מכרה שלי, שכותבת בעיתון נשים חילוני פה בארץ, התקשרה לשאול אם אהיה מוכנה לשוחח על הנושא הלוהט של היום.
"אני רוצה לשמוע איך את מרגישה שמשלחים אותך לחלקו האחורי של האוטובוס, שהופכים אותך לבלתי נראית, שרבנים שולטים בחייך. אני רוצה לשמוע את הקול האמיתי שלך."
"יהיה בסדר אם 'הקול האמיתי' שלי יגיד משהו אחר?" שאלתי אותה במייל.
אני לא בטוחה שהיא שמה לב לאירוניה בתשובתה כשהיא ענתה: "אנחנו לא רוצים סיסמאות. אנחנו רוצים את האמת!"
אז מהי האמת? אני יודעת שאני אמורה להרגיש קרבן לדיכוי, זלזול, וביזוי, ואולי אפילו אומללה הנתונה למנהיגות פטריאכלית, ומגורשת לירכתי האוטובוס על ידי פנאטים לובשי שחורים, עבותי זקנים וטרופי מבט. אבל מה אם אני לא? בתור אישה חרדית 'עם תעודה', המתגוררת בלב שכונה חרדית ומבלה חלק ניכר מהשבוע בהוראת מחשבת ישראל למאות סטודנטים ישראלים חילוניים, אני מרגישה הרבה פעמים קצת סכיזופרנית – כאילו שרגליי עומדות בשני עולמות.
איש אינו יכול לראות את מערכת הערכים של הזולת מבעד למשקפיים שלו עצמו
וכמו כל מי שנע בין שתי תרבויות שונות, גיליתי שמה שרואים מכאן, אי אפשר לראות משם. איש אינו יכול לראות את מערכת הערכים של הזולת מבעד למשקפיים שלו עצמו.
לכן לא הופתעתי מהנחת היסוד שלה שכך אני אמורה לראות את המצב – מנקודת מבטה, זה ההיגיון הצרוף. אבל אני עדיין מתלבטת אם היה בסדר בעיניה אילו 'הקול האמיתי' שלי לא היה רואה את האישה החרדית, אלא את הנשיות בכללה, כ"מגורשת לחלקו האחורי של האוטובוס"?
גברים ונשים תופסים לעתים בצורה שונה את הדינמיקה הגברית/נשית. נשים, כך נראה, מעדיפות שמערכת היחסים הגופנית תשקף ותבטא עומק נוסף בקשר רגשי או נפשי. אנחנו אוהבות גם מחויבות זוגית, ועדיף מוקדם ממאוחר. אולי לא כולם ישמחו לשמוע, אבל לנשים נשמע כאילו הגבר הבלתי מתחייב אומר, למרות הצהרות האהבה שלו, "אני רוצה להשאיר את הדלת האחורית פתוחה רק למקרה שתעבור כאן מישהי שתעשה אותי יותר מאושר ממך".
הגברים, לעומת זאת, נוטים יותר ליהנות מחיבור גופני נטו שאינו מלווה בשום מערכת יחסים רגשית שהיא (או כפי שאמרה אחת התלמידות שלי, תעזבי מערכת יחסים, לפחות שהוא ידע איך קוראים לי!).
ביטוי לדבר נוכל למצוא על פי תורת הסוד היהודית, שמניחה שהעולם הגשמי מקביל לעולם הרוחני - האברים הזכריים הם חיצוניים, והנשיים פנימיים. האישה פשוטו כמשמעו מכילה בתוכה את ההתנסות, בעוד שלגבר יש יכולת להחצין לגמרי את ההתנסות, ולהותיר את ה"אני" שלו מחוץ לתמונה.
אז מה עושות הנשים עם התשוקה הטורדנית הזאת לבלעדיות, מחויבות ומערכת יחסים עמוקה, בעולם שבו כל זה נראה במקרה הטוב כמוזר ונאיבי ובמקרה הגרוע כסימן לדיכוי מיני? התשובה היא שהן קוברות אותה עמוק בתוכן ויוצאות לפלס את דרכן בעולם של גברים. הדבר האחרון שהיא צריכה הוא שיחשבו עליה שהיא "תקועה".
ההלכה רואה בפרספקטיבה הנשית למערכת היחסים את הגישה האידיאלית, ועורכת תוכנית שתקרב את הגברים לפרספקטיבה הזאת
מעניין לראות כיצד המציאות הזאת באה לידי ביטוי ביהדות. בדינמיקה מרתקת, ההלכה רואה בפרספקטיבה הנשית למערכת היחסים את הגישה האידיאלית, ועורכת תוכנית שתקרב את הגברים לפרספקטיבה הזאת. שמירת העיניים מלמדת את הגבר על בלעדיות במערכת יחסים. הכתובה מלמדת אותו לקחת אחריות ולהתחייב. המחזוריות של קרבה/ריחוק בטהרת המשפחה עוזרת לבני הזוג לפתח קשר נפשי, וכן לספק מסגרת שתשמר את הקסם וההתרגשות בנישואין. מה שהיא אולי יודעת באופן טבעי, הוא רוכש דרך משמעת.
לאפשרות שניתנת לפרספקטיבה הנשית להשפיע על החברה קיימות השלכות רבות. קייט בוליק דנה בכך במאמר שנכתב במגזין אטלנטיק: "בחברות שבהן הגברים עולים במספרם במידה ניכרת על הנשים", היא כותבת, "הנשים זוכות ליחס מכבד ולהערכה, ומשתמשות בכוחן הזוגי החזק כדי ליצור קשרים אוהבים ונאמנים עם בני זוגן ומגדלות משפחות. שיעורי הבגידות והגירושים נמוכים."
בעוד שבוליק תולה את יכולת ההשפעה הנשית בדמוגרפיה, יש דרכים נוספות לגרום לכך שהחברה תצמח בכיוון של פנימיות ואהבה, הכיוון אליו נמשך באופן מסורתי קולה של האישה.
אחת הדרכים היא לעמוד בגבורה מול מה שקורה לכולנו, כשאנחנו מזלזלים בהשלכות של אובדן המוסריות המינית. המחיר גבוה מאוד – לנו, למערכות היחסים שלנו ולחברה בכללה. נאמנות לקול הנשי לא קלה בעולם ששולל אותו, או גרוע יותר, לועג לו בתור דבר שאינו בר השגה. אבל ההלכה עוזרת, ולפעמים גם מבנים חברתיים.
כדי לתת לעמדה הזאת לבוא לידי ביטוי דרושות מחויבות ומשמעת. גברים שיקבלו אותה עליהם לא יוכלו ללכת לכל מקום, לא יוכלו לעשות כל דבר (וגם לא לשמוע כל דבר). ברור לעין כל שהגברים החרדיים, על מעיליהם הארוכים, נוטים להתלבש בצורה צנועה אפילו יותר מהנשים החרדיות, מה שאולי מחזק את הנחת היסוד לגבי הפרספקטיבה הנשית על אינטימיות.
האם ישיבת נשים בחלקו האחורי של האוטובוס היא אמצעי ההגנה הטוב ביותר לגישה הזאת? זו סוגיה הנתונה בהחלט לדיון. אבל הדיון הער הזה נערך בתוככי החברה שמחויבת למערכת ערכים מסוימת – ושבה אנשים לא מעוניינים להידחק יחד עם בני המין השני בנסיעת אוטובוס.
בהחלט לא ראוי להטיף מוסר לנשים שבוחרות לשבת בחלקו הקדמי של האוטובוס, אבל לא מדובר כאן בנשים מדוכאות שמחכות לרוזה פארקס שתשחרר אותן מהמנהיגות השוביניסטית הפטריאכלית. מדובר בגברים ונשים שנמצאים באותו צוות – ונאבקים לשמור על חיבור עם האני הגבוה שלהם.
*מאמר זה פורסם במקור בג'רוזלם פוסט
(26) שירה, 11/3/2013 10:12
למה לא שואלים על המטרידים במוניות שירות הדחוקות והאוטובוסים העמוסים?
לא פעם!! הוטרדתי פשוטו כמשמעו מנגיעות מכוונות מאוד של גברים במוניות שירות ובאוטובוסים דחוסים. הרגשה משפילה ומבזה כל כך. אין כבוד גדול יותר לאשה בחברה שמייחסת את חשיבותה ומקצה מקום נפרד להוד רוממותה. בדיוק כפי שראוי לבת-מלך וכמו שבכל אירוע מוקצה מקום אישי ומיוחד למכובדים.
(25) חרדית, 14/1/2012 23:39
מה שבאמת עצוב
מה שבאמת עצוב מכל התגובות הפאנטיות כאן--- האם אני יכולה להאשים את החברה החילונית כ"חברה סוטה" בכך שמדי שבוע מתפרסמות ידיעות פליליות מזעזעות על אבות שאנסו ילדות קטנות, על אחים וגברים שאנסו נערות או כמעט תינוקות בנות 3? מעולם לא חשבתי להדביק את הידיעות הגועליות האלו לחילוניות הרגילות שאני רואה ברחוב. מפני שלעומת ה"פתיחות והנאורות" שקראתי לעייל , אני מבינה, שמה שקראתי- אלו ידיעות חדשותיות פליליות ששיכות לרוב, לחברה עם בעיות סוציאליות קשות.לעומת זאת, החילוני הממוצע, אשר חשוף יומיומית לתקשורת, לא מסוגל (אולי לא רוצה) לחשוב בצורה עצמאית, ולהבין שאין שום סיבה הגיונית בעולם, שהארוע המוזכר יקבל תשומת לב תקשורתית כה מרובה יותר מכותרת בפלילים. אגב, אשמח אם מישהו יספר לי למה זה פורסם כמה חודשים מאוחר יותר מהארוע.. כנראה התקשורת עסקה אז במשהו עסיסי יותר ולא חפשה אייטמים. בנוגע להפרדה באוטובוסים: ניכרת ההשפעה מהתקשורת ואפילו בביטויים, איך המילה "הפרדה" הפכה "דחיקת הנשים אחורה"? וקצת עניניות: יש מושג של שמירת עיניים, מבקשים מהגברים- שינסו להביט כמה שפחות בנשים, ולא להיפך. אם כך, נניח שאכן ההפרדה היתה מבוצעת כשהנשים מלפנים והגברים מאחור... ובכן מה הועלנו? אדרבה, זה סבבה לגמרי, הם יושבים בניחותא ומולם צועדות על מסלול?... כמובן שמי שמבין (אבל רק מי שמבין) שיש גברים שמשתדלים לשמור עיניים מבין שאין שום טעם בהפרדה כשהגברים ישובים מאחור והנשים מלפנים. אגב, הקול הנשי הוא מדהים, והוא מתנת שמים קסומה. אני למשל, נחנתי בקול יפה ואנחנו שרים ביחד, אחיותי, אחי ואני, כל המשפחה. אני שרה במקהלות, באולפנים, ומקליטה לתכניות סמינר, כך שאיני יודעת מאין שאבת את המשפטים המתוסכלים שלך. אדרבה, האם שמיעתו של הגבר את קולי היא זו שתתן את האישור שאני אכן שרה יפה? בקיצור, מגיבות יקרות, תקראו, תגלשו, ושוב תקראו, כדאי גם להתארח, לראות, לשמוע, (לא חדשות הצגות וסרטים, שם אוהבים יריקות וכאלו, אבל לא חלילה גויים רוסים על איזה נער חרד, אלא עדיפות עליונה לדוס על ילדה, עדיף בלונדה שברירית-משו, זה מצטלם הרבה יותר טוב) ושוב לקרוא, ושוב ... כשתהיי בטוחה שאת באמת בדקת וחקרת תגיבי בהצלחה :)
(24) חלי, 8/1/2012 07:03
כל מילה פנינה
מזדהה לחלוטין עם מה שכתבת, בתור אחת עם נטיות פמיניסטיות בגיל הנעורים, אני יכולה לומר בפה מלא שאכן הכי טוב לאישה מבחינה נפשית להיות נשואה עם בעל תומך פיזית ונפשית, ולא להיות "אישה במכנסיים" שיכולה תמיד להסתדר לבד ויש לה קריירה מצליחה ובלילה היא בוכה לתוך הכרית. מה עם נפש האישה? לה אין ביטוי?! מה עם כלל אותן בחורות שמוסרות את גופן ונפשן פעם אחר פעם כל פעם לבחור אחר והלב שלהן קרוע כבר מכל מערכות היחסים הבוגדניות והלא מספקות?.. להן לא מגיע משהו שינשא להן ויתחייב ולא ימלט 5 דקות לפני שהמילה "חתונה" נשמעת?.. האם לגברים לא מגיע יציבות ויכולת לבטא את הגבריות שלהם בצורה בריאה- בצורה של דאגה למשפחה, נשיאה בעול ואחריות? שהתנועה לשיוייון האישה תואיל בטובה להתעסק בדברים אמיתיים כמו שכר שווה לנשים ולא בשטויות שגורמות לגברים ונשים להרס נפשי ובלבול פנימי.
T, 8/1/2012 18:42
וואו,
התשובה הכנה-הכמעט יחידה כאן משלל התגובות... הנה מישהי שלא מנסה לנגוח ולשקר את עצמה, ולא מראה, כשאר התגובות פה, בורות מוחלטת שמדהימה אותי ככל שאני ממשיכה לקרוא כאן את התגובות... הנה מישהי, שמוכנה להביט לאמת בעיניים. אני מצדיעה לך!
שירה, 11/3/2013 10:17
כל מילה בסלע.
אין לי מה להוסיף!
(23) חמוטל, 7/1/2012 00:16
אם כך, מדוע שלא יישבו הגברים מאחור?
אם ההפרדה/הדרה נוצרה מתוך מטרה רוחנית משותפת לשני המינים, מדוע שלא יתכבדו הגברים ויישבו הם מאחור? מדוע הנשים אינן יכולות לשאת הספד על יקיריהן? ומדוע הגברים כן? מדוע נשים אינן יכולות לקבל בגלוי ובראש מורם פרס על הישגיהן? מדוע ילדות בנות שמונה מהוות מושא למבטים דרך חלונות ביתם? באיזה חברה מעוותת וסוטה אתם חיים? ממתי ילדה קטנה היא מושא למשיכה מינית ולמי? ומדוע קולה של אישה וכשרון השירה שלה נתפשים כמכשיר פיתוי ולא כמתנת שמיים? אם הגברים הם המין החלש מבחינת יצריהם, מדוע שלא יתכבדו הם, החלשים, החייתיים יותר, ויסתופפו הרחק בינות לצללים, ואילו הנשים - המין החזק יותר מוסרית - יובילו בראש, יתוו את הדרך הראויה ויקבעו היכן הגברים יכולים ללכת ולשבת והיכן לא וכדומה - כדי לשמור עליהם מוסרית? אם נשים הן הלפיד המנחה של האנושות ושל המוסר - מדוע דוחקים אותך, האישה, לשוליים? איזה מין היגיון מסולף הוא הוטמע בך שאת מאמינה שאת משפיעה דווקא בהיותך מוכנעת ומושתקת - לעתים אף באלימות מזוויעה וחסרת לב. האמת היא פשוטה מאוד, וההיגיון הפתלתל של מאמרך אינו יכול לסלף אותה: המין החזק פיזית - שלו הכוח הפיזי - הוא השולט והוא הקובע, והוא קובע עבורך היכן תשבי, איזה טיפול גניקולוגי תקבלי, אם תורשי להיכנס למתחם הקבורה ועוד. את חרדית וסבורה שדרכך מובילה אותך לאלוהים. דרכי אינה דרכך ועם זאת גם אני מאמינה באלוהים ובערכים של ענווה, יושרה, צדק וכבוד, ויודעת שאלו נושאי לימוד לכל החיים. עצוב עצוב עצוב לקרוא את המאמר הזה. עצוב ומדאיג. ואני נהגתי לקרוא את האתר הזה וקיבלתי ממנו השראה. פשוט מפחיד.
דפנה, 20/12/2017 10:05
תגובה ראשונה לחמוטל
חמוטל, אני לא יכולה להגיד לך כמה הזדעזעתי לקרוא את התגובה שלך שמלאה סילופים ורטוריקה גסה. כנראה שאחרי חמש שנים את כבר לא תבואי לקרוא תגובה על מה שכתבת, אבל אני מגיבה בכל זאת בשביל קוראים אחרים. אני פשוט המומה - אז כל דבר שחרדים יגידו או יעשו יתפרש כמשהו נגד נשים? הדעות שלך נגד החברה החרדית פשוט מחליאות אותי, אני אומרת את זה ממש כפשוטו, זה עשה לי בחילה. יש לי כמה הערות: 1.בחברה החרדית שבה האידאל הוא שהגבר ישמור את עיניו לאשתו - הנשים באשר הן גם מחוייבות לשמור על עצמן שלא יסתכלו עליהן, מדין ערבות ."ערבים כלל ישראל זה זה". ישנו דיבר בתורה שנקרא "לא תחמוד", והמפרשים אומרים שאפשר לפרש אותו גם כלא תחמד, אל תגרום צער לשני שיחמוד מה שיש לך או אותך (איש או אשה). כמובן שלא רק שמירה על העיניים נדרשת אלא גם שמירה על הרחקה נפשית. אין דבר כזה ידיד וידידה חרדיים. אפשר לכתוב הררי מילים על משמעות האידאל הזה, אבל בשורה התחתונה היא נובעת מחולשה בנפשו של הגבר, שהיא קבועה בו וכך הוא נוצר. הוא חייב לעשות מעשים שיעזרו לשמור על נאמנות לאשתו, ברגש במחשבה ובמעשים (לאשה זה יותר קל). אני רוצה להגיד בתור אשה, אחרי שלוש לידות בסה"כ אני כל כך שמחה שבעלי שומר את עיניו. אני יודעת שבהשוואה חיצונית לכל ילדונת שמתהלכת לה בבגדים לא צנועים, אין לי שום סיכוי. לכן גם מפריע לי שמפריעים לו לשמור על הראיה. אני אשה ולי קשה לא להסתכל על נשים לא צנועות! אז מה יגידו הגברים? 2. כדי לשמור על האידאל הזה, אנחנו קובעים סייגים: הפרדה במוסדות לימוד, בבית הכנסת, מקומות מפגש פומביים כמו בית כנסת, אחנו מונעים לחלוטין תמונות של נשים בעיתונות וכן, שואפים גם במקומות מפגש שעלולים לגרור מפגשים צמודים מדי כמו אוטובוס. מבחינתי הגיוני לחלוטין. בתור בעלת תשובה ובוגרת מוסדות חינוך חילוניים, אני כל כך שמחה שיחסך מילדיי הטהורים המפגש הזה. אני שמחה בשבילם ומקווה שיגיעו לחיי נישואין כדף נקי עם רוח טהורה.
דפנה, 20/12/2017 10:10
תגובה שניה לחמוטל
3. ישנם אנשים שכנראה מבנה נפשי מסויים גורם להם לעשות חומרות של שטות - כמו מי שזה לא יהיה (אם הוא בכלל היה קיים ולא המצאה ממוחם הקודח של עיתונאים אנטי-דתיים) שירק על ילדה בת שמונה. אין מה לדבר בכלל שזו לא רוחה ולא כיוונה של היהדות, במיוחד בדורות האחרונים. הבן אדם הזה (מומצא או לא) לא מייצג, לא יצג ולא ייצג לעולם את היהדות החרדית.
4. אני כותבת משהו ממעמקי ליבי - הכבוד העמוק שרוחשת היהדות לאשה מתבטא היטב ביחס שמקבלת אשה חרדית מהגברים החרדים. אני לא רואה דבר אחד שאפשר לפרש כחוסר כבוד. אשה קודמת לאיש בקבלת צדקה, נפטרת קודמת לנפטר בקבורה (אלא אם הוא תלמיד חכם, שאז הוא גם קודם לאיש שאינו תלמיד חכם). הכבוד הזה מתבטא באופן מובהק בכך שדיוקנה של האשה אינו מתבזה ומחולל בראש חוצות תחת כל עץ רענן בכל אמצעי התקשורת - לא הופכים אותה לחפץ לקידום מכירות, מעוותים את דמותה הנשית בכל מיני אפקטים ומכניסים לאשה בראש: "ככה את חייבת להראות". שלא לדבר על: "ככה את חייבת לעשות" כלי משחק של הגבר במלוא מובן המילה. אתם תעירו לנו על כבוד האשה? זה האירוניה בהתגלמותה! שלא לומר חוצפה אדירה! והאמת היא שאתם תפרשו כל דבר שגבר חרדי יעשה כמשהו שובינסטי ורודף נשים.על זה נאמר הפוסל במומו פוסל. אני כותבת את זה ומרגישה כזו הקלה שחזרתי בתשובה.
כל דבר שתאשימו את החרדים, נמצא פי עשרות מונים אצל החילונים. אלימות כנגד נשים? הצחקת אותי. אני לא רוצה לחשוב כמה נשים נרצחו על ידי בעליהן החילוניים בשנים האחרונות. גניבה? אונס? רצח? מעשים בלתי מוסרים למיניהם? אין השוואה לחלוטין. גברת חמוטל, אמרת "חברה מעוותת וסוטה"?
5. עוד משהו שבטח לא ירשים אותך יותר מדי - המנהיגים שלנו - לשיטתך, גברים חשוכים שרק רוצים לנצל נשים ולדכא אותן - הם מגדלור של מוסריות במבחינתנו, אנחנו שותים בצמא את מעשיהם, את הנהגותיהם. רוצה לראות אותם בתור חשוכים - בעיה בלעדית שלך. אתם תשארו עם המנהיגים המושחתים שלכם, השחצנים, צבועים, דו-פרצופיים וכו' (ע"ע יאיר לפיד).
(22) דני גולן, 6/1/2012 11:11
אוטובוס נשים וגברים.
נראה לי שהגברת המכובדת לוקחת את היחסים בין הדתיים לחילוניים ומתפזרת לכיוונים שונים ללא צורך. היום הבעיה המרכזית היא ,הכפיה הדתית שמנסים לכפות עלינו הדתיים,אני במתכוון לא משתמש במילה חרדים כי אין לי שום ספק כי במידת הצורך כל הדתיים על מגזריהם השונים ייתישרו ו על פי דרישותיהם של .אין לי שום בעיה שנשים הרוצות לשבת בחלקו האחורי של האוטבוס יעשו זאת למען מטרה שהן רוצות אולם אין לאף אחד זכות לכפות על אישה אחרת לעשות כרצונם.
(21) אנונימי, 6/1/2012 03:25
Men can have self control. They cannot change the rules help them to control themself.
tz, 8/1/2012 22:28
listen to me please...
Tell me, are you blind or what?? can't you understand, once for ever, that: WE (women) WANT TO OBEY THESE RULES IN ORDER TO HELP THEM/ US - FOR THE GOOD AND SAFE OF ALL OF US!!!!! THESE RULES ARE FOR US, NOT AGAINST US! i want to ask you, how can you even say an opinion about something you have no idea about?? were you ever in our side, did you ever try and study what's the reason for all these "rules"? so, please, before you write a response, try and figure out what is it all about.. sorry for my harsh response, just try to understand, that we are doing whatever is good for our life, and no one, is allowed to tell us what to do, or what to change....we would leave our lives the way we want to, the way we think is right!
(20) טלי, 5/1/2012 21:04
לא הבנתי
קראתי בעיון את דברייך ולא הבנתי חצי מהם. עדיין סבורה שבושה היא לירוק על אישה/ ילדה שאיננה צנועה, לדעתכם, זהו בזיון ומזכיר ימים שחורים בתולדות העם היהודי! כול אחת רשאית לשבת היכן שהיא רוצה, אם טוב לה באמונתה לשבת מאחור-שתשב שם, אך אני דורשת שאוכל לשבת עם בני משפחתי ביחד/חבריי ואיש לא יבזיני בגלל בחירתי וחופש הפעולה שלי בארץ חופשית זו. ההתנהגות הברברית הזו של קומץ האנשים הקיצוניים אצל החרדים, יוצר תחושה שיש כאן מעבר לכפייה דתית, ושזוהי מאפיה כוחנית שמנסה לכפות עצמה על ציבור גדול בארץ. בתור דתיה שפויה אני בושה ונכלמת ומוקיעה כל כפייה ואלימות מכול סוג שהוא!
(19) אני, 3/1/2012 21:20
אינך אמורה להרגיש קורבן. את אמורה להיות אותנטית - ואת לא.
ככה מסבכים את החיים. מעלים תיאוריות, הנחות מסויימות - ומסיקים מסקנות. אינך אמורה להרגיש קורבן. תרגישי מה שאת רוצה. אני מעריך את הרמה המוסרית שלך, כפי שבאה לידי ביטוי כאן. ולכן, במדינה חופשית כל אחד יכבד את האחר ולא יכפה עליו את דעתו, תרבותו ואורח חייו. מהיכן התובנות שלך על גברים? מהיכן התובנות שלך על נשים? בקושי כל אחד מאיתנו יכול להכיל את עצמו. אני חי במדינה דמוקרטית. ובמדינה דמוקרטית לכל אחד יש זכות וחופש לעשות הכל, בתנאי שאינו עובר על החוק. בלי מגבלות ובלי הטפות מוסר צדקניות. מה את יודעת על יחסים בין גברים לנשים? כיצד את יודעת מה מרגיש גבר ומה חושבת אישה - ולהיפך? מה את יודעת על החיים? על תרבויות? על יצרים? על אהבות? על קונפליקטים? על כל מאמר שתביאי, אפשר להביא מאמר אחר. החיים לא נמצאים במאמרים. אני ממליץ שתחשבי פשוט. הכי פשוט. הכי הכי פשוט. ואז תרדי מהתיאוריות ותתחילי לחיות את החיים האמיתיים באופן מעשי. כשזה יקרה, לא תצטרכי אפילו להתנצל שאינך מרגישה קורבן.
חלי, 8/1/2012 06:55
היא לא מעלה שום תיאוריות
היא בסך הכל מביאה את הדברים כפי שהיהדות החרדית רואה אותם, אם זה לא מתאים לך- כנראה שמעולם לא חווית את הדבר האמיתי.
(18) רונית, 2/1/2012 20:58
"ואהבת לרעך כמוך"
בעיני הדבר המהותי ביותר עבורנו כחברה הוא להתבונן פנימה לעומקה של הנשמה ולהתבייש. שורש ההתנגדות שלנו כיהודים איש כלפיי רעהו מעורר תהיות ושאלות רבות.האם באמת אלוקים שמח במעשנו?האם אנו מאמצים את הכלל הגדול בתורתנו "ואהבת לרעך כמוך" או שמא נכתב לנו להתקוטט עם עצמנו או עם בני עמנו?ולאן זה ממשיך?האביב הערבי ?או שמא החושך היהודי?אנו טוענים שהעם היהודי נבחר להפיץ את שמו,או את האור ,ומה אנו עושים? מתנגחים זה בזו. נכתב בתורתנו הקדושה "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום" זוהי התורה.ואנו חופשיים לבחור בדרך נתיבותיה בשלום בנינו לבין עצמנו כעם, ובנינו לבין העמים כולם.
(17) אישה, 2/1/2012 13:36
הייתי מקבלת את דברייך ומאמינה לך אם -
אם לנשיםחרדיות היתה אפשרות בחירה אמיתית. ואני כבר לא מדברת על מה משמעות הבחירה החופשית תחת חינוך אינדוקרינרי מינקות (ע"ע המוני המתייפחים על מותו של הרודן הצפון קוריאני) אלא על מה יקרה לאישה חרדית שתאמר - לא מתאים לי!! האם יכבדו את בחירתה (ניחוש 0- לא ולא) או שיפעילו עליה לחצים - נידוי, חרמות, הוצאת ילדיה של "המופקרת" מבית הספר, פגיעה בסיכוי השידוך של ילדיה, חרפות ולשון הרע כלפיה, דיבורים ומבטים רעים בעזרת נשים ועוד ועוד. נכון שבעולם החילוני יש בלבול רב - אין תשובות מוחלטות וגם אין מישהו שיש לו הידע המוחלט וקשר בלתי אמצעי עם הכל-יכול כדי לתרץ קושיות, אבל אי אפשר להכחיש את העובדה שאפשר לחיות שם (על פי רוב) עם התערבות מינימלית של החברה בחיים הפרטיים של היחיד. אם חילונית תרצה לשבת מאחור, או ללבוש בגים ארוכים - מקסימום ישאלו (ואפילו בחיוך מזלזל) האם היא "מתחזקת" - אבל אף אחד לא ינדה אותה, יחרים אותה ואת ילדיה או משהו דומה. אז עם כל הגישה היהירה והמתנשאת כלפי החילונים - העגלה הריקה - אולי יש מה ללמוד גם מהם. לא חוכמה לראות רק את השלילה בחילונות כפי שלא נכון לראות רק את השלילה בחרדיות/דתיות - אלו ואלו רבי גוונים, וטוב שכך. ותפסיקו לצייר את החרדיות כמשהו שיש בו רק אור, ואם יש ח"ח משהו לא תקין - אז רק בגלל התקשורת: היכולת לקבל ביקורת היא חוזקה של חברה ולא חולשתה. ואם יש תופעות מופרעות כגון האם הרעיבה - זה לא התקשורת אשמה. מופרעים יש בכל חברה, ללא קשר לטבילות במקווה.
אבי, 3/1/2012 19:26
טעות בידך ובמידע שבידך
צר לי אך כאדם שמכיר מקרוב את שני המגזרים הן במסגרת עבודתי בקירוב והן מהרקע האישי שלי וכאחד שכיום גאה להיות שייך למגזר הערכי המוסרי ובעל העקרונות והאידיאליים הבהירים, המוצקים, והברורים ביותר יותר מכל מגזר אחר את טועה ולפני שאת שופכת אש וגופרית בואי ותבדקי או לפחות תציצי לעברו ולעומקו של המתרס ובמגזר המיוחד הזה. בתקווה לאי פגיעה אישית ולהתייחסות שונה מתוך משקפיים וראות נייטראלית. באהבה לכל יהודי באשר הוא/היא/הם/הן אבי
צ., 4/1/2012 18:08
האם אין לנו בחירה???
את יודעת מה? כ"כ כואב לי לקרוא את מה שאת כותבת. הטעות האיומה שמתבטאת במכתב הזה "אם לנשים החרדיות היתה אפשרות של בחירה אמיתית", וכי את יודעת האם יש/ אין להן בחירה? האם חשבת על האפשרות שהבחירה שלהן- הבחירה הבלעדית שלהן היא לחיות כך, מתוך אושר ואמונה אמיתיים? ( כן, אנחנו חיות באור!!!!) האם יש משהו, אבל משהו שישכנע אותנו לבחור בדרך השונה? אם תמצאי לי משהו כזה, אני מורידה בפנייך את הכובע... האם הריקנות תפתה אותנו? האם החיצוניות וההפקרות הנוראיים ישכנעו אותנו?? אני יכולה להצהיר ולומר לך: אני, (וסביבתי, חברותיי וכל אשה חרדית אמיתית שאני מכירה )גאה ומאושרת במקום שבו אני נמצאת!!! אני יודעת כי זכות עצומה היא לי שאני שייכת אל הדרך הזו... ואת האמת? אני הולכת ברחוב, וחומלת על כל אלו שרחוקים ממנה... את הבחירה שלי? הצחקת אותי. לעולם לא הייתי בוחרת אחרת. נכון שישנן תופעות פסולות, או אנשים המתנהגים בדרך שמשחירה את פני הציבור החרדי, אבל האם הם באמת שייכים לציבור החרדי? משמעות המילה חרדי, היא חרד לדבר ה'. האם בחילול ה' ובמעשים שהם עושים הם מקדשים שם שמים? כמובן שלא! ואם כך, מדוע ייקראו חרדים? האם הסיבה שהם הולכים ב"איצטלה" חרדית, הופכת אותם לחרדים? בוודאי שלא. הציבור החרדי האמיתי, הוא אכן ציבור שכולו אור. לכל אחד יש דברים לתקן, כמובן. אף אינו מושלם...אבל.. זו ח"ו לא גישה יהירה ומתנשאת כלפי החילוניים, זה רק כאב על האחים שרחוקים. וכן, גם חמלה... אז לפני שאת מתארת את כל התיאור המזעזע שכתבת בתחילת מכתבך, אני מציעה לך לבדוק. להכיר באמת. לטעום ולראות, אם ככה אכן נראה הציבור החרדי.
אישה, 11/1/2012 16:03
המשך
בהמשך לתגובה שהתחלתי לכתוב למישהו שהגיב על תגובתי המקורית 17 (היא היתה ארוכה מדי ונאלצתי לפצל): אגב את הגישה שאם מישהו שנראה חרדי עושה מעשה פסול הוא בהכרח לא חרדי אמיתי - אני מכירה מאימי. תשובה משכנעת זה בטח לא. אבל אם כבר מתעקשים - אז גם לא כל מי שאינו מסתובב עם חליפה שחורה הוא בהכרח כופר בעיקר ונטול ערכים. אבל התשובה היא שמי שמתלבש כחרדי משייך עצמו לחרדים: אם הם אינם מסתייגים מהתנהגותו בריש גלי (לא משנה אם הדרת נשים, השלטת דיני צניעות באלימות, התמטות מעבודה והעלמת מיסים, מירמה כלפי מוסדות המדינה וכו') אזי הוא נותר חלק מחברה זו, הראויה בהחלט לביקורת על מעשי יחידיה, אותם היא מחבקת בעוז (שנזכיר כאן את הברחת עבריינים חרדים לחו"ל כדי שלא יעמדו למשפט על עבירות חמורות??) . ואם לא הבנת - אין לי בעיה עם זה שאת רוצה לשבת מאחור. רוצה 0 תשבי. גם אם תרצי ללכת עם בורקה - זה בסדר מבחינתי. אם את נהנית להיות בצד, וכבודך רק בבית פנימה - גם זה בסדר. הבעיה היא מה עושים לאלו שאינן מסכימות לכך. ולגבי הפגיעה בילדי "סוטות" - אינך מכירה (מקרוב או מרחוק) אף אישה חרדית שעזבו את בעלה רק אחרי שאחרון ילדיה התחתן, וסבלה בשקט יסורים קשים עד אז, רק כדי שלא לפגוע בסיכויי השידוך שלהם???? אם לא פגשת/שמעת - אשרייך. אבל זה קיים, מה לעשות.
אורית, 4/1/2012 19:24
מאוד אהבתי את תגובתך
צ., 6/1/2012 02:35
תודה! היא באמת נכתבה מעומק הלב...
טלי זהב, 5/1/2012 21:08
צודקת
נכון כתבת, מסכימה עם כל מילה.
T, 6/1/2012 02:03
כבוד וערבות- או אדישות וחוסר אכפתיות?
התיאור שתיארת בתחילה, והמשפט: א"א להכחיש שאפשר לחיות שם עפ"י רוב עם התערבות מינימליתשל החברה בחיים הפרטיים של היחיד.אני רוצה לשאול אותך שאלה כנה: האם חוסר ההתערבות הזו בחיי האחר באמת מגיע ממקום של שמירה על כבוד ופרטיות הזולת? אם כך, מדוע העיתונות החילונה גדושה בלשוה"ר, "סקופים עסיסיים" רכילות נוראה? האם לא קרו אינספור מקרים, על כבוד שנרמס, גילויים שנחשפו והרסו את שמם של אישים שונים ומשפחות שנהרסו בשל כך?האם גם אז יש את הכלל של: ניתן לחיות עם התערבות מינימלית של החברה?האם הגישה החילונית הזו מלמדת לחשוב פעמיים ואפילו עשר על כל דיבור ומילה שיוצאת מהפה? האם הם ינצרו את לשונם מלספר על משהו "לוהט", מרעיש, חושף שהם ראו/שמעו/גילו?? מקרה נפוץ ביותר שכל אמא חרדית תוכל לספר לך עליו, שהיא שואלת את ילדה הטהור בן ה5, מי הציק לך היום בתלמוד תורה? והוא יענה: זה לשוה"ר! האם גם שם, יתכן מצב כזה? האם, ותחשבי בכנות, הגישה הזו של חוסר התערבות לא מגיעה מתפסית חיים של: תן-לי-לחיות-את-החיים-שלי-בשקט-ואני-לא-אתערב-בשלך? אני רוצה לשאול אותך,פתחת פעם מדריך טלפונים של הציבור החרדי? ראית פעם את רשימת הגמחי"ם הקיימת אצלם?? האם ידעת כי בצבור החרדי יכולים הורים לגלות באמצע הלילה כי נגמרה להם המטרנה לתינוק, לגשת לגמ"ח (24 שעות!!) ולקחת איזו מטרנה שחסרה להם! האם גם בציבור החילוני כששכנה בבניין יולדת, או ח"ו משפחה נקלעת לקושי או לבעיה, הבניין כולו יירתם לעזרה ישלחו ארוחות? ישמרו על הילדים? האם ידעת כי בסמינריים החרדיים ישנם פרוייקטים של חסד והתנדבות כשהבנות מתנדבות ברצון ובשמחה ללא כל תמורה? האם גם בעיתוניים החילוניים מתפרסמות כל יום מודעות בנוסח: מתנדבים המסיעים חינם אל בתי החולים השונים, בכל יום, בשעות קבועות?האם את יודעת כי כמעט בכל שבוע מתפרסמות מודעות המבקשות מהציבור להצטרף אל אמירת ספרי תהילים, או תפילה עבור חולה מסוים, ויהודים טובים מכל רחבי הארץ מתקשרים ומבקשים את שמות החולים כדי להתפלל או לקבל קבלה לזכותם? הערבות העצומה והנפלאה הזאת, קיימת במקום אחר?? האכפתיות הכנה וההשתפות האמיתית בצער הזולת קיימים במקום אחר מלבד אצל אלה היראים לדבר ה' ולתורתו? אני לא באה להתנשא חלילה, אלא רק לעורר נקודה למחשבה... לעורר לצד הנכון והראוי של הדברים... ואם רק תבדקי מקרוב, את לא תביני איך יכולת לחשוב אחרת...
אישה, 11/1/2012 16:01
מצטערת, אבל תגובתך דווקא המחישה לי שוב את מה שכתבתי
את בחרת "נכון" (ושוב לא נכנסתי לסוגיית האינדוקטרינציה שבחינוך ) אבל השאלה היא מה אם מישהי בחרה "לא נכון" - עצם קיום "משמרות הצניעות" מעיד על כך שאין אופציה לבחור אחרת - השמלה אדומה מדי, הפיאה ארוכה מדי, ועוד. ולא, אני לא חושבת שיש לחרדיות הרבה בחירה - אם הרב של בעלה שולל פיאות ומחייב שביס - היא תלבש שביס. ואם הרב של בעלה חושב שאסור שהפוני יבצבץ מהמטפחת - הוא יבצבץ. אני מכירה את הויכוחים האלו מהבית. במעיל הצמר הארוך והיפהפה שלי שצבעו אדום-יין זכיתי לאחר ששכב כמה שנים בארונה של אימי ולא שזף אור שמש (או בעצם גשם) - העירו לה בעזרת הנשים שהרבי אמר שאסור ללבוש אדום. אז היא לא העזה ללבוש אותו יותר. וברחוב רבי עקיבא בב"ב הסתובבה בשעתו משמרת צניעות והטילה חיתיתה (אין לי מושג איך זה היום - לפני כעשור עקרתי מפ"ת לפריפריה) אז אני לא מדברת רק על ידיעות מהעיתונות - אימי חרדית. כך גם חלק ממשפחתי. יש לנו את כל הקשת, ומשתדלים גם להיות סובלניים - חרדים, דתל"שים, חרד"לים, חילוניים, דתיים-לייט, מסורתיים: לכולנו יש האוטונומיה להחליט כיצד לחיות (חוץ מאימי, שתמיד מעירה גם לדתיים האורתודקסיים, שהם לא מספיק "דתיים" לטעמה). אני מכירה את ההוויה של עזרת נשים בבית הכנסת - אם אני לא הולכת עם מישהי שמאוד קרובה אלי - אני מעדיפה לא ללכת בכלל. זרות לא מתקבלות באהדה, ומאור הפנים נעלם (ואני הולכת צנוע למדי , בוודאי כשאני הולכת לבית הכנסת, אפילו לא עם מעיל צמר אדום). ולעניין המעשים הטובים - נכון. יש הרבה מעשים טובים אצל חרדים. אבל גם אצל חילונים. זה לא נמצא בספר הטלפונים, ולא מתפרסם ברבים, אבל זה לא פחות. כשלמדתי, הייתי חסרת כל. ארוחות אכלתי אצל שכנות טובות שדאגו לי. כשילדתי - שכנות חילוניות באו לעזור לי עם התינוק - אימי חיה בחו"ל, ומשפחתי גרה רחוק ממני. לא קרה שהייתי זקוקה למשהו - טיטולים או כל דבר אחר - ולא היה שכן שיבוא לעזור (ודווקא בעיר, ולא בקיבוץ או מושב). אז כפי שציינתי - אין מקום לחלוקה דיכוטומית חרדים = אור וחילוניים = שחור. והסיום של התגובה - שאם רק אבדוק מקרוב לא אבין איך יכולתי לחשוב אחרת - מתנשא מראש, כי את מניחה אני בורה לחלוטין. אז לא, אני לא
(16) דבורה גל, 2/1/2012 11:59
לך שאינך מרגישה מבוזה, מדוכאת וכו'
אין עוררין על כך שתרבות החילוני שונה משל הדתי-החרדי, אך האם זה אמור ליצור מחלוקת כל כל עמוקה, עד להפגנת איבה ורצון להשליט את מנהגיכם על החילוניים במקומות ציבוריים? אין לי בעייה עם איך את מרגישה ועם האמת שלך- זוהי בעייה שלך אם את מסכימה עם תרבותכם, התנהגות החרדים כלפי הנשים והדרתן... יש לי בעייה שהמיעוט מנסה להחיל על הרוב "סדר עולמי חדש". לא יקום ולא יהיה- אנחנו החילוניים, תוך מתן כבוד לחרדי, לדרכו ולערכיו, נמשיך לדרוש את זכותנו לנוע בכל מקום בארץ באופן חופש, ללא חשש וללא צורך להתעטף כמו הטליבאן, רק משום שלחרדי זה מפריע אופן לבושנו, או עצן היותינו... להזכירך, בין הדתיים והחרדים רבים מאוד בעלי מוסר כפול כלפי האישה- מחד לוחמים להדרת נשים, מכסים את עיניהם לבל יראו אישה עוברת לידם, אוטמים את אזניהם בפני שירת נשים, אך לא מדירים את רגליהם מנערות ליווי בחדרי חדרים ומזונות ברחוב, כדי לספק את יצריהם- שהם דומים ליצר של כל הגברים בעולם- אז למה מוסר כפול??? תחשבי על זה..............................................
(15) שירה, 2/1/2012 10:42
מעולה!
כתיבה מעולה, תוכן מעולה, פשוט המרת את מחשבותי למילים, והלוואי שהדברים הנכונים יגיעו לכל מקום ויחזירו את השפיות למדינה הזאת... תודה!
(14) חרדית, 2/1/2012 09:02
חבל שהאנשים בחוץ לא מוכנים לשמוע את האמת-
שהאישה החרדית מכובדת פי כמה וכמה מהאישה החילונית!
(13) ורד, 2/1/2012 05:49
שיוויון נשים
כמה מצער כל מה שקורה כעת. כמה קווי אוטובוס הם קווי מהדרין-5 ?,6 ?, 10 ?. לכל קו מהדרין יש את הקו המקביל שלו שאינו קו מופרד. בחירתה של אותה נוסעת להחליט אם היא רוצה לעלות לקו מהדרין או לא. כיצד הציבור החילוני שאינו שומר תורה ומצוות ואינו מבין את המשמעות של הפרדה בין נשים לגברים , יכול לשפוט בנושא זה? אותו ציבור לא יכול לראות את הדברים מאותה נק' ראות בה נמצא הציבור הנתון כעת תחת ביקורת צולבת. הנני בחורה חוזרת בתשובה-באה מרקע חילוני לחלוטין ואפילו רקע אנטי דתי. גם אני גדלתי ללמוד שאני שווה לכל גבר אחר בסביבתי. כיום ,לאחר שנים לא מעטות שבהן אני הולכת בדרך התורה ,חייבת אני להודות שאין אני מרגישה נחותה מאף אדם אחר -גבר או אישה. יוסי- מתג' 4- ברכת "ברוך שלא עשני אישה" היא בעלת משמעות קצת יותר עמוקה ממה שניתן להבין מקריאה שטחית- כמו התורה כולה וכמו כל תפילה וברכה בסידור. כמה כבוד רוכשת התורה וההלכה לאישה- רק כאשר מתבוננים מבפנים, ללא דעות קדומות ובפתיחות אמיתית, רק אז ניתן לראות זאת. מקווה מאוד כי נוכל כולנו לראות את היופי הנפלא והאור הגדול היוצאים מהתורה. בשורות טובות.
אבישי מנור, 3/1/2012 03:09
ורד , בוקר טוב .
מצידי , שיהיו 50 "קווי מהדרין" . במימון עצמי . כל מי שההפרדה המיגדרית בתחבורה הציבורית חשוב לו , שיממן . ושלא יספרו לי כל מיני אגדות על צפיפות באוטובוס . צפיפות באוטובוס היתה גם לפני 30 שנה .
רבקה, 7/1/2012 13:17
אני מסכימה עם אבישי
ואני מסורתית.
(12) אבישי מנור, 2/1/2012 03:19
נטע זר באתר הזה
אני חילוני מוחלט . אני בעד מדינה וחברה פלוראליסטית וסובלנית , לכל הכיוונים .אני גם בעד דמוקרטיה . ודמוקרטיה פירושה שדעתו של הרוב קובעת , גם אם אני ,לצערי ,חלק מהמיעוט .אני לא חסיד גדול של "אמריקה" מבחינת ערכים חברתיים סוציאליסטים . אבל אני מאד הייתי רוצה להיות "אמריקה" מבחינת חופש הדת והפולחן . באמריקה חיים גם חרדים . ושם אין להם שום דרישות כלכליות מהמדינה ואפילו לא "קווי מהדרין" במימון המדינה . את זה מאד הייתי רוצה לייבא גם למדינת ישראל .
דבי, 2/1/2012 08:10
צרות עין
האם נראה לך שבאמריקה נשים יהודיות תעלנה לקו מהדרין בלבוש לא הולם עם מצלמה לראות את תגובתם של האחרים ולהפיץ בעיתונות?? הרי ג"כ שם מי שרוצה יכול לעלותעל האוטובוס עם הוא מכבד את ההוראות?? למרות היותו קו פרטי ולא ממשלתי?? כך שזה לא משנה עם המימון הוא מהממשלה או לא. זה ענין של כבוד האדם!! ואולי גם הרצון לפרסום? כבוד? כסף? או סתם שנאה?? או אולי אני לא מספיק חכמה בשביל להבין למה היא עשתה את מה שעשתה, הרי היא לא עלתה לאוטובוס בכדי להגיע ליעד מסוים כמו כל שער האנשים באוטובוס
יוסי, 2/1/2012 12:11
אז למה אתה לא גר באמריקה
התשובה היא כי אתה יהודי וזה שאתה לא מוצא את הזהות האמיתית שלך עם הערכים האמיתיים שלך גורמת לך לבלבול אתה רוצה לחיות באמריקה אבל חי בישראל ארץ אבותיך ארץ בא דוד המלך חי!
(11) אורית, 1/1/2012 22:24
כבוד הוא ערך פנימי -
ואין לו קשר לחיצוניות בה הגבר החלש שאינו סומך על השליטה ביצריו קורא (או קוראת) לחיצוניות צניעות ודוחק את האישה לירכתיים, בין אם זה אוטובוס או כל מקום אחר בו הוא ממקם את עצמו במכרז.
(10) yuda, 1/1/2012 22:09
אם שוויון
אם שוויון אבל הפרדה אז למה במחצית האוטובוסים לא יישבו דווקא הגברים מאחור?
T, 6/1/2012 02:12
לפני ששואלים,...
סליחה, אבל פשוט הצחקת אותי... למה נראה לך כי הנשים יושבות מאחור? כי "בא להם", לגברים לדחוף אותנו למקום הפחות נוח? כי אנחנו מושפלות ולכן יושבות מאחורה??? הרי זה כל העניין פה, וזה לא המקום להרחיב בהסבר. אני רק מציעה לך לפנות ולברר אצל אדם שמבין מה שילד קטן אצלנו מבין, מדוע ההפרדה היא כך ולא הפוכה.
רבקה, 7/1/2012 13:12
נכון מאד. תגובה ל-10
(9) רחלי, 1/1/2012 20:36
הדרת נשים באוטובוסים משהו שהיה צריך למגר מזמן
בתור אחת שלערך פעם בחצי שנה יוצא לה להתקל בתופעה הזו.אני מרוצה מכך שהדבר נחשף לכלל הציבור ועורר מחאה. ובאו לא נטאטא את האמת מתחת לשטיח-הסערה ותקומות הגדולה היא לא רקעל מקום הישיבה לנשים בחלקו האחורי של האוטובוס, התרעומת היא על הצורה הבוטה והתוקפנית שבה זה נאמר, על כך שנשים צריכות לעלות לשלם לרדת ושוב לעלות אוטובוס מדלת האחורית ולפעמים עם התינוק בידם או עם תיקיםשהן נושאות עימן.חוץ מזלזול בכבוד הנשים ,כמה טירחה ,סירבול וקשי זה יוצר .אז לא איכפת לי לשבת בחלקו האחורי של האוטובוס אם יש מקום כמובן ואם ידעו אותם קיצוניים לבקש זו יפה(ולא לשתמש במילים פוגעות כמו חצופה פרוצה וכ'ו) אבל לעלות מאחורה וכל מני דרישות טיפשיות חסרות הגיון שאין להן כל קשר לצניעות לא יענו בשום פנים ואופן! הן משפילות ולא שונות מכל תקיפה או יריקה. ולכן אני חושבת שטוב שפרצה המחאה נגד זה-כי שיגעון וכפיה צריך לעצור ובאשר לאלה שטוענים שזו הסתה נגד הציבור החרדי -המיעוט הקיצוני הזה הם לא חרדים ולא ראויים להקרה חרדים ואפילו לא דתיים אל אף שהם לבושים כחרדים,התנהגותם נוגדת את התורה וההלכה היהודית שדרכה לכבד את הזולת ולאהוב כל יהודי באשר הוא שנאמר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום
(8) אילה, 1/1/2012 19:34
הנשים החרדיות האומללות
איפה הן הנשים החרדיות המדוכאות והמושפלות למה הן לא מרימות כל זעקה נגד העוול הנוראי שנעשה נגדן, אכן שכחתי הן מושפלות ורמוסות האומללות.טוב שיש להן את אחיהן ואחיותיהן החילונים שבאים להן לעזרה, לכל החרדיות האומללות שמנהלות בתי ספר,מרפאות,עסקים,רופאות,מורות,עורכות דין,גננות,ובעצם מה לא.זה הרי שקוף שכל ההתחסדות הזו, באה כדי שהתקשורת תהיה עסוקה.ושלא תטריד את....כבר טיפלתם בכל הבעיות הבוערות במדינה הזאת, כמו יוקר המחיה,אבטלה,עוני משווע,הקטל בדרכים,פשע של בני נוער,את היתר הוסיפו בעצמכם.
(7) יראה חילונית, 1/1/2012 16:59
מפתיע כמה ההפנמה של טעינת הטיעון השוביניסטית מופנית כנגד עצמה
ברעש הגדול המתקיים בגלים קבועים סביב מה שילדים נוהגים לומר להוריהם " אתם לא תחליטו עלי", אנחנו שוב שומעים שרק בגלל שאנחנו חילוניים אנחנו לא מבינים - שלשלוח מישהו לאחורי מה שזה לא יהיה זה לא מכבד, וכשדעתך אינה מתקבלת לקלל ולירוק אלו לא התגובות בארסנל המקובל בין אנשים באשר הם ומעיד לרוב שהמטיל אימה רגיל לציות. הגיע הזמן שתסתכלו על עצמכם באומץ ולא תגנו מה שראוי לגינוי. את תוצאות החיים הכפולים האלה אנחנו רואים בימים אלה גובים מחיר כבד המעורר שנאה ומפצל ורבים מאיתנו מתייאשים מהחיים המשותפים האלה.
(6) גלעד, 1/1/2012 16:50
לא מקבל את ההסבר והכותבת גם לא חרדית קלסית, ודוגמא קטנה לאפליה
בזמן חופשת הקיץ התפרסמה תמונה של זוג חרדי מטייל על אופניים - הוא במכנסיים ארוכים וחולצת T עם שרוולים קצרים, והיא לבושה בחצאית ארוכה חולצה וז'קט בערך כמו אביר מימי הביניים. וחשבתי לעצמי - איך הוא מקבל את ההתעללות הזו באשתו, ומה, שומו שמיים, עלול היה לקרות אם גם היא היתה לבושה במכנסיים וחולצת T, ורוכבת בנוחיות כמוהו, ולא מזיעה ומריחה (סליחה על המילה) בתוך ערימת הבדים שעליה?
TZ, 6/1/2012 02:27
ממיס ממש...
איזו תגובה אוהדת ומתחשבת... אתה יודע מה? אתה באמת מרחם וחומל על הנשים החרדיות האומללות- שבעליהן הסאדיסטיים מתחשבים רק בנוחותם האישית ? אולי כדאי שתקרא את תגובה מס' 8, מדוע אם כן נראה לך שאנחנו בעצמינו לא קמות ומתלוננות????? אתה ב א מ ת חושב שאנחנו צריכות אתכם כדי שתעזרו לנו ותוציאו אותנו מהמחשכים האומללים בהם אנחנו מצויות? יאלה, תפקחו עיניים, ותסגרו את הפה. אני מבינה שקשה לכם לקבל את זה: טוב ומאושר לנו!!!!! הנשים החרדיות מלאות וגדושות בסיפוק, הערכה ואהבה אמיתיים של בן הזוג. וזה משהו שהוא בהחלט לא בר השואה ליחס לו "זוכות" הנשים החילוניות... די כבר עם "הדאגה" המדומה הזו!!!!!! תבינו, כי גם זה האישה "האומללה" שהיתה מכוסה כ"מו אביר בימי הביניים" ( מעניין שלתמונה יש גם ריח...), בחרה כך מרצון. כדי להשתייך אל הדרך אליה היא משתייכת. היא רק תצחק על, סלח לי, הבורות האיומה שלכם, שלא מבינה את ההבנה הבסיסית על מהו כבוד ואושר האשה האמיתיים... זה בדיוק מזכיר לי משהו ששמעתי, יש משהו שלא תבינו, כמה שתנסו, עד שלא תעברו לצד השני ותטעמו ממנו... וכל מילה נוספת מיותרת.
(5) חשוון, 1/1/2012 15:56
כתבת ממש יפה
מהמגיבות לפניי אני רואה שהמשוחדים ביצר הרע ובהרגלים ודעות קלוקלות לא מסוגלים לראות זאת, פחד הם פשוט עיוורים!
(4) יוסי הגלילי, 1/1/2012 15:30
בּוּקָה וּמְבוּקָה וּמְבֻלָּקָה
כאשר "מחנכים" ילדים, במשך דורות רבים, לברך כל בוקר: "ברוך שלא עשני אישה" והילדה אומרת בהכנעה: "ברוך שעשני כרצונו" לאיזה מערכת יחסים כבר אפשר לצפות? שטיפת המוח האומללה הזאת, ששום מנהיג דתי אינו מעז לצאת נגדה, היא אם כל חטאת. במקום חינוך לאהבה ולקבלה אנו רואים "חינוך" לאפליה ולהפרדה. והאוטובוסים הם סימפטום אחד מיני רבים למצבה האומלל של החברה החרדית. האם זה מה שאלוהים רוצה? - תשאלו את הנביאים.......
משה השרוני, 1/1/2012 16:56
עליונים למטה ותחתונים למעלה
1. מעניין שחינוך הילד היהודי עפ"י מסורת ישראל סבא הוא שהשריד את העם היהודי להבדיל מכל אמפריות העבר שלא נשאר להם שום זכר. אשמח אם תציג לי מבחינה מדעית את החלופה שלך לחברה שתחזיק מעמד זמן כזה 2. זכותך ואפילו חובתך לבקר אך אין זה הוגן ולא ראוי לעשות זאת מתוך המשקפיים שלך אלא "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו". איני נמנה עם אלו שמכונים חרדים ואף לא נהוג אצלנו שהאשה אומרת "ברוך שעשני.." אך כאדם שומר מצוות ומשקיע בלימוד תורה יש לי רשות להתפלמס אתם. 3. אם אכן היית מעיין בדברי נביאי ישראל מבלי ליצור מהם מותג היית מגלה את האמרה המשותפת לכולם: "זכרו תורת משה עבדי" וד"ל 3.
אנונימי, 1/1/2012 18:08
"שלא עשני אשה"..
שאינני צריך לסבול צירי לידה וכדו' מה הבעיה בדוגריות הזאת? היא באה דווקא מתוך הערכה לתפקידי האשה ולא להיפך. ת'כלס הכל בעיני המתבונן אבל בוא נדבר עובדות במקום להתפלסף ונשאל מה התרבות המערבית הנאורה שלך הביאה לעולם? אונס בגידות והריסת התא המשפחתי לגמרי .צעירים ניבנים על תרבות ניאוף (בשפה נאורה "ריאליטי")ומעדיפים לא להתחתן כלל כדי לא להתחייב.היציבות היחסית הנשמרת בציבור הדתי היא בגלל שמירת העיניים מהסתכלות על האשה כאובייקט מיני המשמש למכירת מקררים או משחת שניים. אין וואקום מי שלא מחנך את ילדיו על "שלא עשני אשה-שעשני כרצונו" "מחנך" אותם לשאול למה עוד מסתובבים עם בגדים ברחובות.....
מעין, 1/1/2012 19:12
יוסי הגלילי היקר
כמה נקודות לחשיבה עבורך, כולן נוגעות לעקרונות בסיסיים ביהדות: 1. עם ישראל, גברים ונשים כאחד מצווים בתרי"ג מצוות. 2. המצוות מחולקות לשני סוגים: א. מצוות שבין אדם למקום- דהיינו בין אדם לאלוקים וכוללות מצוות כמו שבת וכשרות. ב. מצוות שבין אדם לחברו- דהיינו מצוות שבין אדם לאדם, הכוללות כיבוד אב ואם וכמובן האיסור לגנוב, לנאוף וכו'. 3. במידה ואדם עבר על מצוות שבין אדם למקום הוא יכול לתקן את מעשיו ולחזור בו, אבל, במידה ועבר על מצווה שבין אדם לחברו ופגע באדם אחר אין אפשרות לתקן את המעשים ללא מחילה מחברו. 4. בבסיס כל מצוות שבין אדם לחברו עומדים מספר עקרונות בסיסיים. אחד החשובים שבהם הינו "ואהבת לרעך כמוך". כלומר, עליך לכבד ולהתנהג לאחר בדיוק כמו שהיית רוצה שינהגו בך. 5. על פי היהדות האישה נמצאת במעלה רוחנית גבוהה משל הגבר וזו הסיבה שלגברים ניתנו יותר מצוות, זאת משום שעליהם לעבוד יותר מן הנשים כדי להגיע למעלה רוחנית גבוהה ולהתקרב לאלוקים. 6. בהמשך לסעיף הקודם- דוקא הגברים אומרים 'בהכנעה' (כלשונך) לפני הקדוש ברוך הוא "ברוך שלא עשני אישה"- כלומר- ברוך שנתת לי יותר מצוות כדי לעבוד על עצמי ולהתקרב אליך. ואילו נשים מברכות "ברוך שעשני כרצונו", פשוטו כמשמעו- שבראני אישה, אין בכך הורדה מהאישה, להיפך. 7. החינוך היהודי בבסיסו הינו חינוך לאהבה ולכבוד זה לזה, בטח כשמדובר במערכת יחסים בין בני זוג נשואים. כל מצוות הצניעות ביהדות, כולן אחת לאחת מיועדות לשמירה על כבוד האישה. אין בכך אפליה, גברים מחוייבים באותן מצוות ואף מחוייבים בהרבה יותר הלכות מהאישה. אין בכך אפליה שהאישה נמצאת כביכול 'מאחורה'- להיפך- היא יכולה להסתכל בגבר. הוא זה שאינו מורשה להסתכל בה. מפאת כבודה בלבד. 8. כמובן שכל התנהגות מבזה- אלימות מכל סוג שהיא- מילולית, פיזית או מינית כלפי גבר או אישה, ילד או ילדה, נוגדת כל עיקרון בסיסי ביהדות ואסורה מכל וכל ויש בכך חילול שם שמים, בוודאי כשמדובר ביהודי חובש כיפה שעושה מעשים כאלה. בברכה, מעין
chani, 6/1/2012 02:30
אני מתפעלת...
וואו! איזו תגובה חזקה!!!!
עדינה, 1/1/2012 19:41
כדאי שתלמד קצת על ברכת "שעשני כרצונו" - זה לא פשוטו כמשמעו.
אנו הנשים קרובות יותר אל ה' באופן מולד, אנו רוחניות יותר, ולכן יש לנו גם פחות מצוות מאשר לאיש. לעומת זאת - הגבר - יותר גשמי, וכדי להתקרב אל ה' - נתנו לו יותר מצוות. לדוג' תפילין, ציצית, וכו'. והן עוזרות לו להתקרב אל בוראו. אחת הסיבות שהגבר מברך "שלא עשני אישה" (יש הרבה פירושים) היא כיון שלאישה יש פחות מצוות ממנו - ולכן הוא מודה לאלוקים על תוספת המצוות. ומדוע הוא אינו אומר "ברוך שעשני גבר" - כיון שאז זה יכול לעורר עליו את מידת הדין - אם הוא לא עושה נכון את המצוות הנוספות שהוא מחוייב בהן, ולכן הוא מברך "שלא עשני אישה". ומדוע האישה לא מברכת "ברוך שעשני אישה" - כיון שהיא לא יכולה להודות לה' - אלוקים - תודה רבה לך שנתת לי פחות מצוות... המצוות הרי מקרבות אותנו לבוראינו - אז כמובן שא"א לברך כך! ולכן אנו אומרות "ברוך שעשני כרצונו".
אישה,בחורה גאה ולא מסכנה כמו שאמרת, 1/1/2012 20:17
"בכל איבר שברא ה' באישה אמר היי צנועה" למה לנו לוותר על זה??
רואים שאתה ממש לא מבין שעשני כרצונו מול שלא עשני אישה מדבר על מעלת האישה .הגבר עשוי מחול שהקבה טיהר ואח"כ הקבה טיהר את הצלע מגוף הגבר שכבר מטוהר ואת הטוהר המושלם הזה הפך לאישה .ולכן , בגלל שאישה מטיבעה נמצאית יותר קרוב לקבה יש לה פחות מצוות שלא כמו הגבר תרי'ג מצוות ולכן הגבר אומר שלא עשני אישה ז"א שנתת לי לעבוד ולהתאמץ כל חיי כדי להגיע אלייך אבל האישה מה היא תגיד?? היא כבר ממילא קרובה צמודה לבורא העולם ולכן לה יש פחות מצוות יש לה פחות אמצעים מהגבר להתקרב לבורא העולם כי היא כבר קרובה ולכן היא אומרת שעשני כרצונו מה שעשית עבורי ששמת אותי קרוב אלייך בלי הרבה להתאמץ כמו הגבר זה מה שהכי טוב עבורי אנחנו הנשים מיסודינו טהורות יותר ולכן כדי שלא נגרום להתרחקות מאלוקים יש לנו חובת צניעות שזה בין המצוות הבודדות שלנו כי כתוב "וראה בך ערוות דבר וסר מאחרייך" למה לנו להתרחק מאלוקים למה נראה לך שאנחנו נוותר גם על המצוות הבודדות שלנו??????
מילי, 1/1/2012 21:42
לא בכל המגזרים זה כך!!!
ב"ה בחב"ד הנשים וכמובן גם הילדות לא אומרות את שתי הדוגמאות שצויינו כאן למעלה. כל מי שמעוניינת באמת ללמוד על כבוד אמיתי לאישה, מוזמנת ליצור איתי קשר ואשתדל להפגיש אותה עם מקורות והתיחסויות לנושא.
צ, 7/1/2012 19:01
סלחי לי,
אבל התגובה שלך לא במקום. ודי למבין.
(3) ברוריא, 1/1/2012 14:22
נו באמת
אינני כופה את מערכת הערכים שלי אלא את המוסר הטבעי ויש הבדל בין מה שנעשה בבית (למעט פגיעה בילדים ונשים וגם גברים בעצם) לבין שטח ציבורי אנא תני כבוד לקוראים
אישה מהודרת!, 1/1/2012 15:48
מסכימה
בתור אתר דתי שמכבד את עצמו (וגם אני מעריכה אותו ולא מסוגלת בלעדיו..) הייתי מצפה שהדברים שיכתבו בו יהיו קצת יותר בצניעות ובעדינות. בנוסף לכך, אף אדם לא כופה את דעתו על אף אחד. מן הראוי שכמו שאדם חרדי מכבד אוטובוס ציבורי באשר הוא ולא מטיף לאף אחד היכן לשבת, כך גם ציבור אחר יכבד את הציבור החרדי באוטובוסים הבודדים בהם הוא רוב. "לשבת מאחור" לא מראה על פחיתות, זו פשוט צניעות. קווי המהדרין קיימים שנים רבות וכך גם קווים רגילים ולא היו תלונות על כך, כשנגמרו הדברים שניתן לדוש בהם ולהגדיל את השנאה לציבור החרדי לקחו את הנושא הזה מהארכיון והחליטו להפוך בו ולהגדילו כדי להרבות מחלוקת לשם מחלוקת! *חשוב לי לציין כי אני דת"ל אך אני מעריכה מאוד את היכולת של הציבור החרדי לעמוד על ערכיו מבלי להתייפייף.
שרה, 6/1/2012 02:32
וואו!
איזו תגובה יפה! מסכימה עם כל מילה...
H., 9/1/2012 19:56
תגובה כנה כ"כ.
אני מצדיעה לך!
(2) שרלוט פרייליך, 1/1/2012 13:49
הדרת נשים
אם כל כך חשוב לגברים לא לשבת ליד הנשים למה שהם לא ישבו בחלק האחורי של האוטובוס? כשנכנסת אישה ולא נוח לו שיקום ויעבור מקום! וישב ליד איש דתי כמוהו
אנונימי, 1/1/2012 19:33
כי כל הענין הוא שבהלכה, גבר לא אמור לשבת מאחורי אישה.
אנונימי, 1/1/2012 20:32
אשה גאה להיות חרדית ולעזור בשמירת צניעות הנשים
ואז מה תגיד שאנחנו פמניסטים למה דווקא הנשים שהן תלכנה לסוף הרי כל מה שהציבור החרדי יעשה יהיו לכם תלונות למה דווקא כך ולא אחרת רוצים לא נח לכם אף אחד אינו כופה את דעתו עליכם.... הבעיה היא שאתם רוצים שאנחנו החרדים נעשה קווים פרטיים ואתם כנגד תפעילו קווים פרטיים בשבת ואת זה לא ניתן לכם .. כי זה בדמינו תפסיקו לנסות להראות שהנשים החרדיות אומללות ממש לא אין מאושרות וטב להן והן מכובדות הרבה יותר מהנשים בציבור החילוני התורה מצווה לכבד את הנשים ואחת הסגולות להתעשר היא להרבות את כבוד אישתו אנחנו הנשים לא נגד אז מה אתם מנסים להיות ג'נטלמנים ולהגן על מי שלא חפץ בזה אנחנו שמחות על היותינו נשים חרדיות ואנחנו בעד הקווים שיעזרו לנו להתקרב לאלוקים ועל ידי כך לקרב את בא המשיח . אל תדאג אם תהיה אישה שלא תוכל ללכת עד הסוף כמו מבוגרת בהריון וכו' גם את זה כתוב בתורה ואפילו בחור צעיר ואם אין אז גם בגיל סטנדרטי יתן לה לשבת ואפילו למשך נסיעה ארוכה.
(1) אורלי, 1/1/2012 13:39
אני המומה מהתחסדות הכותבת שהכל בשם הדת. בושה וכלימה לנשים.
ורד, 2/1/2012 06:20
לא יפה
האם היא חייבת להרגיש כמוך? אולי היא באמת מרגישה כמו שהיא כותבת?