוע זה לא תמיד עובד?

  • כי העייפות המצטברת של כל השבוע מתנקזת אליו.

  • כי יושבים סביב השולחן ילדים בגילאים ותחומי עניין שונים.

  • כי לקטנים נגמרת הסבלנות לשבת על הכיסא תוך שלוש דקות, ולגדולים יש עוד תכניות רבות ללילה זה שנושפות בעורפם.

מדוע זה בכל זאת יצליח?

  • כי זה חידוש מדהים – סוף סוף אפשר לשבת שעה שלימה בלי לחשוש מטלפון שֶיִרְטוֹט, טוויטר שיצייץ או פייסבוק שילייקק. נפתח מרחב נדיר שיכול לאפשר אידיליה משפחתית יפה ללא גורם זר שיקטע אותה באכזריות באבחת רינגטון פתאומי.

  • כי זו אולי הפעם היחידה בשבוע בה כל המשפחה נפגשת פנים אל פנים.

  • הסיבה אחרונה והחשובה מכל - כי אנחנו לא ניתן לאוצר הזה לחמוק תחת ידינו!

אז איך עושים את זה בצורה הנכונה?

הגדרת המטרה

השאיפה היא שהילדים לא ירצו לעזוב את השולחן, לא בגלל שההורים אוסרים עליהם לעשות זאת, אלא פשוט מפני שהם לא מוכנים להחמיץ את מה שקורה שם. "מי שטרח בערב שבת", אמרו חכמים, "יאכל בשבת". ומי שלא, נוסיף אנחנו, יאכל אותה בשבת...

המפגש הַשָבָּתִי השבועי הוא משהו שיש להקדיש לו מחשבה ותשומת לב, תוך לקיחה בחשבון של מצב המשפחה, גילאי הילדים ואירועי השבוע שעבר. בדרך כלל, לא כדאי לעשות סתם 'העתק-הדבק' ממה שהיה או לא היה בבית ההורים שלכם, ויתכן בהחלט גם שמה שהיה טוב עבור משפחתכם לפני חצי שנה, לא יתאים לכם היום. כדאי מדי שבוע לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

  • מה המטרות שאנו רוצים להשיג בשולחן השבת?

  • מה משך הזמן המתאים לעשות זאת?

  • מה יהיה שונה הפעם מן הפעם שעברה?

הכנה

במהלך השבוע עברתם חוויה מעניינת? נתקלתם בסיפור יפה? התלבטתם בדילמה משמעותית? רשמו לעצמכם תזכורת לשתף בה את בני המשפחה סביב השולחן.

גם ברמה החומרית מומלץ לייחד דברים מסוימים (פיצוחים, ממתקים וכדו') ולשמור אותם לסעודה המשפחתית.

דאגו לסידור ישיבה נוח שיאפשר נגישות ותקשורת נוחה בין כולם. בקיץ, כשהשבת נכנסת מאוחר מאוד ויש בבית ילדים קטנים, כדאי לשקול לקבל שבת במניין מוקדם, וגם אם לא – תנו לילדים משהו להשקיט את הרעב עוד לפני הסעודה כדי שלא יגיעו לשולחן עצבניים. משפחה שתצליח להקדיש ביום שישי זמן מה למנוחה לקראת שבת – אשריה ומה טוב חלקה.

תוכן

אין מתאים מלפתוח את הסעודה בסבב פרגונים

אין מתאים מלפתוח את הסעודה בסבב פרגונים (על הכנת הארוחה / דברים אחרים שקרו השבוע) מבלי לדלג על אף אחד מהנוכחים. הסעודה הזו היא גם ההזדמנות לחגוג ימי הולדת מפספסים של בני המשפחה שחלו השבוע. אפשר להזמין את הנוכחים לשתף בחוויה מעניינת שקרתה להם השבוע, או בסיפור יפה ששמעו. מי שזקוק לרעיונות, לא יתקשה למצוא היום ספרים מעולים עם סיפורים מרתקים עם מסרים לחיים. זה לא הזמן לתכנונים של יום חול ובטח שלא להתעסקויות שליליות באנשים אחרים, אלא לדינמיקה משפחתית יפה וחיובית, כולל משחקים, הצגות ובדיחות.

השירה המשותפת היא דבר מגבש וחוויתי, בפרט כשיש תוספת תנועות וקולות, ייחודיים למשפחה שלכם. הפרשי הגילאים מחייבים אותנו, ההורים, להעניק לכל גיל את הבמה שלו ולהתאים לו תוכן מיוחד של שירים או סיפורים. הניסיון מלמד שאפשר להחזיק ילדים קטנים הרבה זמן סביב השולחן בעזרת צ'ופרים קטנטנים (עדשים וכדו') לכל מי שיושב יפה ומשתתף ושר.

להביא את הפרשה אל החיים

העיסוק בפרשת השבוע יכול להיות מרתק ומעורר, אך בהגשה לא נכונה עלול להיות בנאלי ומשעמם. לא חייבים להתעקש על הפורמט הסטנדרטי "כתוב בפרשה... נשאלת השאלה... התשובה היא...". כדאי לנסות להפוך את העיסוק בפרשה למשהו תוסס וחי יותר. נסו להפגיש או לעמת את הילדים עם דמות מהפרשה, 'איך אתם הייתם מתנהגים במקומם?', מצאו הקשרים אקטואליים בין הפרשה למה שקרה השבוע. דיון ושיחה חיה, יועילו יותר מאשר נאום פרטי.

זו הזדמנות חשובה ליצור אצל ילדים הרגלי הקשבה ודיון. חידות על הפרשה (להקריא פסוק ולתת לקטנים להסביר) יכולות להיות דבר מעניין, וניתן גם לשלב נושאים מעשיים (הלכות שבת, שמירת הלשון וכדו'). אפשר ללמוד מדי פעם פירוש של אחד משירי השבת, שכבר מכירים בע"פ אבל אין לנו מושג מה באמת כתוב שם.

כולם שותפים

זו גם הזדמנות לחנך לנשיאה בעול, כשכולם שותפים בהכנת הבית, הבישולים, סידור השולחן, ההגשה והפינוי. אם הילדים הקטנים לא בנויים לארוחה ארוכה, יש לשקול לקצר את החלק הראשון של הארוחה ולסיים את הגשת המנות, השירה והדיבורים יחסית מהר, ואז כשהקטנים ילכו לשחק, להישאר עם הגדולים לשיחה משוחררת יותר.

אחרי הארוחה והשכבת הקטנים מומלץ לפתוח שולחן עם עוגות ופיצוחים לטובת הגדולים יותר. זה הזמן לשיחה פתוחה עם המתבגרים שלכם. לא יהיו לכם עוד הרבה הזדמנויות כאלו במהלך השבוע!

אורחים וברכת המזון

הכנסת אורחים היא דבר נפלא, אך לאו דווקא בכל ארוחה. קחו בחשבון את אופי הילדים, יש כאלו שזה מוסיף להם עניין ורצון להישאר סביב השולחן ויש כאלו שזה משעמם אותם.

יש משפחות שמברכות את ברכת המזון יחד בקול, תוך שירת חלק מהברכות.
 

***

הבאנו כאן רשימה רחבה ומגוונת של רעיונות. כדאי לכל משפחה לחשוב ולבחור מה מתוך זה מתאים לה, ומה יכול לעזור לה להפוך את סעודת השבת לחוויה משפחתית, חינוכית ורוחנית, שתקרין על כל השבוע שבא אחריה.

בהצלחה!

*תודה לרבנים אייל ורד, ודוד ואביבה סתיו על הרעיונות

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן