רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

רוחניות

פורים והטבע

י״ב באדר ה׳תשס״ט י״ב באדר ה׳תשס״ט 08/03/2009 | מאת הרב דניאל ברון

הבנת המילה "טבע", שופכת אור על סיפור פורים ורומזת על גישת היהדות כלפי העולם המודרני.

טבע. מילה בעלת צליל תמים, שהושאלה על ידי אחת מחברות התרופות הגדולות ביותר בעולם. מלה שמשמעותה האמיתית רומזת על גישת היהדות כלפי העולם המודרני.

יש כאלה שרואים את ההתקדמות האנושית בהבנת הטבע, כדבר המתנגד לתפישת העולם הדתית. הם מסבירים, שלכאורה, המדע בא להסביר תופעות שפעם בני האדם ייחסו לא-לוהים, ובכך הם מנסים להפוך את א-לוהים לתשובה ארכאית לשאלה 'מדוע מתרחשים דברים בעולם'.

היהדות לא רואה קונפליקט בין השניים. למעשה, מנקודת מבטה של התורה, ככל שאנחנו מבינים יותר את הטבע, כך נוכל להבין טוב יותר את א-לוהים. המלה טבע רומזת על הרעיון הזה: ומשמעותה היא, דבר שהוטבע. המלה מטבע למשל, שבאה מאותו שורש ט.ב.ע, ממחישה את הרעיון. למטבע קוראים כך משום שהוא התוצר הסופי של תבנית בעלת צורה, שהטביעה את חותמה על דיסקית מתכת.

הטבע אינו אלא חותם שהטביע הא-ל על העולם, כשהטבעי לכאורה, הוא האמצעי אשר דרכו מפעיל בורא עולם את השגחתו הפרטית

על פי היהדות, כל המדע והטבע אינם אלא חותם הא-ל שהוטבע בעולם. ככל שאנחנו יכולים להבין יותר את היקום, ואפילו את עצמנו, כך אנו יכולים לבחון מקרוב יותר, את החכמה הא-לוהית ואת החיים העשירים שהיא מספקת. העולם, בכל אופן, הוא מקום שמסתיר את 'יד הא-לוהים' מאחורי הטבע, ומאפשר לנו להתכחש למציאותו. ההסתר עצמו מהווה ברכה, מכיוון שהוא מאפשר את הבחירה החופשית. אילו מציאות הא-ל הייתה כל כך מוחשית עד שאף אחד לא היה יכול להכחיש אותה, השכר שמגיע לאדם מכך שהוא בוחר להתחבר אל א-לוהיו היה פוחת, מכיוון שלא הייתה לנו שום אלטרנטיבה אחרת. אולם במציאות, הטבע אינו אלא חותם שהטביע הא-ל על העולם, כשהטבעי לכאורה, משמש אמצעי אשר דרכו מפעיל בורא עולם את השגחתו הפרטית.

מעל לטבע

מתוך רקע זה אנחנו יכולים להבין גם מהם גבולות הטבע. למרות שגלימת הטבע מסתירה את יד הא-ל בעולם, היו בעבר היהודי אנשים שראו מבעד למסווה זה, והבחינו בָּאמת בבירור רב כל כך, עד שחוקי הטבע הפכו להיות בלתי רלוונטיים לגביהם. לטבע לא הייתה מבחינתם כל משמעות, משום שהוא לא הצליח לטשטש את מעורבותו של א-לוהים בעולם, שהייתה כל כך ברורה עבורם.

כתוצאה מכך, אותם אנשים גם לא היו כבולים ל'חוקי הטבע', ויכלו לשנות את המשוואה. במלים פשוטות - הם יכלו לחולל ניסים. לדוגמא, רבי חנינא בן-דוסא, חזר פעם הביתה ומצא את בתו עצובה, משום שבטעות היא הדליקה את נרות השבת בחומץ במקום בשמן, וידעה שבתוך זמן קצר הפתילות יישרפו וייכבו. רבי חנינא הבהיר לה שמי שאמר לשמן שידלק יאמר גם לחומץ שידלק, וכך היה. בשבילו הכל היה אותו הדבר, והמכניזם של הבעירה הטבעית, היה ניסי לא פחות מקריעת ים סוף.

טבע, אם כן, הוא לא יותר ממסווה שמאחוריו נסתרת יד הא-ל; מסך שמאבד את הרלוונטיות שלו ברגע שהאדם רואה דרכו.

פורים ושר הטבעות

אחד מסיפורי התנ"ך מדגיש את מרכזיותו של הטבע, וכיצד א-לוהים משתמש בו כדי לבחוש בקלחת ההיסטוריה. מגילת אסתר עמוסה בצירופי מקרים מוזרים ו"טבעיים" לכאורה. קודם כל המלך אחשוורוש הורג את המלכה ושתי, כשהוא מחליט לתלות אותה בשיכרונו. מעשה זה מכין את הזירה לעלייתה של מלכה חדשה, אסתר, בלי שהמלך ידע שהיא יהודייה, ושהיא זאת שתציל את עמה מהשמדה.

בשרשרת התרחשויות "טבעית" אחרת, מרדכי, מנהיג היהודים, שומע במקרה שני אנשי חצר המתכננים להתנקש בחיי המלך, משום שבמקרה הוא מבין את השפה הזרה בה דברו (טרסית). הוא מעביר את המידע למלך שמתעד את הדברים, ובמקרה, באופן "טבעי" לחלוטין, כששנתו נודדת והוא איננו מצליח להירדם המלך נתקל במידע הזה כשהוא מעלעל בספר הזיכרונות, בדיוק כשהתוכנית להשמדת היהודים מתקרבת למימושה. הכבוד שניתן למרדכי על הצלת חיי המלך מתחיל ומבשר, את מפלת המן. מאוחר יותר, כשאסתר עורכת משתה ומזמינה אליו את המלך והמן, יוזם המזימה להשמדת היהודים, המלך פורץ החוצה בכעס, וחוזר בדיוק כשהמן מתחנן על חייו בדרך, שרק במקרה גורמת למלך לחשוד שהוא מגלה עניין בלתי ראוי במלכה, ולכן חותם את גזר דינו של המן. צירופי מקרים?

סיפור הפורים הוא סיפור של ניסים נסתרים, של התערבות א-לוהית בטבע, בלי לשבור את חוקי הטבע. לא צריך להפתיע אותנו שהסמל של מפתחות הטבע, הביטוי הגשמי לַצד המנצח בפורים, אינו אלא טבעת. טבעת החותם של המלך, עוד מילה שקשורה מבחינה לשונית לטבע. טבעת החותם נקראת 'טבעת' בגלל הטיבוע אותו היא מותירה על פני משטחים אחרים. הטבעת המלכותית מתחילה את דרכה על אצבעו של אחשוורוש. כשהמן משכנע אותו למחות את היהודים, היא עוברת לידי המן (מגילת אסתר ג, י), והגזרה להרוג את היהודים נחתמת בטבעת חותם זאת (אסתר ג, יב), כדי להצביע על המהפך הטבעי שהוביל לגזירת ההשמדה של היהודים. לבסוף, לאחר מפלתו של המן, המלך מסיר את הטבעת מידו, מעביר אותה לידי מרדכי (אסתר ח, ב), והצו שמתיר ליהודים לנקום באויביהם נחתם באותה טבעת (אסתר ח, י). מפתחות הטבע עוברים מכאן לשם, ובסופו של דבר נוחתים, בסיפור פורים, ביד העם שימשיך להתקיים.

לעין הבוחנת, הטבע אינו אלא טביעת אצבעותיו של א-לוהים. וכשהמצב נראה עגום כמו האִיום הקיומי במגילה, אז במקום לבזבז את הזמן שלנו בניסיונות להטות את השינויים הטבעיים לטובתנו, אנחנו יכולים לפנות ישירות לאדון הטבע, ולהגיע לפיתרון מושלם.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן