רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

פנאטיות – האם זו רק תכונה דתית?

כ״א באלול ה׳תשס״ח כ״א באלול ה׳תשס״ח 21/09/2008 | מאת נועם אשר

מדע פנאטי או פנאטיות מדעית. האם יש דבר כזה?

שרה פיילין (זוכרים..) מאמינה בבריאת העולם. שזה דבר חמור מאד, כי היא לא רק מאמינה בכך בעצמה, היא מציעה להציג את תיאורית הבריאה כחלק מחומר הלימודים של בתי הספר הממשלתיים.

זה גרוע מספיק בתור מוזרות קיצונית של מושלת מדינה בארצות הברית, אפילו אם המדינה הזו היא אלסקה דלילת-האוכלוסייה. אבל זה הופך לבלתי נסבל כאשר המושלת הפנאטית רצה למשרת סגנית נשיא ארצות הברית, לצידו של מועמד הרפובליקנים לנשיא, ג'ון מקיין.

כמו בכל מערכת בחירות, התפקיד המקודש של כל צד הוא למצוא פגמים בצד שבנגד: חוסר ניסיון, חוסר רצינות, דעות קדומות, אליטיזם. בת הזוג פעילה מידי, בן הזוג פסיבי מידי. הילדים הלכו לבית ספר פרטי, הילדים בכלל מחזיקים בדעות הפוכות... הכל חלק מהתיאטרון הצבעוני של מערכת בחירות, במיוחד מערכת בחירות אמריקנית.

אבל מכל התגובות שעוררה בחירתה המפתיעה של שרה פיילין, דבר לא העלה קריאות שוד ושבר כמו השמועה שפתאום צפה לה וגברה על כל שאר הגילויים המרעישים: שרה פיילין מאמינה שהעולם נברא כמסופר בתנ"ך! יותר מזה, היא חושבת שזה 'יכול להיות רעיון טוב' להציג לתלמידים, לצד תיאוריות היווצרות העולם המקובלות על המדע, את התיאוריה שהעולם נברא!

והתקשורת האמריקנית והעולמית נתקפה חלחלה.

מהמהומה שנוצרה ניתן היה לחשוב שהוא הציע להכיר להם את פולחני כת השטן

בארצות הברית עם ההפרדה הברורה שלה בין דת למדינה, החלטת בית משפט עליון משנות השמונים אוסרת ללמד 'מדע בריאה', כלומר, להציג בשיעורי מדע תיאוריות דתיות על בריאת העולם כאילו היו מדע בקנה מידה מקובל. הדיון בשאלה אם יש מקום להציג לתלמידים בכלל את תיאורית הבריאה כהסבר לקיום העולם, רק הלך ותפס תאוצה מאז ההחלטה הזו, ולא רק בארצות הברית. בבריטניה, למשל, שהרבה פחות מתלמידי בתי הספר שלה מגיעים ממשפחות דתיות, הציע לאחרונה הביולוג בעל המוניטין פרופסור מייקל רייס, להציג לתלמידים את עקרונות רעיון הבריאה. מהמהומה שנוצרה ניתן היה לחשוב שהוא הציע להכיר להם את פולחני כת השטן. רייס עצמו מאמין באבולוציה ומגדיר עצמו בתור 'אוונגליסט-לשעבר של אבולוציה', אבל זה לא הפריע לו להרגיש שיש מקום להכיר לתלמידים תפיסת עולם שחלקם ממילא גדלו עליה, וחלקם עתידים להיתקל בה, אם ירצו ואם לא. "רייס ופיילין עושים אותה טעות", געש מאמר מערכת בטיימס השמרני, "במחשבה שאפשר ללמד דת כאילו הייתה מדע!... אין שום סיבה מוצדקת לכלול את מיתוס הבריאה בשיעורי בית ספר!"

המדע – לעתים דת בפני עצמה

אחד מהתחומים שנותרו דיכוטומיים בעקשנות הרבה ביותר בעולם שלנו, שנוטה היום כמה שיותר לערבוב גוונים, הוא הויכוח בין מדע לאמונה. ובצד הזה, דווקא המצדדים בראשון הם התקיפים ביותר.

האירוניה היא שפעם, היתה זו הדת שיוחסה לה כל הפנאטיות בויכוח הזה. אנשי דת שרפו ספרים, אסרו מדענים, העלו על המוקד מתנגדים ובכלל השליטו בכוח הזרוע את תפיסת העולם שנראתה להם תואמת את כתבי הקודש. אבל הרבה מים זרמו בנהרות העולם מאז שהכנסייה דחתה בזעם את מערכת השמש של קופרניקוס או הכריחה את גלילאו לחזור בו בפומבי מתגליותיו המדעיות באשר לקוסמוס. היום נראה הגיוני לומר שהעובדה שהכנסייה הייתה הכוח השליט בעולם המערבי במשך מאות ארוכות, אין פירושה שהמאבק נגד המדע היה דתי במהותו. הרבה יותר הגיוני לומר שהמאבק נגד המדע היה, במהותו, ביטוי טבעי של שתלטנות החזק.

היום איש לא מטיל ספק בקופרניקוס והמדע קנה לו מעמד דתי מקודש משל עצמו. אי אפשר להסביר אחרת את התזזית שאוחזת מדענים רבים, או חובבי-מדע ליברליים, לשמע הרעיון שכפירה בעקרונות המדע המקובלים עליהם, ראויה ליחס אחר מבוז גמור השמור לאגדות ילדים. הפנאטיות הנוקשה היום בתחום, היא בצד של המדע, לא של הדת.

הצעות כמו אלו של שרה פיילין ופרופסור רייס מעוררות דובים ישנים מרבצם ומביאות לשטף של מילים נרגשות, כששמו של דרווין עולה שוב ושוב בחרדת קודש. ועדיין, אותו דרווין בדיוק הוא מי שחלקים גדולים מעבודתו הוכחו כרשלניים או דמיוניים יתר על המידה. אנחנו יודעים היום, למשל, שמחסומים גנטיים מקשים מאד להאמין במטמורפוזה של מין אחד למשנהו, אחת מאבני היסוד של 'מוצא המינים'. התגלית הנקראת 'ההתפוצצות הקמבריאנית', גילוי של מאובנים בכל רחבי העולם שצצו כאילו משום מקום בתוך תקופה קצרה יחסית ושאי אפשר למצוא להם דור קודם הגיוני, סותרת גם היא את אבולוציית המינים האיטית וההדרגתית של דרווין. דרווין היה צופה מוכשר ואיש מדע אינטליגנטי, אבל התיאוריה רבת-החורים שלו אינה התשובה האולטימטיבית לכל השאלות היקום.

מי פה הפנאט?

אנחנו משתמשים בקריטריונים פילוסופיים, אך חלק גדול מהקוסמולוגיה מנסה להסתיר את זה

האסטרופיזיקאי ג'ורג' אליס כתב פעם: "אנשים צריכים להבין שיש מספר מודלים היכולים להסביר את התצפיות שלנו... למשל, אני יכול לבנות מודל עם ספרה סימטרית של היקום, כשכדור הארץ במרכזו, ולא תוכלו להפריך את המודל על בסיס תצפיות, רק על בסיס פילוסופי. לדעתי אין בכך שום דבר רע – אבל הייתי רוצה לומר בגלוי שאנחנו משתמשים בקריטריונים פילוסופיים כשאנחנו בוחרים את המודלים שלנו. חלק גדול מהקוסמולוגיה מנסה להסתיר את זה."

יש אנשים שקוראים לעצמם דתיים ומאמינים באבולוציה, אותה התאימו כך או אחרת לאמונתם הדתית. יש אנשים ששוללים את דרווין מכל וכל, אבל זה לא מפריע להם להתוודע לטענות האבולוציה וליהנות מחלק מתגליותיה. אבל בצד השני של המתרס, יש יותר מידי אנשים שהם, כפי שרייס היה, אוונגליסטים של אבולוציה. זה ההסבר היחיד ואין בלתו, וכל פגם בו הוא בעיני הרואה בלבד. הגישה הזו, שמצטמררת מהרעיון שתלמידי בית ספר יחשפו ליחס אובייקטיבי – לא חלילה תומך – כלפי רעיון הבריאה, היא פנאטית בדיוק כמו הגישה ששרפה את ספריהם של קופרניקוס וגליליאו. כמו שאומר אליס, הלהט כנגד תיאורית הבריאה נובע מקריטריונים פילוסופיים, מכיוון שבסופו של דבר הם אלו שמנחים אותנו בבחירת המודלים המדעיים המקובלים עלינו.

"וגם אם יש פנאטים של רעיון הבריאה," הודה הפובליציסט הבריטי הליברלי ברוס אנדרסון באינדפנדנט, "הם לא הפנאטים היחידים. כשניג'ל לוסון ניסה בשנה שעברה להוציא ספר על התחממות כדור הארץ (שהתיאוריות שלו נגדו את מה שמקובל על ידי פעילי הסביבה הבולטים) הוא גייס את שירותיו של אד ויקטור, הסוכן הספרותי המשפיע ביותר בבריטניה. ועדיין, במשך חודשים הוא לא הצליח למצוא מוציא לאור. 'אני חושש', הסביר מכתב דחייה אחד, 'שהטיעונים המשכנעים בספר הם יותר מידי כנגד האורתודוקסיה המקובלת היום..."

פנאטיות, במובנה צר-האופקים שמסרב אפילו לשמוע דעה שונה או לענות לשאלות לגיטימיות, אינה בין היפות שבתכונות האנושיות. אבל האמת הזו תקפה לא רק כשפנאטיות מופגנת על ידי אינקוויזיטורים בורים: היא תקפה גם כשאנשים מלומדים מקימים רעש גדול, פשוט כדי למנוע לגיטימציה לתפיסת עולם שונה משלהם.

 

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן