טוב, אז הצלחתם שלא להתרסק ב"סיבוב השני", ואתם עמלים כעת על איניטגרציה משפחתית. בדרך כלל תוכלו למצוא שם: אבא, אמא, ילדים שלו, ילדים שלה, אקס מיתולוגי או אקסית מנוחה (לא עלינו), חצי אחים מאבא מנישואיו הראשונים, חצי אחים מאמא מנישואיה השניים, ולכולם תוסיפו דודים ובני דודים, סבות וסבים (ולפעמים גם כלב, חתול ואוגרים), ותקבלו סלט רב גוני ורב דורי להפליא, שהסיכוי ללכת בו בין הטיפות, מבלי לדרוך על ביצים שואף לאפס.
ובכל זאת בתור בת להורים גרושים, גרושה לשעבר בעצמה, עם שלושה אחים מהאישה השניה של אבא שלי ושניים מהשלישית, הנשואה בשנית לאלמן עם ארבעה משלו, כשלי יש שניים משלי (רגע, אני לוקחת נשימה...), ליקטתי כמה עצות על מנת לצלוח את תקופת ההסתגלות, עם מינימום טעויות ומקסימום השגים (ואם התבלבלתם תחזרו להתחלה בבקשה ותקראו לאט לאט...).
תנו גיבוי מלא לבן הזוג (גם כשאתם לא מסכימים איתו)
הילדים שלו, שלכם ושלנו, לא משנה של מי, יעמידו אתכם במבחנים. הם יעשו את זה מייד ובלי שום סנטימנטים ולא יתנו לכם אפילו יום אחד של חסד. לכן, היו ערניים ואל תיפלו במלכודות. כאשר יתגלע ויכוח בין בן זוגכם לצאצא האורגינלי שלכם, גם אם נראה לכם שהצאצא צודק, בשום אופן אל תכנסו לדברי בן זוגכם ותצדיקו את הילד. אחר כך בפרטיות של חדר השינה שלכם, תוכלו להעלות את הנושא וללבן אותו.
תרוויחו מכך שלושה דברים:
בן הזוג יעריך את ההתגברות שלכם וישיב לכם באותה מטבע במקרה הפוך (שיגיע מהר מאד).
הילד שלכם ילמד שיעור חשוב בזוגיות.
הילד שלכם יאלץ להתמודד עם ההורה החדש וליצור אתו מערכת יחסים נפרדת, ללא שירותי "גישור" מצדכם.
בן הזוג שלכם תמיד במקום הראשון
ילדים להורים גרושים, מתרגלים לשמש כמרכז ההתעניינות בחייו של ההורה הגרוש. וככל שמדובר ביותר שנים בהם חי ההורה בגפו, כך המציאות של ילדים אלו מסתלפת והופכת אותם למעין "ממלאי מקום". השינוי שעל ילדים אלו לחוות, עם המעבר מחד-הורות לזוגיות, עשוי להיות כמעט טראומטי (איך להתמודד עם זה, בפעם אחרת). יחד עם זאת, עליכם להתמיד ולהתעקש להציב את בן הזוג תמיד לפני הילדים.
גם מכך תרוויחו שני דברים:
בוודאי תסכימו שילד המשמש תחליף לבן זוג, זה מצב לא טבעי ולא בריא, נכון? לפיכך, כעת אתם מעניקים לילדיכם הזדמנות פז שלא תחזור, למצוא את מקומם הטבעי והבריא במערכת היחסים המשפחתית.
זו גם ההזדמנות שלכם להציל את חיי הזוגיות העתידיים של ילדיכם, ולהעניק להם מודל נכון ובריא של בית נורמלי עם אבא ואמא.
גלו אמפתיה לקושי של הילדים ותנו להם לגיטימציה
השינוי שחווים הילדים קשה להם, במיוחד לאור העובדה שהם לא מסוגלים לראות את הרווח העצום שיפיקו מהנישואים הללו, באיכות חייהם בעתיד. מבחינתם הם כרגע המפסידים העיקריים. קודם הייתה להם בלעדיות על אמא או על אבא, על הצעצועים, על סבא וסבתא, ופתאום הם נאלצים לחלוק בהכל, כשמישהו אחר תופס את מרכז הבמה ו"גוזל" להם את כל ה"צומי".
קשה להם. יחד עם זאת שפר עליהם מזלם. אך עד שיבינו זאת, עִרכו עמם שיחה בארבע עיניים והזדהו עם הכאב שיעלה. אל תהדפו ואל תכחישו את הטענות שלהם. פשוט הקשיבו, תנו להם להרגיש שאתם מבינים אותם, אך חיזרו בהתמדה על המנטרה: "גם אם בן הזוג אינו תמיד צודק, המילה שלו היא שקובעת. הוא בעל הבית. הוא שקבל על עצמו לחנך, לדאוג ולכלכל אתכם וכולנו חייבים בכבודו".
סבא "שלהם" וסבתא "שלנו"...
לסבא וסבתא רגשות אהבה עזים לנכדים, וישנם כאלה שקשה להם יותר להסתגל למציאות החדשה, והם ממהרים "לגונן" ולהעדיף את הנכדים "שלהם". היו ערים לכך ונסו להסביר להם בעדינות אבל בתקיפות, כי מעתה המציאות השתנתה וכולנו מהווים משפחה. נסו לגרום להם להבין שיחס טוב מצידם כלפי ילדיו של בן הזוג, יולידו בהכרח יחס זהה לנכדים האהובים שלהם, גם מהוריו של בן הזוג השני.
מצד שני שוחחו עם הילדים בפתיחות והסבירו להם, ששינוי דורש סבלנות והסתגלות מכל בני המשפחה, גם מסבא וסבתא, וזה עשוי לקחת זמן. יחד עם זאת, אם הסבים לא ישתפו פעולה ויגרמו לאפליה מכוונת, צמצמו את המפגשים אתם עד שהמשפחה תהיה מגובשת מספיק ואיתנה לעמוד בנסיונות.
מעט דומה אם כי שונה, הוא נושא הרכוש שהילדים הביאו איתם ממשפחת המוצא. אמנם כולנו רכושנים וקנאים לחפצים שלנו וזה טבעי ונורמלי. יחד עם זאת, מעבר לחפץ או שניים מסויימים שנשארים "שלהם" בתכלית, ויש לבקש רשות בטרם משתמשים, בכל שאר המשחקים משתמשים חופשי, מבלי להתייחס למשפחת המוצא שלהם.
נסחו את "תקנון החוקים למשפחתנו החדשה"
קשה לפעמים? נכון. אל תשכחו שמדובר בשתי משפחות שונות בתכלית, עם הרגלים שונים, שעד כה חיו באופן מסויים וכעת נאלצים לחלוק קורת גג אחת. המציאות משתנה ללא הכר ועל כולם להסתגל למציאות חדשה לגמרי. על מנת לצמצם את האכזבות והכעסים, מומלץ שההורים ינסחו מעין תקנון עם תיאום ציפיות ביניהם, לגבי נושאים מהותיים בניהול הבית והמשפחה, ואחר כך יערכו מפגש משפחתי, יעלו את התקנון וישמעו מה יש לילדים להוסיף ולומר בעניין.
על מנת לרתום את הילדים לשינוי, מומלץ שאחד ההורים ירשום כל הצעה או תלונה של הילדים, מה שיתן להם להרגיש שדעתם נחשבת. בסופו של עניין ההורים אמנם הם שיחליטו על חוקי התקנון, אבל ירוויחו שיתוף פעולה מהילדים.
אבל העצה המועילה ביותר, היא הצטיידות בהרבה סבלנות ואורך רוח. גם תפילה כמובן לא תזיק ואת הפירות תראו ללא ספק בהמשך ובגדול. ההשקעה מובטחת!
(15) גל, 19/5/2012 17:32
אניני ומבורך
תודה על החיבור המעודד, ניכר שיש לך אינסטינקטים חיוביים ומבורכים
(14) חגית, 27/2/2011 21:09
תגובה ל 1 : אני מכירה את האתר הזה הוא מקסים עמוק ואיכפתי אחרת לא היה משקיע כל כך הרבה בחינוך וכו'. לא מסכימה לדברייך "מסתמא הכל מגמתי" ואני מקווה שלמרות שנוכחת אחרת אמונתך באנשים באתר הזה לא תהיה שטחית אלא תאמיני שעורכי האתר וכותבי המאמרים הם אנשים שבאמת מעניין אותם איכות החיים של זולתם.
(13) אנונימי, 11/10/2010 13:23
מס' 12
ממש מוגזם לכבד את הבעל קודם כל ,אולי לכבד קודם את האישה למשל
(12) , 7/10/2010 21:04
כדאי שצעירים לפני נישואים ראשונים יקראו ויפנימו שיש לעבוד קשה בשביל לחיות באושר.
זה הסיכוי היחיד שהגירושין יתמעטו בציבור. היום להיות ילד של גרושים - זה סטנדרטי... בכל אופן, את הבעל יש לכבד במקום הראשון אך הדאגה קודמת לילדים ויש לנהוג בחוכמה וברגישות.
(11) אבישי, 4/10/2010 21:58
אכו
אני גרוש, כל מחשבה על סיבוב שני נריאת מאיימת משהו בעקבות המורכבות הזו אז תודה על הפתיחות וחלוקת ניסיון הצלחה
(10) מלכה ראובן, 4/10/2010 07:22
גם אני מתנגדת לכך שבן הזוג צריך להיות במקום הראשון.
אני מאמינה שהילדים צריכים להיות המקום הראשון בזכות "האהבה ללא תנאי" שכל הורה מחוייב כלפיהם. יחד עם זאת לדרוש מהילדים כבוד כלפי בן הזוג, ובאותה מידה כבוד מבן הזוג כלפי הילדים. מנסיוני המתכון הזה לרוב מצליח וגם אם יש כעסים אז רובם שוקעים ונעלמים. צריך לזכור שהילד הוא חסר הגנה וזקוק להורה שיגן עליו ויתמוך בו ויקשיב לו וכמובן יחנך אותו.
(9) , 26/8/2010 18:58
אהבתי מאוד
(8) סמדר, 7/6/2010 09:41
צריך להבין ולהבחין!
הבעל כן צריך להיות במקום הראשון!!!! 1. משום האהבה שבין בני הזוג,הצורך ההדדי לה, מספק יותר מאהבת ילד. אז למה התחתנו בעצם? [ויש עוד הרבה סיבות!] 2. לעולם זה לא צריך להיות על חשבון הילדים.הילדים אמורים להרוויח מזה ולא להפסיד. 3.כך ילמדו הילדים דוגמא אישית מהי זוגיות טובה. אל תשכחו, אהבת ילד זהו רגש חזק לעולם לא ינתק,כמה עונג יש בו! אבל......זה לא מספק את הצורך הנואש שלנו לאהבה מהסוג שיש בין גבר לאישה. כל אחד במשפחה זקוק למנת האהבה שלו,צריך את ההבחנה הנכונה כיצד להעניק באופן הראוי,כך כולם יוצאים נשכרים. one happy big family
נתנאל הולצמן, 30/8/2014 03:43
אני חולק עלייך אמנם צריך זוגיות ואהבה אבל הילד גם צריך את אמא או את אבא שלו שיתמכו בו ושלא ירגיש שנוטשים אותו לטבת בן הזוג
(7) מיכל, 25/6/2008 14:14
ממש לא מסכימה
עם כך שבן הזוג קודם לילדים.
אבי נשוי בשנית לאחר שאמי נפטרה ממחלה קשה. גם קשה הרגשנו שאיבדנו הורה אחד וכל מה שנשאר לנו זה אבא. לאחרונה הוא החל לתמוך בבת זוגתו הרבה יותר מאשר הוא תומך בנו. זה הוביל למצב שבו בת זוגתו של אבי מנצלת את זה לרעה ומרחיקה אותו מאיתנו, לא נותנת לנו להיכנס לביתה ו"יורדת" עלינו בכל הזדמנות שיש לה. והוא לא נוקף אצבע על מנת לתמוך בצד שלנו... אז ההרגשה הכללית היא שאנחנו לאט לאט מאבדים גם אותו.
אבא ואמא ביולוגיים צריכים קודם כל להיות לטובת הילדים שלהם ורק אחר כך לטובת אחרים!!
(6) מורן לב, 30/3/2008 11:09
ממש מתנגדת לרעיון שהבן זוג לפני הילד!
בתור בת להורים גרושים, שאמה העמידה את בן הזוג במקום הראשון, זה השפיע עלי מאוד לרעה. השיטה הזו הופכת את הילד לממלא אחר צרכיי ההורים ושם את צרכיו במקום שני במקרה הטוב או האחרון, על פני צרכיהם של אחרים. במיוחד לאור העובדה שהבן זוג אמר את המילה האחרונה בבית וחשב שהכל סובב סביבו וסביב צרכיו. לדעתי, זה צריך להיות הפוך!!! מה גם, שהדרך שבמאמר מחנכת את הילדה להיות נשלטת ע"י הגבר. מה לגבי מערכת יחסים שיוויונית? ממתי רק הבעל מכלכל את המשפחה?
(5) יערה הולצמן ביסמוט, 26/3/2008 02:19
עברה שנה, יש לי תיקון קל להוסיף...
בס"ד
נכון, חלפה שנה מאז כתבתי את הכתבה הזו ויש לי הסתייגות לגבי "סבא" שלהם ו"סבתא" שלנו.
המציאות מוכיחה, שהדברים אינם שחור או לבן ולא נכון לצמצם את המפגשים עם הסבים המתקשים לעכל את השינוי. להיפך, יש להרגיע את חרדת הנטישה שלהם, את המחשבה שהם מאבדים את נכדיהם האהובים ולאפשר להם לפגוש אותם גם בפרטיות ובלעדיות.
ככל שיחושו בטוחים יותר, כך יוכלו למצוא בתוכם משאבים להעניק גם לילדים החדשים במשפחה.
(4) בלי שם, 24/3/2008 23:34
להתחשב בבן הזוג
הרי טובת הילדים מעל הכלוזו אחת הסיבות שמתגרשים.לא להתערב בתני שזה נעשה בנועם ולטובת הילד.
(3) אנונימי, 24/3/2008 08:18
מסכימה לא לעשות תחרות בין הבן זוג לילד ולהפך
(2) יסמין, 24/3/2008 07:47
מסכימה עם קודמתי
מסכימה עם כל מילה של המגיבה הראשונה .
גם אצלי הבת שלי לעד תהיה במקום הראשון.
בעלי השני ואני חיים יחד בשוויון מלא
(1) אנונימי, 23/3/2008 17:23
מתנגדת
הילד שלי תמיד הראשון (אף אם לא אפגין זאת). כבר עזבתי גבר אחד, אך הילד שלי לתמיד. הוא לא בחר זאת ואגלה כלפיו את מקסימום הרגישות.
מאידך גם הבן זוג יקבל את כבודו אך הוא יהיה במקום הראשון תמיד. אני לא אשבור מילה, אך לפי מומחים רבים אין תפקיד ההורה החורג לחנך (זולת במקרים נדירים).
לא הבנתי את הדברים: "גם אם בן הזוג אינו תמיד צודק, המילה שלו היא שקובעת. הוא בעל הבית. הוא שקבל על עצמו לחנך, לדאוג ולכלכל אתכם וכולנו חייבים בכבודו".
שנינו בעלי הבית ויש לנו את אותה מילה. כולנו חייבים בכבוד כולנו.
אשרי המאמין שתפרסמו את דבריי. מסתמא, הכל מגמתי.
יוסי, 8/9/2020 11:53
כיבוד בן הזוג
כתבת: "לא הבנתי את הדברים: "גם אם בן הזוג אינו תמיד צודק, המילה שלו היא שקובעת. הוא בעל הבית. הוא שקבל על עצמו לחנך, לדאוג ולכלכל אתכם וכולנו חייבים בכבודו".
שנינו בעלי הבית ויש לנו את אותה מילה. כולנו חייבים בכבוד כולנו."
אני אסביר: אין הכוונה שבן הזוג קובע ולא ההורה, אלא כשיש לילד בעיה עם דבר שהחליט בן הוג החדש, צריך ללמד אותו לקבל את הסמכות שלו למרות שהוא לא הורה ביולוגי של הילד.