רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

טקס האוסקר, הזוכה הלא נכון והתלמוד

ג׳ באדר ה׳תשע״ז ג׳ באדר ה׳תשע״ז 01/03/2017 | מאת הרב בנימין בלך

הפיכת זוכים למפסידים ומפסידים לזוכים.

היה זה בלבול מהסרטים, תרתי משמע, אולם הפעם הוא קרה במציאות - בטקס חלוקת פרסי האוסקר.

מיליוני אנשים ברחבי העולם צופים בטקס חלוקת פרסי האוסקר. אחרי כמעט 3 שעות של מתח וכסיסת ציפורניים, הגענו לבסוף לגולת הכותרת של הערב, עם ההכרזה על הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר. המצלמות מתמקדות בפניהם המאושרים של הזוכים. הם עולים לבמה ונושאים נאומי תודה והתרוממות רוח. ההצצה בפניהם של נציגי הסרט שהגיע למקום השני בתחרות, הסרט שהיה לו הסיכוי לזכות בגביע אך נכשל - גם היא חלק מההצגה. אצלם אנו רואים דמעות של חלומות שנכזבו, עצב המוסווה כאדישות או כסימפתיה, אך עדיין ניתן לזהותו.

כל הדברים האלה קרו כשהמגישים וורן ביטי ופיי דאנאווי הכריזו על לה לה לנד כסרט הזוכה. למשך מספר רגעים, אקסטזת הניצחון וצער התבוסה הופיעו בו זמנית על פניהם של המנצחים ושל המפסידים.

ואז הגיעו החדשות המפתיעות: קרתה טעות! בפעם הראשונה בהיסטוריה של טקס חלוקת פרסי האוסקר, הכרטיס הלא נכון הוקרא. לה לה לנד לא באמת זכה. הסרט אור ירח זכה באוסקר בתור הסרט הטוב ביותר. מי שהלך לישון מיד אחרי ההכרזה הראשונית על המנצח לא האמין לכותרות בבוקר המחרת, כשגילה שהמפסיד היה בעצם המנצח.

תארו לעצמכם את ההלם והסערה הרגשית של המעורבים ישירות. הצוות של אור ירח נאלץ להתמודד עם הכאב של ההכרזה הראשונית. היה עליהם לראות אחרים ניגשים לבמה כדי לקבל את הפרס שהם עצמם השתוקקו נואשות לזכות בו, ולהקשיב לנאומיהם שבעי הרצון של אנשי הצוות של לה לה לנד. אין ספק שהיו אלה רגעים שנדמו כנצח.

אולם במבט לאחור, כאבם היה קצר-מועד ובר חלוף.

דמיינו את רכבת ההרים הרגשית עבור אלה שהחזיקו לרגע את כתר ההצלחה, שנלקח מהם באופן בלתי צפוי זמן קצר לאחר מכן. ללא ספק, המצוקה בעקבות ההפסד גברה כתוצאה מהטעימה – החטופה אמנם – של טעם הניצחון.

הסיפור של טקס פרסי האוסקר של השנה הוא לכשעצמו יכול לשמש כבסיס לסרט. אני נזכר בקשר המרתק בין תקרית מדהימה זו לבין אנלוגיה תלמודית הלקוחה מהחיים, אנלוגיה שיש לה משמעות עבור כולנו.

לפני זמן רב ציינו חכמינו בתלמוד את הפרסים המחכים לנו בסוף ימינו עלי אדמות. אלה הם הפרסים המוענקים לנו על-ידי האקדמיה של מעלה - הכרה מהבורא על האופן בו מילאנו את תפקידנו במהלך החיים. בהתייחסם ל"פרס על מפעל חיים" - אותו נקבל אחרי מותנו - פרס האוסקר הרוחני, יש תיעוד בתלמוד פסחים (דף נ.) מאמורא שחווה "מוות קליני" וסיפר אחר כך: "עולם הפוך ראיתי: עליונים למטה ותחתונים למעלה".

מה הפירוש של הצהרה מרתיעה זו? לעולם כפי שאנו מכירים אותו יש סטנדרטים לפיהם אנשים זוכים להכרה, יוקרה, כבוד ופרסים. אנשים שצוברים הון בדרכים נלוזות, זוכים לא פעם, למרות הכל, באישורים והערצה בלתי מוצדקת מצד העולם. כשהם עומדים בפני בית הדין של מעלה, לפתע נאמר להם שחלה טעות. נכון, למשך זמן מה הם האמינו שהם הזוכים. אולם בית הדין של מעלה מתקן את הטעות: "אלה שהיו למעלה יהיו למטה".

כך הדבר גם לגבי הצדיקים שהם חסרי פרוטה בעולם הזה, האנשים הטובים שסובלים. נדמה שבמהלך חייהם, הם לא זוכים לגמול הראוי להם. ועדיין, "תחתונים למעלה". הטעות תתוקן. הפרס השמימי יוענק לאנשים הראויים לו באמת.

התלמוד, בדרכו המעמיקה, מלמד אותנו שכאשר מוענקים פרסים לאנשים שלא באמת ראויים להם, מגיע הזמן לתת דין וחשבון. בדיוק כמו שהסיום המפתיע של טקס חלוקת פרסי האוסקר הפך את המפסיד למנצח ואת המנצח למפסיד, בעולם האמת יחלקו מחדש את הברכות האלוקיות באופן שוויוני. אחרי הכל, בטווח ארוך, החיים אינם ארץ "לה לה לנד" לא הוגנת - החיים הם מדד לנכונותנו לחיות חיים של משמעות, רוחניות ועומק, כך שבסופו של דבר נרוויח ביושר את הפרס האמיתי והתוצאות הטובות יישארו לנצח. 

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן