רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

ייעוץ

מה יותר קל, להיות נשואים או רווקים?

כ״ה באייר ה׳תשע״א כ״ה באייר ה׳תשע״א 29/05/2011 | מאת הרב דוד קליימן

אחד המיתוסים הגדולים של ההיכרויות אומר שחיי הנישואין קלים יותר מחיי הרווקות, אך הדבר נכון ברמה השטחית בלבד.

הרבה פעמים אנשים חולמים על החיים הנפלאים שיהיו להם אחרי החתונה. לרוע המזל, רבים מחלומות אלה קצרי-מועד. המציאות האמיתית של חיי הנישואין – שהם דורשים מאמץ חריג – נקלטת בדרך כלל תוך 24 שעות מהחתונה! ואז מתחילים לתהות: למה הכנסתי את עצמי?

כשאני החלטתי להתחתן, ידעתי שיש בחיי הנישואין הרבה דברים שאני לא מבין. זכיתי במורה שנתן לי עצה טובה. אני זוכר את שיעור ההכנה הראשון שלי, כאילו שהוא היה רק אתמול. הרב אמר לי, "דוד, רק תזכור, שהנישואין נועדו כדי ליהנות". רשמתי את דבריו על דף.

ואז ביקשתי ממנו עצה נוספת. "אתה עדיין לא מבין את העצה הראשונה שלי". בחנתי את הסיכומים שלי וחזרתי על דבריו: "הנישואין נועדו כדי ליהנות".

חשבתי שאני מבין את משמעותן של המילים הפשוטות הללו. רציתי להתחתן בגלל ה"חיים הטובים" שקישרתי עם מוסד הנישואין וחיי משפחה. ואז המורה שלי לימד אותי שיעור ששינה לחלוטין את כל מה שחשבתי על מערכות יחסים.

הוא אמר, "דוד, כשאמרתי שהנישואין נועדו כדי ליהנות, אתה לא שמעת את המילה הנאה, אלא שמעת את המילה נוחות. אל תבלבל בין השתיים. נישואין לא נועדו כדי להשיג נוחות בחיים, אלא הנאה. אם אתה חושב שלהיות נשוי זה קל יותר מאשר להיות רווק, אל תתחתן, משום שתהיה לך הפתעה גדולה. אתה צריך לשלם מחיר יקר כדי ליצור נישואין מאושרים וכדי לשמור עליהם. ואתה צריך לרצות לשלם את המחיר."

כדי להתחתן ולשמור על נישואין מאושרים, דעו שתידרש מכם עבודה קשה

מי שמקדיש מזמנו כדי להבין את הדברים האלה – שנישואין נועדו להנאה ולא לנוחות – לומד את הכלל הראשון בדרך למערכת יחסים מוצלחת: כדי להתחתן ולשמור על נישואין מאושרים, דעו שתידרש מכם עבודה קשה. זה לא תמיד נוח. תצטרכו לעבד נושאים כואבים, וחילוקי דעות יהיו חלק מחייכם.

בחיפוש אחר ההנאה

רוב בני האדם רוצים ליהנות מהחיים, אולם לא כל הנאות החיים שוות, בדיוק כמו שלא כל המכוניות שוות. הרשימה שלכם יכולה לכלול גלידת קפה מובחרת (מס' 1 אצלי), שינה על מזרן מים, השתתפות במרתון, לידה (לא מס' 1 אצלי), זכייה בלוטו, השלמת דוקטורט או גמילה מעישון.

חלק מההנאות הללו מדברות אלינו יותר מאשר אחרות. מה הגורם הקובע? ההישגים ש"עולים" לנו יותר, הם אלה שמדברים אלינו יותר. ככל שאנחנו משקיעים יותר מעצמנו עולה בהתאמה תחושת הסיפוק שלנו.

ההישגים ש"עולים" לך יותר, הם אלה שאומרים לך יותר

תנו לי להמחיש את הדבר. אם תשאלו הורה: "מה גורם לך הכי הרבה הנאה בחיים?" רוב הסיכויים שהוא יענה, "הילדים שלי". תשאלו אותו, "ומה גורם לך הכי הרבה צער?" עשרה מתוך עשרה יענו "הילדים שלי!" האם שתי האמירות האלה סותרות? לא. משום שהילדים הם הכאב הגדול ביותר והם גם ההנאה הגדולה ביותר! מצד שני, אם המחיר שאני משלם חסר משמעות, אורך חייו של ההישג שלי יהיה קצר. כמו שאומרת הקלישאה, "מה שבא בקלות הולך בקלות".

שאלו חבר, "מה ההיפך של 'סבל'?" רוב האנשים יענו, "הנאה". אבל הנאה אינה תשובה נכונה. ההיפך מסבל הוא היעדר סבל, קרי, נוחות. כשאין לי כאב שיניים אני לא מלא בהנאה – אבל מצד שני גם לא כואב לי. פשוט נוח לי.

כדי ליהנות אנחנו צריכים לפעול באופן מעשי.

כל ספורטאי מתחיל מכיר את המשפט "no pain, no gain" – "אין כאב, אין הישג". עיקרון הצלחה זה נכון לגבי שמירה על כושר, אך גם לגבי שאר תחומי החיים – ובמיוחד לחיי הנישואין. הסבל שמוביל להתקדמות בחיי הנישואין יכול להתבטא בדרכים שונות – הצורך להסכים כיצד לחלק מחדש את תקציב הבית, לעבוד על חסרונות אישיים, להעמיק את המחויבות הרגשית או לפתח משימת חיים משותפת לך ולבן/בת זוגך. חלק ממעשים אלה הם החלטות קשות שדורשות "לנשוך את השפתיים", אולם אין ספק שהחלטות אלה יעשירו את מערכות היחסים.

המציאות הקשה

נישואין נועדו להנאה, לא לנוחות. אם אתם מחפשים חיים נוחים, הישארו רווקים. מצד שני, אם אתם רוצים ליהנות ממערכת יחסים משמעותית, התחתנו. רק זכרו, יש מחיר להנאה הזאת.

להיות נשוי זה כמו להחזיק משרה שנייה

לכן, כשמערכת היחסים שלכם עולה על מהמורות בדרך, אל תופתעו. צפו לכך. מערכות יחסים אף פעם אינן קלות – אפילו בנישואין המוצלחים ביותר. תמיד יש דברים שצריך לטפל בהם, קרבנות להקריב ושינויים שכל אחד מאיתנו צריך לעשות כדי לקרב את בן הזוג.

כמו שאמר המורה שלי: "להיות נשוי זה כמו להחזיק משרה שנייה." אל תחשוב שלחזור הביתה אל בן/בת הזוג זאת אומרת שאתה יכול לשכב, להעיף את הנעליים ולהיכנס לאזור הנוחות שלך. תזכיר לעצמך, לפני שאתה פותח את דלת הבית, "המשרה השנייה שלי (והחשובה יותר) עוד מעט מתחילה." אם אתה מוכן ונכון "להפשיל שרוולים" ולעבוד על מערכת היחסים שלך, יש סיכויים טובים שתצליח להגשים רבים מחלומות חיי-הנישואים שלך.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן