אבן בוחן חשובה לבחינת משמעות השואה, היא העובדה, שהשואה עדיין חשובה בעיני אויבי העם היהודי עד כדי כך, שהם רוצים למחוק את זכרה לחלוטין.
הם חסרי סבלנות: למה העם היהודי מתעקש לזכור את השואה? למה לא לשכוח אותה ולהמשיך הלאה? אותו מנגנון שהתעלם מרציחתם של שישה מיליונים מתנגד כיום לזכירתם. תשכחו מזה, הם אומרים ותמשיכו הלאה. איזה טוב יוצא מזה שזוכרים את השואה?
קיימות מספר סיבות לניסיונות הללו, למחוק את זכר השואה ולהכחישה:
-
זכרה מעניק עוצמה רוחנית לעם היהודי.
-
הוא מחזק את זכות קיומה של מדינת ישראל.
-
הוא יוצר אהדה כלפי העם היהודי.
-
הוא מוסיף הילה של גבורה לעם היהודי, שהצליח לשרוד את הטרגדיה ולא רק לשרוד, אלא גם לפרוח.
-
זכרה מחייב את המכחישים, לעמוד מול הפוטנציאל האפל, הטמון באנושות וטמון בהם עצמם.
-
ואולי הסיבה הראשונה במעלה היא, שברגע שהשואה תישכח, תישכח גם שותפותם לפשע, או לפחות הסכמתם שבשתיקה והם ישתחררו מנטל זה.
טבע האדם 'רע' מיסודו
אך השואה חשובה, בשל הלקחים החשובים שתקופה חשוכה זו מלמדת אותנו.
בין הלקחים האלה קיימת העובדה, שרוע ושנאת-חינם, הנם חלק מהמציאות הקיימת בעולמנו. לבני-אדם יש יכולת עצומה לרוע ואם זו נותרת ללא כל פיקוח, היא עלולה להרוס את העולם. התפיסה שטבע האדם טוב מיסודו, אינה רק ילדותית ונאיבית, אלא גם מסוכנת ולא נכונה.
התורה עצמה מגלה לנו, ש"יצר לב האדם רע מנעוריו" (בראשית ח, כא). האדם אינו נולד טוב, אלא עליו להפוך לכזה. אם באמצעות בניית אופיו, ריסון האינסטינקטים הבסיסיים שלו ובאמצעות הכרה בכוחות זהים לשלו ובאלה שמעליו.
השואה מראה לנו לְמה יכולים בני אדם להפוך, כשהם משחררים את החייתיות שבתוכם.
היא מלמדת אותנו, שעלינו להיות ערניים לקיומו של רוע, הן בזולת והן בנו-עצמנו. ברגע שאנו מודעים לכך, אנו יכולים לעקור אותו מן השורש. מטרתן של מצוות התורה, היא לסייע לאיכויות שבתוכנו, להתגבר על החיה שבקרבנו.
אנו למדים מטרגדיה זו, ששתיקה בפני הרוע, כמוה כשיתוף פעולה אתו, עידודו וחיזוקו.
יתר על כן, אנו למדים מטרגדיה זו, ששתיקה בפני הרוע, כמוה כשיתוף פעולה אתו, עידודו וחיזוקו. ההיסטוריה מלמדת אותנו, שהרוע מנצח כשאנשים טובים דוממים. אך כשאנשים טובים קמים כנגד הרוע, הוא נופל והטוב שורר בעולם.
בהתייחסותו הסלחנית לגרמניה של שנות השלושים, בהתעלמותו ממדיניות האפליה והשנאה שלה ובסופו של דבר, גם מרצח היהודים, עודד העולם המכונה "חופשי" את הנאצים להמשיך בדרכיהם המושחתות. התוצאה לא הסתכמה ברציחתם הברוטאלית של שישה מיליוני יהודים בלבד, אלא גם בהרס חייהם של מיליוני אחרים ובסבל אנושי שלא נודע כמוהו. טעינו כשלא האמנו לדברי הנאצים. הם הצהירו על כך במלים מפורשות קודם לכן. העולם לא היה צריך להיות מופתע כל כך.
לעולם אין להטיל ספק בכוונותיהם של רודנים. גם כיום, כשאנו שומעים את הדיבורים על החרבתה של מדינת ישראל והשלכת תושביה לים, יהיה זה טיפשי מצדנו להתעלם מכך.
השואה מלמדת אותנו, שהרוע, השנאה והאנטישמיות לא נובעים תמיד מבורות, אלא שגם חברה משכילה, מתורבתת ומתוחכמת עלולה ליפול למלכודת זו. גרמניה היתה המדינה המובילה בתחומי המדע, האמנות, החינוך, הספרות, הפילוסופיה והמוזיקה, אך עליונות זו לא מנעה מאנשיה להיות אכזריים וחייתיים. השומרים באושוויץ האזינו לצלילי קונצרטים של 'באך' כשקורבנותיהם הומתו בתאי הגזים.
יהודים על הכוונת
השואה מדגישה עובדה מעניינת: כל אימת שאנו מוצאים רוע גדול בעולם, הוא תמיד מכוון כנגד יהודים. לכל הרודנים בעולם מטרה משותפת: להטפל את היהודים. סטאלין והיטלר במאה הקודמת הם רק הדוגמאות האחרונות בשורה ארוכה של אנטי-יהודיוּת מסוכנת. איכשהו, אויבי החופש, השלום, האהבה, הטוב והמוסר, הם תמיד אויבי היהודים
יש לשפוט עם לא לפי ידידיו, אלא לפי אויביו.
מדוע משליכים הרודנים תמיד את זעמם על היהודים? משום שביהדות יש תחושה של קדושה ושל א-לוהות, המעמידה בספק את הצידוק לקיומם של רודנים. שנאת היהודים היא תמיד שנאת המוסר והאתיקה, שנאה כלפי כל מה שא-לוהים ניסה, באמצעות התורה, להביא לעולם.
יש לשפוט עם לא לפי ידידיו, אלא לפי אויביו. למרות הכאב, יהודים נושאים בגאווה ובאומץ את אותות האיבה שרוחש להם העולם. איבה זו רק מראה, שיהודים מייצגים רמת ערכים שונה לחלוטין ומאתגרים קשות את קיומו של הרוע בעולם.
לזכור ולא לשכוח
לכן השואה חשובה כל כך. זכירתה אינה רק בגדר כיבוד הנספים שנפלו למען העם היהודי, היא גם מדגישה, למרות החורבן, שאנו עדיין עם פורח ופעיל. הדבר מחשל אותנו, מעצים את אמונתנו בהבטחת הא-ל, ההבטחה לנצחיותו של העם היהודי.
לזיכרון יש חלק חשוב בחיים, הוא הדבק שבונה את זהותו של אדם. לזיכרון יש גם חלק חשוב בחיי עם, שכן לעם ששוכח את עברו אין עתיד.
הדבר נכון במיוחד לגבי היהודים, שבמהלך רוב שנות ההיסטוריה לא היתה להם מדינה, לא דגל, לא צבא ולא הגנה. מה שכן היה להם, זו התורה, א-לוהים וזיכרון לאומי.
מכיוון שאנו עם שזוכר, מעולם לא שכחנו את מקורותינו. "אם אשכחך ירושלים, תדבק לשוני לחכי" אומר דוד המלך (תהילים קל"ז, ה). מעולם לא שכחנו את ירושלים, מעולם לא שכחנו את ההיסטוריה שלנו. אילו היינו שוכחים, היינו מפסיקים להיות עם זה מכבר... בכל מקום בו נדדנו בגלות, תפילותינו תמיד כוונו לירושלים ואפילו ברגעי השמחה הגדולים ביותר, בחתונותינו, אנו שוברים כוס כדי לזכור, שכל עוד בית המקדש לא נבנה, לא תהיה שמחתנו שלמה.
הזיכרון הלאומי היהודי, הוא זה שמסביר חלקית את הישרדותם המופלאה של היהודים, כנגד כל הסיכויים.
אפילו כיום, כשאנו ניגשים לשרידי בית המקדש העתיק, אנו חשים כאבלים. יש לנו ימי צום מיוחדים, שמזכירים לנו את השלבים השונים בחורבן ירושלים, לא משום שאנו שואפים לשקוע בעצבות, אלא משום שאנו יודעים מה קורה לעם ששוכח את עברו.
הזיכרון הלאומי היהודי, הוא זה שמסביר חלקית את הישרדותם המופלאה של היהודים, כנגד כל הסיכויים. העובדה שזיכרון הוא חלק בלתי נפרד מקיומו של העם היהודי חוזרת ומודגשת פעמים רבות בתנ"ך. המונח "זיכרון" מופיע 20 פעם בחמשת חומשי התורה, ובתנ"ך כולו יש למעלה מ-300 וריאציות של המלה "זכור".
כל כך חשוב לנו, לא לשכוח את הרע, עד שמכל המצוות הקשורות בזיכרון, אחת החשובות ביותר, היא זו המורה לנו לזכור את עמלק.
מדוע חשוב כל כך, שלא לשכוח את עמלק? משום שעמלק מייצג את הרוע, את הכוח השואף להרוס כל מקום ביקום, בו ניכרת השפעת הא-ל, כולל נושאי מסריו, בני העם היהודי. אנו מצווים שלא לשכוח זאת ולהילחם כנגד עמלק בכל דור ודור (שמות יז, יד-טז, דברים כה, יז-כה). רוח עמלק עדיין חיה, ורוחו זו היא ששרתה על מבצעי השואה.
השואה מזכירה לנו, כי מטרת התורה, להעלות את האדם מטבעו החייתי ולהפוך אותו לבן אנוש. היא מזכירה לנו, שרק באמצעות עבודה מוסרית והתחברות לרוחניות, ניתן לפתור את בעיית הרוע בעולם.
כשאנו שוכחים זאת, אנו בסכנה...
(74) יעל, 20/4/2020 09:36
האם השואה עדיין נחשבת/הרב עמנואל פלדמן
מאמר מצויין וחשוב. חשוב להציג אותו בפני תלמידים בתיכון.
(73) רומם אלדובי, 28/11/2013 16:11
יני חנוכה ניסיו וצרותיו לא הפסיקו
חמישה אחים כוהנים ואביהם הכריזו מרד נגד אימפריה עולמית. זה הצליח בכמה שנים., כבולם זוכרים ימי חנוכה וחוגגים אותם. אולם כאשר זה מגיע לזכירת דבר זה למעשה, בחיי אומתנו, רק יצחק שמיר לא וויתר. בני ישראל שזוכרים את זה,הם המליחים בעשיה. אומתנו לא מצתיית באמרי רהב, תקסים של שלום, המביאים מיד לרצח, פגיעה,הפחדה. אנוע ם ה',אנו מפתח ה' לעולם,מי שמשקיע בתורה,עם וארץ שלישראל,משקיע באדמה עם יסוד שאין כמוהו.ר.
(72) נורית, 10/4/2013 16:26
כיצד אפשר לשכוח כאשר דור שני חי בתוכנו ?
(71) חיים קדוש, 3/3/2005 14:34
לזכור ולא לשכוח!
לפי דעתי האישית קיים מאין חוק לא מוגדר של הלזכור ואף להנציח כי בדיעבד אם נזכור ונשכח לאחר תקופת זמן מסויימת אנו עלולים לאבד את שורשינו ואת עברנו ואף לחזור למקרים לא נעימים שקרו בעברנו..
ואי לכך אנו מנציחים אין אנו רוצים להיתקל במקרים כשל השואה שוב בעתידנו אשר יבוא עלינו לטובה בע"ה. ואין אנו רוצים שישכחו את אבותינו שבזכותם ובזכות אומץ וגבורת ליבם אנו כאן שוכנים בארצנו ארץ הקודש ארץ ישראל הם שהתנגדו לנאצים הם שנלחמו בכוחות עצם וללא כלי הגנה בסיסיים נלחמו בנאצים על מנת להחזיר את כבודם זהותם וכיוצא בזאת אשר נלקחו מהם ללא רשות ואף בלי הכנה מראש..
המסר שאני מנסה להעביר לכם כאן הוא באמת אולי אני מדבר במילים גבוהות וזה נשמע מצחיק.. אבל זה בשביל הסבבה אני רוצה שכל אחד יקח על עצמו וינציח לעד ולעולמים דבר אחד שנגע לליבו וגם אם לא וכך בעזרתך ובעזרת אותו אדם לא נשכח לעולם את העוול אשר נגרם לבני עמנו! תודה על הזמן!
(70) חיים אחתיך, 3/3/2005 14:27
לזכור ולא לשכוח!
(69) אן, 29/1/2005 03:43
אהבתי את זווית הראיה הזאת.
עמלק הוא הרוע והרוע תמיד קיים, ואם נשכח את זה לא נשרוד.
(68) יחזקאל, 4/8/2004 04:08
הבעיה שלנו
אהבתי מאוד את המשפט "לעם ששוכח את עברו, אין עתיד" ולא קראתי שום דבר בנושא כאוב זה.
כאדם שלמד במסגרת חינוכית חילונית וחזר בתשובה אני חייב לומר שאחד הדברים המוזנחים שלמדתי בבית-ספר תיכון זה נושא השואה.
לרוב בשביל מבחני הבגרות (שלדעתי לא מוכיחים בגרות) מתעסקים בכלל בנושאים לא קשורים להיסטוריה יהודית.
ודווקא לאחר שחזרתי בתשובה נושא השואה נגע יותר לליבי עד היום הוא נושא מעניין עבורי.
אני חושב שיש לנו בעיה עמוקה וחמורה של התנתקות ממהיסטוריה ובריחה מכל דבר שמזכיר לנו שיהודים אנו, לכן לעניות דעתי לפני שאנו תובעים את אומות העולם על זכירת השואה, כדאי שנעשה בדק-בית ונאמר לעצמנו "טול קורה מבין עיניך"
מלבד זאת, כ"יתום-צה"ל" מגיל צעיר אומר שהיום הפכו את נושא העמידה ביום השואה וביום הזיכרון לנושא פולטי במקום לשכוח, ולו ליום אחד בשנה, את נושא הפולטיקה הישראלית הסרוחה ולכבד בכך את הנופלים.
זכורני כאן בעירי חולון על אחד מח"כ החרדים שבא לנאום ביום הזיכרון כחלק מתפקידו כח"כ, ושפכו עליו מים ודרך אגב הדבר היה מתוכנן מראש ע"י כל מיני גורמים פוליטים.
אני שכואב את מותו של אבי כבר לא משתתף בתכסי הזיכרון הפוליטים האלה כבר שנים ואחד הסיבות משום שמראי החיצוני בעל חזות חרדית, ראו איזה אפסורד.
בקיצור אומר שמדינת ישראל שוכחת ומשכיחה את עברה ולה בדרך זאת אין ולא יהיה עתיד!
(67) אנונימי, 18/5/2004 05:35
נכון, אבל....
לדעתך, רק היהודים נפגעו?
מה עם המליונים העצומים של חיילים רוסים שנתנו נפשם וחייהם למען הצלת המולדת והיהודים בינהם. למה עליהם לא צריך להתאבל ולזכור?!?!?!?!?
זכרון השואה- בשבילי זה, כבוד לנספים, לחיילים שעזרו והגנו.
כתוב לי בבקשה תגובה.
(66) דב מאיר, 11/5/2004 09:31
השואה וליקחה
הניתוח המוצג לעניות דעתי אינו יורד לשורש הבעיה.
איני סבור שהשואה הינה נכס רוחני של העם היהודי.
הפיכתה לנכס כזה כפי שנעשית היום על ידי חוגים נרחבים הופכת אותנו מעם נבחר בעל מטרות ערכיות נעלות לכנופיית בני אדם שהמשותף לכולם הינה היותם בעלי מום. או בצורה יותר חריפה, זה הופך אותנו לקיבוץ של אנשים שבעטו להם בישבן.
השואה צריכה ללמד אותנו להתייחס למאמרי חז"ל על יחס העמים אלינו ביתר תשומת לב:
(הוצאתי זאת מן המאגר של אוניברסיטת בר אילן):
פסיקתא רבתי (איש שלום) פרשה לג ד"ה דבר אחר אנכי
היו כולם גויים ואברהם עמד ונתחכם מאיליו ועבד הקדוש ברוך הוא לכך כתב בו
ויגד לאברהם העברי (בראשית י"ד י"ג), מהו העברי, שכל העולם כולו לעבר אחד והוא
היה לעבר אחד, והיה אוהב להקדוש ברוך הוא ועובדו, לכך קורא אותו הקדוש ברוך הוא
עברי
-------------
ילקוט שמעוני ישעיהו רמז תקג
והגוים חרוב יחרבו, מחורב יחרבו שנטלו איפופסין שלא קבלו את התורה מהר
חורב, וכן סיני למה נקרא שמו סיני שבו נשנאו עובדי אלילים. תחת הנחשת
אביא זהב, אמר רבי
יוחנן אוי להם לעו"א שאין להם תקנה שנאמר תחת הנחשת אביא זהב ותחת הברזל
אביא כסף, תחת רבי עקיבא וחבריו מאי מביאים, עליהם הוא אומר ונקיתי דמם
לא נקיתי, ושמתי פקודתך שלום. (כתוב ברמז פ"ח). ונוגשיך צדקה (כתוב למעלה
רמז תצ"ב):
---------------
תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף כה עמוד ב
לא יתייחד אדם עמהן. ת"ר: ישראל שנזדמן לו עובד כוכבים בדרך - טופלו
לימינו; ר' ישמעאל בנו של ר' יוחנן בן ברוקה אומר: בסייף - טופלו לימינו,
במקל - טופלו לשמאלו. היו עולין במעלה או יורדין בירידה, לא יהא ישראל
למטה ועובד כוכבים למעלה, אלא ישראל למעלה ועובד כוכבים למטה;
ואל ישוח לפניו, שמא ירוץ את גולגלתו. שאלו להיכן הולך - ירחיב לו את
הדרך, כדרך שעשה יעקב אבינו לעשו הרשע, [דכתיב]: +בראשית לג+ עד אשר אבא
אל אדוני שעירה, וכתיב: +בראשית לג+ ויעקב נסע סכותה. מעשה בתלמידי ר"ע
שהיו הולכים לכזיב, פגעו בהן ליסטים, אמרו להן: לאן אתם הולכים? אמרו
להן: לעכו. כיון שהגיעו לכזיב פירשו. אמרו להן: [תלמידי] מי אתם? אמרו
להן: תלמידי ר"ע, אמרו להן: אשרי ר"ע ותלמידיו, שלא פגע בהן אדם רע מעולם.
בלשון אחרת, לא יעזרו לנו כשכושי הזנב כלפי הגויים בעולם כולו. שנאת הגויים לישראל הינה נתון כמו שנתונים חוקי ניוטון.
הצבעות של 150 נגד 2 באו"ם הם אחד מן האופיונים של היחס הקבוע הזה. מזלנו הוא שכמו שאמרו חז"ל תמיד יש בעולם איזו אומה שמטה אלינו חסד בשעתו. אולם אין לנו לסמוך על כך. ראינו איך צרפת בגדה בנו ראינו איך ארה"ב שלחה אוניית פליטים יהודים אל חיקה של המפלצת הנאצית.
כמו כן עלינו להפנים שמן הבחינה הדמוגרפית היו כבר שואות כאלה, גזירות ת"ח ת"ט (מדובר בכחצי יהדות אירופה). גירוש ספרד מדובר בפרעות שהתמשכו 250 שנה לפני כן בהם נרצחו קרוב לרבע מיליון יהודים ובגירוש עצמו היו 850000 יהודים בספרד מהם שליש מתו בתלאות הבריחה ושליש בלית ברירה המירו את דתם, זאת בשעה שעדיין אוכלוסיית העולם כולו מנתה רק כעשירית מן היום.
כך היה גם בגזרות תתנ"ו - היינו מסעות הצלב.
גם הרומאים טבחו בנו מיליונים כאן בארצנו. כנראה מדובר בכשני מיליון נפש.
הלקח שלנו הינו שאל לנו למהר להאמין או לסמוך על איזו שהיא "ידידות" של איזו שהיא אומה לטווח ארוך. אנו לבד. חבל על השקעת משאבים ב"שכנוע" הגויים ש"לא יפה לשנוא יהודים" עלינו להפסיק לנסוע לפולין כדי שנפסיק להתרפק על השואה.
במקום זאת עלינו להקים כאן אומה גדולה וחזקה (היינו להקים משפחות גדולות - זו תשובתנו למכלינו)ולסלק מביתנו את כל היסודות החתרניים של גייס חמישי מכל סוג שהוא כוחני או תרבותי. אומות העולם מעריכות אותנו רק ואך ורק כשיש סיבה לירוא מאתנו. זו האמת המרה.
(65) חייבים להמשיך, 19/4/2004 16:50
יהיה טוב
גם כן אם הסוף יהיה קרוב
גם אם לא יהיה עוד מה לכתוב
אני יודע שיהיה לנו טוב!
(64) m, 19/4/2004 16:25
....
יהיה קצת בעיה לגרום לדורות הבאים לזכור.. אחרי הכל הם עלולים לתפוס את זה כעוד היסטוריה ומה גם שהם לא יחוו את השואה על בשרם או מקרובי משפחה קרובים כלשהם מפני שדור השואה לבסוף יעלם
(63) ורדה, 19/4/2004 15:10
מה רלבנטי?
בואו לא נשכח שצריך ללמוד עוד דבר: עם שסבל סבל כל כך נוראי צריך לגלות רגידות מיוחדת גם לסבל של עמים אחרים.
(62) תמר, 19/4/2004 14:27
נכון........
אני מסכימה עם רוב הדברים שנאמרו,ואני חושבת שמאוד חשוב שהמאמר הזה הוצג כאן בפנינו. תודה.
(61) סיגלית, 19/4/2004 14:06
אמת לאמיתה
מאמר מקסים ואמיתי כל כך, הלוואי שנשכיל ללמוד, לזכור ולא לשכוח את עברנו. יישר כח לכותב המאמר.
(60) לובה, 19/4/2004 13:58
נערה שזוכרת
קראתי את המאמר על השואה, וזה מאוד ריגש אותי ואף הפחיד אותי. מידי שנה ביום הזיכרון אני שואלת שאלה אחת שהתשובה עליה אינה ברורה: "איך אפשר להיות כל כך אכזריים?" דבר אחד בטוח!!! השואה עדיין נחשבת!!!! לאאאאאאא לשכוח!!!!!!!!!!
(59) אורן שלומי, 19/4/2004 13:33
אור לגויים
אסור לשכוח, צריך להזכיר לא רק לעם היהודי
(58) אורן שלומי, 19/4/2004 13:32
אסור לשכוח, צריך להזכיר לא רק לעם היהודי
(57) הדר, 19/4/2004 13:18
ברור!
השואה עדיין נחשבת ממש! לפחות העיני העם היהודי... אולי הבעיה תתחיל כשדור השואה יעלם לגמרי ל"ע. הקטע הוא זה הנצחה נכונה שגם הילדים שלנו ידעו ויזדעזעו מהשואה ולא כמו אלה שאיכשהוא (איך אפשר?) מכחישים את השואה.
עם ישראל חי!
(56) דין, 19/4/2004 13:10
יהודים!!!!
תאמינו לי אנחנו עם חזק אין כמו יהודים
כל האנטישמים האלה יש לי משהו אחד להגיד לכם
עם יראל ניצח והוא חי וקיים !!!!
(55) קובי, 19/4/2004 12:12
זוית נוספת
זוית נוספת לנעשה סביבנו:
http://www.korea-lo-lishtok.com/index.aspx
(54) אחת כמוכם, 19/4/2004 12:04
חשוב-חשוב-חשוב, בבקשה תקדישו כמה דקות!
תגובה זו מיועדת בעיקר לאנשים שלא חושבים שלזכור את העבר זה חשוב. למען האמת, זוהי יותר תגובה על תגובתו של זיו ריצקין. הבחור החביב טען (סלח לי אם לא הבנתי נכון) שאין טעם להתעסק בהיסטוריה ולזכור אותה כי זה לא חשוב ולא יעזור, כמו למשל ארה"ב שיש לה הסטוריה קצרה ובכל זאת היא מעצמה. זיו בחר להשוות זאת לעץ ואני אעשה זאת גם כן. דמיינו לעצמכם עץ מרהיב ביופיו, פורח, ירוק ומלא פירות. יפה. רק חיסרון אחד לו, שאין לו שורשים. מה יקרה כשיפגעו בעץ זה ויכרתו אותו? זה יהיה סופו המוחלט של העץ. הוא לעולם לא יוכל לצמוח שוב מחדש. לעומת זאת דמיינו לעצמכם עץ יפה עם שורשים, מה יקרה לעץ זה כשיכרתו אותו? נכון, הוא ייפגע, אך אט אט יתאושש ויצמח ואפילו ייעשה יפה עוד יותר, מי יודע. כך עלינו להסתכל על עצמנו כעם ועל ההיסטוריה שלנו. עם ללא עבר, שלא זוכר ולומד מההיסטוריה שלו, משגשג ומוצלח ככל שיהיה, כשתהיה מלחמה והוא ייפול - הוא לעולם יקום שוב. לעומת, עם עם שורשים, עם שיש לו מסורת ולומד מעברו, גם אם יכשיל אותו עם אחר - הוא יקום. הוא ייתחזק. יהיה לו ממה להיבנות. לכן כל כך חשוב להיאחז במורשת שלנו, היא הנותנת לנו את הכוחות, היא המדרבנת אותנו להיות טובים וחכמים יותר ולהמשיך הלאה לעתיד טוב יותר. אז בבקשה, אל תתנו לשואה לעבור כעוד אירוע היסטורי שאין לו משמעות. מדינת ישראל צמחה מתוך זה, ורק בזכות האמונה הגדולה והרצון והתקווה והפקת הלקחים מהעבר. אני בת חמש עשרה ומבינה את זה. אתם בטח יכולים להבין. אז שיהיה לכולנו חיים מאושרים!
(53) רינת, 19/4/2004 11:28
השואה
לפי דעתי השואה נחשבת וחייבים לזכור אותם ולא לשכוח אותם.........
(52) דין, 19/4/2004 09:00
שואה
לדעתי השואה נחשבת
(51) ירון חקון, 19/4/2004 08:30
כולם שונאים את כולם
אין מה לעשות
כולם שונאים יהודים
אפילו יהודים שונאים יהודים
אנחנו צריכים לאשאר ביחד
זה הדבר היחיד שימור עלינו
והיום זה נראה ממש רע
איך שיהודים שונאים אחד את השני
אנחנו קרובים מאוד לשואה #2
חג עצוב לכולם
(50) מישהו מירושלים, 19/4/2004 07:37
תגובה לבר (24)
המאמר הזה, ועוד רבים וטובים, נמצאים באנגלית בגירסה של האתר הזה באנגלית. הקלד/י www.aish.com ותיהנה/י
(49) joachim bar, 19/4/2004 07:08
חסידי אומות עולם
כנאמר המציל נפש אחת בישראל כי הציל כל העולם . לצערינו עם חלוף הזמן גם חיסידי אומות עולם הולכים לעולמם.אני נשוי לבת חסידי אומות עולם שקיבלה את התואר בשם שני הוריה שהצילו בחרוף נפש יהודים חסידי אומות עולם הנם עדות חיה למוראות השואה ועלינו לנצל מאגרי מידע אלו ולספר לדורות האים עדויות אלו. אך מנסיוני האישי מדינת ישראל מתעלמת מקיומם ואף היתה מעומדת לגרוש מהארץ כשוהה בלתי חוקית אם לא נלמד ושכיל להבין אנשים אחרים לכבדם ולא ננהג בגסות רוח וחוסר סובלנות כלפי אחרים (לדוגמה שיטות הפעולה של משטרת ההגירה שמזכירה שיטות שטוב היה לנו כעם היהודי לשכוח)כלאדם זר גר הגר בתוכנו לכסוף הוא שגריר שמספר את סיפור העם היהודי ואל לנו במו ידינו לעורר אנטישמיות מיותרת
(48) מישהי, 19/4/2004 06:50
זיו ריצקין ולירון
שלכם הזכות להגיב ולתת דעה על היום הזה כפי שמחובתכם לכבד את דעת האחר לגביו, וזאת יחד עם כיבוד יום הזיכרון הזה כמצווה ביהדות.
דעתי היא שיום זיכרון זה אינו כלל וכלל "ריבוע על לוח השנה ותו לא". יום השואה חרוט בזיכרונינו ויחד איתו מונצחות בליבינו אותן התחושות, גבורה כסכנה (זהירות) אשר יצר בנו יום זה. אך אין צורך בכך שנכאוב את זכר היום הזה בכל ימות השנה, או פעמים רבות בשנה... שהרי עברנו את זה, הצלחנו להמשיך הלאה, התגברנו... ומה שכעת אנחנו רוצים זה לא להמשיך לסבול בין רגשות כאב ועצב אלו, אלא להפטר מהם ולדאוג שלא יחזרו אלינו.
יחד עם זאת אני מתנגדת לדעתו של זיו, אשר לדבריו המשפט "עם שמתנגד לעברו הוא עם ללא עתיד" הוא "משוואה לשונית חביבה-לא יותר". יום השואה מוזכר בכל שנה לא (רק) בכדי לעורר בנו עצבות, אלא בכדי להנציח בליבינו מסרים חשובים.
חלקם מוזכרים במאמר:
- זכרה של יום השואה מעניק עוצמה רוחנית לעם היהודי.
-הוא מחזק את זכות קיומה של מדינת ישראל.
-הוא יוצר אהדה כלפי העם היהודי.
-הוא מוסיף הילה של גבורה לעם היהודי, שהצליח לשרוד את הטרגדיה ולא רק לשרוד, אלא גם לפרוח.
-וסיבה נוספת היא: הצורך לזכור את אויבינו, בכדי להזהר מהם בעתיד, שכן לאחר מעשה כל כך קיצוני מצידם אין אנו יכולים להבטיח שעם חסר רגשי אנוש שכזה לא מסוגל לבצע מעשה קיצוני נוסף.
קחו לתשומת לבכם.
(47) עדן, 19/4/2004 06:41
חייבים שכולם יבינו
אני רואה אנשים ללא ערכים ומוסר במדינה הזאת. אנשים שלא מכבדים את היהודים בשואה ובכלל לא אכפת להם.
הם עושים מהכל בדיחה גדולה.
אנשים כאלה גורמים לי להיות עצובה ולפחוד מהמחשבה "מה יקרה אם ישארו רק אנשים כאלה?"
לכן אסור לתת לזה לקרות! חייבים כמה שיותר לעשות ולשכנע, להכניס לאנשים לראש ערכים ומוסר. חייבים לנסות לשנות. המדינה הזאת יותר מדי חשובה לי שאני אשב בשקט ולא אעשה כלום! אני אעשה כל מה שאפשר כדי לחנך את אותם אנשים ולהכניס להם לראש קצת מודעות..
(46) מוטי, 19/4/2004 06:39
יש לזכור
ולא להתרים אנשים בסורמרקטים לחיילי צהל ולנפח ולהייטיב עם קצונה הבכירה.
להתרים לקוחות דיסקונט עבור העניים בו בזמן ש בעלי העניין בבנק לא יודעים מה לעשות עם הכסף. לא לנשל ניצולי השואה מביטוח סיעודי וביום השואה פתאום להיזכר בהיסטוריה? כמו הגויים -פעם בשנה ואחר כך שוב "לאכול" אחת את השני
(45) ענת, 19/4/2004 06:36
תגובה לגבי ד"ר מנגלה
השם הזה והאדם הזה אם יכלתי לקחת את הצאצים שלו ולהשמיד אותם הייתי מאוד שמחה לא מאמינה שיש אדם כזה חלאה
(44) tamir, 19/4/2004 04:16
לא נסלח?
נזכור לתמיד וגם נעביר את המסר ואת כול הסיפורים שאנחנו שמענו כדור נכדים. אבל לא נסלח?
חייבים לזכור ולהזכיר אבל יחד עם זאת להמשיך לכיוון יותר ורוד.
(43) עמיחי15, 19/4/2004 04:15
יום השואה
מאמר ממיש יפה
(42) זיו ריצקין, 19/4/2004 04:13
לא נכון
לא קראתי הכל. הכותרת הספיקה לי. הפתגם הטוען שעם ללא עבר הוא עם ללא עתיד הוא בסך הכל משוואה לשונית חביבה לא יותר. היא משוללת כל בסיס ואינה מעוגנת במציאות, זו הקיימת מחוץ לפתגמים. למעשה, ההפך הוא הנכון. ככל שהאומה עסוקה יותר בשימור מורשתה העתיקה, כך היא נחשלת יותר, מפגרת יותר, מתלהמת וסובלת מסינדרומים בינ"ל ירודים. ארה"ב, שהיא אולי האומה בעלת העבר הקצר ביותר, מחזיקה ברוב מניות העתיד, שלה ושל שאר כוכב הלכת.
וראו איזה פלא - עץ עם שורשים כה קצרים, ובכל זאת, צמרותיו מסוככות על כל שאר האומות, ענפיו מתווים את גבול השמיים עבור כל שאר העצים מסועפי השורש. המיצרים, הפרסים, הבבלים, לכולם עבר מפואר ונטייה להתרפקות על מיתוסים, ותראו איפה הם היום- חבורת פאנאטים כורתי דגדנים ושוללי זכויות אדם. אפילו היפנים, שיהוו הוכחה לכאורה לפתגם המאוס, מגלים בעשור האחרונים את כשלונו של אורח חייהם שהספיק להם רק בכדי להדביק באדיקות את המערב על השגיו בני מאות השנים, אותו אורח חיים הצופן בחובו ניוון וקריסה ללא רץ מוביל שימשוך אותם. הם צייתנים, חרוצים, כשם שעשויים להיות משבחי מסורת וחובבי ההתרפקות הנוסטלגית.
כאמור, משוואה לשונית חביבה, מעשייה לילדים או למבוגרים שטרם בגרו.
עם הפנים קדימה, הלאה המסורת המשחיתה!!!
(41) לירון, 19/4/2004 02:28
יום השואה מבחינתנו
יותר נכון הייתי צריכה לכתוב מבחינתי.
שמי לירון, אני תלמידת י"ב לקראת סיום ואתמול צפיתי בהצגה שהועלתה על יום השואה, בד"כ ידוע לי הסוף שלה או התוכן שהיא תעביר אבל אתמול היה משהו שונה באוויר משהו שלא מתכלה עם כל שנה שעוברת משהו שממש נכנס לי ללב בכיתי שלוש פעמים בשמך הצגה אחת כאילו משהו בי אומר שאסור לשכוח! מי אני שחיה עכשיו ונבחרתי לא להיוולד בימי השואה, ארשה לעמצמי לקום ולהגיד- את זה אני מכירה.. על זה כבר שמעתי.. כוונתי היא, שמדי שנה הזכרון רק הולך ונחמק.. אולי לא נמחק אבל נכנס פנימה יותר לתת מודע! יום השואה הפך למעין ריבוע בלוח השנה שלנ ותו לא! רק ביום השואה נזכרים אנחנו מה עבר על אותם ששת המיליונים, מה נצטרך מאותם ילדים קטנים לעבור על מנת שתהא המשכיות לעמנו! אבל אין זה מעניין כמו מכונית חדשה או משחק כדורגל.. ואני לא אומרת שאנחנו צריכים לשקוע בעצבות ובזכרונות.. אבל לעמוד בזמן הצפירה נראה לי מספיק כהתחלה.
אני רוחשת כבוד רב לאנשים שנגזל מהם להיות איתנו והראו לכל העולם מה זה יהודי אמיתי, אחד ששורד וכיום, אחד שזוכר.
(40) קרפן גד, 18/4/2004 23:34
מסכים לכל מילה
אמת ויציב וחכם
(39) eyal milrod, 18/4/2004 19:08
hollycost
as long as we think about what happened in the past or what could have happened in the past , we suffer.the past is there so we can learn from mistakes and be smarter in the present.and for the future who knows what can happen.good against evil is not importent as the way how to live at the present and not to suffer from the past or worry from the future.jew is a cover that a person can take of.
(38) gil, 18/4/2004 16:28
thank you for your article
toda
(37) gil, 18/4/2004 16:28
thank you for your article
(36) שני, 18/4/2004 16:20
האמנם אנו עדיין זוכרים?
האם העם היהודי באמת זוכר את השואה? אני תוהה לעצמי. יום אחד בשנה זה לא מספיק, וגם לא 365, במקרה שבו מתרחשת שואה נוספת מתחת לאפנו ואנו מתכחשים לה לחלוטין. אנו שותקים, כפי שהעולם שתק כשהובילו את עמנו למותם האכזרי.
האם ידעתם שבצפון קוריאה ממיתים בתאי גזים את מתנגדי השלטון? כיצד יכולה ממשלת ישראל לדעת אמת מסוכנת זו ולא להגיב? יאמרו אנשים שזה לא עניינו. אמרו אז האמריקאים שזה לא עניינם.
(35) לירז, 18/4/2004 14:24
מעניין...
בס"ד
מעניין מאוד ואף נ-כ-ו-ן מילה במילה.
כמו שאומרים : "אין גדולה כתורה"
(34) מיקי, 18/4/2004 14:03
שואה
אני לא חושב שיש סימן שאלה לעניין זה
השואה היא חלק מאיתנו ולא חשוב בני כמה אנחנו או כמה נהיה.
(33) צודק עים כל מילה, 18/4/2004 13:41
מי שכתב את הכתבה הוא ימני וציוני אמיתי
אנחנו צריכים עוד ציוניים אמיתיים
(32) צודק עים כל מילה, 18/4/2004 13:40
מי שכתב את הכתבה הוא ימני וציוני אמיתי
(31) אולגה, 18/4/2004 13:39
השואה- לזכור ולא לשכוח!!!
השואה היא אחד האירועים הקשים ביותר בהיסטוריה היהודית בפרט ובהיסטוריה העולמית בכלל. נכון הוא הדבר שהשואה מדגימה את הרוע שבאדם (ובצורה ברורה וחדה עד מאוד) אך היא נתנה מפלט גם לטוב ליבם של אנשים, אותם אלמונים שפעלו למען יהודים, שעזרו להם לשרוד והצילו את חייהם. השואה- עד כמה שהיא נוראה היא תוצאה של חינוך של דורות לשנאת יהודים תוצאה של שטיפת מוח סידרתיתי של השילטון ואין להאשים את כל כולם בה כי אדם הפועל נגד טבעו כדי להציל את משפחתו הוא אדם הפועל נכון באופו יחסי. לא תוכל לבוא בטענות אל אדם אשר ראה לפניו את חייו שלו ושל משפחתו ופעך באתאם.
זאת ועוד, אין זה נכון להגיד שכל הטרגדיות הנוראות בהיסטוריה קרו ליהודים, של הרודנים בהיסטוריה התנכלו דווקא אלינו, לא היינו לבד בסבלו אך היינו שעיר לעזזל של מעטים בגלל השוני שלנו. אותם התנקלויות עיצבו אותנו כעם, הם הפכו אותנו לחזקים יותר.
(30) מעין, 18/4/2004 13:36
לכותב
אני מסכימה אם כל מילה שכתבת חוץ ממה שכתבת בקשר לדת ולה'.אם יש מקום אחד שאני בטוחה שה' לא היה איתנו זה בשואה!
בכתבה אתה רומז שאם נאמין בה' השואה לא תחזור על עצמה,ואני שואלת "מה הקשר?" ואני שואלת אותך:אם אני יאמין בה' ויעשה את כל מצותיו אז השואה לא תחזור על עצמה? הרי ברור שלא!
אז בפעם הבאה תכתוב כתבה לעניין ולא כתבה שמנסה להחזיר חילונים כמוני בתשובה!
תודה
נ.ב בתגובה הגבתי למשפט הזה,ואני מצטטת מילה במילה "...רק באמצעות עבודה מוסרית והתחברות לה', ניתן לפתור את בעיית הרוע בעולם."
(29) אחת כמוכם, 18/4/2004 13:25
לזכור ולהעריך
אילולא הייתה שואה... האם הייתה קמה מדינה? מה היה עולה בגורלם של מיליוני היהודים בתפוצות שסבלו מאנטישמיות והשפלה כל כך קשה? איש לא יוכל לומר. 6 מיליון מאחינו שנגדעו חייהם על לא עוול בכפם לא נפלו לשווא, והמעט שאנו יכולים לעשות כדי להודות להם זה לזכור אותם.יהי רצון ולא נצטרך להתמודד עם מצב כזה עוד לעולם.
(28) ג'אנו, 18/4/2004 12:42
לא נשכח לעולם!!!!!!!!!
לעולם לא נשכח לעולם לא נסלח לעולם לא נוותר על מדינתנו.
(27) ג'אנו, 18/4/2004 12:41
לא נשכח לעולם!!!!!!!!!
(26) בר, 18/4/2004 12:37
שלום..
המאמר הזה הוא אחד המאמרים הכי חכמים שקראתי בחיים שלי,
הוא מאמר שנורא חשוב להבין לפי דעתי
ובזמן שקראתי עלה לי הרעיון לגביו, האם ניתן לתרגמו לאנגלית?
אני מתכתבת דרך האינטרנט עם חייל המשרת במסדר שמתכתב איתי דרך ארצות הברית ומנהל אתר ציוני באנגלית באינטרנט,
חשבתי אולי אם תוכלו לתרגם את מאמר זה באנגלית נוכל לפרסם אותו דרך האתר שלו ובכלל דרך האינטרנט בעולם..?
(25) רומי, 18/4/2004 11:48
תודה דוד
המסקנה בכתבה הינה מסוכנת משום שהמסר שלה הוא מתחמק ולא מכוון לכל בני האדם.
הלא דת הינה דבר סובייקטיבי, ואלו אשר יפנימו את שנאמר במסגדים (למשל) הינם המסוכנים ביותר.
להיות אדם טוב לא מחייב אותך לשרת את הדת. אם זו הפורמה שבה בחרת- תבורך. אך אם היושב לידי יבחר את דרכו שלו להיות אדם טוב, אברך אותו על כוונותיו.
מה שכן ניתן לאמר, שהתורה היהודית היא אחד הספרים היפים לפנות אליהם בחיפוש אחר המוסר והטוב. הדת היהודית הינה פתוחה, שמיימית רוחנית ועמוקה, היא יוצאת דופן ומיוחדת במינה על כך.
(24) טלי, 18/4/2004 11:21
לא ניסלח ולא נישכח!!1
זה היה ממש אסון....אני לא מאמינה שהיתיחסו שם לאנשים כאל חיות! ומי שקורא לעצמו יהודי בחיים לא ישכח את משקרה שם...
(23) יעל, 18/4/2004 10:51
רק רציתי להגיד משהו קטן לאתר זה...
רק רציתי להגיד לאתר זה ולמקימיו...
כל הכבוד אני באמת מעריכה אנשים שאיכפת להם אבל אתם עשיתם עבודה נהדרת ההקמת אתר זה... באמת לא לכל אחד איכפת וחשוב מכל מיני דברים קטנים שנמצאים בחיינו... ישר כוח!!!
(22) , 18/4/2004 10:50
רק רציתי להגיד משהו קטן לאתר זה...
רק רציתי להגיד לאתר זה ולמקימיו...
כל הכבוד אני באמת מעריכה אנשים שאיכפת להם אבל אתם עשיתם עבודה נהדרת ההקמת אתר זה... באמת לא לכל אחד איכפת וחשוב מכל מיני דברים קטנים שנמצאים בחיינו... ישר כוח!!!
(21) יעל, 18/4/2004 10:14
מסכימה עם כל מילה!
עדיף לזכור ולהפנים מאשר להיות מופתעים חלילה מהעובדה שהגויים שונאים לנו.
(20) רונית, 18/4/2004 08:51
מאמרים וחכמה
קראתי את המאמרים ברובםץ מוכנה להמשיך לקרוא.יש מאמרים מרגשים ויש הכללות מגי.
(19) רונית, 18/4/2004 08:50
מאמרים וחכמה
(18) ~אפרתו'ש~, 18/4/2004 08:33
על השואה?? חייבים לשמוע.........
אני חושבת שחשוב שנזכור את השואה!!
ונספר אותה לדורי דורות וחשוב שעל העולם ידע שהשואה הייתה קיימת וזאת לא רק המצאה של היהודים וצריך הוכחות......
ושכל בנאדם הוא בנאדם ולא צריך לשפוט אדם על פי גזע מין או איך שהוא ניראה אלא לפי האדם האמיתי שבתוכו.... למשל הגרמנים (שהיו בטוחים שהם הגזע הכי נחשב ואנחנו ההיפך הגמור..) לא שמו בגיטאות רק את היהודים אלא גם את האנשים
ה-ג-ר-מ-נ-י-ם שהיו על כיסאות גלגלים או מאוד חולים....... זה מוכיח שהם ממש רעים!!!
(17) ליהי, 18/4/2004 08:29
זו ממש הכתבה המתאימה
תחשבו על זה שכל הדור שנכח בשואה לא ישאר כאן עוד זמן רב ולא יהיה מי שיספר,ישארו רק העדויות והזכרונות שרבים מתעקשים למחוק,אז הכתבה ממש במקום..
(16) ליהי, 18/4/2004 07:06
תגובה על הכתבה
היהודים יכולים לשרוד בכול מיני תנאים ואם הם שנדו את השואה אז אנחנו עם חזק מאוד ואם אתה חושב שאנחנו שוכחים אז אתם טועים אנחנו עם שזוכר ולא שוכח כי אנחנו עוברים דברים רבים מכדי לישכוח!!!!!
(15) לב, 18/4/2004 06:11
מעניין מאוד
המאמר מאוד מעניין ולדעתי צריך להזכיר לעם שלנו(העם היהודי) את השואה ולא להשכיך להם מה שכראה
לדעתי צריך לעשות שעור במערכת השעות השבועית של התלמיד שילמד על העבר שלנו(העבר היהודי) ובתוך השיעור ילמדו: על אירועים שקראו בעבר והשפיעו על היהודים כמו השואה ומלחמות
(14) מיטל, 18/4/2004 05:51
אף אחד לא באמת מבין...
יש אנשים והרבה, שלא מאמינים בה' בגלל השואה, הם לא מבינים איך הוא, שהציל אותנו ממצרים, עשה לנו כל כך הרבה נסים ונפלאות מאין כמותם והשואה? למה היוצ ריכים להיהרג 6 מיליון יהודים בגלל שנאת חינם של קבוצת אנשים שלא שלטו בעצמם והפעילו כוח ואלימות מיותרת.
אז אני אגיד דבר אחד או שניים לאלו שלא מבינים את השואה והסיבה לה:[חשוב לי להבהיר שהמטרה שלי פה היא לא להחזיר בתשובה או משהו כזה, ממש לא, אני בעצמי חילונית,לעומת זאת עמנואל עם כל הכבוד,ניתן להבין ממנו שהוא איכשהו מנסה להחזיר בתשובה]
בתורה ובכל ההסטוריה של העם היהודי, חטאנו, וחטאנו הרבה:שיקרנו גנבנו חמדנו נאפנו נשבענו לשווא, התעללנו בצורה זו או אחרת בהורינו [אלימות, התעללות ועוד], שמנו פסלים בביתינו ואף השתחוונו להם, רצחנו בדם קר, לא האמנו בה' ובכוחותיו, לא שמרנו את השבת!
בכל פעם שחטאנו, וזה כתוב בתורה,איך ה' העניש אותנו?
הביא עלינו עמים אויבים וזו הסיבה למלחמות הרבות שעברו עלינו, האויבים שלנו לא באים סתם,ולא שונאים אותנו סתם, ה' מביא עלינו צרות, וזו הדרך שלו להעניש את עם ישראל. בתורה היו אלה המצרים, והיבוסי והאמורי ועמלק ועוג מלך הבשן וממלכת אשור ובבל וכשהגענו הפלשתינאים שרוצים לקחת לנו את המדינה ואת הלב שלנו, ירושלים!וכמו כל האויבים כך היה בשואה, אף אחד לא סיפרו לנו או לי בכל אופן איך היה לפני השואה, איך חיו היהודים,איךהם חטאו שגרמו לכל כך הרבה שנאה!
לכן חברים תסבירו את מה שהעברתי לכם לכל אלו שמפקפקים בה' ולא יודעים את סיבת השואה!
עם ישראל שרד עד היום וישרוד לעד, אחרי כל המלחמות הרבות שרדנו והכל בזכות היושב במרומים אתם יודעים למה?כי אנחנו עם סגולה, ואלוהים בחר בנו מכל העמים, רוממנו מכל לשון והצילנו מכל עם, לכן אל תתייאשו מהפלשתינאים, כי אנחנו תמיד ננצח בזכותו. אל תשכחו את העבר כי כמו שאמר עמנואל, בלי עבר אין עתיד.
לסיום אייעץ לכולם להימנע כמה שיותר מחטוא, כי בינינו כל אחד חוטא, אני חטאתי בכמעט כל המצוות...
ככל שתימנעו מלחטוא, הסיכוי של העם הזה לשלום יגדל. תודה רבה על הסבלנות.
(13) David, 18/4/2004 03:49
חזק !
תודה על המאמר.
למרות שיש לי בעיה עם המסקנה:
" שרק באמצעות עבודה מוסרית והתחברות לה', ניתן לפתור את בעיית הרוע בעולם. "
יש לדעתי כמה דרכים למנוע את הרוע ולהזכירכם... את שהתחברו בעבודה מוסרית (לפי השקפתם) ופירשו את דברי ה' לרוע מוחלט !!
(12) ד., 18/4/2004 02:05
לא לשכוח שום דבר
לפעמים נדמה שאנו גרים במדינה של אשכנזים בלבד.
כל שנה אנו זוכרים את השואה וכל עם ישראל משתתף. וזה מאוד בסדר .
אבל, האם מישהו זוכר את השואה שעשו אותם אשכנזים בבני עדות המזרח בשנות החמישים?
האם מישהו זוכר ומזכיר את חטיפות הילדים? מדוע לא הוקמה ועדת חקירה ממלכתית ? האם מישהו מזכיר את שוד קרקעות המדינה ע"י האשכנזים?
איך יכול להיות שכולם עבדו והאשכנזים הם העשירים? האם מישהו זוכר את הקיפוח העדתי?
לזכור ולא לשכוח את הכל.
אישית , אני לא שוכחת מאומה.
יוסי, 16/12/2011 08:40
ממליץ על תגובתיך האמיצה
(11) אל תדברי על אריק!!!, 17/4/2004 19:40
הם ביקשו סליחה !!!
הם ביקשו סליחה הם טעו, הם פיצו אותנו נכון אנחנו לא נשכח אבל אנחנו כן נסלח!! ברור שזה קשה לסלוח אבל הם טעו ואין מה לעשות בחיים אם אנחנו כל הזמן לא נסלח בסוף כולנו נמות!{כמו אריק}
(10) ליאור, 17/4/2004 15:57
ניתן להתגונן...
פעם היינו נגד הנאצים החזקים שרצחו אותנו אחד אחרי השני ולא יכולנו להתגונן...
הערבים גם עושים טבח ועכשיו כן מתגוננים!! אין לפנות שום התנחלויות!
(9) אנונימי, 17/4/2004 15:18
השואה
נכון, עם הזמן הכל נשכח, ואסור לנו לשכוח! בעזרת הזערונות החזקים שיש לנו אנחנו ממשיכים להיות עם חזק, עם נבון.
אסור לנו להכנע! רק חבל שמיום ליום יש פחות ניצולי שואה... אך אנו חייבים לראות סרטים, לקרוא ספרים, מאמרים...
והכל כדי לזכור ולא לשכוח!
(8) רונן, 17/4/2004 15:07
לזכור ולא לשכוח:
צריכים "להגיד לבנים" כמו בהגדת פסח כדי לזכור ולא לשכוח!
(7) יהודה, 17/4/2004 14:06
הבלעדיות על הסבל בעולם
כדאי בכל זאת לזכור שקיימות דוגמאות רבות, בעבר הקרוב והרחוק, לטבח המוני שלא כוון נגד יהודים (וזאת מבלי להמעיט בחשיבות ובייחודיות של השואה). אני מתייחס למשפט: "כל אימת שאנו מוצאים רוע גדול בעולם, הוא תמיד מכוון כנגד יהודים. לכל הרודנים בעולם מטרה משותפת: להשמיד את היהודים." מה לעשות ויש מספיק רוע בעולם גם עבור אנשים שאינם יהודים (ארמנים, עמים באפריקה, יוגוסלביה, ועוד ועוד).
(6) מיקה, 17/4/2004 12:36
צודקים באלף אחוז..!!!
לא נשכח ולא נסלח!!!
(5) דין, 17/4/2004 12:12
כן
(4) דולב אלברק, 17/4/2004 12:07
שואה!!!!!!!!!!!!
השואה זה דבר מצחיק,
השואה זה דבר רציני,
אני וגם אתם ביחד נזכור את השואה.
כי...
השואה זה לא דבר מצחיק,
השואה זה דבר רציני
(3) אפרים פקנאיב, 17/4/2004 10:59
רק האשכנז זוכרים
אשכנזים נהרגו שם לא שום דבר אחר
לא בזכותם זה נפסק אלא בעזרתם כוחותיהם של בעלות הברית
(2) אורטל, 17/4/2004 09:59
מדהים ונכון!
אני חושבת שאפשר ללמוד הרבה מהכתבה הזו וכל דבר שנאמר כאן הוא נכון, הכתבה נכתבה על ידי בנאדם חכם מאוד. השואה זה באמת משהו ייחודי בהיסטוריה והיא מלמדת אותנו הרבה. אשמח לקבל עוד כתבות בסגנון
אורטל!
(1) ליאור רוגובסקי, 16/4/2004 06:48
לא לשכוח אך כן לסלוח!
עם החי את עברו אין לו עתיד לחיות, גלגל ההיסטוריה חוזר כעשור עד שתיים מרגע ששוכחים. פשוט עושים טעויות חוזרות...
הכל פרשנויות בחיים וכל המלחמות הן מפח נפש של המנהיג והעם שהלך איתו שולל.
כל טוב.