רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

הארווי ויינשטיין ותופעת ה- #MeToo

ב׳ במרחשוון ה׳תשע״ח ב׳ במרחשוון ה׳תשע״ח 22/10/2017 | מאת ג'ודי גרוון

המגפה השקטה חדלה להיות שקטה.

התרסקותו המהירה של מפיק הסרטים הנלוז הארווי ויינשטיין חשפה במפתיע את מימדי מגיפת ההטרדה המינית וההתעללות המינית בתרבות שלנו. כבר לא מדובר בתופעה שניתן לומר שהיא בעיה שמתרחשת אצל "אחרים". היא מתרחשת סביבנו וקורית גם לאנשים שאנו מכירים היטב.

כשמגזין הניו יורק טיימס פרסם כתבה החושפת בפרוטרוט את מעשיו הנבזיים של ויינשטיין ואת אירועי ההטרדה והתקיפה המינית שביצע כלפי נשים בתעשיית הבידור, איל ההון ההוליוודי פוטר מיד מעבודתו בחברת ויינשטיין, האולפן שניהל ביחד עם אחיו, בוב ויינשטיין. חרפתו הולכת וגדלה מדי יום, כשעוד ועוד נשים ממשיכות להיחשף ולהביא עדויות ספציפיות להתנהגותו המחליאה של ויינשטיין כלפיהן, כולל האשמות באונס. ויינשטיין נמצא כעת תחת חקירה משטרתית בניו יורק ובלונדון.

ההאשטאג #metoo הצית אש במדיה החברתית, כשנשים (וכן גברים) מכל הרקעים והמוצאים כתבו פוסטים עם ההאשטאג, כדי להצהיר שגם הם חוו תקיפה או הטרדה מינית. כמו כן, נשים התבקשו לפרסם את ההאשטאג לאות הזדהות עם הקרבנות, גם אם הן עצמן לא סבלו מהתעללות כזו. נכון לכתיבת מאמר זה, מיליוני נשים ברחבי העולם פרסמו פוסטים עם ההאשטאג.

הייתי המומה מכמות הנשים שאני מכירה שפרסמו את ההאשטאג, לא לאות הזדהות, אלא כיוון שחוו כאב זה על בשרן.

הייתי המומה מכמות הנשים שאני מכירה שפרסמו את ההאשטאג, לא רק לאות הזדהות, אלא כיוון שחוו כאב זה על בשרן. המסר היה ברור: ניצול נשים באמצעות הטרדה מינית או גרוע מכך היה עד כה מגפה שקטה. הפושעים היו בני זוג, קרובי משפחה, זרים, דייטים, מפקחים, לקוחות, עמיתים, אנשי דת, מורים ועוד. חלק מהנשים דיווחו (חלקן באנונימיות) על התעללות כרונית, ארוכת שנים וטראומטית, מצד קרובי משפחה, שבדומה להארווי ויינשטיין, היו סביבם אנשים שחיפו על מעשיהם.

מאוחר יותר באותו יום, נזכרתי לפתע בכמה חוויות מפחידות שחוויתי בעצמי, שהיה בהן מגע לא רצוי: האחת כשהייתי בת 13 והשנייה כשהייתי בת 16. המורה שלי בכיתה ח', שהייתי סוג של "חביבת המורה" מבחינתו, ניסה לנשק אותי אחרי השיעור. הוא ברח מהחדר בעודי רועדת מהלם ומגועל. לאחר מכן הוא התנצל, אולם מאותו יום ואילך לא יכולתי להביט יותר בעיניו. התקריות מגיל 16 היו פוגעות יותר, אולם בדומה לנשים אחרות שהעלו את ההאשטאג #metoo, מעולם לא הזכרתי תקריות אלה באוזני איש. הן היו כה דוחות, שקיוויתי לקבור את הזיכרונות.

באופן טבעי, קמפיין ה- #metoo עורר מחלוקת. חלק מהאנשים הזהירו שהשימוש הנפוץ בהאשטאג יהפוך את הנושא לטריוויאלי ויצור טרנד של קרבנוּת. הטראומה של תקיפה מינית אינה ניתנת לתמצות בהאשטאג. אולם מאירה שניידר-אטיק, כותבת ניו-יורקית, כתבה, "הבינו בבקשה שהמטרה של כל אותן האשטאגים של 'גם אני' אינה להתחרות על התואר 'מלכת הכאב'. בעיניי, הידיעה שאת לא לבד היא יקרה לאין שיעור, לא משנה אם חווית הטרדה, התעללות או אונס".

בתגובה לדאגה שמא הקמפיין צולל לציד מכשפות ביחס לגברים, כתבה אישה אחת "אני אוהבת גברים!" והצדיעה לאופיים הנדיב ויוצא הדופן של בעלה, אביה, אחיה וגברים אחרים שהזינו אותה, אהבו אותה והגנו עליה. סימנתי לייק לפוסט שלה, בהרגשה שהוא מספק איזון-נגד חשוב לכבדות ולחד-צדדיות של הפוסטים במדיה החברתית.

זהו כישלון חברתי עצום בהקניית הערך של כבוד כלפי נשים ובהקניית גבולות הולמים לאופן בו גברים מתנהגים כלפי נשים.

 

אני מקווה שקמפיין המודעות #metoo יהיה בעל השפעה חיובית וכי הנשים שנפגעו ונוצלו בידי גברים ימצאו מידה של שלווה ונחמה בהזדהות של מיליוני הנשים האחרות שהגיבו. הגל העצום של תגובות ה- #metoo חושף כי חברתנו כשלה כישלון עצום בהקניית הערך של כבוד כלפי נשים ובהקניית גבולות הולמים לאופן בו גברים מתנהגים כלפי נשים. הטרדה, ניצול ומשחקי כוח בהם גברים דורשים מגע פיזי מכל סיבה שהיא וכמובן, כל צורה של תקיפה ממשית – הם שערוריה ואסור שיתרחשו אי פעם.

הגיעה השעה להפוך את אמנות ההגנה העצמית לזמינה יותר לנערות, כדי שתוכלנה להגן על עצמן במיומנות ובביטחון גדולים יותר. עלינו ללמד נשים ונערות שאם, חלילה, הן נפגעו על-ידי גבר, זו לא אשמתן. עלינו ללמד את הבנים שלנו ואת הבעלים שלנו את חשיבות ההערכה והכבוד לנשים כבני אדם. נשים אינם צעצועים שניתן לשחק עמם על-פי גחמה. עלינו לשפר משמעותית את העבודה שאנו עושים בהחדרת תחושה של שליטה עצמית ומשמעת, וזה בהחלט יעזור אם משפחות לא תאפשרנה כל קשר עם חומרי בידור משפילים שמחפיצים נשים. זהו חינוך הכרחי בכל קהילה שהיא, כולל קהילות יהודיות, בהן הלבוש הצנוע וההתנהגות החסודה אינם מהווים הגנה מספקת מול אחד שנחוש להזיק.

היהדות מכירה בכך שהדחף המיני הוא כה חזק, שאין באפשרותנו לסמוך על עצמנו שנצליח להתגבר עליו ללא אמצעי ההגנה ההכרחיים שיוצרים גבולות בטוחים.

ההלכה היהודית מכירה בכך שהדחף המיני הוא כה חזק ונפוץ, בעיקר בקרב גברים, שאיננו יכולים לסמוך על עצמנו שנצליח להתגבר עליו ללא אמצעי ההגנה ההכרחיים שיוצרים גבולות בטוחים ושומרים עלינו מפני האינסטינקטים הבזויים יותר שלנו. אמצעי הגנה אלה כוללים הגבלה על האינטראקציה החברתית בין גברים לנשים ואיסור על גבר ואישה שאינם נשואים או קרובי משפחה מדרגה ראשונה להימצא ביחד לבד. (בניגוד לפרשת הארווי ויינשטיין, מבקרת הסרטים נל מינו תיארה כיצד השחקן דיוויד שווימר, שאותו נשלחה לראיין בחדר במלון, הציע להזמין אדם נוסף לחדר, כדי לגרום לה להרגיש יותר בנוח). פגישות מקצועיות בין גבר לאישה לא צריכות להתקיים בחדרי מלון. יש מקומות אחרים המספקים פרטיות מספקת ונשים צריכות להתעקש להיפגש בהם למען תחושת הביטחון שלהן. חוקי הצניעות – לא רק ביחס ללבוש אלא גם ביחס לצורת הדיבור וההתנהגות שלנו – חלים באותה מידה על גברים.

כמובן ששום חוק או סטנדרט אינו יכול לספק הגנה מלאה מפני כל הניסיונות לשעבד או להתעלל בנשים. אדם סוטה או מרושע שנחוש בדעתו לפגוע ימצא דרך לעשות זאת. אולם הכללים והסטנדרטים הם גורם הרתעה יעיל כשהקהילה כולה מאמצת אותם והופכת אותם לדרך חיים.

בבית יהודי אידיאלי, ההורים יחדירו ערכים בסיסיים אלה של כבוד למה שמקודש, ויפרידו בינם לבין הטמא. אינטימיות גופנית אמורה להיות קדושה, ולא אמצעי לכוח או הפחדה. היהדות מלמדת כבוד כלפי נשים ורואה בהן שותפות שוות לגברים בחברה ובמשפחה. כמו כן, היהדות מלמדת אותנו אחריות אישית משמעותית על כל מעשינו, לא משנה היכן אנחנו. הגיעה השעה לאכוף שיעורים אלה בבתינו ובחברה שסביבנו.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן